Granular Synths/Effects - Granulaire Synthese in Software

vink

atropos-krans-os
Lid sinds
7 juni 2013
Berichten
4.453
Locatie
de meest diepteloze stad van dit kale land
sinds 2 maanden houd ik me bezig, niet de hele tijd, met granulaire synthese.

in veel all-in-one sof-synths, zoals rapid (als ik het goed heb), avenger, falcon, MSoundFactory (wel op een eigen wijze, wellicht komt er nog een specifiek granulaire module), etc zitten granular engines.

veelal gebruikt voor drones, pads. doe ik ook, meer mijn aandacht is meer verlegd naar granulaire "compositie" (terwijl ik nu Stockhausen aan het luisteren ben, die dat niet gebruikt of wel?).

mijn voorkeur zou zijn; het in een volledige modulaire omgeving te kunnen doen.

je hebt natuurlik Reaktor en MAX/M4L, beide zeer capabel voor komplekse granulaire synthese, en er zijn ook granulaire ensembles/devices/patches voor Reaktor en MAX/M4L.

voor MAX/M4L is op dit moment, denk ik, Granurise de meest opvallende:


kan nog niet zijn "state" saven, dus gericht op een live performance, maar je kunt veel van tevoren instellen, en is MPE compatible, en kan via lightpad M blocks (en iPad Mira, voor windows met touchscreen, en OSC komt eraan). ik heb nog problemen met mijn lightpad M blocks, op 1 pc. dat moet ik nog uitzoeken.

voor "(re)compositie" is granurise al een zeer sterk instrument, zeer kompleks, toch overzichtelijk én goed aan te sturen.

