Polyfonische (Vintage?) sampler gezocht

redraceriot

Stamgast
Lid sinds
1 juli 2016
Berichten
331
Locatie
Antwerpen
Ik heb al een Octatrack & SP404. M'n Microsampler heb ik eerder dit jaar verkocht (fijn, maar beperkt op een aantal vlakken die ik belangrijk vond). Ooit had ik ook een Yamaha VSS-200 die ondanks/dankzij beperkingen interessant was.

Wat zoek ik precies? Iets om vooral een sample over heel het toetsenbord (eventueel extern in het geval van rack of desktop) te verdelen en polyfonisch af te spelen, met definiëerbare loop zones.
Als er bij het pitchen interessante artefacts of gruizigheid optreedt is dat een serieuze bonus. Geroemde 'magische' kwaliteiten van 12bit, AD/DA of Analoge filters vallen allemaal buiten budget lijkt me, maar ik ben snel tevreden als het maar wat karakter heeft, al mag dat van een lo-fi aard zijn.
Amp Envelopes zijn een must. Dit is veelvoorkomend zie ik, maar ik dacht: ik vermeld het toch even, omdat de Microsampler dit net mistte.
Liefst natuurlijk wel mét sampling, maar zelfs dat is optioneel als de rest interessant is.

Stel: samplen van een gitaar, synth of tapeloop door mijn effecten. Sample pitchen, manglen, effecten erop...
Dit doe ik allemaal al op m'n SP404 en Octatrack, maar om er dan een pad van te maken met inzwellende attack, wegebbende release... En dit polyfoon over elkaar heen kunnen laten zweven. Dat zou het zijn!
Slicing/Oneshots/ritmisch werk neemt de Octatrack dan voor zijn deel, net zoals opnemen en eventueel verder aanpassen van loops.

Timestretching: graag. Oldschool grainy, stotterende timestretching daar hou ik ook van, maar eender welke vorm is welkom.
Resampling: als het even kan zo efficient en snel mogelijk, om dit ook deels live te kunnen doen. Als er met een druk op de knop een bestaande sample met aanpassingen en effecten naar een nieuwe sample te saven is, zonder handmatig een opname te starten en stoppen: fantastisch!
Envelopes en LFO's: het eerste is een vereiste voor de amp, maar extra envelopes of bestemmingen zijn waardevol, en LFO's zouden een fijne toevoeging zijn

Floppy is okee, ik zou dan waarschijnlijk een emulator installeren met USB of SD kaartjes.

Budget: liefst onder de 300, maar als het echt m'n verwachtingen overtreft dan kan ik wel stretchen tot rond de 500 euro. Ik spaar ook voor een eventuele upgrade van m'n Peak naar een Summit. Moest Novation een optie tot samples-als-osc hebben was m'n zoektoch al lang gestaakt!

Wat heb ik al bekeken?
S series van Roland
VP-9000 & V-Synth (Variphrase is interessant! Die Robot functie ook. Is iets hiervan beschikbaar in de Roland Cloud plugins?)
Akai S serie
Yamaha A4000
EMU 46...
MOFX8/6 etc: AWN engine, is deze capabel voor wat ik er mee wil?
Ik hoor ook veel over de Kurzweil 2xxx S-varianten
Ook sta ik open voor oude workstations, als deze nog enigzins gebruiksvriendelijk zijn specifiek voor de sampling workflow.
Als er een MPC of gelijkaardig apparaat is dat doet wat ik zoek én m'n sp404 kan vervangen is dat ook interessant

Ook heb ik naar moderne oplossingen gekeken zoals:
moDX. FM, maar ook met AWN sample engine.
Waldorf Iridium. Prijzig!

Eerlijk? Ik zie door de bomen het bos niet meer, en de lawine aan subjectieve meningen over gebruiksgemak en geluidskwaliteit maken het lastig te vergelijken.
 
Geroemde 'magische' kwaliteiten van 12bit, AD/DA of Analoge filters vallen allemaal buiten budget lijkt me
Misschien ook eens kijken naar een Sequential Circuits Prophet 2000 (keys) of 2002 (rack). Die zijn nog steeds enigzins betaalbaar. En door de geweldige (gratis) editor ook nog eens prima aan een PC te koppelen en zo samples en instellingen over te gooien. Ik heb deze week een floppy emulator (Lotharek) in die van mij geplaatst, ook een simpel klusje. Misschien wel wat minder hands-on dan modernere samplers (P2000 is uit 1985), maar wel lekker gruizige 12 bit en analoog filter. En 8-stemmig polyfoon. Maar geen timestretching, minder modulatie mogelijkheden (1 LFO maar bv).
 
een macbook + Ableton Live?

