Osciloscoop

tobias

Stamgast
Lid sinds
16 juli 2014
Berichten
198
Voor mijn electrogekneuzel zoek ik een osciloscoop voor het bouwen van synth modules. Ik blijf natuurlijk een hobbyist maar ik wil geen troep kopen. Het hoeft dan ook niet onnodig duur te zijn. Echter meerdere kanalen zien lijkt mij wel handig om waveforms te vergelijken. Hebben jullie misschien tips of aanbevelingen?
 
De bijna klassieke standalone optie: Rigol DS1054Z. Ik gebruik deze al een flinke tijd met veel plezier. Ook in combinatie met de pc-software.

Voor binnen je modulaire systeem vind ik de Mordax Data erg fijn. Maar er zijn ook goedkopere opties, inclusief DIY.
 
Precies Bovenstaande Rigol schijnt erg tof te zijn. Zelf ben ik blij met een andere scope : Owon DS7102SV. Ergonomisch gezien is het geen topper. Voordeel van deze Owon je kan er een externe beeldscherm op aansluiten. Minimaal 2 kanalen is erg fijn als je hem aan een synth of module hangt.... is mijn ervaring.
 
Als je de vraag 3 dagen eerder had gesteld, de hanmatek dos1102 deed 125 euro op amazon.de, nu weer 230 euro helaas.
Ik heb er zelf ook een besteld voor 125 en hij is vandaag binnen gekomen.
Hij is ook al eens 150 euro geweest op amazon.de, even in de gaten houden dus, vaak komen aanbiedingen terug.
Wel maar 2 kanalen, als je meer kanalen wilt is die rigol of een siglent een betere optie.

Hanmatek DOS1102 digitale oscilloscoop, draagbare professionele oscilloscoopkit met 2 kanalen en scherm, 7 inch/18 cm, tft-lcd-display, 110 MHz, 100-240 V: Amazon.de: Spielzeug

Hanmatek DOS1102 digitale oscilloscoop - Pepper.com

De zelfde scope wordt in Nederland verkocht als Owon SDS1102 Owon SDS1102 oscilloscoop


UtGv4qo1mluKzs60Ad5Brvkh.jpg
 
oei wat een goeie tips allemaal! Die rigol zag ik vaak voorbij komen idd. Dan wel helaas weer 400 inclusief btw. Ik hoop hem echter veel te gaan gebruiken..
 
Die Rigol was de eerste goeie goedkope Chinese scoop die op de markt kwam. Inmiddels zijn er meer. Ik ben een jaartje geleden zelf voor de 4 kanaals Siglent SDS1104x-e gegaan en heb er nog geen spijt van.
 
Hee 4tek volgens mij heb ik die gezien op jouw zolderverdieping! (toen ik wat jaspers buizen kwam halen). Zijn er misschien wat voordelen/nadelen tussen de verschillende modellen?
 
Hee 4tek volgens mij heb ik die gezien op jouw zolderverdieping! (toen ik wat jaspers buizen kwam halen). Zijn er misschien wat voordelen/nadelen tussen de verschillende modellen?
Klopt, dat was hem inderdaad. Misschien dat ik hem dan al wat langer dan een jaartje heb bedenk ik me nu.

Er zijn best wat verschillen tussen de modellen, afhankelijk van wat je nodig hebt kan je ook op een ander model uitkomen.
Voor mij was het belangrijk dat de scope wat meer kanalen had, De Siglent was toen een van de weinige betaalbare 4 kanaals scopes. Uiteindelijk gebruik ik niet zo vaak meer dan 2 kanalen.
Hij heeft ook een wat hogere bit-diepte, zo uit mijn hoofd samplet de Siglent op 12 bits, veel andere scopes doen geloof ik 8 of 10 bits per sample.
De belangrijkste reden voor mij was dat deze scope een aantal functies out-of-the-box aan had staan waar je bij veel andere scopes voor software-unlock codes moet betalen. De fft-modus (handig om een idee te krijgen van frequentie karakter van signalen) en decoders voor een aantal seriele protocollen (uart/usart, spi, i2c etc). Veel andere scopes betaal je al snel 50 tot 100 euro extra per feature.

Verder heb je natuurlijk bandbreedte. Maar als je vooral met audio bezig bent is een paar megahertz al snel genoeg.
En gebruiksgemak, kijk dus ook naar de grootte en resolutie van het scherm, hoeveel functies onder een knop zitten etc.

Het is ook wel goed om online reviews in de gaten te houden. Af en toe worden bij scopes in deze prijsklasse nog wel wat gebreken gevonden. Rare reacties op bepaalde signalen of storingen.
 
Hangt erg af van de kwaliteit van de software (wat op zich voor de bench-versie ook geldt natuurlijk). Qua form factor heb ik graag een robuust apparaat dat ik zo op de werktafel neer zet.. een laptop erbij zetten is toch weer anders. PC-software heeft op zich ook z'n voordelen.. geheugen, UI etc.. Maar dan weer geen knoppen om snel in te regelen.
 
Laatst gewijzigd:
Deze heeft wel flying leads.. zoals bij dit soort logic analyzers gebruikelijk is in deze prijsklasse. De bench scopes hebben meestal wat betere probes.. (over de eigenschappen en eventuele noodzaak daarvan lees je alles op fora als EEVblog).
 
Ik heb me voor reparaties de draagbare Hantek 2C42 aangeschaft via Banggood. Verrassend goed voor zijn geld en geen importkosten want wordt vanuit Europa verzonden.
 
Bedankt voor de uitgebreide reacties op mijn vraag. Ik zou idd denken dat je bij 20000 Hz hoorbaar signaal niet 100 MHz sampling frequentie nodig hebt. Als je de sinus van 20000 Hz beschrijft met 100 punten komt je wel goed uit denk ik. Dat is sowieso al dan de hoogste toon die je kan horen. Ik denk ook idd dat 2 kanalen wel voldoende is om fase verschillen te kunnen waarnemen. 4 is in mijn geval ook een beetje overkill. Ik denk dat ik beter kan focussen op een fft functie, het scherm en de bediening. Dan bespaar ik ook flink wat duiten.
 
Dit vond k n interessante vid op Utube. Wel ff door de intro trekken, maar eens op dreef legt die mens dat wel goed uit.
 
Back
Top