een klein overzicht, uit mijn hoofd; wanneer er (*) achter staat heb ik deze

  • SoundMorph Dust (net gevonden), lijkt me erg goed, wacht op een sale..
  • accSone Crusher-X natuurlik, dé top of the bill, erg prijzig. werkt als synth én effect. nooit een sale...
  • Granurise (al genoemd) (*) (nu nog voor een intro prijs te krijgen, proberen kan, geld kan je terug krijgen, developer is zeer enthousiast, en is zelf sounddesigner/componist. het projekt loopt nog..)
  • Padshop Pro of Padshop 2, niet te onderschatten maar de nadruk ligt meer op drones/pads, toch erg goed. heeft MPE (maar schijnbaar werkt dat alleen goed in cubase? ik heb padshop 2 als onderdeel van cubase pro 11) (*)
  • Arturia Pigments 2, heeft een bizonder goede granular engine, tot 256 grains... rekompositie al mogelik... en heeft MPE (*) (en kan 2 granular engines tegelijkertijd laten spelen)
  • Tracktion Biotek2, heeft eveneens een goed granular engine, weinig details over, maar werkt erg goed. en heeft MPE. (*) (12 x 4 granular engines mogelik, zelfs met FM/RM)
  • MSoundFactory, heeft geen granular module, maar wel een Granular processor (per voice), met MPE, dit wordt nog een heel onderzoek, maar de eerste resultaten zijn al erg goed, al klonk het resultaat niet granular, aangezien ik nog meer per voice modules erboven opgooide.. (*) (de mogelikheden zijn vrij oneindig, maar kost tijd om uit te werken)
  • Delta-V Audio (onder Tracktion) Spacecraft. werkt als synth of effekt. erg goed. ook voor rekompositie. MPE! kan tot 128 grain streams, en 2 samples kunnen worden geladen. bizondere workflow en daarmee bizondere resultaten. (*)
  • bitwig sampler in de Grid. sja. ik denk met veel denkkracht en wat afkijken dat je aardig wat dingen kunt bereiken, meerdere samplers, in texture mode. maar de texture mode is niet noodzakelik. 10 samplers die een grain loopen... werkt ook. de primitieve methode zoals ik die noem (wat ik nu ook doe in wavelab pro 10 en spectralayers pro 7) (*) (ik doe hier wat negatief over lijkt het, komt dat ik een tutorial zag, en dacht, daar kan meer mee, dus zeker zeer goed te gebruiken) (o ja, MPE, natuurlik)
  • Inertia Sound Systems Granulizer 2, ook erg goed, geen modulatie-mogelikheden. Granulizer 3 voorspelt een grote sprong, met MPE, GCO, modulatie, etc. (in sale erg erg goedkoop) (*)
  • Audio Damage Quanta, die heb ik meer impulsief gekocht, maar is niet te onderschatten, en altijd werkt het voor je muziek of wat je wil bereiken. (*) (MPE)
  • Output Portal, louter een effect, maar aangezien granular in wezen het herschikken van een de input is, rekompositie zeker mogelik, en wijkt het niet zo af van een soft synth. ik kan er weinig over zeggen.
  • Falcon
  • Rapid
  • Avenger
  • Reaktor, is door zijn struktuur (core) zeer ingesteld op granular. er zijn ook veel Blocks en ensembles. zoveel, dat.... en natuurlik de mogelikheid om je eigen Granular Composer te maken... (*)
  • MAX/M4L, ook perfekt voor granular (zie ook ableton live 10/11 suite), zeer uitgebreid, en FFT mogelikheden. dit wordt voor mij een diepe duik (heb M4L (*), geen MAX), op momenten lees ik wat, kijk ik wat, en wil graag daar FFT en granular samenvoegen, i.e. spectral en granular. wat in reaktor al kan, met Blocks (Toybox Nano Pack b.v. is een mooie pack voor sounddesign, spectral, additive, FM, granular etc. gekocht toen ie uitkwam). je ziet dat ik MAX en REAKTOR wat door elkaar gooi, wellicht niet zo vreemd.
  • Glitchmachines Polygon 2 en Palindrome, al heeft de laatste geen "cloud" mogelikheden, is het toch een zeer interessant soft-synth gebaseerd op grains. (*)
  • Kaivo, zeer interessant, gebruikt granular engine voor physical modelling. weer een geheel andere insteek. heeft MPE. voor sounddesign erg goed. heb m nóg niet..
  • New Sonic Arts Granite, wordt vaak genoemd, is zeker een goede granular synth. ik kan het niet beoordelen.
  • Reason Studios Grain, ja! een erg goed granular synth, veel mogelikheden. niet te onderschatten. (*)
  • Litote from Inear Display, zojuist gevonden in een lijst. ziet er goed uit.
  • Grain Scanner, een M4L device. geen ervaring mee.
  • Granulator II, een M4L device, wel ervaring mee, bizonder. (*)
  • Kontakt 5 & 6, maar wel met scripting, er zijn granular instruments, maar volgens mij niet met eigen samples, of je kunt ze zelf invoegen, door te editen. wellicht. kan een krachtige granular synth zijn. kan zelfs MPE, weer met scripting. KSP ken ik niet, dus. heb ze beide wel (*)
lijkt me al een mooi lijstje.

wat wil hier bereiken, tips, adviezen, wellicht start patches for reaktor/M4L, eigenlik alles wat men graag zou willen toevoegen. granulair synthese is veel interessanter en dieper en 'vreemder' dan ik ooit dacht. ik kan nogal verzuipen in een bepaalde synthese. koop ik een lading. nooit spijt.

maar de mooiste kombi: granular - spectral (FFT) en FM (substractive is er altijd). en programma hoppen vind ik geen probleem, je zult nooit de perfekte granular synth vinden, en sommige zaken zul je gewoon handmatig moeten doen, in Izotope 2 grains inladen... maar dan heb je geen envelopes, ja als 1 van de sampler 'banks' gebruikt, toch een leuke speeltuin voor primitieve granulaire synthese, in combi met spectral (al kun je Iris 2 niet geheel een spectal synthesizer noemen).
 
Nog wat plugins dan:
- Argotlunar (VST, AU, LV2)
- BHarvestr (LV2)
- syncrose (LV2)
- Poly Mist Granular (port van MI Clouds, via VCV, naar LV2)
 
Nog wat plugins dan:
- Argotlunar (VST, AU, LV2)
- BHarvestr (LV2)
- syncrose (LV2)
- Poly Mist Granular (port van MI Clouds, via VCV, naar LV2)

dank!

