WIP: Eclectic Ft. Raena - Move on (Original Mix)

Eclectic

Virtueel Analoog
Lid sinds
8 november 2020
Berichten
1.649
Locatie
Flevoland
Deze track was ook al gepost met een vorige topline, maar met die zangeres kwamen we er niet uit. Dus een nieuwe topline laten schrijven en nieuwe vocals opgenomen.
Deze week de vocal stems terug gekregen, dus nog druk aan het compen en passen en meten, maar het begint te komen, dus daarom maar even een Work In Progress zoals dat heet :D

Track heeft nog wel wat productie nodig, maar we hebben nog tot maart de tijd. Reden waarom ik hem post, is voor feedback, zaken die ik nog niet heb opgepikt, of beter kunnen

 
Leuke vrolijke track, goede zangeres ook. Moet nog wel wat werk hebben inderdaad. Dingen die mij opvallen:

-Persoonlijk vind ik de kick wat heftig, maar ik ben ook meer pop georiënteerd.
-Stem heeft nog processing nodig. Klinkt nog wat dof en beetje futloos.
-op 1.06 bij de "like that, like that" backings is er een stem te hoog geïntoneerd volgens mij. Er klinkt iets een beetje wonky daar. Verder in de track een paar keer hetzelfde.
-soms komen wat Sjes hard uit. Zoals op 2.40 "Still looking back" hoor ik 3 sjees verschillend getimed en best aanwezig.
-op 1.55 "it will be you" stemmen lijmen nog niet met de rest van de track. Zijn wat te upfront naar mijn mening.

Uiteraard, mijn mening etc. Hoop dat je er wat mee kan! Ben benieuwd naar het eind resultaat.
 
Laatst gewijzigd:
Leuke vrolijke track, goede zangeres ook. Moet nog wel wat werk hebben inderdaad. Dingen die mij opvallen:

-Persoonlijk vind ik de kick wat heftig, maar ik ben ook meer pop georiënteerd.
-Stem heeft nog processing nodig. Klinkt nog wat dof en beetje futloos.
-op 1.06 bij de "like that, like that" backings is er een stem te hoog geïntoneerd volgens mij. Er klinkt iets een beetje wonky daar. Verder in de track een paar keer hetzelfde.
-soms komen wat Sjes hard uit. Zoals op 2.40 "Still looking back" hoor ik 3 sjees verschillend getimed en best aanwezig.
-op 1.55 "it will be you" stemmen lijmen nog niet met de rest van de track. Zijn wat te upfront naar mijn mening.

Uiteraard, mijn mening etc. Hoop dat je er wat mee kan! Ben benieuwd naar het eind resultaat.
Top! Hier kan ik zeker wat mee, de-essen moet ik idd ook nog wat mee, maar zoals je al aangeeft de stem moet ook niet te dull worden dus even puzzelen daar.
qua compressie en individuele woorden idd ook nog wat werk te doen, en misschien idd op sommige punten synth rifje aanpassen , of rust creëren om de woorden beter te laten vallen, de opzet is wel pop / top40 dus de kick mag wat zachter?
 
Ik vind het sowieso al heel goed klinken. Ik beschik niet over het gehoor om de opmerkingen die Ohtar geeft, waar te nemen. Maar de overall feel van de song zit echt wel super goed :okdan:

:doei:

Danny
 
Misschien werkt het als je de kick zachter zet. Ik dacht persoonlijk dat ik een andere, minder heftige sample zou nemen. Beetje lichter en springeriger past volgens mij beter. Maar ik ben ook geen topproducer, dus laat je niet teveel leiden door mijn mening. Doe vooral wat je zelf voor ogen hebt met het liedje!
 
ThnX, Doel is spotify in maart en dan in de bekende NL playlists tussen de Ariana Grande’s en Eva Maxx’jes te belanden.
haar performance is denk ik sterk genoeg, de structuur klopt ook, zal er om hangen of ik de productie nog naar een hoger niveau kan slijpen.
 
Hoop het voor je. Ik speel zelf in een Nederlandse Synth pop band met een beetje landelijke bekendheid. Maar het is in Nederland lastig omdat je altijd inderdaad concurreert met de Ariana grande's en Dua Lipa's enzo. Dat is natuurlijk top of the bill.
 
Yep, als ik een beetje uitkom als September met Cry for you, dan ben ik happy. Wil hem niet te edm, liever een beetje oldskool met een kleine Deadmau5 vibe Maar ook dat is nog even puzzelen.
 
Dat klinkt wel erg goed die productie. Ik hoor ook waar je je inspiratie van gehaald hebt inderdaad! Veel succes!
 
Mooie track, zeer mooie zang. Maar het is precies of ze haar talenten inhoudt. Ze maakt niet genoeg gebruik van wat ze kan bereiken... Dan zou ie ook meer uplifting klinken. Nu vind ik'm na een tijdje luisteren wat te "standaard", niet slecht bedoeld allemaal. Want ik heb hiervan genoten. Succes ermee, Gloomy :)
 
Vocal: in het begin klinkt mij nog erg droog en ingehouden. Later haalt ze wat meer uit. Vocal komt mij ook nog niet genoeg naar voren, mag misschien gewoon iets luider? Meer dynamiek is ook niet erg. Heb je er veel compressie op zitten? Mag van mij ook een randje hoog bij denk ik.

Instrumenten: Mix klinkt zeker niet verkeerd. Het is niet mijn genre dus over de compositie kan ik weinig zeggen.
 
