Kurzweil komt met de K2700 !

Attachments

  • kurzweil-k2700-angle.jpg
    kurzweil-k2700-angle.jpg
    87,2 KB · Bekeken: 5.729
Wat mij betreft behoren de gesampelde klanken van Kurzweil tot de beste in de markt. Voor elke stijl is er wat. Ik heb een volledig uitgebouwde K-2500 gehad en ben de gelukkige eigenaar van een PC-3 K6, die me o.a. uit de brand heeft geholpen dankzij een keur aan aanzwellende bekkens. Virtueel analoog daarentegen doet pijn aan mijn oren. Kurzweil borduurt vooral voort op bestaande technologie en functionaliteit. Nieuwe zaken als string resonance en FM-synthese a la DX-7 zijn ook bij concurrenten te halen. Missers als de onmogelijkheid om een maatsoort in een sequence te veranderen, nemen ze gewoon mee naar het volgende instrument, dus ook naar deze K-2700. Langzaamaan komen ze met verbeteringen die de concurrent al lang heeft, zoals een kleuerenscherm en audio via USB. Ze blijven echter topinstrumenten maken en er valt nu genoeg te kiezen.
 
Wat doen die ontwerpers eigenlijk de hele dag daar.Er is nauwelijks wat update, verbetering,verandering vast te stellen.Een PC4 in een nieuw jasje eigenlijk.
Een (nog steeds uitstekende)sound engine dat al jaren bestaat, nauwelijks nieuwe sounds.Nieuwe algoritmen in de VAST?Een te kleine scherm anno 2021.
Tja,Kurzweil is nog altijd mijn synth nr 1,maar denk dat de ingenieurs, niet meer op de synth afdeling zitten daar.
 
Voor wat betreft de gedateerde interface etc. De authenticiteit van het instrument blijft gewoon staan als een huis. Er zijn talloze gitaren geweest die betere specificaties hadden dan een fender stratocaster, maar een stratocaster klinkt en gedraagt zich gewoon zoals ie is. Dat geld ook voor een kurzweil. Ook al wordt het bedrijf overgenomen en zijn er andere mensen aan het roer, feit blijft dat als je eenmaal zo'n apparaat hebt, je na het bespelen er achterkomt dat de techniek al 30 jaar oud is, en nog steeds staat als een huis. Ik kijk uiteraard naar de specs maar het geluid is dat wat de boventoon voert. Ik heb bijvoorbeeld een K1200 gehad aan het begin van het vorig jaar, zelfs daarin hoor je dat het apparaat een muziekinstrument is (ook al heeft ie, voor de huidige standaarden, beroerde specs). Ik ben dus zeer content met een K2700 aangezien ik eigenlijk mijn zinnen al had gezet op een PC4-7. Die helaas nog niet wordt uitgeleverd. De eerste PC3K7 in Nederland had ik 10 jaar geleden ook al mogen begroeten ;-)
 
Voor wat betreft de gedateerde interface etc. De authenticiteit van het instrument blijft gewoon staan als een huis. Er zijn talloze gitaren geweest die betere specificaties hadden dan een fender stratocaster, maar een stratocaster klinkt en gedraagt zich gewoon zoals ie is. Dat geld ook voor een kurzweil. Ook al wordt het bedrijf overgenomen en zijn er andere mensen aan het roer, feit blijft dat als je eenmaal zo'n apparaat hebt, je na het bespelen er achterkomt dat de techniek al 30 jaar oud is, en nog steeds staat als een huis. Ik kijk uiteraard naar de specs maar het geluid is dat wat de boventoon voert. Ik heb bijvoorbeeld een K1200 gehad aan het begin van het vorig jaar, zelfs daarin hoor je dat het apparaat een muziekinstrument is (ook al heeft ie, voor de huidige standaarden, beroerde specs). Ik ben dus zeer content met een K2700 aangezien ik eigenlijk mijn zinnen al had gezet op een PC4-7. Die helaas nog niet wordt uitgeleverd. De eerste PC3K7 in Nederland had ik 10 jaar geleden ook al mogen begroeten ;-)
Het geluid gaf voor mij ook de doorslag. Toen ik de PC-3 K hoorde bij de toetsenman van de band van mijn broer, was ik weer verkocht. Het maakt wel dat je niet per se het allernieuwste model hoeft aan te schaffen om mee te komen en oudere modellen niet hoeft in te ruilen.
 
PC4 met een beter keybed en een paar extra features. Voor mij niet echt een meerwaarde. Ik heb een beetje gemengde gevoelens over Kurzweil. Het is vreemd, ik vind de k2500 en VAST indrukwekkend maar op de "betere" PC4 met zijn kleurenscherm knap ik er precies wat op af. Ik gebruik hem vooral als piano.
 
En nog steeds de enorm lage 50Hz control rate ...m.a.w. geen snappy envelopes and lfo die aliasen wanneer boven 20Hz
tjeez
 
Voor mij hadden er nieuwe sounds ingemogen ipv die van de PC3,PC4 weer te gebruiken.
Desalniettemin wacht ik op de 61,73 key varianten in de toekomst.
 
Zou er ook een rack versie komen?
Als ze de K reeks volgen was er zowel de K2000,2500,2600 een rack versie.
Misschien best mogelijk dat er nu een desktop versie uitkomt of/en rack versie.

Denk dat ik er voor ga.Er zou binnenkort een Sound editor uitkomen voor de K, wat de bediening en klankmogelijkheden enorm gaan toenemen.Er zouden een pak klanken bibliotheken bijkomen wat vroeger totaal niet het geval was.
Zoiets als de Nordwave2 met hun nord sample editor.
 
Laatst gewijzigd:
Review van de K2700 nu gratis (digitaal)te lezen in soundonsound magazine in het maart nummer.Login of maak een account en je kunt gratis de magazines van de afgelopen maanden lezen.Massa's artikelen.

www.soundonsound.com
 
Helaas (doch begrijpelijk) niet gratis helemaal te lezen als je geen abonnee bent. (Heb wel een account). Kwam tot bij het Power shaped oscillators stuk en toen was het afgelopen :D
 
Back
Top