Argotlunar is nog via pluginboutique gratis te vinden.

idd Clouds (VCV rack of Softube Modular (de laatste dan ook als effekt te gebruiken)) werkt ook zeer goed. modulate it!
 
Inertia Sound Systems Granulizer 2, vind ik wel tof (was al genoemd door vink)

Paulstretch (vst variant) idem, gebruik deze als een soort opvul effect.
 
idd Clouds (VCV rack of Softube Modular (de laatste dan ook als effekt te gebruiken)) werkt ook zeer goed. modulate it!
De eerste toch ook? gewoon je audio VCV in routeren, door whatever modoelens halen en er weer uit.
Die ik noem is ook nog eens als plugin in je DAW te gebruiken dus geen gedoe met softtube.
(ze hebben bij Poly Effects elk algoritme overigens als losse plugin geport)
 
Inertia Sound Systems Granulizer 2, vind ik wel tof (was al genoemd door vink)

Paulstretch (vst variant) idem, gebruik deze als een soort opvul effect.

Granulizer 2 is, zoals ik al melde, erg goed. modulatie mogelikheden zijn er niet, op zich verfrissend. maar zoals al genoemd, Granulizer 3 is in voorbereiding, die vele stappen verder gaat.
zeer responsive team, klein team, en supergoedkoop in sale... voor wat ie kan en hoe ie klinkt... is het een erg goede... en inderdaad wat spectral mogelikheden...

paulstretch kende ik al, was ik nog niet toegekomen, wist niet van een vst versie af, de standalone moet ik ergens hebben, maar heb nu toch kunnen vinden via internet. wellicht beter als standalone te gebruiken..

nou ja, probeer de vst versie ook uit. zag over de spectrale mogelikheden van dit ding heen.... de thread is ook bedoeld voor maffe sounddesing plugins...

werkt paulstretch granulair, lijkt me spectraal, betere resultaten. goed maakt niet uit.

alle maffe synthesis, verzamel u!
 
De eerste toch ook? gewoon je audio VCV in routeren, door whatever modoelens halen en er weer uit.
Die ik noem is ook nog eens als plugin in je DAW te gebruiken dus geen gedoe met softtube.
(ze hebben bij Poly Effects elk algoritme overigens als losse plugin geport)

o netjes, ik kan L2V plugins draaien, daar eens ook rondkijken.

ja inderdaad, via VCV is het eveneens mogelik, ik heb ook softube modular, en wanneer ik clouds gebruik, gebruik ik softube modular...

maar ik stuur, router.., ook vaak dingen door programma's om ze bewerken en later weer te gebruiken. dus. ik hou daar wel van.

hebben ze bij VCV nu iets met clouds gedaan, is het een andere versie, uitgebreidere versie geworden?

ik gebruik VCV te weinig, wel wat bundels gekocht, en een aantal VCV modules.

aangezien deze thread, ook ruimte biedt voor andere bizondere bewerkingsprogramma's/plugins etc:

ik vond deze nog zojuist:


een M4L device, werkt. al zie je de beschrijvingen (in mijn kleurstelling niet), en lijkt er iets niet te werken. nou ja, het doet wat het moet doen, kijken of het echt in te passen valt.
 
Laatst gewijzigd:
Het nadeel aan M4L is dat je Max en Live nodig hebt :#

ik heb het voordeel. (geen MAX, wel M4L, er zijn wat dingen die M4L niet kunnen, maar wanneer ik echt stappen ga zetten in MAX... heb dus ableton live 10(/11) suite..)

PureData en Csound zijn ook alternatieven, zeker PureDate, aangezien MAX een fork is, zogezegd?
voor... granular.... voor wat ik wil, maar dat zal pas later zijn, wanneer ik ook konnektie ga maken met den buitenwereld (beamers, arduino, etc.), als ik dat behaal... Groot Projekt.

ik er is "gratis" veel te krijgen, maar ben vanuit niets muziek gaan maken, er zijn komplekse programma's te verkrijgen waarin je veel bereiken, "gratis". ik denk dat op een bepaald moment die wellicht zal gebruiken wanneer ik er niet uitkom in wat ik wil, en wat wil ik, dat onderzoek, ekspirementeren, lekker aanklooien, heb veel ideeën, maar géen uitgewerkt plan. dat kan nog niet.

granular wordt de "brug" tussen alles...


