Korg miniKorg 700FS

Back To The Future:
a limited edition authentic revival of the miniKORG 700​



6749bc351bdd43b2714f867890b4dcfe_pc.jpg
 
2000?? Jeuz wat een prijs...
Er staat regelmatig een Korg 700 op MP in amsterdam die er netjes uit ziet. Vragen ze 700 voor. 100 eu extra voor CV/Gate en je kan gaan knallen!
Een 700S is een heel ander verhaal dan 700
 
Zou dit de eerste keer zijn dat een re-issue het origineel duurder gaat maken?
Maakt niet veel uit ,dit toestel valt niet onder de 'collectables' zoals een Jupiter-8,ARP2600,OBX,CS-80,EMS AKS/VCS

Zowel het origineel als deze nieuwe koop je best niet in deze tijden...slechte investering,en voor de sound ga je het toch niet doen he (zoveel geld)
 
ik heb er twee voor een klein prijsje op de kop getikt tijdje terug.. prachtige on te zien en de klank kan mij toch wel prima bekoren.. zeker als ik in een vintage Kitaro-stemming ben :kroon:
 
Ik zou m enkel maar willen om Daniel Miller te coveren. The Normal :)
 
Inderdaad zeg, 2000 euro (oa bij Turnlab). Qua geluid en mogelijkheden is hij dat absoluut niet waard (in mijn oren).
Het lijkt er meer op dat hij gericht is op verzamelaars op leeftijd die voldoende bij kas zitten. Maak het ding 'limited' en daar gaan ze .. als warme toontjes over de broodbank.

Wat ik er nou wel leuk aan vind is dat die originale bakjes al bijna een halve eeuw oud zijn. Dat kun je toch wel vintage noemen. Maar als iemand het over een (ik noem maar een voorbeeld) 'vintage' JP-8000 heeft, moet ik altijd een beetje glimlachen.
 
Wat ik er nou wel leuk aan vind is dat die originale bakjes al bijna een halve eeuw oud zijn. Dat kun je toch wel vintage noemen. Maar als iemand het over een (ik noem maar een voorbeeld) 'vintage' JP-8000 heeft, moet ik altijd een beetje glimlachen.
Tot je erachter komt dat dat vooral met je eigen leeftijd te maken heeft ;-) Maar ja, er zijn inderdaad ook verzamelaars of hobbyisten met veel geld die het er voor over hebben. Dat zie je eigenlijk wel bij alle hobby's.
 
Eén van hun Volca's had zogezegd het Minikorg filter. Nuja, het resultaat léék er nog niet eens op. Ik ben zeer benieuwd of ze ditmaal de viool wel in de 700 gekregen hebben. Het lijkt me een moeilijk te klonen bak met moderne componenten, omdat hij zo extreem vintage klinkt.

Ik heb voor mijn originele 700 in ieder geval geen 2000 pond betaald. Hij staat hier met een MS20 erop en een Maxikorg ernaast dus hij hoeft zich niet eenzaam te voelen.

En nooit traveler palletjes afvijlen! Gewoon de knoppen ondersteboven erop zetten. Of laten zoals het is, kan ook. Op de Maxi heb ik ze ondersteboven; op de 700 heb ik ze er normaal op staan.
 
770 re-issue zou ik zelf nog wat spannender gevonden hebben.
Snapt iemand trouwens waarom dit prijstechnisch zo vormgegeven wordt; soort uithang/reclame-bord net als die 2600 FS?
Vind Korg nog steeds een van de sympathiekere merken, maar sommige dingen gaan boven m'n pet.
 
die op ebay ging 1000 euro.
Doet wat denken aan de odyssey, die was bij de release ook dik overpriced, staat nu nog pakweg 60% vd prijs toen. (had ik dat toen geweten had ik zeker gewacht)
ach, weldra de mini voor 699 let maar op
 
