Granular Synths/Effects - Granulaire Synthese in Software

MetaSynth + Xx alleen voor Mac, niet goedkoop, maar wel uniek, heeft 'spectral granular synthesis' aan boord...
En nu ik er verder over nadenk: Absynth?

inderdaad Absynth, blijft een ijzersterke synth, en heeft granular mogelikheden.

de MetaSynth + Xx, ja alleen voor de Mac, dus nooit kunnen proberen. ken m natuurlik, er is wel interesse vanuit de developer(s) om m te porten, naar windows.

wat MetaSynth kan is erg veel, weet niet alle details, maar met een combi van SpectraLayers Pro 8/Hit'n'Mix DeepAudio, een reeks van M4L devices, wat Melda plugins, Unfiltered Audio Specops... kom je aardig in de buurt... nooit dezelfde workflow natuurlik...

Spectral Granular is erg goed.... mijn perfekte kombi... in M4L zijn er devices die dat kunnen...

prijzig inderdaad, soms toch een sale dacht ik? wanneer ie naar Windows komt, trek ik mijn budget open...
 
@peterdh je had het over de digitale harshness van granulars

Las het ook in het andere draadje. Het is eigenlijk ook wel een beetje te verwachten dat je dit bij granular hebt, dat is bij uitstek iets wat je in het digitale domein doet. Het is voor een groot deel psychologie, denk ik. Ons gehoor is geëvolueerd in de aanwezigheid van natuurlijke geluiden, geluiden die tot stand komen door mechanische, fysieke processen. Geluiden die je elektronisch opwekt in het analoge domein liggen vaak ook enigszins in het verlengde daarvan, als het elektrische proces wat lijkt op het mechanische. Maar als je digitaal gaat, dan is het al snel anders, en ons brein is waarschijnlijk in veel gevallen evolutionair gezien minder geneigd om het te kunnen waarderen.
 
Las het ook in het andere draadje. Het is eigenlijk ook wel een beetje te verwachten dat je dit bij granular hebt, dat is bij uitstek iets wat je in het digitale domein doet. Het is voor een groot deel psychologie, denk ik. Ons gehoor is geëvolueerd in de aanwezigheid van natuurlijke geluiden, geluiden die tot stand komen door mechanische, fysieke processen. Geluiden die je elektronisch opwekt in het analoge domein liggen vaak ook enigszins in het verlengde daarvan, als het elektrische proces wat lijkt op het mechanische. Maar als je digitaal gaat, dan is het al snel anders, en ons brein is waarschijnlijk in veel gevallen evolutionair gezien minder geneigd om het te kunnen waarderen.

je kan natuurlik ook plakken en knippen met tapes...

tevens; het is vanzelfsprekend belang hoe je granular gebruikt. in een mix, kan het juist heel natuurlikke geluiden opleveren, of zo komen ze over.

nature vs nurture... altijd moeilik, maar blijkbaar is je gevoel voor humor, ook afhankelik van sociologische omstandigheden, onderzoek naar gedaan.

granular kompositie en/of synthese is eigenlik te wijds om specifiek een uitspraak te doen.

het is wel zo, grains, niets anders dan samples, met envelope (voor de tikken... of juist envelopes die tikken veroorzaken, op een net andere wijze), zeker de neiging hebben, meer dan om 'digitiaal' te klinken, zelfs als je dat analoog zou doen, met zéer korte tijden.

in elke audio editor kun je al knippen (en envelopes toepassen), wel erg leuk, je neemt een selektie, en gaat dan luisteren hoe het geluid verandert naar mate je b.v. de tijdsduur verkort..
selektie verkleinen (of weer vergrote), da is dan zonder envelope, blijven grains. geeft een inzicht wat grains doen..

dus je hebt zeker gelijk, al is het opvallend natuurlik dat granular synths vooral voor pads gebruikt worden... (een beetje generaliserende uiitspraak, ik weet).

ik luister, b.v., graag naar schönberg, of throbbing gristle (naast om wat andere uitersten te noemen, huh, beethoven, bach, mahler, en dan iets; mmmh; kate bush, the police, wat is zeer bekend, en vind ik zelf ook erg mooi... pink floyd? mahler is eigenlik de meest vreemde in dit rijtje, want mahler is, vind ik zelf, een van de mafste komponisten. en dat bedoel ik zéer positief, groot liefhebber van mahler).

goed, terug naar grains...

hoe heet die stroming ook al weer, glitch? en nog een term, zelfs Coil nam die in zich op (Music to Play in the Dark 1 & 2, wow.....), wellicht is cerebraal dan een goede term?
ik heb nog wat concerten gezien, glitch & ...., en een verzamel ceedee.. iemand die ik kende, haalde over de hele wereld, mensen samen voor een 'klein' festival.

goed, dit is werkelik een VINK™ uitweiding (buiten de wei grazen.....), niet erg gericht, meer hardop schrijven (in de zin van nadenken).
 
a new kid in town, nog in ontwikkeling;

Lore van Puremagnetik;

nu nog vrij basaal, maar wordt uitgebreid, hoe bizonder ie wordt??

spectral/granular!

