WIP: Eclectic Ft. Raena - Move on (Original Mix)

Even een update, arrangement is redelijk op de schop :D
klein voorproefje waar het heen gaat (vocal moet nog gedaan worden, dus sss en timing ff doorheen prikken)
 

Attachments

  • newmix_11.wav
    13,5 MB
Dat klinkt stukken leuker! Arrangement is een beetje trancy zelfs (ik vind dat wel leuk :))

Ik vind de sibilance van de vocal niet zo opvallen, maar ik luister nu op laptop speakers. Heel veel de-essing heeft het niet nodig volgens mij. We nog een boost in het hoog om het meer te laten sprankelen. Heb je Fabfilter Pro-Q3? Daat zitten wat dynamische EQ presets in voor vocals die ik vaak wel goed vind werken.
 
ThnX, we gaan idd een beetje de trance kant uit.en we zijn weer een heel stuk verder, de vaart zit er aardig in nu. Qua arrangement nu redelijk tevreden, vocal blijft zo op wat volume aanpassingen na. Ik vind de s'jes niet storend (heb afgelopen weken veel agressievere ssssén gehoord en vind het doffer worden van de stem het gewoon niet waard)
Nu nog wat uplifters/downlifters en cymbals en dan zijn we er wel zo'n beetje. De deadline is eind Maart, dus nog steeds on track.
 

Attachments

  • Move_On._11.mp3
    6,3 MB
Ik kan de vocal lastig verstaan in het couplet. Ik vind daar nog steeds meer hoog in moeten. En misschien moet de vocal de instrumenten wat sidechainen d.m.v. een compressor of dynamische EQ.

Op 0:57 heeft de vocal een scherpe S; dat kun je met een de-esser oplossen of gewoon wat volume automation.

Je vocal chops zijn leuk! Maar daar moet je ook af en toe iets met EQ; beetje laag eraf voor wat meer afstand en dynamiek.

2:13 weer een hard Sje. Er zijn er meer, maar minder hard. Ik zou toch een de-esser toepassen.

Rond 3:00 tof die harmonie met die gedubbelde vocal, maar de lead vocal moet echt een randje EQ zodat die beter is te verstaan.

Wat ik ook mis is een moment dat de track even wat rustiger wordt (een break zo je wilt, maar dan wel zo dat niet helemaal de fut eruit is) om daarna met een crescendo te eindigen.

TL;DR vocal heeft nog wat EQ (boost) en de-essing nodig om er echt uit te springen. En dan gewoon je arrangement afmaken inderdaad. Leuke track hoor!
 
ThnX, ik moet met EQ wat ruimte maken in de instrumenten, de vocal gaat er geen hoog meer bij krijgen, additieve EQ /verdere processing wordt die niet mooier op. misschien het laag nog iets meer cutten en wat harder, maar denk eerder dat ik in de synths ga snijden om ruimte te maken. Die s'jes pak ik mee, moet nog nog met de noise gate langs de ademhaling. Het moment van rust is idd wel een goeie, nog maar ergens een beetje snoeien dan :)

ThnX goede feedback, kan ik wat mee. Weer een fijn lijstje voor morgen :)
 
Heb je een multiband compressor plugin? Misschien daar eens mee spelen, gewoon door de (vocal)presets lopen misschien. Die kan je wellicht helpen de vocal meer clarity te geven op de plekken waar het wat dof is.
 
plugins zat, ook al mee lopen proberen, maar het wordt er niet mooier op, op 4.8kHz en 6.7kHz zitten de t's en s'jes, met een de-esser, wordt de vocal alleen maar doffer, gaat al het leven eruit, dus handmatig de hardste zachter zetten is daar het makkelijkst. boosten boven de 3kHz helpt de t's en 'sen compleet om zeep. Dit is een typisch gevalletje Mohammed <> berg. Lang verhaal kort, ik kan de vocal prima EQén zoals ik hem zou willen horen, maar dan zijn de s'jes en t'tjes beyond repair. De ruimte zal dus elders moeten komen.
door eerst met een de-esser te gaan en daarna weer te gaan EQén gaat echt alle diepte uit de stem. De puzzel wordt wel opgelost, maar heeft ff tijd nodig.
 
Wat je beschrijft wat de de-esser doet is totaal niet wat mijn ervaring ermee is... En ik ben echt niet een opgeleide audio engineer ofzo. Ik gebruik de Pro-DS van fabfilter. Je kunt dmv de threshold bepalen wanneer de de-esser ingrijpt, en dus zo alleen de hardste pieken pakken. Lijkt mij dat daarmee de vocal grotendeels intact zou moeten blijven.