Dan zeker eens naar Carla kijken om plugins in te draaien (en dingen modulair doorheen te routeren): KXStudio : Applications : Carla

dank! ik heb element kushview, zal zeker deze bekijken.
 
Mooi draadje dit, ik ben de laatste tijd ook veel aan het experimenteren met Granular, ik heb er niet zo veel synths van maar je hebt Equator 2 niet in je lijstje staan, maar die heeft een behoorlijk goeie Granular Synthese, waar ik regelmatig in zit te klooien, je kan ook de index moduleren in Eq2. Pigments 2 is inderdaad ook erg goed. De sampler in Bitwig moet ik me eigenlijk eens dieper in duiken. Uiteindelijk vraag ik me wel af of er veel verschillen zitten tussen al die synths die granular opties hebben.
 
Mooi draadje dit, ik ben de laatste tijd ook veel aan het experimenteren met Granular, ik heb er niet zo veel synths van maar je hebt Equator 2 niet in je lijstje staan, maar die heeft een behoorlijk goeie Granular Synthese, waar ik regelmatig in zit te klooien, je kan ook de index moduleren in Eq2. Pigments 2 is inderdaad ook erg goed. De sampler in Bitwig moet ik me eigenlijk eens dieper in duiken. Uiteindelijk vraag ik me wel af of er veel verschillen zitten tussen al die synths die granular opties hebben.

pigments 2 is zeer goed kwa granular. wat ik pas ontdekte, tijdens mijn ontdekkingstocht van de mogelikheden van granular. het is méer dan synthese (al zou, je wanneer je definities wat oprekt, dat over andere synthesis ook kunnen zeggen, maar granular wordt veelal gebruikt voor pads, drones, maar wat ik het interesante vind; voor kompositie/rekompositie, en natuurlik kun je dat in wezen met spectral morphing/warping enigszins bereiken. maar grains hebben een bizondere geschiedenis, xenakis... technologie en komponisten gingen gelijk op...).

ja, ik ben equator 2 vergeten, wilde ik zeker toevoegen, op het laatst gewoon vergeten. ik ken de mogelikheden van de granular module niet echt goed. (heb m niet kan alleen via YT of schermafbeelding, etc. wat bepalen). maar 6 granular modules... trekken wel je CPU leeg, met veel grainstreams (al hangt dat van de synth af, en de bewerkingen, en veel heb er niet per se nodig, granurise heeft er 16, maar die kun je individueel real-time of gemoduleerd, aan pakken, dat werkt dan zeer goed).

hee, leuk dat je er ook mee aan het eksperimenteren bent! benieuwd wat je er mee doet. het heeft veel mogelikheden...

de bitwig sampler heb ik gisteren geprobeerd, in de poly grid, zelfs 2 samplers, in texture mode. ga nog kijken hoe ver ik daarmee kan komen.

werkt wat anders, maar dat is juist leuk, een net wat andere invalshoek, en in de polygrid, ga ik proberen zoveel mogelik te ekspiremteren. ik noem dat de primitieve methode, zelfs handmatig. een sampler erbij die 1 grain afspeelt (zonder texture mode).. of meerdere samplers, repitching, per sampler, etc. kijken hoe dat werkt.

equator2, dus!
 
Ik maak drones en pads voor de progressive house tracks, precies zoals je zegt voor welk doeleinde het primair is bedoelt. Ik vind het erg tof om dit soort geluiden op de achtergrond te plaatsen, wat fijne textures, maar ik ben nog wel in het beginstadium van het ontdekken van deze techniek. Ik trek dan ook regelmatig wat samples van Splice of Loopcloud om te gebruiken. Overigens nog eentje vergeten, waarin ik ook al granular heb gebruikt voor een paar tracks, Phase Plant. Geweldige synth blijft het, voor mij ook in de top 5:

