Polyfonische (Vintage?) sampler gezocht

Die Typhoon OS maakt inderdaad wel een verschil! Als ik er ergens eentje tegenkom is dit wel een optie.
Filters vallen me wat tegen, en ook jammer van het gebrek aan loop crossfades, maar de prijs lijkt ook goed mee te vallen, dus...
 
Crossfade loops heeft ie wel alleen heet t dan xfade, zon beetje de hele reden dat ik die bak heb ghehe.

Misschien is de s3000xl ook iets voor je? 16 bits maar wel eigen klank
 
Ja, daar heb ik ondertussen al een bod op gedaan, net zoals een s3200, paar EMU bakken, een Kurzweil K2500R (geen sampling optie, maar die VAST lijkt me wel uitermate geschikt voor sample mangling!) en nog een S2800 voor weinig geld.
Frustrerend om hier onderzoek over te doen en online dan posts tegen te komen die het maar hebben over 'hoe goedkoop die dingen wel niet zijn', om dan te merken dat die bedragen op drie jaar tijd enorm gestegen zijn :stupid
 
Misschien trouwens nog een alternatief, niet helemaal een sampler maar wellicht toch iets wat interessant voor je kan zijn: een 2e hands Tasty Chips GR-1? Ik heb er weleens eentje binnen je budget voorbij zien komen (ik greep er net naast). Lijkt me een erg leuk en creatief apparaat.
Oh, net gemerkt dat ik hier helemaal nog niet op gereageerd had:
Ja inderdaad, prachtig apparaat... Ook al overwogen, Granular Synthesis ligt me enorm. Ik heb er al eerder eentje voor een schappelijke prijs zien verschijnen, dus dat blijft altijd een optie, maar: je ziet ze niet vaak, en waarschijnlijk met reden.
Voor dezelfde reden heb ik de Iridium ook al wel eens overwogen, al ligt die natuurlijk ver buiten het genoemde budget!
 
Er staat een Roland s-760 te koop op MP nu. Helaas zonder monitor/2extra outputs expansie.. En ook zonder de externe Roland DA-400 D/A Converter..(extra 4outs)
Dit was toch wel de top-sampler van de Roland na de s-750 en s-770. Dat ding schijnt een mooie warme sound te hebben en een coole bitcrusher..
Dit was toendertijd wel een sampler die ik zelf wilde hebben...
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb inmiddels een behoorlijke verzameling samplers, maar degene met het meeste karakter (en laag) is degene waar ik het op heb geleerd: de Ensoniq ASR-10. Daarvan heb ik er een aantal versleten, eerst twee met toetsen en later een rek. De rekversies houden het langer uit omdat de elektronica geen last heeft van het rammen op de toetsen. De huidige - rekversie - is mijn vierde.

Vorige week heeft een Duitse technoproducer me zelfs gevraagd tegen betaling zijn tracks door een ASR-10 te halen.

Het grootste nadeel is dat je alles op het gehoor moet doen, maar als je dat kunt, is het werken met andere samplers kinderspel. Er zijn nog veel meer nadelen, maar we hebben het hier over een sampler uit 1993 van het merk dat voor een prijsdoorbraak zorgde. Wel de topsampler van dat merk.

Granulaire synthese kan met een third party effect van Waveboy. Die heeft een serie effecten gemaakt, die alleen al de ASR-10 de moeite waard maken.
 
Ondertussen @wavejockey's advies opgevolgd, en een Kurzweil K2500 in rackvorm gekocht. Geen sampling optie, maar de sample mangling opties hebben me overtuigd!
De prijs zat ook goed, en het is lokaal op te halen.
Ook contact gehad met iemand ivm een EMU E-5000 Ultra en een Akai S3200. Allebei nog steeds opties moest ik hierna nog steeds denken 'ik moet toch echt kunnen samplen'.
In elk geval, bedankt voor alle advies!
 
Vorige week heeft een Duitse technoproducer me zelfs gevraagd tegen betaling zijn tracks door een ASR-10 te halen.

Je kunt inderdaad complete tracks streamen vanaf SCSI! Als het ware een begeleidingstape waar je overheen kunt spelen. Ik heb ook een ASR-10 maar die kreeg helaas klachten en staat nu al veel te lang bij een reparateur. Wel een hele fijne bak als hij werkt. Fijne snelle flow. Goede sound. Sequencer kon beter.
 
