Extra opties voor het forum beschikbaar

Dr van Lansberg

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
18 februari 2011
Berichten
11.028
Locatie
Amsterdam
Omdat we nu ruim drie weken hebben kunnen wennen aan het nieuwe forum en omdat de contest inmiddels is afgelopen, is het tijd om enkele extra opties op het forum te introduceren.

Dark Theme
Vanaf vandaag is er weer een Dark Theme beschikbaar. We hebben er opnieuw voor gekozen om de styling zoveel mogelijk te laten aansluiten bij wat we gewend waren. Op elke forumpagina zie je links onderin in de footer de stijl kiezer staan. Bij de meeste leden staat daar nu Synthforum Light. Als je op deze tekst klikt verschijnt het keuzemenu en de optie voor het Dark Theme. Je keuze blijft bewaard gedurende je sessie. Als je uitlogt, vervalt je keuze en zie je per default de Synthforum Light style. Als je niet van plan bent veel te switchen tussen de beide styles, kun je in de voorkeuren onder je gebruikersprofiel het Dark Theme als vaste style kiezen.


Wiskundige symbolen
We kunnen gebruik maken van een extra optie waarmee we wiskundige symbolen kunnen weergeven in een post. Deze optie zal door veel leden weinig tot niet gebruikt gaan worden. Voor enkele leden die de wat meer wetenschappelijke kant van bijvoorbeeld synthese willen bespreken, is dit echter een prachtige toevoeging.

In de teksteditor (het gedeelte waar je de tekst van een nieuwe post typt), staat direct rechts naast de color picker een knop voor meer opties. Onder die knop zit een verborgen menu met dit symbool:
1611068035855.png
. Daar kun je met behup van LaTeX input aan de gang met je formules.


Automatisch verversen van Nieuwe Berichten
Onder de navigatietab Nieuwe Berichten zie je direct onder de paginatitel de volgende twee knoppen:
1611068585895.png
. Met behulp van de eerste knop, kun je handmatig de pagina verversen. Met de tweede knop laat je de pagina automatisch elke 60 seconden verversen. Wanneer je de pagina automatisch laat verversen, verschijnt er een timer. Achter die timer vind je een drop down menu waar je enkele opties ziet voor de ververs frequentie.

Als je de pagina Nieuwe Berichten ergens op de achtergrond hebt draaien terwijl je fijn met je eigen muziek bezig bent, weet je zeker dat je altjd de meest recente berichten ziet staan als je de pagina weer toont.


Chat
De link naar de Synthforum chatbox staat weer op z´n oude plaats in het navigatiemenu.


Push notificaties
Synthforum maakt sinds vandaag gebruik van push notificaties. Dit zijn meldingen die via je browser rechts onderin je scherm worden getoond. Deze meldingen verschijnen bij alle gebeurtenissen op het forum waarvoor je zelf een notificatie hebt ingesteld via je gebruikersprofiel. De notificatiemelder rechts bovenin je scherm (het belletje) is vrij bescheiden als het gaat om het tonen van nieuwe notificaties. Als je push notificaties gebruikt, is de melding duidelijker zichtbaar omdat hij in je scherm schuift. Hij verdwijnt overigens ook weer vanzelf na een paar seconden. Synthforum heeft je specifieke toestemming nodig voor het gebruik van deze notificaties. Die toestemming kun je onderin je scherm geven wanneer daar een pop up verschijnt met een link. Ook kun je via de voorkeuren in je gebruikersprofiel deze toestemming geven door aan te vinken bij welk soort gebeurtenissen je een push notificatie wilt ontvangen. Zo kun je er voor kiezen om deze alleen te tonen als je een nieuw PB hebt ontvangen waardoor je niet overspoeld wordt met dit soort notificaties.


Verbergen van tekst voor gasten
In enkele gevallen kan het handig zijn om specifieke tekst in een post alleen voor leden zichtbaar te maken. Er zijn bijvorbeeld leden die met liefde een kortingscode delen, maar dan wel alleen voor andere leden en niet voor gasten. Dat kan nu met behulp van de SPOILER bbcode. Deze code zorgt ervoor dat er in je tekst een knop verschijnt die alleen door ingelogde leden ingedrukt kan worden waarna de verborgen tekst verschijnt. In de teksteditor vind je in het derde menu onder "meer opties" deze knop:
1611069953470.png
. Als je deze knop gebruikt kun je in het pop up scherm een titel voor de knop zelf kiezen. Vervolgens kies je "Ga verder" en zie je de bbcode in je tekst verschijnen. Je kunt nu de te verbergen tekst tussen de SPOILER tags schrijven.

Word lid van Synthforum om deze tekst te zien!


