Sonar works probleem

Limiter plugin voor je sonarworks, en die op -0.1 instellen. Of een meter plugin en zorgen dat hij daar niet in het rood zit.
 
Ik werk dus met SW. Het probleem waar ik nu tegenaanloop is in de eindmix. SW maakt de mix 8 db zachter dus als ik nu de eindmix zonder sw bounce (zoals natuurlijk moet) vliegt ie natuurlijk in het rood. Hoe doen de sw gebruikers dit? eindmix op min 8db?

Wellicht heb ik het verkeerd, maar ik had begrepen dat Sonarworks een correctiesoftware was voor jouw monitoring?
In dat geval, moet het alleen op de speakers/hoofdtelefoon (CRM/monitoring) aangesloten staan en niet op de master.

Als je mixt met SW op de master, dan ben je eigenlijk met een EQ op de master aan het mixen.
Wanneer je die EQ/SW daarna uitzet voor het 'bouncen', heb je, behalve een andere mixlevel, eigenlijk ook een heel andere mix.

Ik hoop dat dit helpt.

Succes. :)
 
ik had begrepen dat Sonarworks een correctiesoftware was voor jouw monitoring?
In dat geval, moet het alleen op de speakers/hoofdtelefoon (CRM/monitoring) aangesloten staan en niet op de master.
Veel DAWs hebben niet de optie om een plugin alleen te laten gelden voor je monitoring en niet voor je master. Derhalve: alle mastering plugins in de chain vóór sonarworks zetten, zorgen dat je levels in de laatste plugin vóór sonarworks (bij mij een Fabfilter L2) in orde zijn, en dan kun je met een gerust hart renderen met de sonarworks plugin uitgeschakeld. Ik doe het altijd zo.

Last minute ingeving: Ik heb een fysieke volumeknop voor mijn monitors die ik even een zwiep geef als sonarworks uitgaat, anders kan het nog wel eens pittig hard gaan.
 
Bedankt voor jullie reacties. ja dat van die volume sweep ken ik, ben er aan gewend ondertussen. voordeel daarvan is dat ik meteen aan het volume merk als ik per ongeluk vergeten ben om SW uit te zetten met bouncen. Dan is de audio veel te zacht.

Ik doe het nu zoals Northernlightx zegt, eindmix (zonder SW) op lager volume dat ik monitor met rme digicheck.
Maar ik vraag me af of dat optimaal is. Vooral omdat ik outboard (eq, tube, compressie, allemaal heel beperkt) gebruik en de instellingen zijn bepaald op een hoger volume van de eindmix. Beetje mierenneukerij natuurlijk want het zijn maar kleine randjes van de outboard.

En Jompo; dat is toch het principe van SW? Ik heb SW nu gewoon op de Stereo Out in Cubase, zoals SW zegt.
 
Ik doe het nu zoals Northernlightx zegt, eindmix (zonder SW) op lager volume dat ik monitor met rme digicheck.
Maar ik vraag me af of dat optimaal is. Vooral omdat ik outboard (eq, tube, compressie, allemaal heel beperkt) gebruik en de instellingen zijn bepaald op een hoger volume van de eindmix. Beetje mierenneukerij natuurlijk want het zijn maar kleine randjes van de outboard.
Je moet al je outboard natuurijk óók voor je sonarworks zetten, Ableton heeft daarvoor een External Effect "plugin" en andere DAWs zullen dat ook hebben. Je signaal gaat dus je DAW uit en het analoge domein in, krijgt daar alle saus en mojo die je wilt geven met je analoge gear, en komt daarna weer je DAW in. Dan gaat het door de plugins heen die je aan het einde van je chain hebt (limiter, sonarworks), en dan weer het analoge domein in naar je afluistering. 2x een conversie, dat is niet optimaal qua latency maar volgens mij te verkiezen boven de situatie waarbij je moet gokken of je gain staging in orde is. En als je gaat bouncen is die 2e keer DA conversie dus niet meer relevant, maar heb je wel altijd een voorspelbaar resultaat.
 
Veel DAWs hebben niet de optie om een plugin alleen te laten gelden voor je monitoring en niet voor je master.