770 re-issue zou ik zelf nog wat spannender gevonden hebben.
Snapt iemand trouwens waarom dit prijstechnisch zo vormgegeven wordt; soort uithang/reclame-bord net als die 2600 FS?
Vind Korg nog steeds een van de sympathiekere merken, maar sommige dingen gaan boven m'n pet.
Ik heb op de laatste Superbooth met een Korg-vertegenwoordiger gesproken. Ze waren toen nog steeds not-amused vanwege de Behringer Odyssey. Hij had het toen over een gepast antwoord. Ik denk dat de "limited"-serie daartoe behoort. Toch een beetje het andere uiterste t.o.v. de Behringer-methode. En ook de nieuwe serie met Modwave/Opsix/Wavestate is denk ik op een andere manier zo'n antwoord.

Ik hoop op een Maxi/800DV, maar ik verwacht dat het deze serie zal karakteriseren dat de prijs tot het uiterste wordt opgerekt.
 
De MaxiKorg is zo'n beetje de enige interessante die betaalbaar te klonen zou moeten zijn. De PS serie wordt vast een dure grap. Overigens het het makkelijker goeie muziek te maken met een beperkte synth als een Korg M 500 (SP) MicroPreset dan met een knoppenmonster
 
De gemakkelijste maner voor 'een geschikt antwoord' is groundbreaking new stuff dat mensen doet kopen ipv vintge te kopen, je kan je euro maar één keer uitgeven => korg, dus hoppa, aan 't werk :)
 
Ik zie niet in waarom iemand hier 2000gbp voor neer zou willen leggen (ook niet voor een origineel vintage exemplaar overigens), maar dat zal wel weer aan mij liggen. Hij ziet er leuk ouderwets uit, maar verder is het toch niet zoveel bijzonders?
 
Mijn ervaring met een paar “eerste generatie monosynths” zoals de Roland sh-1000 is dat ze vrij uniek klinken. Ik zou er ook geen 2000gbp voor over hebben, maar in zeker opzicht snap ik het beter als je dit zou kopen dan bijvoorbeeld een jaren ‘80 polysynth, die zeer “voorspelbaar” en stabiel klinkt en vrij goed gesimuleerd wordt met software / VA.
 
Ik zie niet in waarom iemand hier 2000gbp voor neer zou willen leggen (ook niet voor een origineel vintage exemplaar overigens), maar dat zal wel weer aan mij liggen. Hij ziet er leuk ouderwets uit, maar verder is het toch niet zoveel bijzonders?
Wat je ervoor wil geven is een andere discussie, maar wat "niet zoveel bijzonders" betreft zou ik zeggen: au contraire! Als je op zoek bent naar een analoge monosynth die niét als alle andere analoge monosynths klinkt, moet je bij de Minikorg beginnen.

Hij heeft misschien geen duizend knoppen (zeker de originele 700 niet) maar alles is een sweet spot en je moet de Traveler leren bespelen. Dan telt die plots voor twee extra envelopes zeg maar. het gebrek aan MIDI/CV vind ik bij deze synth danook een beetje een non-issue; die bespeel ik toch met de linkerhand continu aan de traveler dus in dat opzicht is het meer zoals een snaarinstrument bespelen.

Hier een voorbeeldje, de hele lead is een oer 700. Zeker na 1:00 wordt hij goed hoorbaar. Daarvoor speelt hij ook heel de tijd al, maar blend hij wat meer met de andere synths.

 
Laatst gewijzigd:
Ik had niet door dat er al een video op de Korg website stond. Tijdens dat Kitaro interview lijkt men de klank van het origineel toch op z'n minst te benaderen. Al geeft de veergalm natuurlijk wel veel eigen saus erboven. Ik hoor nog niet helemaal sommige klankkleuren die uit mijn 700 komen, maar dat is op basis van dat ene filmpje ook wat moeilijk te boordelen. En ik moet ook zeggen dat mijn 700 iets anders klinkt dan mijn Maxikorg (wat in essentie een dubbele 700S is). Dus dan zal het 50 jaar later ook wel niet identiek klinken zeker. :) De 700 blijft "mijn viool".
 
Back
Top