Het meeste werk voor deze extra opties is door @ishi geleverd. Dank daarvoor. Jullie kunnen overigens op korte termijn meer veranderingen en verbeteringen van ons verwachten.
 
dank! goede uitbreidingen/toevoegingen. het SynthForum werkt veel makkelikker nu dan ooit, naar mijn gevoel. ik veel fijner om te navigeren, rond te snuffelen.
nogmaals dank voor iedereen, de mod's dus, die zich zo inzetten om SF zo goed mogelik te laten lopen.

Word lid van Synthforum om deze tekst te zien!
 
Ik had mijn reserveringen bij de aangekondigde migratie omdat ik als ICTer nu eenmaal weet wat vor drama's er kunnen ontstaan. Maar alles is volgens plan, binnen de tijd gebeurd, en het is er echt flink beter op geworden. En dan ook nog allemaal nieuwe opties. Petje af hoor :biertje:
 
Mooie dingen en topwerk weer!

Fijn dat het in de nieuwe forum software ook allemaal een stuk makkelijk is aan te passen.
Al denk ik dat we nu wel weer even goed zitten voor een tijdje, toch?
 
Hartelijk dank voor deze zinvolle uitbreidingen! In ieder geval voor degene die ik begrijp. Kan iemand mij als niet-ict'er vertellen wat een Dark Theme is en wat shuigy is?
"Als je push notificaties gebruikt, is de melding duidelijker zichtbaar omdat hij in je scherm shuigy."
 
Ik denk dat 'shuigy' een typefout is. Een Dark Theme is iets dat de laatste jaren erg populair is geworden in de software wereld: donkere kleuren voor de grotere (achtergond) vlakken. Helemaal onderaan zie je staan 'Synthforum light'. Als je daarop klikt kan je ook voor dark kiezen en zie je het effect gelijk.

Aan het SF team, bedankt weer! :halleluja
 
Mooie toevoegingen! Bedankt daarvoor!

Een vraagje wel. Wanneer ik op die inline spoiler knop druk dan krijg ik geen popup. Bij de knop voor de wiskundige functies krijg ik wél een popup... (Chrome)
Ik wou namelijk in de knop alleen voor leden de ultieme formule meegeven om een hit te maken. Dat hebben we allemaal wel verdiend. :)
[math](x 2 ) \left(x^{\smash{2}}\right)/∑ x ij \sum_{\mathclap{1\le i\le j\le n}} x_{ij}\sqrt[3]{x}[/math]
 
Laatst gewijzigd:
Mooie toevoegingen! Bedankt daarvoor!

Een vraagje wel. Wanneer ik op die inline spoiler knop druk dan krijg ik geen popup. Bij de knop voor de wiskundige functies krijg ik wél een popup... (Chrome)
Ik wou namelijk in de knop alleen voor leden de ultieme formule meegeven om een hit te maken. Dat hebben we allemaal wel verdiend. :)
[math](x 2 ) \left(x^{\smash{2}}\right)/∑ x ij \sum_{\mathclap{1\le i\le j\le n}} x_{ij}\sqrt[3]{x}[/math]

er zijn 2 spoilers! de laatste vertikale rij met puntjes.

dank voor de formule, maar krijg m niet geïmporteerd in cubase...
 
en wat shuigy is?
Ik denk dat 'shuigy' een typefout is.
Ik denk het ook :o:. Dat stuk tekst heb ik er later aan toegevoegd toen de rest al gepost was. Dus snel snel snel. Niet gecontroleerd. Dikke vingers. Excuses. Het gaat er dus om dat er een push notificatie in je scherm schuift en weer vanzelf verdwijnt. Zo ziet het eruit als ze binnenkomen:

1611131992716.png


In de voorkeuren onder je gebruikersprofiel ziet het er dan zo uit:

1611132492573.png


Notificatie verwijst dus naar het belletje rechtsbovenin het scherm. Push verwijst naar het inschuiven van deze meldingen rechtsonderin. Probeer het eens uit zou ik zeggen. Vind je het niks, dan kun je het zo weer uitzetten. (En ik zie nu dat ik de vertalingen nog moet afrondem :). Ga ik direct doen.)

Een vraagje wel. Wanneer ik op die inline spoiler knop druk dan krijg ik geen popup.
Voor het plaatsen van verborgen tekst onder een button moet je echt gebruik maken van de Spoiler tags en niet van de Inline spoiler tags. @ishi heeft de code achter de Spoiler tags op zo'n manier mishandeld dat de verborgen tekst echt alleen voor ingelogde leden zichtbaar is te maken.
Word lid van Synthforum om deze tekst te zien!
 
Back
Top