@redraceriot nu je geslaagd bent toch even een snel vraagje: In hoeverre is de Octatrack essentieel in het sampling proces? Zit er zelf een te overwegen juist omdat ik graag sample; oude meuk maar ook hard/softsynths.
 
De octatrack is fantastisch, maar niet iets om zomaar in te springen! Ik heb eerst een hele tijd videos en handleidingen verslonden, maar eenmaal dat je zo de drempel wat verlaagd heb: uiteindelijk wel gewoon een heel fijn apparaat om creatief mee aan de slag te gaan.
Cuckoo's video en de 'Merlin's guide to the Octatrack' zijn goede plaatsen om te beginnen, maar ik vond zelf de manual ook heel duidelijk. Ik had wel al Elektron ervaring (Digitakt), dus misschien dat dat meespeelt.

Er kan zó veel mee, het is gewoon heel makkelijk om er allerlei kanten mee uit te gaan, en om materiaal te maken dat je heel expressief kan beïnvloeden.
De recente updates voegen ook een aantal kleine maar belangrijke quality-of-life dingen toe, bovenop de grotere features.

Live sampling is heel fijn. Met sample trig (dus voordien bepaald, al kan je zorgen dat ze op een signaaltje van je wachten om te activeren), met pickup machines (looper) die je handmatig inschakeld, of met Midi controller.
En dan kan je meteen je opgenomen geluid terughoren op andere kanalen waar je die buffer als sample hebt ingesteld. Dus bijvoorbeeld: je neemt je geluid op, en op kanaal 2 en 3 heb je die samplebuffer ook gekozen. Kanaal 2 heeft een trigger die de sample een octaaf hoger afspeelt, met trage attack, kanaal 3 spelt een octaaf of twee lager een mono baslijn met dezelfde sample. Op kanaal 1 speel je de sample ongepitched af, maar heb je triggers geplaatst (of een LFO) die de start-positie van de sample aanpassen, zodat je willekeurige slices uit de sample te horen krijgt. Deze kun je dan ook met een Random LFO willekeurig links en rechts in het stereoveld plaatsen om de nu wat drukke soep aan geluid wat ademruimte te geven.
Dan hebben we het nog niet over scenes gehad, waarmee je al die settings nog eens kan overschrijven, eventueel gradueel met de slider!

En dan wat willekeurigheid of variatie toevoegen: triggers kunnen allemaal volgens een regel werken. Trigger ik elke keer, trigger ik alleen elke vierde keer, trigger ik alleen als de vorige trigger _niet_ afspeelt....
Dan nog triggers die wachten op een signaal van de gebruiker om actief te worden, triggers die pas afspelen als je een bepaalde toets vasthoudt, triggers die hun volume op nul hebben staan icm een bepaalde scene waar je naartoe kan switchen...

Het moet je liggen, maar als je er de nodige energie in stopt is het een onmisbaar ding.
 
De octatrack is fantastisch, maar niet iets om zomaar in te springen! Ik heb eerst een hele tijd videos en handleidingen verslonden, maar eenmaal dat je zo de drempel wat verlaagd heb: uiteindelijk wel gewoon een heel fijn apparaat om creatief mee aan de slag te gaan.
Cuckoo's video en de 'Merlin's guide to the Octatrack' zijn goede plaatsen om te beginnen, maar ik vond zelf de manual ook heel duidelijk. Ik had wel al Elektron ervaring (Digitakt), dus misschien dat dat meespeelt.

Er kan zó veel mee, het is gewoon heel makkelijk om er allerlei kanten mee uit te gaan, en om materiaal te maken dat je heel expressief kan beïnvloeden.
De recente updates voegen ook een aantal kleine maar belangrijke quality-of-life dingen toe, bovenop de grotere features.

Live sampling is heel fijn. Met sample trig (dus voordien bepaald, al kan je zorgen dat ze op een signaaltje van je wachten om te activeren), met pickup machines (looper) die je handmatig inschakeld, of met Midi controller.
En dan kan je meteen je opgenomen geluid terughoren op andere kanalen waar je die buffer als sample hebt ingesteld. Dus bijvoorbeeld: je neemt je geluid op, en op kanaal 2 en 3 heb je die samplebuffer ook gekozen. Kanaal 2 heeft een trigger die de sample een octaaf hoger afspeelt, met trage attack, kanaal 3 spelt een octaaf of twee lager een mono baslijn met dezelfde sample. Op kanaal 1 speel je de sample ongepitched af, maar heb je triggers geplaatst (of een LFO) die de start-positie van de sample aanpassen, zodat je willekeurige slices uit de sample te horen krijgt. Deze kun je dan ook met een Random LFO willekeurig links en rechts in het stereoveld plaatsen om de nu wat drukke soep aan geluid wat ademruimte te geven.
Dan hebben we het nog niet over scenes gehad, waarmee je al die settings nog eens kan overschrijven, eventueel gradueel met de slider!

