Behringer vcs 3

Als hij al gepost is, sorry!

Al in een ver gevorderd stadium zo te zien, wel een prototype. Complete assemblage zou snel het licht jt zien.

Dit wordt voor mij wel een instant buy denk ik.

FB_IMG_16106212229919215.jpg
 
Ja, 20x20 inderdaad. Zo te zien gebruikt Behringer een 16x16 matrix, maar denk niet dat ze die bij Ghielmetti gaan inkopen...

Ze hebben er zelf 1 ontwikkeld, daarom duurde het zo lang deze synth, zijn er al een paar jaar mee bezig volgens mij. Afmetingen van die matrix lijken ook vrij klein, kleinere pins ook. Zo'n matrix alleen al kost bij Ghielmetti iets van 500 euro (last time I checked ook alweer jaren geleden), en dat is zonder de pins.
 
Zo'n matrix alleen al kost bij Ghielmetti iets van 500 euro (last time I checked ook alweer jaren geleden), en dat is zonder de pins.
De pins zijn ook niet goedkoop, via Pin Electronics 11 euro ex BTW, bij Ghielmetti direct ietsje goedkoper geloof ik. Waarschijnlijk dat Behringer door schaalvergroting ze goedkoper kan maken (ga ik ook vanuit anders wordt het ook een dure clone). Maar ze zullen denk ik niet compatible gaan zijn.
 
Ik zag trouwens dat er nog een clone is: Front Page - Switchrix Electronics
Interessant dat die een beetje datzelfde idee heeft wat betreft de matrix als de Syntrx van Erica Synths, dus geen pins. Niet goedkoop, zoals te verwachten; 5000 GBP (zonder BTW dus nog en verzending). Ziet er wel tof uit:

1611691203246.png


Zie voor meer foto's: Gallery - Switchrix Electronics
 
Ziet er keurig uit als je de foto's bekijkt, maar... pfff... wat een prijs.
Ik denk dat dit soort clone-bouwers het wel gaan merken als de Behringer VCS3 (Buttney?) uit is. Er zit natuurlijk ontzettend veel werk in om 'm te bouwen en dat zie je terug in de prijs. Ik denk dat Robin van EMS weinig zal merken van concurentie van Behringer, zijn originelen zullen toch wel blijven verkopen. Een clone daarentegen, als er ook een andere clone is die nagenoeg hetzelfde doet en klinkt? Zal lastig worden om die te blijven verkopen, denk ik.
 
Ik zag trouwens dat er nog een clone is: Front Page - Switchrix Electronics
Interessant dat die een beetje datzelfde idee heeft wat betreft de matrix als de Syntrx van Erica Synths, dus geen pins. Niet goedkoop, zoals te verwachten; 5000 GBP (zonder BTW dus nog en verzending). Ziet er wel tof uit:


Zie voor meer foto's: Gallery - Switchrix Electronics
Het kan zonder BTW omdat het geen geregistreerd bedrijf is (heeft die mij gisteren gezegd)

Bij nader onderzoek stel ik wel vast dat het niet gewired is zoals een VCS maar hij gebruikt een volledige pot-pcb voor de panel controls wat problematisch zou kunnen zijn. (interferenties volgens Synthi expert)
 
Ik zag trouwens dat er nog een clone is: Front Page - Switchrix Electronics
Interessant dat die een beetje datzelfde idee heeft wat betreft de matrix als de Syntrx van Erica Synths, dus geen pins. Niet goedkoop, zoals te verwachten; 5000 GBP (zonder BTW dus nog en verzending). Ziet er wel tof uit:

Bekijk bijlage 3805601

Zie voor meer foto's: Gallery - Switchrix Electronics

5k?! Dan koop je toch beter een Portabella? Die Erica heeft ook zo'n nepmatrix (toch minder dan echte pins wmb) en die kost de helft.
 