 
Emit is ook een leuke granular synth voor ableton live 11, die zit in het inspire by nature pack die je van de ableton site kunt downloaden.

 
USD 89 per jaar. Pittig.

idd pittig, ik weet niet of je later kunt instappen, en ik vind de mogelikheden nog vrij beperkt, heb wat dingen gevraagd op YT, maar mijn nomenclature en taxonomie over spectral treatment van bins is beperkt, i.e. het uit te drukken, al heb door veel erover te lezen, en eksperimenteren, wel veel meer door hoe ik specifiek iets kan bereiken, met wat ik al heb.

@quifster , ja EMIT, 1 van de vele redenen om voor de update naar 11 te gaan, voor mij. prachtig ding, en gebruik m ook. spectral/granular, maar spectral meer in de zin van Iris, wel uitgebreider, en FFT filters.
oneindig ding; met de Nature Devices, de andere M4L devices van dillon baston (ik schrijf zijn naam altijd verkeerd), de spectral M4L devices, is nogal een rijtje, of nogal, ik heb er toch 5 of 6 gekocht (of meer??), buiten de 3 die in suite zitten, en een gratis M4L spectral devices, die zeer bizonder is, eens opzoeken, of hier al gemeld?
maakt van live 11 suite een spectral playground van hier tot gunter.. en een granular playground...
en met Modulat; die nog wat bizondere texturen kan toevoegen, in de vorm van modulaties.

sja.

daarom Lore, zeker interessant, en zal nu al heel bruikbaar zijn, maar het meeste kan ik al, het is dan nu in 1 vorm, en wordt uitgebreid.

wellicht toch wachten, je kunt $9 per maand doen, natuurlik, en hopen dat ie zich snel ontwikkeld, en zoals ik 'm wil....

je kan m ook zelf compileren, dat is het bizondere van Csound; die kan ook VST's maken..
 
Emit is ook een leuke granular synth voor ableton live 11, die zit in het inspire by nature pack die je van de ableton site kunt downloaden.
Ik vond dat inspire by nature pack wel een hele fijne aanwinst toen Live van 10 naar 11 ging omdat dit een heerlijk pakket is als je wat meer ambiënt/cinematic dingen wilt doen.
 
Arturia stapt in granular, vanzelfsprekend heeft Pigments al een granular engine, maar nu als een losstaand effekt, er zitten overeenkomsten in, maar de hele workflow en werking is gemaakt voor het gebruik als een effekt, het hangt af van wat je hebt van Arturia, wat de prijs is.

de Efx FRAGMENTS.... (lijkt een nieuwe reeks effekten te worden)



over Puremagnetik Lore deze is ook te downloaden, als Csound source code, en met cabbage kun je deze als zelfs vst3 eksporteren (zelfs, of andere formaten).
geen Csound ekspert, noch DSP, maar gezien de bron kode, is dit eigenlik een soort beginners werk, wat opvallend is. Csound net als SuperCollider, MAX of Puredata etc. heeft veel ingebouwde granular en spectral funkties.
wellicht werkt het ook als een soort tutorial in die zin, hoe maak ik zelf een granular/spectral effekt in Csound, of instrument, in dit geval.
wellicht, wederom, zal Lore zich tot een wat uniek instrument ontwikkelen, zoals we van Purmagnetik gewend zijn.

goed, back to Arturia, deze heeft alle usual suspects van een granular effekt, met wat ekstra modes, lijkt mij, even uitgepobreerd, nog te kort, een prima of zelfs een goede granular effekt.
de FRAGMENTS heeft een aantal goed uitgewerkte zaken die je niet zo terug ziet bij andere granular effects, soms is het ook een gewoon een andere workflow voor hetzelfde, maar kan dan heel goed werken.

naast Silo, een goede 'instap' granular effect, wanneer je m goedkoop kan skoren.

Unfiltered Audio Silo is in de juiste sale zo'n 17 euri, Efx Fragments is 29 euri, wanneer b.v. collection FX 2 hebt (of je moet nog meer hebben)..