 
Ik maak drones en pads voor de progressive house tracks, precies zoals je zegt voor welk doeleinde het primair is bedoelt. Ik vind het erg tof om dit soort geluiden op de achtergrond te plaatsen, wat fijne textures, maar ik ben nog wel in het beginstadium van het ontdekken van deze techniek. Ik trek dan ook regelmatig wat samples van Splice of Loopcloud om te gebruiken. Overigens nog eentje vergeten, waarin ik ook al granular heb gebruikt voor een paar tracks, Phase Plant. Geweldige synth blijft het, voor mij ook in de top 5:



nice! pads en drones, zijn eigenlik ontstaan uit primitieve granular werkwijzen (gewoon knippen en plakken van tape...), dus granular is inderdaad door realtime geschikt voor pads en drones, dus de mogelikheden zijn uitgebruid, ook voor timestretching kan het werken, maar wel beperkt.

aha, de primitieve aanpak, zoals ik dat in de poly grid wilde doen, maar iets komplekser gemaakt heb, al in het begin, ik wil weer eenvoudiger starten, en dan het komplekser maken.

granulaire synthese is niets anders dan; grain. een stukje sample, kan 5ms lang zijn, quanta kant tot 1 sekonde denk ik, maar boven de 200ms, zit je eigenlik al buiten wat de "essentie'" van granular is.
niks mis mee, juist uitbreiding van de mogelikheden.

in phaseplant, zie je hoe ik het al deed in wavelab, al plakte ik dan ook grains achter elkaar, en zoals ik het al deed in spectralayers pro 7, spectraal... dus een spectraal gedeelte van een sample.

het woord quantum, of microsound (?) komt ook vaak terug, het is maf om te horen wanneer je een klein gedeelte van een sample loopt, en dan even langer of korter maakt, dat de pitch gaat veranderen, bij hele kleine grains kun je geen pitch meer waarnemen, hangt ook van de bron af. maar een grain krijgt hoe kleiner ie is andere eigenschappen; quantumfysika.. daarom de term quantum, of quanta als naam voor een granular synth. het is natuurlik absoluut geen quantumfysika...

maar het is wel bizonder, wat ook invloed heeft hoe een grain van b.v. 15ms klinkt; de envelope. een zeer belangrijk onderdeel, later toegevoegd, eigenlik.

de envelope kan al een immense invloed hebben op de klank van zo'n grain (vergelijkbaar ook met substractive synthesis, de ADSR, of MSEG of de envelope heeft ook een grote invloed op een geluid klinkt, maar bij een grain is de invloed toch anders, andere faktoren gaan meespelen, want je hebt geen single cycle, nou ja in substractive kun je ook een synth laten klikken, dus...).
granurise heeft de mogelikheid om de envelope geheel te tekenen, dat geeft hele mooie mogelikheden, gelden dan wel voor alle grains.

maar ook zonder envelope per grain, zoals in het voorbeeld van phaseplant, kun je al heel ver komen, simpelweg van de sample module, en natuurlik het gebruik van het effekten.

phaseplant lijkt me zeker een bizondere synth, zit niet in mijn arsenaal. ook nooit uitgeprobeerd. ach je hoeft niet álle synths te hebben....

dus ook in sampler plugin zonder granular engine, kun je granular doen... een methode die je veel leert over de eigenschappen van grains (wel zonder envelopes) en waarbij erg veel kan bereiken, zeker als 10 samplers stapelt. of multi-sample gebruikt, maar ik gebruik zelf nooit multi-samples, wacht eens wel eens gebruikt lang geleden, en in zekere zin doe ik dat ook met maschine (zonder multi-samples, wat dat kan ie niet, maar voor mij een oude vertrouwde methode van layeren van samples die dan elkaar gaan beïnvloeden).

multi-samplers, je kunt geen loop point zetten voor elke sample?

goed, een rij samplers in poly grid, of voltage modular, hoeven er niet veel te zijn, met 4 of 8. die elk eigenlik 1 grain uitsturen, die je dan per grain"stream" kunt nabewerken, met effekten etc..

nou ja, enthousiast dus, en ga nog veel ekspirementeren; de primitieve wijze; en met granular synths/engines. ook al met MSoundFactory dat bereikt, al is het wat beperkt, kun je er redelik wat mee doen, maar uiteindelik is de patch totaal veranderd, gooide er nog een modal module overheen, en nog iets, even vergeten. je hoort in de verte nog de grain-clouds, maar worden samengevoegd, door de modal filter. per voice..

het is leuk om via verschillende synths, samplers, technieken dit te benaderen, juist om het te leren beheersen en om het eigen te maken, zodat wat er uitkomt niet gaat lijken op... want GROOTE plannen...
 