En dan wat willekeurigheid of variatie toevoegen: triggers kunnen allemaal volgens een regel werken. Trigger ik elke keer, trigger ik alleen elke vierde keer, trigger ik alleen als de vorige trigger _niet_ afspeelt....
Dan nog triggers die wachten op een signaal van de gebruiker om actief te worden, triggers die pas afspelen als je een bepaalde toets vasthoudt, triggers die hun volume op nul hebben staan icm een bepaalde scene waar je naartoe kan switchen...

Het moet je liggen, maar als je er de nodige energie in stopt is het een onmi
Wauw thanks voor de uitgebreide reactie! Ik heb zelf een DT+DN, waarvan de DT sowieso mijn eerste hardware box was. Heb nadien andere merken geprobeerd maar de elektron workflow is zo snel en leuk nu... Ik mis alleen 2 dingen die ik nu in Ableton doe: arrangen en echt van loops een song maken en samples slicen en bewerken. Gelukkig maakt overbridge dat super easy maar uiteindelijk gebruik ik het liefst zo min mogelijk de pc, die krijgt het snel wat warm :). Voor mij des te leuker om de machine echt te moeten ontdekken. Elke keer dat ik wat nieuws leer ben ik blij.

Ik wacht maar ff een 2e hands deal af of de black version wanneer die komt. Thanks man!
 
Het moet je liggen, maar als je er de nodige energie in stopt is het een onmisbaar ding.
Ik kan me wel vinden in wat @redraceriot over de Octatrack schrijft. Ik heb 'm gehad en vond 'm niet fijn om mee te werken. Als je er niet heel veel mee bezig bent (en het geheugen hebt van een goudvis zoals ik) dan kun je elke week weer opnieuw beginnen met alles uit te zoeken. Ik vond het verre van een intuïtief apparaat. Ook het gebrek aan arrangement mogelijkheden vond ik een beperking, maar dat speelt misschien meer als je meer met songstructuren werkt en dan meerdere songs live wil gaan doen.
Ik ben overgestapt naar MPC (X en een Live, nu een One daarvoor in de plaats), bevalt me veel beter. De dingen die de Octatrack beter kan dan een MPC gebruikte ik toch niet zoveel, dus ik heb er allesbehalve spijt van dat ik overgestapt ben. De UI van de nieuwe MPC's zit goed in elkaar, zelfs zonder manual ben je vrij snel vertrokken. Octatrack zonder manual was voor mij vrijwel niet te doen.
 
Ik kan me wel vinden in wat @redraceriot over de Octatrack schrijft. Ik heb 'm gehad en vond 'm niet fijn om mee te werken. Als je er niet heel veel mee bezig bent (en het geheugen hebt van een goudvis zoals ik) dan kun je elke week weer opnieuw beginnen met alles uit te zoeken. Ik vond het verre van een intuïtief apparaat. Ook het gebrek aan arrangement mogelijkheden vond ik een beperking, maar dat speelt misschien meer als je meer met songstructuren werkt en dan meerdere songs live wil gaan doen.
Ik ben overgestapt naar MPC (X en een Live, nu een One daarvoor in de plaats), bevalt me veel beter. De dingen die de Octatrack beter kan dan een MPC gebruikte ik toch niet zoveel, dus ik heb er allesbehalve spijt van dat ik overgestapt ben. De UI van de nieuwe MPC's zit goed in elkaar, zelfs zonder manual ben je vrij snel vertrokken. Octatrack zonder manual was voor mij vrijwel niet te doen.
Heb inderdaad voor mijn doelen ook de MPC one overwogen. Verlang ook een beetje naar pads; maar wat mij daar van weghoud is dat het eigenlijk een DAW is. Heb Ableton met een aantal plugins en dan denk ik; waarom pak ik dat niet gewoon + een pad controller.
Misschien overthink ik het. Vind het sowieso lastig; Vind de workflow van de Digitakt heeeerlijk en intuitief. In de wetenschap dat de Octa wel 5 tikkies lastiger is, maar dat de overlappende dingetjes al snel klikken door bekendheid met Workflow / sequencing is een Pro; maar voor 400 Euro minder zit je gewoon lekker op pads te rammen met een ogenschijnlijk makkelijke workflow.

onder aan de streep denk ik dat ik maar gewoon met Ableton / simpler mn slicing moet blijven doen voor de time being....
 
