Interview: A State Of Trance 1000

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.621
Locatie
Zwolle
Leuk stuk bij AD over de 1000ste aflevering van A State Of Trance met Armin van Buuren. Het is is al bijna 15 jaar niet meer mijn genre, maar ik vind het knap wat hij bereikt heeft.


P.S. Kun je het stuk niet lezen omdat het een Premium-artikel is? Open de URL dan in een Incognito-venster in Chrome (Ctrl + Shift + N) of Firefox. Dan omzeil je de blokkade 👍
 
Armin van Buren, bekend van de samenwerking met Marco Borsato (!).. Tevens bekend van zn dj set voor Willem Alexander en Maxima..
Nee, dat kan ik niet meer serieus nemen.. Heeft een te hoog Sky Radio/Libelle gehalte.. Zelfs draaien op de huishoudbeurs zou hij nog doen...

Da's niet hoe dance muziek hoort te zijn...
 
Da's niet hoe dance muziek hoort te zijn...
Wie bepaalt hoe dance muziek hoort te zijn? Dat doet iedereen voor zichzelf, lijkt me toch. Hij maakt uitstapjes en zijn muziek is ook niet mijn muziek, maar ik geloof niet dat hij uitverkoop houdt. Hij vindt het écht mooi en pretendeert ook niet dat het meer is dan het is. Dan is het toch prima?
 
Ah ik wilde het ook niet als algemeen feit presenteren... iedereen heeft z'n eigen smaak natuurlijk..

Maar ik krijg echt jeuk van die vertrutting.. Dance producers die gaan samenwerken met Marco Borsato, Ali-B of Piere Cartner dat vind ik echt niet kunnen. Dat dat artikel in het AD staat verbaast me niks, had ook de Libelle kunnen zijn...
 
Ik ben zelf jaren lang 'underground' geweest en purist gebleven.
Trance vond ik nooit wat aan want dat was voor evenementen waar iedereen in het wit gekleed moest zijn.
Maar op een gegeven moment heb ik toch de stap gemaakt naar wat commerciëleer draaien.
Eigenlijk omdat die underground scene een soort inteelt werd en er weinig vernieuwing meer in zat.
Maar ook omdat er voor mij als DJ geen droog brood meer te verdienen viel dus de keuze was eigenlijk stoppen of commerciëler gaan.
Van de keus voor het laatse heb ik geen spijt gehad. Het ging samen met de overstap van vinyl naar digitaal draaien.
De plekken waar ik ging draaien werden uitbundiger en de gage verviervoudigde zich al snel.
En ja op een nacht draaide ik 'This Is What It Feels Like' van Armin van Buuren voor een volle zaal en die ging helemaal plat met als gevolg kippenvel op mijn arm :halleluja
 
Dance producers die gaan samenwerken met Marco Borsato, Ali-B of Piere Cartner dat vind ik echt niet kunnen.
Van Buuren is een ideale schoonzoon en hij zat niet voor niets afgelopen weekend bij Vrienden van Amstel Live. Dat is niet geacteerd, hij vindt dat echt leuk en wil iedereen pleasen. Dan heb ik daar geen enkel probleem mee. Als je vindt dat iemand een goede stem heeft, maak dan vooral samen een track.

Ik heb er wel moeite mee als het uitsluitend uit commercieel oogpunt is. Destijds met Gabbertje en Gabber Piet enzo. Dan verkoop je jezelf en dan ga je over een grens. Maar zolang je erachter staat en je vindt het oprecht mooi? Lekker doen.
 
En ja op een nacht draaide ik 'This Is What It Feels Like' van Armin van Buuren voor een volle zaal en die ging helemaal plat met als gevolg kippenvel op mijn arm :halleluja
Daar kan ik me dus alles bij voorstellen. Die mensen betalen een sloot geld en willen een leuke avond hebben. Mooi toch als je ze die weet te bezorgen? Laidback Luke zei dat ook ooit treffend: "Ik draai niet een stijl, ik heb verschillende pakjes kaarten. Als er een niet werkt pak ik een ander. En als het aanslaat blijf bij ik bij dat pakje." Commercieel? Misschien wel, maar binnen alle genres is er denk ik kwaliteit.
 
Ah ik wilde het ook niet als algemeen feit presenteren... iedereen heeft z'n eigen smaak natuurlijk..

Maar ik krijg echt jeuk van die vertrutting.. Dance producers die gaan samenwerken met Marco Borsato, Ali-B of Piere Cartner dat vind ik echt niet kunnen. Dat dat artikel in het AD staat verbaast me niks, had ook de Libelle kunnen zijn...

ik ben wel benieuwd waarom je het niet vindt kunnen en de euforie van dansmuziek alleen maar voor ....... (vul je eigen stereotiep underground maar in) zou zijn.

Volgens mij is de essentie van house altijd geweest om mensen bij elkaar te brengen, juist die mensen die je normaal nooit bij elkaar in een ruimte zou krijgen.
 
de euforie van dansmuziek
Ik haak nog heel even in, want dat raakt wat mij betreft de essentie van dance: climax, ritme en euforie. Dat zit ook wel in pop, maar toch anders. Daarom snap ik ook wel dat van Buuren ze probeert te mixen. En of je het nou mooi vindt of niet, hij brengt zo op zijn manier wel werelden bij elkaar.