Aha, in mijn reactie ging ik zo een beetje uit van zo'n optie.
Het zal wel duidelijk zijn dat ik OTB werk; maar zo leer ik ook wat, bedankt. :okdan:


Stom idee misschien, maar kun je in een DAW niet, vóór de master, twee identieke (parallelle) subgroepen maken/plaatsen, waarvan één NIET wordt doorgerouted naar de master?
Op deze ene "monitor subgroup" zou dan Sonarworks gezet kunnen worden en via diens inserts, 'one way' de speakers/monitoring gevoed kunnen worden?
Als zoiets mogelijk zou zijn, dan zou er permanent met Sonarworks kunnen worden afgeluisterd, zonder dat de software de mix zelf beinvloedt.
Waarschijnlijk denk ik hier teveel vanuit een OTB workflow; anders zouden er meer mensen allang op dat idee zijn gekomen.
:D


En Jompo; dat is toch het principe van SW? Ik heb SW nu gewoon op de Stereo Out in Cubase, zoals SW zegt.

'My bad'; ik dacht dat Sonarworks een "room correction software" was.
Als ik hier lees; ""...reference correction..." zou dat wellicht iets anders kunnen betekenen.
 
Sonarworks is wel degelijk room correction. De constructie die je beschrijft met sonarworks op een apart monitor kanaal snap ik niet, je wilt precies horen wat je mastering plugins doen [gecorrigeerd voor je afluisterruimte] , dus alle audio signalen moeten door sonarworks heen. Ik kan prima leven met sonarworks als laatste plugin in de chain, en even uitschakelen voor het renderen. Sonarworks beïnvloedt je mix zo dus totaal niet, alleen je afluistersignaal.

Daarnaast is er een systemwide versie van sonarworks die ik ook heb draaien zodat Spotify en SoundCloud etc. Ook gecorrigeerd worden. Een van mijn betere investeringen hoor. :)
 
Sonarworks is wel degelijk room correction. De constructie die je beschrijft met sonarworks op een apart monitor kanaal snap ik niet, je wilt precies horen wat je mastering plugins doen [gecorrigeerd voor je afluisterruimte] , dus alle audio signalen moeten door sonarworks heen. Ik kan prima leven met sonarworks als laatste plugin in de chain, en even uitschakelen voor het renderen. Sonarworks beïnvloedt je mix zo dus totaal niet, alleen je afluistersignaal.

Daarnaast is er een systemwide versie van sonarworks die ik ook heb draaien zodat Spotify en SoundCloud etc. Ook gecorrigeerd worden. Een van mijn betere investeringen hoor. :)


Zoals ik duidelijk aangaf; misschien was het een stom idee en dat ik wellicht teveel vanuit een OTB workflow aan het denken was.
Ik probeerde alleen mee te denken aan een manier om niet telkens SW te moeten uitschakelen voor het renderen; niet om de werkwijze van niemand te bekritiseren.
:)
 
Zoals ik duidelijk aangaf; misschien was het een stom idee en dat ik wellicht teveel vanuit een OTB workflow aan het denken was.
Ik probeerde alleen mee te denken aan een manier om niet telkens SW te moeten uitschakelen voor het renderen; niet om de werkwijze van niemand te bekritiseren.
:)
Misschien kwam ik een beetje bot over maar zo was het niet bedoeld hoor! Uiteraard moet iedereen lekker meedenken, daar is een forum voor. Ik heb ook niet alle wijsheid in pacht, maar van de paar dingetjes die ik weet deel ik mijn kennis en ervaring graag. :biertje:
 
Wat mij betreft ook prima dat je reageerde, vanuit je eerdere bijdragen weet ik dat die relevant zijn, al met al is het nu gewoon helder. Ik ben in algemene zin wel tevreden over SW al is het even wennen. Ik werk met genelecs 8040 en die klinken in mijn ruimte gewoon veel te mooi. Leuk als ik daar de eindmix beluister maar een afknapper in de 'autoradio-test' (gewone hifi speakers in mijn huiskamer). Dat is nu een stuk minder geworden. Ik mix nu grof op de 8040's met SW en doe de preciezere mixing op headphones (technics van ooit 100 euro). Ik ben wel bij met deze monitors omdat het leuk werken is, dan inspireert je eigen mix, voor mij wel belangrijk deel. Het moet wel leuk blijven. Vraag me nu af of het nog zin heeft om na te denken over betere headphones. Het punt is dat het afmixen steeds om hele kleine verschillen in luidheid gaat, dat kan volgens mij net zo goed op redelijke headphones. Breedte en lowend moet toch op monitors.
 
Back
Top