Make Noise Strega (i.s.m. Alessandro Cortini)

images.png


Een samenwerking tussen Make Noise en Alessandro Cortini.

Er was al melding van gemaakt in de NAMM21-thread. Intussen sijpelt er steeds meer informatie naar buiten over deze mysterieuze synth. En nu is er ook bewegend beeld en geluid.

Update: specs en foto.

Make Noise Strega
- analog Drone Synthesizer and Effect device;
- analog Oscillator with waveshaping;
- random signal generator with adjustable influence on pitch, VCA level and Delay time;
- effect section with multi-tap Delay and Filter; manual controls for Delay time and Feedback;
- blend control for mixing the pure Oscillator signal with the effect section;
- build-in LFO; audio input with Gain control knob for external signals;
- CV inputs with attenuverters for VCA, Waveshaping, Delay time, Decay, Absorb, LFO speed, Filter and Blend;
- 11 touch plates for direct interaction with several parameters;
- combined line/headphones output (3.5mm jack) and separate Eurorack-level signal output;
- all inputs and outputs are compatible with Eurorack modular synthesizers as well as Make Noise 0-Coast and 0-Ctrl

Make Noise Co. | Strega

MakeNoise-Strega-hero@1400x1050.jpg



 
Laatst gewijzigd:
Je kunt het met de synth voice ook stand alone gebruiken, en is voor dat doel dan ook verkoopbaar. Maar beter was om dat achterwege te laten en wat meer toe te voegen wat het processen van externe signalen ten goede komt. Want dat lijkt toch het sterkste punt te zijn van dit bakje.
Ben ik het toch niet helemaal mee eens. Het is meer dan een effectbak, als het dat alleen was dan had ik 'm niet interessant gevonden. In eerste instantie vond ik 'm ook minder interessant omdat ik al een hoop MN spul heb en waarschijnlijk aardig in de buurt van de Strega sound kan komen. Maar toch hoor ik veel interessante geluiden voorbij komen die mij wel kunnen bekoren. Ik vond de episode van Podular Modcast met Tony Rolando als gast erg interessant. Hij legt uit hoe Strega tot stand gekomen is en bepaalde beslissingen voor het ontwerp gemaakt zijn. Omdat Cortini uiteraard bekend is om zijn liefde voor de Synthi zit ook dat element er in. De envelope is ook op die van de Synthi gebaseerd, omdat een envelope van de Maths bijvoorbeeld te scherp was. Ook de saturatie zoals bij de Synthi is als voorbeeld genomen. Niet zozeer om een clone te maken, maar wel als inspiratie. Ik hoor ook echt wel de hand van Cortini hierin. Maar het is gewoon niet het apparaat voor iedereen, bij mij is hij wel aan het stijgen op de gas-list... Gelukkig duurt het volgens Thomann nog heel wat weken voor ze hem op voorraad hebben, dus ik kan nog even lekker twijfelen. Dit is de episode van de Podular Modcast:

 

Wederom de enige saus is de naar mijn smaak gare delay. En distortion.
Als je dit ding kwa architectuur snapt dan kun je met wat modules veel verder komen.

Die vco voegt voor mij niets toe en als analog signal processing mist er wat.
Tuurlijk leuk om kado te krijgen maar er is niets wat ik niet kan met de modules en fx die ik al heb en klinkt nog een stukken beter.

Maar goed wat voor de ene gaar is is voor een ander geweldig.
 
Maar goed wat voor de ene gaar is is voor een ander geweldig.
Als gebruiker, maar ook voor de ontwerper. Er is wel goed over nagedacht wat en hoe het zou moeten klinken en welke functionaliteit het heeft. De inbreng van Cortini maakt het interessant. Maar inderdaad, niet ieders kop thee is. Er zitten elementen in die me wel aanspreken, maar had er zelf iets heel anders mee gedaan. Een geheel digitale Heks, denk ik. Maar dan heeft het niks meer te maken met iets Synthi-achtigs, en dat was hier wel de bedoeling.
 
Meer "Strega-tones" van Hélène Vogelsinger:
De video's van haar zijn met zorg gemaakt, er is nagedacht over de locatie, het maken van de shots uit verschillende hoeken, etc. Zou soms wel 'ns wat beter in beeld willen zien wat ze precies aan het doen is met haar rig.
 
Het Youtube-alogoritme is bezig me te stalken met video's over de Strega. Zodra er weer een nieuwe is, hup, krijg ik 'm weer in beeld... Deze staat nog maar een kwartiertje ofzo op YT. Tsja.

 
Ik ben benieuwd hoeveel Strega op de nieuwe plaat van hem te horen gaat zijn. Het eerste voorproefje klinkt iig wel alsof het daar mee gemaakt kan zijn. Klinkt al erg goed, hij is toch een klasse apart. Zoals het nummer op de helft veranderd, heerlijk!

 
Weer wat Strega-geluid op een nieuwe track van Cortini:

 
Levering Strega nogmaals zo'n 2 maanden uitgesteld. Wel weer een nieuw muziekje ermee door Cortini:

 
Heeft iemand hier de Strega in huis? Gebruik je die veel?
Ik ga zeker de 0-coast kopen maar de Strega weet ik niet.
Af en toe hoor ik er mooie soundscapes, leads pads uit komen maar ook een groot deel bruine vervormde vieze delay noise....
 
0-coast is een stuk cleaner en meer focus op patchen, Strega heeft een meer onvoorspelbaar karakter en heeft veel meer een focus op performance. Hou zelf erg van het wat organische van de Strega, maar je moet er wel van houden. De kracht van de Strega ligt 100% in het noisy universum, als je je stoort aan dingen als clock noise zou ik hem overslaan. Maar als je dat stuk omarmt is het echt een magisch apparaat, weinig synths waar ik zo blij van wordt als Strega als je dat karaoke delay echt tot het uiterste pusht en er enkel nog flarden van harmonie overblijven in een zee van digitale noise. Ongetwijfeld andermans absolute nachtmerrie, normaal doen met een Strega is best een uitdaging.
 
Ja dat dacht ik ook idd.
Ik wil hem wel in een muziekale context kunnen gebruiken en ben zeker niet vies van noise, aliasing etc.
Maar verwachte wel dat je harder moet werken om er pad, leads etc mee te maken.
Maar goed eerst maar met de 0-coast aan de slag.
Heb wel leuke dingen gehoord van de Strega en houd wel van de Makenoise Alchemy aanpak.
Een deel science en voor de rest hekserij... Die aanpak gebruik ik ook op de gitaar.. Wel muziekleer maar ook gewoon maar dingen doen zonder na te denken op gevoel.
 
Binnenkort (9 augustus) komt eindelijk de compilatie (Strega Musica) uit van muziek gemaakt met een Strega , curated by Alessandro Cortini en Tony Rolando.
Zie deze video van Make Noise vanaf 2:05:



Tracklist:

1. Abul Mogard - Like Water
2. Alessandro Cortini - ERA
3. Ben Frost - Periphera
4. Caterina Barbieri - Verge of Extinction
5. Daniel Avery & Manni Dee - Meanwhile the Night Gets Darker
6. Hiro Kone - Long Exposure
7. Daniel Miller - Hexe
8. Tony Rolando - Trace Amounts of 6 Seconds Ago
9. Robert Aiki Aubrey Lowe - All of Them
10. Juliana Barwick - Fly
11. Kali Malone - Fast Goodbye
12. Marta Salogni - Tremate, Tremate
13. Alessandro Cortini & Tony Rolando - Stregata

1659047983457.png
 
Back
Top