Ik denk dat dit soort clone-bouwers het wel gaan merken als de Behringer VCS3 (Buttney?) uit is. Er zit natuurlijk ontzettend veel werk in om 'm te bouwen en dat zie je terug in de prijs. Ik denk dat Robin van EMS weinig zal merken van concurentie van Behringer, zijn originelen zullen toch wel blijven verkopen. Een clone daarentegen, als er ook een andere clone is die nagenoeg hetzelfde doet en klinkt? Zal lastig worden om die te blijven verkopen, denk ik.
Voor het dubbele van dat bedrag koop ik een gloednieuwe Peugot 108. Niet dat ik van zo'n goedkope rotauto ook maar een procent van het plezier van een VCS3 heb, maar ik heb niet het idee dat er "slechts" twee keer zoveel werk zit in het bouwen v/e goedkope slechte auto dan en goede VCS3 kloon. Om een of andere reden bekruipt mij het gevoel dat sommige synths die in kleine oplage met de hand door een klein bedrijfje/privé persoon gebouwd worden wel heuuuuul erg aan de prijs zijn. Terecht of niet, het is gewoon geen vergelijk: twee synths of een auto.
 
Voor het dubbele van dat bedrag koop ik een gloednieuwe Peugot 108. (...) goedkope rotauto ook maar een procent van het plezier (...) maar ik heb niet het idee dat er "slechts" twee keer zoveel werk zit in het bouwen v/e goedkope slechte auto dan en goede VCS3 kloon. Om een of andere reden bekruipt mij het gevoel dat sommige synths die in kleine oplage met de hand door een klein bedrijfje/privé persoon gebouwd worden wel heuuuuul erg aan de prijs zijn.

Van een Peugeot 108 weet ik het niet, maar van andere Franse auto's wel, die waren best aangenaam om in te rijden. :D

Ik denk dat er tegenwoordig eigenlijk niet zoveel werk in het maken van een auto zit, door veel robotisering. Een kleine synthbouwer moet er wel veel werk insteken en dat kost geld. Wat is veel of weinig geld? Voor kleine bouwers zal de verkoopprijs (voor tax) in veel gevallen ongeveer 6x de materiaalkosten zijn, als je het zo wil berekenen. Voor elektronica voor de massa gemaakt door de grote fabrikanten ligt deze factor ongeveer rond 2 - 3x, in vergelijking. Maar in absolute zin kost bovenstaande kloon inderdaad een hoop geld, ben ik het wel met je eens...
 
Ach per uur werk dat erin gaat is het een koopje. Daar komt de poetsvrouw niet voor denk ik
🙄
 
Voor het dubbele van dat bedrag koop ik een gloednieuwe Peugot 108. Niet dat ik van zo'n goedkope rotauto ook maar een procent van het plezier van een VCS3 heb, maar ik heb niet het idee dat er "slechts" twee keer zoveel werk zit in het bouwen v/e goedkope slechte auto dan en goede VCS3 kloon. Om een of andere reden bekruipt mij het gevoel dat sommige synths die in kleine oplage met de hand door een klein bedrijfje/privé persoon gebouwd worden wel heuuuuul erg aan de prijs zijn. Terecht of niet, het is gewoon geen vergelijk: twee synths of een auto.
Sterker nog; voor het bedrag wat je voor een nieuwe VCS3 van EMS neer moet leggen is ongeveer evenveel als voor een Fiat Panda of Peugeot 108. Maar zou je die Panda zelf met de hand moeten bouwen dan denk ik dat je wel een stukje langer bezig bent dan de robots in de fabriek. En dat gaat natuurlijk ook wel een deel van het prijsverschil verklaren tussen een VCS3 van EMS en een clone van Behringer. Ik denk dat je het aantal uur wat er in het maken van 1 VCS3 niet moet onderschatten. Als ik de mensen moet geloven die min of meer 1-op-1 clones bouwen dan is het een zeer pittige klus. En als het je business is en je wil een beetje over houden aan het eind van de maand dan vind ik de prijs niet heel raar. Of hij dat waard is, is een 2e. Dat kun je alleen zelf bepalen. Maar ik denk dat als je 'm zo zelf na zou bouwen en je rekent een fatsoenlijke uurprijs dat hij waarschijnljk duurder uitkomt dan een exemplaar van EMS.
 
