live distortion/overdrive

jdDD

Ouwe rot
Lid sinds
21 november 2018
Berichten
576
Hallo,

Ik vind live gebruik van distortion/overdrive altijd indrukwekkend en muzikaal intens, zeker icm een drumkick.

Vaak wordt er ook gevarieerd met de waarden van dit effect, en hierbij vroeg ik me af:
hoe zorg je ervoor dat je setup/de soundsystem/de luisteraars geen schade oplopen? :p

Vriendelijke groet!
 
Hadden ze die op de hardcore feestjes waar ik vroeger wel eens ging maar gehad... (pieeeeeeeep)
 
Hallo,

Ik vind live gebruik van distortion/overdrive altijd indrukwekkend en muzikaal intens, zeker icm een drumkick.

Vaak wordt er ook gevarieerd met de waarden van dit effect, en hierbij vroeg ik me af:
hoe zorg je ervoor dat je setup/de soundsystem/de luisteraars geen schade oplopen? :p

Vriendelijke groet!
Gainstaging, in the box houd ik alles op -18 db.

Instrument output levelen op -18 db
dan naar plugin 1, output plugin 1 levelen op -18 db,
dan naar plugin 2, output plugin 2 levelen op -18 db,
dan naar plugin 3, output plugin 3 levelen op -18 db etc etc

Idd een limiter of compressor met ratio op oneindig kan je gebruiken tijdens het tweaken maar ik doe dat nooit eigenlijk. Als je je gainstaiging strak hanteert is het niet nodig.
Buiten je daw eigenlijk hetzelfde, gainstaging gebruiken. Ik had in de tijd dat ik nog een analoge mengtafel gebruikte wel standaard een focusrite mixmaster (limiter sectie) op de eindbus.

Waardevoller voor distortion is werken met veel gates, dat doe je om release tails, ruis en andere bijgeluiden eruit te halen.
 
Back
Top