Silo vind ik zeker geen instap granular effekt, voor sounddesign zeer krachtig, heeft wel zijn eigen insteek, daar moet je mee rekening houden, in die zin werk FRAGMENTS klassieker, en heeft ook leuke zaken, dat ie pas reageert op transients, of grains eruit gaat poepen op een grid, op de BPM van de host, etc.
en de kombi met de ingebouwde effekten.

de granular wereld is vrij verzadigd, zeker als je M4L devices meerekent, of verzadigd, als granular addict..., er is meer dan genoeg te vinden...

deze is gratis, niet stabiel (in Reaper 6.4x, in mijn ervaring, kan ook aan de virusscanner liggen Reaper is daar gevoeliger voor, waneer ik die niet uitzet), maar zeker erg goed;


weer een net wat andere aanpak; 4 grainstreams, apart in te stellen, bizonder!
 
Arturia stapt in granular, vanzelfsprekend heeft Pigments al een granular engine, maar nu als een losstaand effekt, er zitten overeenkomsten in, maar de hele workflow en werking is gemaakt voor het gebruik als een effekt, het hangt af van wat je hebt van Arturia, wat de prijs is.

de Efx FRAGMENTS.... (lijkt een nieuwe reeks effekten te worden)

thanks voor de tip!

ziet er geweldig uit en een stuk uitgebreider dan mijn bestaande realtime granular fx m4l device.

Ik zag dat als je inlogt en je hebt de fx2 collection al dat je dan geen 99 euro hoeft te betalen maar dat die dan maar 29 euro is. Lijkt me een top deal :), dus straks maar even aanschaffen.
 
thanks voor de tip!

ziet er geweldig uit en een stuk uitgebreider dan mijn bestaande realtime granular fx m4l device.

Ik zag dat als je inlogt en je hebt de fx2 collection al dat je dan geen 99 euro hoeft te betalen maar dat die dan maar 29 euro is. Lijkt me een top deal :), dus straks maar even aanschaffen.

ja, inderdaad wat verdwenen in mijn bericht 29 euro is de laagste prijs, en voor dat geld je een goede, heb nu de manual even doorgelezen, heeft toch wat aardig wat handige trucjes.

dus een zeer toegankelikke granular, met flink wat mogelikheden.

een overzicht:

 
ja, inderdaad wat verdwenen in mijn bericht 29 euro is de laagste prijs, en voor dat geld je een goede, heb nu de manual even doorgelezen, heeft toch wat aardig wat handige trucjes.

dus een zeer toegankelikke granular, met flink wat mogelikheden.

een overzicht:


Video bekeken, ik ben achterovergeslagen door wat hiermee mogelijk is geworden op live input. Ik heb geen granular device die hier ook maar dicht bij in de buurt komt. En dan ook nog over maximaal 8 bars live input. Ik ben zeer benieuwd hoe hard dit gaat toeslaan op cpu gebruik, want dit is wel next level live granular effects op je signaal, dat moet je cpu bijna wel op de knieen gaan brengen.

Ik ga het zo snel mogelijk testen :D
 
ja, inderdaad wat verdwenen in mijn bericht 29 euro is de laagste prijs, en voor dat geld je een goede, heb nu de manual even doorgelezen, heeft toch wat aardig wat handige trucjes.

dus een zeer toegankelikke granular, met flink wat mogelikheden.
Eerste indruk:

Inmiddels aangeschaft en even een half uurtje uitgeprobeerd, wat een geweldige plugin zo op het eerste gezicht. Er zit een preset in: Lush planet, die maakt de meest mooie pads van een willekeurige bron.

In feite maakt deze plugin van elke synth een granular synth. Ik heb het getest met de arturia OB-XA en die liet ik een droog signaal door Efx Fragments sturen, daarin heb je dan de mogelijkheid om de grains te bepalen (de vorm van de grains, de hoeveelheid, de release manier, bijvoorbeeld texture voor pads of rythmic grain releases wat handig is voor granular drums of drum loops), je hebt custom envelopes, randomisation, 2 effect secties met flanger, chorus, filters en zelfs 2 comb filters, reverb, delays en ga zo maar door. En dat allemaal dus als extra engine op je source (dus in mijn geval de obxa). Het gaat echt heel diep en het was vrij eenvoudig om de resultaten eruit te krijgen die ik vooraf bedacht had.

De CPU belasting viel mij mee, met een eigen gemaakte test preset gericht op 8 measure textures met veel pitchshifted grains (soort shimmering preset) over een droge ob-xa heen met Envelopes gekoppeld aan LFOs over de grain size en positioning gecombineerd met flangers en reverbs in de granular plugins zelf, zat ik gemiddeld op 19 procent cpu, wat behoorlijk laag is voor wat ik er allemaal mee deed. Dus het voelt als een effectief geprogrammeerde engine aan.