Met een audio-midi interface er aan kan je hem gebruiken als een hardware sampler.. Snel te bedienen, timestretching, resampling etc heb je dan. En een snelle processor en dus geen 10-tallen seconden wachten als op een s950 of iets anders uit die tijd.. Een sampler is tenslotte ook maar een computer in een 19" doosje..
 
In omgekeerde volgorde:

Ensoniq ziet er inderdaad heel fijn uit, maar ik vind alleen een ASR88. Te groot voor m'n bureau! Een EPS16+ lijkt me dan wel weer heel geschikt. Ik had die Daydreamsound videos ook al allemaal verslonden tijdens de vorige 'hmm, hardware samplers? doen?'-ronde een paar jaar geleden.
Blofeld, tja... interessant, maar als ik mezelf dan onderwerp aan een onaangename UI krijg ik er graag ook wat vintage Mojo bij voor de moeite :D

@wavejockey: Ik zat te kijken naar een ESI4000, ESI32, E5000ultra (het duurst) en ten slotte een E4k die hier op het forum te koop staat. Qua lokaal aanbod lijkt het wel die richting uit te gaan, al is er ook een Yamaha a4000 te koop in de buurt (waar ik dus kan testen of de encoders nog werken). Die E4k spreekt me wel aan qua all-in-one oplossing (met keys), maar die staat te koop aan 500. Dan is de vraag: is het me dat waard, en is de E5000Ultra dan niet beter?

@Furious5 Ik snap de suggestie wel, maar dat is niet meteen de richting die ik uitwil. Dan kijk ik liever naar een microPC met Puredata patch ofzo
@kobuz Die optie ken ik inderdaad, maar dat interreseert me toch minder. Dan kan ik voor hetzelfde geld iets met meer polyfonie vinden dat ook timestretching aankan.
@SmartBits Ik ging er van uit dat die ondertussen onbetaalbaar was! Ik zie er geen te koop, maar ik voeg hem alleszins aan m'n lijstje toe.

Ah, net als ik op Post klik nog een reactie van @sjeff : Die had ik ook al gezien, maar is er een reden dat je die specifiek aanraad?
 
Heb je ook naar de Akai Z-serie gekeken? Ik heb zelf o.a. een Z8 staan en hoewel deze natuurlijk ook verouderd is blijft het een beest van een sampler :eureka:
 
Om je keuze nog wat groter te maken: het vervangen van de encoders op een Yamaha A serie is zo gepiept. Ik heb een A3000 staan (inclusief nieuwe encoders) die ik momenteel niet gebruik, maar misschien weer wil gaan gebruiken. Of jij moet me een fantastisch bod doen ;)
 
Om je keuze nog wat groter te maken: het vervangen van de encoders op een Yamaha A serie is zo gepiept. Ik heb een A3000 staan (inclusief nieuwe encoders) die ik momenteel niet gebruik, maar misschien weer wil gaan gebruiken. Of jij moet me een fantastisch bod doen ;)
Ik denk dat jouw fantastisch bod en mijn doel van er zo goedkoop mogelijk van af te komen 'mutually exclusive' zijn, haha. Ook nogal een stukje fietsen vanuit Antwerpen! Uit interesse, wat zou je een eerlijke prijs vinden voor een A3000 en A4000?
Ik had al een paar links openstaan over die encoders, die varierend spreken over 'makkelijk' en 'niet aan beginnen', dus fijn om van een synthforummer te horen dat dat wel meevalt.

@Hooihuis Eigenlijk nog niet nee. Interessant? Ze zien er uit alsof ik ze zo in m'n auto kan installeren :D
 
Ik zit ondertussen ook te kijken naar een Kurzweil K2000 met sampler upgrade... Per opbod zonder boden, dus voorlopig nog geen indicatie van prijs.
 
pas op met yamaha A3/4/5k - ik heb er zo eentje en het OS is echt wel niet van de poes (niet vanzelfsprekend, zelfs voor iemand die al 30j met samplers bezig is)
voordeel is wel dat ik hiervoor een template heb kunnen maken voor remote control via Novation ReMOTE
(die moet je wel kunnen vinden < 200€)
elke EMU E4 is beter dan elke E5 (stock, er kan natuurlijk achteraf wat bij/afgehaald zijn)
ik heb vorig jaar een K2k gekocht (van een vriend, voor 150€) en heb dan nog eens 200€ uitgegeven voor nieuw display & nieuw/laatste OS
 
wat zou je een eerlijke prijs vinden voor een A3000 en A4000?
Voor een goed werkende A3000 vind ik minimaal €200 een eerlijke prijs. Zaken die de prijs kunnen verhogen zijn: OS versie 2 firmware, extra RAM, output expansie board. Die van mij heeft al deze 3 opties. Maar het is tegenwoordig wat de gek ervoor geeft. Als je interesse hebt stuur me gerust een PB.
 
