Make Noise Strega (i.s.m. Alessandro Cortini)

images.png


Een samenwerking tussen Make Noise en Alessandro Cortini.

Er was al melding van gemaakt in de NAMM21-thread. Intussen sijpelt er steeds meer informatie naar buiten over deze mysterieuze synth. En nu is er ook bewegend beeld en geluid.

Update: specs en foto.

Make Noise Strega
- analog Drone Synthesizer and Effect device;
- analog Oscillator with waveshaping;
- random signal generator with adjustable influence on pitch, VCA level and Delay time;
- effect section with multi-tap Delay and Filter; manual controls for Delay time and Feedback;
- blend control for mixing the pure Oscillator signal with the effect section;
- build-in LFO; audio input with Gain control knob for external signals;
- CV inputs with attenuverters for VCA, Waveshaping, Delay time, Decay, Absorb, LFO speed, Filter and Blend;
- 11 touch plates for direct interaction with several parameters;
- combined line/headphones output (3.5mm jack) and separate Eurorack-level signal output;
- all inputs and outputs are compatible with Eurorack modular synthesizers as well as Make Noise 0-Coast and 0-Ctrl

Make Noise Co. | Strega

MakeNoise-Strega-hero@1400x1050.jpg



 
Laatst gewijzigd:
Cortini is natuurlijk gewoon Cortini in dat filmpje van Sonic State, is niet echt het doorlopen van features zoals je meestal ziet (meestal zie je ook een opgeruimder bureau... :D) maar gewoon lekker freaken.
Vond het interessant dat Cortini nog even inging op z'n benadering van instrumenten. Had in een interview al 'ns eerder van hem gehoord dat hij niet met een idee vooraf aan een werk begint, maar dat dit komt als hij met een instrument aan de gang gaat. Hij zei nu dat hij dus graag de grenzen van een instrument opzoekt, kijken wat de 'defecten' zijn en daar iets mee te doen. Dat geeft weer een beetje in meer inzicht in z'n werk.
 
Opeens kwam bij het kijken van de 'live'-zending en vooral de chatbox ernaast het hele hipsterdepipster keihard op me afgestormd. Zo hard dat ik ervan terugdeinsde en onbestemde neigingen moest onderdrukken.

Het is een beetje zoals met John Lennon.. je moet de Nijvere Tony soms op gepaste afstand houden, om van de muziek/gear te kunnen blijven genieten.

Verder lijkt het me een geweldig instrument om mee te gaan klooien.. :D
 
... hipsterdepipster ...
Het kwam al eerder ter sprake in dit draadje, maar heeft MN dan zo'n hoog hipstergehalte? Zomaar een vraag, want wat weet ondergetekende boertje-van-buut'n daar nou van? ;)
 
Zo wat een bak herrie. Maar wel mooi in de handen van Cortini.

Voorlopig niet boven aan m'n wishlist, te eenzijdig en prijzig imho. Wel benieuwd naar de Hainbach demo.
 
Het kwam al eerder ter sprake in dit draadje, maar heeft MN dan zo'n hoog hipstergehalte?

Haha.. achja, het zijn natuurlijk labels, clichés, generalisaties.. Je zou wat filmpjes op het kanaal van MN moeten kijken. En vooral het filmpje van gisteren en meer specfiek de chat ernaast.

Maar het is ook niet zo belangrijk. Beetje dramatiek van mijn kant.. en te weinig slaap maakt ook dat ik wat gevoeliger wordt voor dat soort bijzaken. Als ik dan in de middagpauze een mooie plaat van Cortini opzet en tussen de afspraken door even liggend op de bank kan genieten van "Avanti" ben ik het allemaal alweer vergeten..

Toevoeging:
En om toch iets meer je vraag te beantwoorden: het is denk ik een bepaalde manier van presentatie, die in een deel van de 'community' gebruikelijk is. Maar inhoudelijk kan ik als ik er even over nadenk niet veel "hipster" aan de apparaten ontdekken. Net een fijn uur muziek gemaakt met MN 0-coast/ctrl en een Strymon Nightsky. Dat is gewoon heerlijk intenstief bezig zijn met muziek, niet meer en niet minder.
 
Laatst gewijzigd:
Strega is an audio alchemical experiment. Activate! Spill the tonic into time and let time decay through the filter to hear the results.

Strega is an instrument designed in collaboration with Alessandro Cortini. Inspired by Cortini's music and sonic experimentations, Strega embodies the seen and unseen, the sign and magic, the alchemy of sound.

Strega is able to conjure audio tones, generate control signals, and process external sounds. Patch the 0-COAST or any other line level source into the Strega to unlock new sounds!

This new instrument takes the same form factor as the 0-COAST and 0-CTRL. It was designed to be controlled by the 0-CTRL or the 0-COAST's MIDI CV B outputs and is equally happy interfacing with Eurorack modules as well.