Als je al bekend bent met granular synthese en je wilt een granular engine toevoegen aan welke input dan ook (of het nu samples zijn of vst's of hardware) dan is deze nieuwe arturia fx plugin denk ik wel een must have. Morgen als ik wat meer tijd heb zal ik er eens wat dieper induiken en kan ik als daar behoefte aan is ook wel even wat korte youtube demootjes opnemen.
 
De CPU belasting viel mij mee, met een eigen gemaakte test preset gericht op 8 measure textures met veel pitchshifted grains (soort shimmering preset) over een droge ob-xa heen met Envelopes gekoppeld aan LFOs over de grain size en positioning gecombineerd met flangers en reverbs in de granular plugins zelf, zat ik gemiddeld op 19 procent cpu, wat behoorlijk laag is voor wat ik er allemaal mee deed. Dus het voelt als een effectief geprogrammeerde engine aan.
CPU belasting hier ook acceptabel - i7-6700K. Getest met behoorlijk vretende presets in Pigments en verschillende FX in Efx Fragments. Piekbelasting tot dik 27% (opgeteld). Rond de 900mb aan geheugengebruik. Niet weinig, maar acceptabel. Beetje voorzichtig gebruiken op mijn systeem dus, maar geen geld voor die 29 euro.
 
CPU belasting hier ook acceptabel - i7-6700K. Getest met behoorlijk vretende presets in Pigments en verschillende FX in Efx Fragments. Piekbelasting tot dik 27% (opgeteld). Rond de 900mb aan geheugengebruik. Niet weinig, maar acceptabel. Beetje voorzichtig gebruiken op mijn systeem dus, maar geen geld voor die 29 euro.
dat is wel redelijk vergelijkbaar afhankelijk van je processor dan, ik heb het getest op een i7-9700k, dat zal die 10 procent wel verklaren. Neemt niet weg dat voor alles wat die plugins doen het toch behoorlijk weinig cpu gebruik is. De andere granular plugins (zeker de M4L realtime input granular devices) die knallen zo door richting 60 a 70 procent, en kunnen ook nog eens een stuk minder. Dus ik ben blij dat het in deze plugin zo goed onder controle is.

Heb je de plugin inhoudelijk al kunnen testen?
 
Nee, nog niet diepgaand kunnen testen, wel gekocht :-) Komend weekend maar eens wat dieper mee spelen en wat andere vst's op loslaten. Wat ik tot nu toe heb gehoord in combinatie met de Arturia video die Vink heeft gepost niet verkeerd. Kam- en Bandpass filters (niet alleen HP en LP filters), 8 grain vormen waarbij je ook de richting kunt instellen (en dus niet alleen 180 graden voor- of achteruit), sequencer, 13 distortion fx (ook in Pigments 3 al aanwezig natuurlijk als je die hebt, maar die heb ik nog niet eens allemaal getest), 3 functie/mod envelopes, pitch shift delay et cetera. Nog veel om uit te vinden. Ga ik vast weer niet allemaal gebruiken, zoveel opties, haha, naar wel leuk.
 
Mooie plugin van Arturia.
Die 29 euro is schijnbaar alleen van toepassing als je de FX2 collection al hebt, ik heb Pigments en 5 x hardware van ze maar toch kwam ik op een aanbod van 49 euro.
 
ben nu eigen presets er in aan het bouwen, holy canolie wat een vette droom plugin is dit voor mij. Had net een perfecte grain chain gemaakt met comb filter op een drumloop gemaakt in rythmic mode.

Nu ben ik bezig met een reverse grain ambient piano patch, dit is wel impressive hoor. Die reverse grains heb ik via de envelopes aanslaggevoelig gemaakt, dus bij harde aanslag kan ik nu op de piano reverse noten triggeren waarbij de reverse noten in octaven random gepitched worden die geblend met de originele piano in een ambient reverb wegvloeien. Wat een sfeer.

granularrealtime.JPG
 
gave thread! misschien zijn dit nog aardige aanvullingen...

Dust van SoundMorph // met €129,- flink aan de prijs, maar wel heel bijzonder (vink, deze was regelmatig in de sale toch?).. grains die zich als particles rondom je hoofd bewegen, ik geloof binaural.. daarbij kan je de banen van die grains manipuleren met magneten die aantrekken en afstoten.. en het 2D-vlak kan vloeien en golven..

en

Emergence van Daniël Gergely // pay-what-you-want, een granular effect - 4 streams met elk max 600 grains, gebaseerd op binnenkomende audio.. alle parameters te "LFO'en".. wordt snel complex met mooie interacties, waar iets nieuws uit ontstaat, vandaar de naam..
 
Back
Top