  • Cecilia van AJAX SOUND STUDIO, kan veel meer dan granular, spectral, etc. moet het ding nog ontdekken (dankzij @dreamer ) gratis!
  • Soundgrain, ook van AJAX SOUND STUDIO, granular lijntjes trekken, oftewel wederom een andere benadering, wederom gratis; een zeer sterke, met veel mogelikheden; AJAX SOUND STUDIO
  • The Mangle van SoundGuru, de developer doet andere dingen, maar je krijgt nog een downloadlink (voor mac en windows)... iets van €22, inderdaad, dankzij @sKeLeTvM , wordt al lang niet bijgehouden, maar werkt nog goed, heeft ook weer een net andere benadering. ik houd daarvan, andere resultaten. het waard om een arsenaal van granulars te hebben, samen met spectrale mogelikheden.. kopen dus op eigen risiko, geen ondersteuning, geen problemen gemerkt onder windows 10.
  • Equator 2, van Roli, zoals @Jason31 ook al opmerkte, heeft een granular engine/module, je kunt 6 modules laden, dus tot 6 granular modules in 1 synth, mét MPE, daar gaat je CPU....
  • Dark Synth, een M4L device, verkrijgbaar via ableton, een spectrale synth. waarom meld ik hier ook spectrale synthesis. de kombi lijkt me oneindig... in meerdere domeinen, amplitude (@roland kuit amplitude, natuurlik ken ik het, AM modulatie in een soft modular; is simpel. en je ziet een 'verrassend effekt', de waveshapes worden gekombineerd, om het leerlingachtig, of nog simpeler uit te drukken... amplitudes in additieve synths, daar ken ik het belang van... maar eigenlik weet ik van amplitudes het minst... vreemd genoeg. meer over phase, frequenties...), frequenties scheiden, alles scheiden, totdat je zelfs de tijd kan verschuiven... nou in zekere zin, in ieder geval niet meer vastzit, aan de beroemde sinus en een filter (wat ook erg goed werkt, daar gaat het niet om), sja, een filter is al een scheiding... dus zelfs met 'simpele' modules kun je veel bereiken...
  • Emmission Control 2, onder supervisie van Curtis Road, dus éen van degenen die zich diep bezig houdt met granular synthesis/compositie/theorie, mooie afsluiter (voor nu?)...
    52f187f0b7e9d236c1ca9dd270904b574a66640b.png
 
Deze is nog niet genoemd: Granulab, klinkt helemaal geflipt als je er beetje mee om kan gaan, ook een tutorial er van, veel plezier
 
Deze is nog niet genoemd: Granulab, klinkt helemaal geflipt als je er beetje mee om kan gaan, ook een tutorial er van, veel plezier



dank voor deze toevoeging, eigenlik is er voor granular synthesis, real-time, erg veel, en de verschillende workflows, al zijn er altijd de 'standaard' 'dingen', maar goed dat is ook de basis voor real-time grains, met ieder een eigen toevoeging of een wat andere manipulatie, of MPE, etc.
ook veel gratis alternatieven, die niet onderdoen voor de betaalde.

het arsenaal aan granulars is nu wel een soort van koude oorlog arsenaal... bij mij, maar aangezien ik van de koude oorlog ben; heerlik om de verschillende benaderingen te gebruiken.

een doomsday granular is er dan ook niet, tenzij je die zelf schrijft in MAX/M4L, reaktor core/primary of C++, voor de die-hards..
en dan nog..

ik hou wel van programma hoppen. toch meen ik dat mijn kollektie op dit moment aardig 'volledig' is. en granular is nu erg belangrijk voor mij, all over the place hier al melding gemaakt, van het Groote Werk..

goed..

ook iedere andere 'maffe' synthese is welkom, additive synths, zijn b.v. niet erg wijd verspreid. voldoende basis heb ik. evenals spectral synths, maar daar heb ik oplossing voor door middel van plugin stapelingen. en spectralayers pro 7, b.v. of frequency domain modules voor VCV rack. etc.

wellicht een andere thread. of eens een algehele thread, over additive/spectral/granular syntheses, de mengvormen. want die zijn er ook.. met heerlik domme vragen van mij... gulzige leerling.
 