Heb je al naar de 1010 blackbox gekeken? Ik heb em sinds kort. Tot aan 16 stemmen polyfonie, afhankelijk van welke modus. ADSR envelopen en loopzones ook heel makkleijk in te stellen.

Timestretchen kan ook, wel wel gericht naar loops zo dat ze in het tempo blijven als je dat tempo van de sequencer verandert.
Niet echt old-school vintage effecten, maar over het algemeen vind ik em erg goed klinken.

+je : hij leest alles van de sd-card. Dus je hebt nooit gedoe met ram en samples organiseren op de laptop is een makkie'!
 
Ik zag een Roland S-330 op Marktplaats, prijs lijkt schappelijk (alleen vallen oude samplers mij altijd tegen qua gebruiksgemak - de Akai S-01 was de enige die ik echt prettig vond werken, maar die kan niet zoveel). Ik sla wel achterover van de vraagprijzen voor die ouwe Akai beestjes btw, 400-1000 euro voor een S900/950 of zelfs S-01. Misschien toch nog investeren in een S-2000... ;-)
 
Laatst gewijzigd:
Ik ging er van uit dat die ondertussen onbetaalbaar was! Ik zie er geen te koop, maar ik voeg hem alleszins aan m'n lijstje toe.
Er stond er vorig jaar 1 op onze marktplaats voor 450 met floppy emulator (die ook zo'n 100 euro kost). Het is misschien even geduld hebben, maar ze komen dus nog wel eens voor een goeie prijs langs.
Misschien toch nog investeren in een S-2000... ;-)
Die heb ik een jaar of wat terug met moeite voor €50,- kunnen verkopen. Heel lang mee gewerkt, maar m.i. heeft het wel de nadelen van een oudere sampler (gebruiksgemak), maar niet de voordelen (de sound).
 
Heb je al naar de 1010 blackbox gekeken? Ik heb em sinds kort. Tot aan 16 stemmen polyfonie, afhankelijk van welke modus. ADSR envelopen en loopzones ook heel makkleijk in te stellen.

Timestretchen kan ook, wel wel gericht naar loops zo dat ze in het tempo blijven als je dat tempo van de sequencer verandert.
Niet echt old-school vintage effecten, maar over het algemeen vind ik em erg goed klinken.

+je : hij leest alles van de sd-card. Dus je hebt nooit gedoe met ram en samples organiseren op de laptop is een makkie'!
Edit: ik zie nu je budget. Hoe dan ook, ik vind em wel zijn 600 euro waard als je een snel bedienbare sampler zoekt zonder te veel gedoe. Hij heeft ook een usb-host ingang, dus je kan de meeste midi-keyboards erop aansluiten zonder extra kabels en gedoe.
 
@score100 Daar zou ik dan nog eens naar moeten kijken. Demo's lieten me koud, maar dat had ook zeker met prijs in verhouding tot features te maken. Ik zag veel loops en multisamples, maar weinig creatief samplewerk. Heb je daar toevallig voorbeelden van? Ik ga het zelf ook uitzoeken hoor, maar als je toevallig voorbeelden kent van iemand die er interessante dingen mee doet: I'm all ears!
@SmartBits Ja, het is een wat kil workstation-achtig iets, ook niet waar ik initieel naar op zoek was. gezien de meerprijs ten opzichte van een kleine racksampler misschien ook niet de moeite... maar zoals @Poly-Peter al zei zijn die ook behoorlijk in prijs gestegen!
@wavejockey Toevallig een oordeel over je K2? Ik ben wel benieuwd.
Qua Yamaha OS inderdaad al gruwelverhalen gehoord, maar ik heb ook wel een Remote SL 0, dus dat komt goed uit (die dingen sturen alles uit, tegenover 'moderne' dingen die alleen maar midi cc doen)
Liever dat het apparaat geen black box (hah) is die volledig met midi bestuurd moet worden, maar het kan wel een oplossing zijn als ik een goedkope A4000 op de kop kan tikken natuurlijk.
 
Back
Top