Nou bemoei ik me er niet meer mee 😁
 
En ja op een nacht draaide ik 'This Is What It Feels Like' van Armin van Buuren voor een volle zaal en die ging helemaal plat met als gevolg kippenvel op mijn arm :halleluja

Tja, dat zal best wel, bij een bepaald publiek. Als je op sommige feesten Push - Universal Nation draait, krijg je hetzelfde. Maar die kan ik echter wel aanhoren.
 
Ik denk dat het verschil is dat zo'n radio vriendelijke Armin plaat mij teveel mensen wil pleasen. Er zitten geen rauwe randjes aan. Iedereen zn moeder vind dat zo'n leuk house plaatje.. Oh, en die Avietsie vinden ze ook zo leuk.
Terwijl Universal Nation een pure track is.. die voor liefhebers is gemaakt, er zijn geen concessies gedaan.. Daar hou ik van.
 
Laatst gewijzigd:
Tja, dat zal best wel, bij een bepaald publiek. Als je op sommige feesten Push - Universal Nation draait, krijg je hetzelfde. Maar die kan ik echter wel aanhoren.

daarom zijn er gelukkig een hoop verschillende feesten :).
 
Ik denk dat het verschil is dat zo'n radio vriendelijke Armin plaat mij teveel mensen wil pleasen. Er zitten geen rauwe randjes aan. Iedereen zn moeder vind dat zo'n leuk house plaatje.. Oh, en die Avietsie vinden ze ook zo leuk.
Terwijl Universal Nation een pure track is.. die voor liefhebers is gemaakt, er zijn geen concessies gedaan.. Daar hou ik van.
Geen concessies. Waar baseer je dat op? de docu van avici wel eens gezien?

Ik snap nooit zo goed waarom er een aversie moet zijn tegen de commerciële kant, waar je echt he-le-maal niks van doen hoeft te hebben als je het niks vindt.
 
Toemme, Armin gaat er nog ni mee stoppen,, tja,, Die tommmm land main stage sound, voor mij dan maar 1000x dezelfde retro 90' tracks
 
Geen concessies. Waar baseer je dat op? de docu van avici wel eens gezien?
Dat wilde ik net zeggen, Avicii is wel echt heel erg goed hoor. Zet je een playlist met 40 tracks van hem aan, dan zijn ze alle 40 goed en onmiskenbaar Avicii. Dan is Armin wel wat minder en de laatste jaren commerciëler.

Maar dan nog, ik las dat mensen destijds moesten janken toen ze dat nummer met Borstato en Davina Michelle voor het eerst hoorden. Ik vind het 10 keer niks, maar om het als commerciële rommel af te schepen is te makkelijk. Van Buuren vindt dat mooi en hele volksstammen met hem. Prima toch?
 
For what's it worth lijkt Armin van Buuren me als persoon zelf wel authentiek op een zeer typisch hollandse burgertruttige manier. Voor een meer kritische beschrijving roep ik de hulplijn van de altijd erudiete Smackos in.
 
For what's it worth lijkt Armin van Buuren me als persoon zelf wel authentiek op een zeer typisch hollandse burgertruttige manier.
Ik heb hem 20 jaar geleden eens geïnterviewd. Toen woonde hij tijdelijk bij zijn ouders en stond zijn moeder opeens in de deuropening: "Willen jullie nog een kopje thee?" Rock & roll baby! 😁
 
Trance was echt wel leuk in 1994. Nieuw, tikje rauw nog. House of House, dit soort dingen:



Maar op een gegeven moment werd het echt zo'n voorspelbaar gepreformatteerd soundje waarbij constant voor extra dramatisch effect lange stuk zonder ritme zaten. Kijk het heet dance dus je hoort te dansen. Probeer eens één funk plaat of disco plaat te vinden waarbij van die ellenlange ritme loze breaks zitten: dat is gewoon 12 minuten lang doorgaan. Kijk je kunt af en toe best een keer de kick wegdraaien maar laat dan wel de bassline en hihat doorgaan of zo. Van die bierhaalmomenten zijn echt dodelijk. Waarom moet iedereen zo'n "en nu iedereen tegelijk dansen" moment? Kun je niet gewoon de hele tijd allemaal tegelijk dansen? Op echte goeie platen? Wat dat betreft hoor ik echt liever commerciële platen zoals "Felix - don't you want my love" waar je niet constant in de wacht gezet wordt qua ritme.
 
Dat irriteert mij ook zo.. Vooral bij die EDM dj’s.. ellenlange breaks, bijna om de 2 minuten. Hup, weer wachten door de ego trippende dj met z'n handjes in de lucht. Om over die theateshows op de mainstages van festivals nog maar te zwijgen… Het is een echt een kauwgomballenscene met hun auto-sync cd spelers...
 
Laatst gewijzigd:
Gaat het ook niet meer om de reden waarom je muziek maakt dan om de stijl?
Vanuit een passie of om er geld mee te verdienen?
De meeste mensen aan wie je vertelt dat je muziek produceert stellen ook meestal meteen de vraag hoeveel je ermee verdient.
En dan kan je gaan uitleggen dat je het niet voor het geld doet😂
 
Back
Top