In mijn laatste female vocal project was mijn vocal chain als volgt:
De-Esser (Pro-DS)
Protoverb (korte galm)
Dynamic EQ (Pro-Q3, vocal preset)
EQ (Pro-Q3, 2 resonante frequenties een 9dB cut en een shelf boost op 5000Hz van 2dB met een Q van 0,3 ongeveer)
Compressor (TuCo van Sonimus, ongeveer 10dB compressie)
Ozone Imager (+30% width)
Filter (Micro van fabfilter, voor wat automation)
Utility (volume automation, had in deze track maar op 1 plek een 1dB boostje nodig)
Een send naar een Hall Reverb (ValhallaRoom) die gesidechained wordt door de vocal zelf voor een gate effect

Misschien heb je er wat aan. Dat project was trouwens mijn Save Me remix, die kun je luisteren op mijn Soundcloud (link op het forum).
 
Een send naar een Hall Reverb (ValhallaRoom) die gesidechained wordt door de vocal zelf voor een gate effect

hoe doe je dit? Op een send of een insert?
 
Een send staat er toch 8o

In Ableton heb ik dan op een return channel de galm, en daarachter een compressor waarvan de sidechain wordt getriggerd door de vocal zelf.
 
dat snap ik, maar dan?
de VV op een send
stuurt daar een x% van de vocal heen en op de return heb je je galm
hoe SC je dan? gewoon SC aanzetten in VV en dan zou er tussen de sends op de vocal ook een SC trigger zichtbaar moeten zijn?
 
Vocal channel (of group) send naar return channel 1, laten we zeggen -5dB
Op return channel 1 de galm en meteen erachter een generieke compressor
Sidechain op die compressor op external, vanaf vocal channel (of group)
Threshold zo dat de vocal de galm wegdrukt als er gezongen wordt. Korte attack, release wat goed klinkt; tijdens de release komt de galm op.
Adjust to taste.
 
Hey ja stukken beter zo het arrangement met meer dynamiek enzo.
Alleen de vocal zit wat naar achter.
Wellicht wat lucht ( air )boosten 8 - 14 khz. Mag ook een tikkie harder.

Air boost voor top end.

 
De sidechained verb werkt goed. Nog even vogelen voor de juiste balans, maar dat is wel hetgeen wat mist.
verder zijn het de pad stabs die flink in de weg zitten, wanneer ik deze mute staat de vocal zelfs te hard. Zal ze dus of zachter moeten zetten, maar san gaan ze hun doel voorbij, of een instrumentaal stuk in de chorus, of vervangen door iets minder ingrijpends zoals een pluck. Keuzes, keuzes....
 
De sidechained verb werkt goed. Nog even vogelen voor de juiste balans, maar dat is wel hetgeen wat mist.
verder zijn het de pad stabs die flink in de weg zitten, wanneer ik deze mute staat de vocal zelfs te hard. Zal ze dus of zachter moeten zetten, maar san gaan ze hun doel voorbij, of een instrumentaal stuk in de chorus, of vervangen door iets minder ingrijpends zoals een pluck. Keuzes, keuzes....
Hier heb je ducking nodig die enkel in een bepaald frequentiebereik werkt. Pro-Q3 kan dat bijvoorbeeld, daarmee kun je een externe sidechain op een EQ band zetten. Misschien dat het met een multiband compressor met externe sidechain ook werkt. Als je die tools alemaal niet hebt, dan kun je nog "reguliere" compressor ducking proberen waarbij de vocal de comressor triggert op het pad stab kanaal.
 
Qua arrangement inderdaad alweer stukken beter. Klinkt goed.

Ik ben het met de dingen eens van NorthernLight qua stem. Wellicht kun je ook nog nadenken tussen iets een contrast in de stem tussen couplet en refrein, dat houdt het ook interessanter (bijvoorbeeld een reverb die alleen in refrein zit of juist niet).

Goed bezig en succes.
 
heb pro-ds even gedownload, idd een goede DSér :okdan: de vocal verder aangepast en sidechain op Valhalla Delay gaan gebruiken. Tevens de vocal gesidechained op de pads en inde gehele track flink lopen low cutten. de backing en harmonies staan nog niet helemaal op het goede volume dus die zijn nog een beetje onrustig. We zijn weer wat verder.
 

Attachments

  • Move_On_12.mp3
    6,4 MB
Back
Top