Ik vind het ook nog steeds makkelijker om dingen uit m'n hardware te trekken en het in Ableton te arrangeren. Ik heb even een MPC one of Deluge overwogen om ook dat aspect zonder muis en scherm te doen, maar uiteindelijk denk ik toch dat ik het mezelf zo alleen maar moeilijk maak.
Altijd welkom om te PM'en (of beter nog: hier te reageren, dan kan iedereen mee praten!) als je nog met vragen zit over de OT.
 
Exact! Ik zat laatst bijv. ontzettend te pielen met sample slicing op mn digitakt en toen dacht ik: Ik kan dit letterlijk in 5 min in ableton doen. Het buiten de PC werken vind ik echt heel fijn; maar het moet niet het doel an sich zijn. Daarmee hoop ik in de octatrack een Instrument te vinden waarmee ik klik.
Ik ben relatief nieuw en heb al een aardige setup nu; met een Digitakt (is het mee begonnen en WAUW. Soms denk ik hier had het bij kunnen blijven), een Digitone (staat in de verkoop, veel twijfel over. Veel geluiden vind ik gewoon niks, te FM, te metaal & ben nog niet mega bezig met echt sound design en zelf geluiden maken. Dan mijn meest recente aankoop de Minilogue XD waar ik het geluid wel echt heerlijk van vind. heb de module.
Nu scout ik Marktplaats en Synthforum voor een OT om A. van loops naar songs te gaan (in ableton wordt het snel knip en plak werk, kijk ik dan tegenop) en om SAmples om te gooien naar iets anders. Vind het super leuk nieuwe muziek gewoon op te knippen en te re-usen. Maar zit in de knoop of ik dan de Digitone niet juist ga missen of de Digitakt juist overbodig maak.

Hoe gebruik jij de OT incb. met Daw? het fijne aan de Digi;s is uiteraard het easy multitracken; kan bijv sample in ableton laden en met de takt als drumcomputer de drums eronder gooien op een fijne intuitieve manier. Hoe werkt dat met de OT zonder overbridge? of mix je gewoon op de OT, en gebruik je de DAW alleen om te recorden of soms te arrangen?
 
Ja, als er een Octatrack uitkomt met meer outputs en/of Overbridge dan koop ik hem direct. Je kan nu wel kanaal per kanaal opnemen door te solo/muten, maar: Alles dat je live doet, zoals scenes switchen, slider bewegen, dingen opnemen & afspelen, of met 'Yes' bepaalde triggers armen... dat zul je dus elke keer opnieuw moeten doen. Heel het performance element val dan weg of wordt een klus, en dat is jammer.
 
Ja, als er een Octatrack uitkomt met meer outputs en/of Overbridge dan koop ik hem direct. Je kan nu wel kanaal per kanaal opnemen door te solo/muten, maar: Alles dat je live doet, zoals scenes switchen, slider bewegen, dingen opnemen & afspelen, of met 'Yes' bepaalde triggers armen... dat zul je dus elke keer opnieuw moeten doen. Heel het performance element val dan weg of wordt een klus, en dat is jammer.
ja de MK3 lijkt er niet te komen; althans dat is wat ze zeggen op Elektronauts. En ook dat er nog een zwarte kleur komt over 1 maand. misschien haal ik hem een keer bij bax en probeer ik het even.
 
Daar heb ik lang op zitten wachten, maar het lijkt inderdaad duidelijk dat we ons alleen aan minieme veranderingen kunnen verwachten. Ik heb nochtans wel een verlanglijstje klaar!
 
ja Overbridge zou super vet zijn maar zie ik niet gebeuren. de engine is al 10 jaar oud inmiddels.
ik denk dat ik gewoon wacht op de zwarte en die nieuw koop./ Op bax lijkt ie 1529 maar ik mag hopen dat dat gaat zakken wanneer op voorraad.
 
Back
Top