Ik ben het met jullie eens dat die 5 mille voor al het werk en bedrijfsrisico dat er in gaat zitten niet onredelijk is. Maar het vlees is zwak. Als ik de prijzen van sommige spullen zie voel ik me net Darth Vader aan het eind van "Return of the Jedi": dan kijk ik naar de een, en dan kijk ik naar de ander, en dan kijk ik weer terug naar het een en dan voel ik The Dark Side in me opkomen. Dan zegt het duveltje op mijn rechter schouder:
Twee VCS3's voor de prijs van een auto? You don't know the power of the Dark Side. I must obey my wallet!
Of ik daarna toch The Emperor naar beneden flikker weet ik niet. Vader deed het wel... Of iemand deze post begrijpt? Ha ha, natuurlijk niet. :P


P.S. Ondanks dat 'ie maar 1 EG heeft en geen glide heeft koop ik de B. VCS3 toch. Ook al heb ik het geld er niet voor (yep: de prijs die in dit topic genoemd werd kan ik ook al niet betalen). Want behalve Star Wars fan ben ik van kinds af aan ook een Pink Floyd fan. En ik ben heel kinds. De VCS3 is op DSotM gebruikt dus ik mot 'm gewoon op tafel hebben staan. Punt. Behringer snapt dat, Uli weet dat. Daar maakt hij gebruik van. The (Dark Side of) Force is strong with him. Ik haat hem en ik hou van hem. En dat geldt voor wel meer schaamteloze copies van ze. Als je als kind kwijlde van iets dan moet je het gewoon hebben. Al is het een opportunistisch fantasieloos gekopieerd prul.
 
het stucken van 5-10 boards per batch outsourcen, potmeter pcb gebruiken, thuis assembleren, calibreren en op naar de koper......
dit is hoe Bert het met de Fenix II en III voor ogen had begreep ik van hem destijds.....
een oplage van 75 synths + 20-25 sequencers is dan te doen in een jaar tot 18mndn tijd....

alles staat en valt natuurlijk met de afspraken die je met de koper en leveranciers maakt...
als je zo eigenwijs bent om alles in house te doen of persé zoals 50 jaar geleden, dan moet je genoegen nemen met een minimaal uurloon of het gaat snel de kant op: slechts beschikbaar voor exclusief clubje....
 
Laatst gewijzigd:
Ben benieuwd of shipping dit jaar nog lukt. 2021 loopt al aardig richting het einde en het is aardig stil rondom deze synth. Zelfs nog geen preorder zoals bij de murdered out 303
Eind volgend jaar of half 2023 zegt mijn onderbuikgevoel en wie weet zelfs onder de eur500..... :P
De 303 wordt al geproduceerd en de murdered out is zeg maar versie 2.0. Dit is makkelijker te dealen dan nog een productielijn openen voor een nieuwe synth. Sowieso ben ik benieuwd hoe ze het met al die verschillende modellen tegelijk doen in de soldeer-/assemblagefabriek...

Welke modellen worden nog gemaakt en met welke zijn ze gestopt?!?!?
De enige waarvan ik denk dat ze al mee gestopt zijn is de WASP. Misschien ook met de MS1 of de BOOG en/of de PRO1.... i dunno :)
 
Ben benieuwd of shipping dit jaar nog lukt. 2021 loopt al aardig richting het einde en het is aardig stil rondom deze synth. Zelfs nog geen preorder zoals bij de murdered out 303.
Ik geloof dat er een wereldwijd een tekort is aan elektronica/chips vanwege de aanhoudende Corona idioterie. Ik verwacht deze synth niet dit jaar. Mijn onderbuik gevoel n.a.v. Behringers aankondigingen de laatste paar jaar: anderhalf jaar na 1e aankondiging dus half 2022. Gezien Corona nog later dan dan.

Maar mijn Kerst/Sinterklaas kriebels zeggen: dit jaar graag Sint! ;)
 
Lijkt me een mooie wens
Dus ook voor mij : dit jaar graag een synthi :-)
 
Back
Top