Tof. Ik vind het muzikaal al veel beter. Die kick en het laag werkt voor mij nu veel beter in dit liedje.

Je moet nog wel meer aandacht besteden aan die stem volgens mij. Ik denk dat NothernLightX gelijk heeft. De stem moet een stuk harder. Misschien ook wat meer hoog, maar ik zou zelf het gewoon eerst wat harder zetten en dan kijken hoe het klinkt. Luister even goed naar pop referenties, zelfs de link die jij zelf deelde. Daarin zit de stem helemaal voorin "in your face".

Daarnaast hoor ik nog steeds op een storende manier heel veel "s'jes", daar moet je ook nog wat aan doen denk ik. En de achtergrondkoortjes zijn her en der wat vals. Die zou ik allemaal super recht trekken. Geeft niet als ze daardoor iets minder mooi worden, maar ze moeten wat mij betreft helemaal strak klinken.

Maar klinkt al erg goed! potentieel hitje hoor!
 
Laatst gewijzigd:
ThnX beiden, ben al flink aan het de-essen geweest, daardoor de stem nu ook al wat doffer, denk dat ik in de synths moet gaan wieden om meer ruimte te maken, qua helderheid kan ik uit de stem niet meer Halen zonder dat het te schel wordt, solo over drums & bass klinkt het prima, iets harder kan misschien ook nog. Heb zelfs alle 'sssjes handmatig nagelopen en 6-8dB zachter gezet direct in de wave-editor.
Tevens een ander probleem ontdekt, met het quantizen van de vocal, merk ik ook dat de vocal "scherper" wordt (transients in 5-6kHz en 9-10kHz worden scherper, lelijker) misschien toch maar geen alignment en toch maar weer handmatig knippen. Zal de vocal ook eens proberen met een optische compressor (hardware) te compressen, kijken of de transients nog weer wat ronder worden.
 
Vind de vocals veel sterker dan de rest van de track.
Er is te weinig dynamiek, rustige stukken zijn nodig om de andere stukken meer energie te geven.
Nu draaft het maar door op een platte manier.

Maar ook dynamiek van de zangeres.

De baslijn mist leven. Machaninsch to the max.
Die lead sound klinkt droog en saai.
Wellicht wat pitch modulatie, meerder layers etc.

Die percussie loop voegt ook zeer weinig toe.

September "Cry for you" heeft die problemen dus niet.

Ik denk als je meer op de dynamiek focused en een een mooie break inbouwd dat deze track veel meer gaat doen.
 
Misschien kun je met iets meer reverb (plate, of een hall met een sidechain compressor erachter die door de vocal wordt getriggerd) ook al wat meer leven in de vocal kunt krijgen. De vocal van September zit veel meer "lucht" in en is veel natter. Daar zit ook nog delay op, zou je ook nog mee kunnen experimenteren. Meer compressie zou ik niet doen, ik vind nu al dat het couplet en het refrein dynamisch te weinig verschillen. Of je moet eerst de compressie die er nu op de vocal zit afhalen - misschien bedoelde je dat ook.

Hoe quantize je de vocal? In Ableton gebruik ik voor het stretchen / alignen / warpen van vocals altijd het Complex Pro algoritme, dat doet iets met zwarte magie en formanten bij maanlicht ofzo maar gek genoeg klinkt het bijna altijd goed.

Heb je al een sidechain compressor op de lead geluiden staan die door de vocal wordt getriggerd? Vind ik vaak ook wel goed werken als ik een vocal moet mixen. Of i.p.v. een compressor een dynamische EQ die dor de vocal wordt getriggerd, Fabfilter Pro-Q3 kan dat bijvoorbeeld maar er zullen er vast meer zijn.

Dit zou de volgorde zijn waarin ik verder zou gaan:
- Vocal opspicen. De vocal is de ster van het nummer, die moet knallen, eigenlijk al in zijn eentje.
- Vocal in de mix goed krijgen, waarschijnlijk dus met ducking van de lead
- Arrangement opspicen

Succes!
 
Ik denk dat een andere reverb met wat delay op de vocal wel vooruitgang kan geven. Hij moet ook wat harder... Ik ben het er ook mee eens dat het soms wat mechanisch aandoet, misschien hier en daar een hoger nootje van de bas, wat automation op release of cutoff?

Ik vind het trouwens knap wat je maakt, je bent op een behoorlijk niveau bezig. Ik geloof best dat als deze bevalling gedaan is je daar veel van geleerd zult hebben. Lekker bezig...
 
Bedankt voor de feedback, Gisteren even overlegd met iemand die er voor geleerd heeft. Zijn feedback. Te veel, te vol.
dus coupletten leger, hats eruit, perc eruit (alleen refrein of fills / bridge) ruimte maken voor de stem, refreinen, 3 variaties, iedere keer iets meer, de laatste een crescendo.
contrast tussen couplet en refrein groter en de stem weer terug zetten zoals ingezongen. Zijn tip, maximaal 10 tijd correcties voor de hele vocal anders gaat het fut eruit.
Nou, genoeg te doen dus.
 
Interessant. Dat van die tijd correcties geloof ik wel. Ik probeer ook altijd niet te veel aan de lead vocale te sleutelen, daar gaat het altijd minder van klinken.

Ik ben erg benieuwd naar je volgende iteratie. Houd ons op de hoogte. Veel succes.
 
Back
Top