Patchable with 7 sources and 13 destinations
Touch Bridges and Gateways for momentary modulation routings
Compatible w/ Eurorack Modular Synthesizer Signals
Input for combining with or processing outside sounds
Includes patch cables, output cable, and AC Adapter
Headphone and Line Level Amplifier as well as Eurorack Output
Small Rugged Steel Enclosure
Same form factor as 0-Coast and 0-CTRL

Dimensions: 5.5 x 9 x .75 inches
Weight: 1.7lbs

Power Requirement:
+15VDC @1A, 2.1mm Tip Positive Connector
Retail price: $599

Make Noise Co. | Strega
 
Inmiddels te bestellen bij Thomann, verwachte levertijd 5-7 weken. Zij hebben ook nog wat extra info op de site:

- analog Drone Synthesizer and Effect device;
- analog Oscillator with waveshaping;
- random signal generator with adjustable influence on pitch, VCA level and Delay time;
- effect section with multi-tap Delay and Filter; manual controls for Delay time and Feedback;
- blend control for mixing the pure Oscillator signal with the effect section;
- build-in LFO; audio input with Gain control knob for external signals;
- CV inputs with attenuverters for VCA, Waveshaping, Delay time, Decay, Absorb, LFO speed, Filter and Blend;
- 11 touch plates for direct interaction with several parameters;
- combined line/headphones output (3.5mm jack) and separate Eurorack-level signal output;
- all inputs and outputs are compatible with Eurorack modular synthesizers as well as Make Noise 0-Coast and 0-Ctrl;
- dimensions: approx. 230 x 140 x 19 mm (WxDxH); including power supply (15V DC) and patch cables.
 
Laatst gewijzigd:
Klinkt erg gedateerd. Er zijn leukere delay dozen.
Ik bedoel zoals altijd kan ik overal wel mee overweg. Ook met het keyboard van mijn kids. Maar dit is ook vanuit artistiek oogpunt een hype. Je betaald hier voor het merk. Klinkt allemaal wel gaar.
Dus @egres Heeft wel een punt voor mij.
Als je de mening niet deelt is dat je goed recht. Maar tja.
 
Dit is ook niet zo maar een delay doos he, cultuurbarbaar. Deze magische heksenmachine is gebaseerd op de concepten van "the seen and the unseen" en alchemie van geluid. :D
 
@j0ris wel eng dat je me zo duidelijk door hebt. Want cultuur barbaar ben ik zeker. Heel eng dit. Jij doet opzeker aan hekserij anders kan je dit nooit weten.
 
Ik vind het ook maar herrie wat ik tot nu toe hoor. Al is die hele noise om het noise maken scene niet aan mij besteed. Ik denk dat als dat wel je ding is dat dit je wel doet watertanden.
 
Dan blijkt toch weer regelmatig dat een deel van Synthforum niks heeft met de geschiedenis van synthesizers, en liefst van al de hele West Coast/musique concrete/radiophonic workshop/industrial en alles dat volgde wil wegzetten als 'hipster'. En wat is 'hipster' dan? 'trendgevoelig'? Want euh, nee, een 303 en 808 kopen voor een maandloon of vier, dát is origineel.
 
Dan blijkt toch weer regelmatig dat een deel van Synthforum niks heeft met de geschiedenis van synthesizers

Ik zal het je nog sterker vertellen... Er schijnen leden te zijn die überhaupt niks hebben met synths.. van vlees en bloed! Brrrrrrrrr, de horror.. :dubbel:
 
Dan blijkt toch weer regelmatig dat een deel van Synthforum niks heeft met de geschiedenis van synthesizers, en liefst van al de hele West Coast/musique concrete/radiophonic workshop/industrial en alles dat volgde wil wegzetten als 'hipster'. En wat is 'hipster' dan? 'trendgevoelig'? Want euh, nee, een 303 en 808 kopen voor een maandloon of vier, dát is origineel.
We hebben het over een apparaat niet over een muziekstroming.

Andere dingen van MS zijn een stuk leuker.
Dit is duidelijk een aanvulling van de o-coast.

Ik heb niet veel meer met synths, gitaren, drums, mics, luiten, bassen, fluiten, violen, blazers etc. Zijn maar tools.
Een timmerman geilt toch ook niet op zijn hamer en zaagtafel.
Je tool kan best fijn zijn maar wederom een merk is maar een merk. Daar kun je gare of mooie dingen van krijgen.

Komt ook door een overload aan spullen en een markt die schreeuwt om het aan je te verkopen.
Hip is daar 1 manier van.

Het gaat allemaal om het geluid wat er uit komt. En de muziek die je er mee maakt.

Zie verder niet in wat de historie van synths met een gaar product van Makenoise te maken heeft.
Het is hipster omdat het van make noise is en daarom per definitie cool is voir een bepaalde groep.

:-)))
 

Dit klinkt wel weer erg tof eindelijk iets in een meer muziekale context.
Dus wellicht is het wel een toffe tool.
Dus of het een gaar product is? Nee denk eigenlijk van niet. Maar de prijs is wel te hoog naar mijn mening.

Vind wel het karakter van de delay wat minder.
In feedback klinkt het soms als digitale clipping.

Trouwens ik ben zelf een hipster als ik de buitenwereld mag geloven.
Ga op mijn skateboard naar mijn werk, luister voornamelijk naar vinyl en nerd een deel van mijn instrumenten inelkaar.
 
is het alleen een crush delay als er een PT2399 IC in zit? Dat weten we toch nog niet? Maar zoals gezegt klinkt we digitaal op een gare manier. Zover ik weet is de PT2399 ook digitaal.
 
Back
Top