Things Texture - Granular Reverb is wel een leuk dingetje. Daarnaast weet ik niet wanneer iets precies wel/niet granular is, maar komt niet alles van Glitch machines in aanmerking?

Daarnaast heeft Puremagnetik veel leuke plugins: GRANULAR DEVICES

niet alles van glitchmachines komt in aanmerking, polygon 2, fracture (xt) en palindrome zeker wel. cataract is wel granular based, het scannen is een vorm van granular..

maar je hebt gelijk die ben ik geheel vergeten, terwijl ik, vrijwel alles heb van glitchmachines, er is een nieuwe plugin, die heb ik nog niet.

ook unfiltered audio, een aantal plugins leunen op granular, of hebben granular mogelikheden. heb ze allemaal, ook vergeten.

puremagnetik, ik vergeet die steeds, inderdaad ja! ik heb 1 plugin van hun, krijg wel e-mails, maar negeer ze. simpelweg vergeten wat het ook was. was gratis. en best goed. dus ik vergeet soms dingen die ik heb mijn arsenaal heb... nooit goed rondgekeken bij puremagnetik, leuk spul, en veul.

things texture, wellicht ooit voorbij zien komen.

zal de lijst uitbreiden. dank! granular kom je haast overal tegen, tegenwoordig.

wat is granular, als het simpelweg met grains werkt, b.v. een sample, je zet de positie; de lengte van de grain. en die grain laat je lopen. dus geen single cycle wave, letterlik een piece of the cake (letterlik?), wel met een envelope, meestal (voor kliks én het verandert het geluid, sowieso verandert het geluid van een grain, hoe kleiner je m maakt, er is een grens, en heeft ook te maken met de frequentie, simpel; een sine wave, op hoge frequentie, in Hz... die is al kort, maar je kunt dan zelfs zo ver gaan dat je toch nog een stuk van al zo'n korte sine wave kunt pakken.

het basis principe is simpel, maar grains krijgen andere eigenschappen, zeker naar mate ze kleiner zijn, en de envelope bepaalt ook mede de klank. het wordt ook wel vergeleken met de kwantumtheorie, dat op kleine schaal, deeltjes andere eigenschappen krijgen. grains zijn géen kwantumtheorie, natuurlik, de analogie is ietwat grotesk, maar toch...

in een audio editor kun je al met grains werken, selekteer een stukje van 20 ms, en laat dat loopen, maak het korter of langer, en hoort al dat het van klank verandert. en dan hebben we nog niet eens envelopes toegepast.

wanneer je met meerdere grains tegelijkertijd gaat werken, nou ja.

het mag dan simpel zijn, maar er zijn akademische studies, of boeken over. het gaat ook tegelijkertijd op met de techniek. eerst knippen van tapes (zoals in een audio editor) en herschikken, en verschillende lengtes, natuurlik kun je overdubben, en meer doen.

is dit al wat duidelik? wanneer audio, b.v. in een unfiltered audio effekt plugin, zoals byome/triad, de granular module, in stukjes wordt gehakt en daarmee wat wordt "gedaan", dan is het granular.

granular wordt ook voor time-stretching gebruikt. maar granular is eigenlik begonnen als een kompositietechniek. nu, is het meer voor pads, drones. al kan je nog immer met veel plugins, rekomponeren...
 
Wie herinnert er zich nog granulab , early 2000 ?
Echt tof programmatje .
Onlang heeft granulair guru curtis roads een freeware programma uitgebracht ‘ emmission control 2
 
Back
Top