Behringer vcs 3

Als hij al gepost is, sorry!

Al in een ver gevorderd stadium zo te zien, wel een prototype. Complete assemblage zou snel het licht jt zien.

Dit wordt voor mij wel een instant buy denk ik.

FB_IMG_16106212229919215.jpg
 
Onzin, Boog en MS-1 lijken net zo min op elkaar als een sh101 en een minimoog.
Als je goed had gelezen zie je emoticon aan het einde van de zin waarmee ik aanduid dat het een grapje is, je reageert wat te impulsief.
Ik steek een beetje de draak met de opvatting van sommigen die beweren dat de Behringer allemaal qua klank op elkaar lijken.
Ik vind dat vooral van die zure reakties van leden die vooral alleen de negatieve kanten van Behringer benadrukken terwijl ik zelf over het algemeen probeer genuanceerd te blijven.
Als je m'n reakties op de Behringer draadjes had gevolgd dan had je kunnen zien dat ik behalve in het geval van de eén op één kopie van de Keystep over het algemeen vrij positief ben over Behringer.
Helaas ging mijn grap aan jou voorbij, soms is dat ook lastig op een forum waarin je alleen tekst leest en niet de toon waarmee iemand het zegt.
 
Als je goed had gelezen zie je emoticon aan het einde van de zin waarmee ik aanduid dat het een grapje is, je reageert wat te impulsief.
Ik steek een beetje de draak met de opvatting van sommigen die beweren dat de Behringer allemaal qua klank op elkaar lijken.
Ik vind dat vooral van die zure reakties van leden die vooral alleen de negatieve kanten van Behringer benadrukken terwijl ik zelf over het algemeen probeer genuanceerd te blijven.
Als je m'n reakties op de Behringer draadjes had gevolgd dan had je kunnen zien dat ik behalve in het geval van de eén op één kopie van de Keystep over het algemeen vrij positief ben over Behringer.
Helaas ging mijn grap aan jou voorbij, soms is dat ook lastig op een forum waarin je alleen tekst leest en niet de toon waarmee iemand het zegt.

Nuance verdwijnt nogal eens in een drukke draad. Maar een kern van waarheid, de Behringers klinken allemaal behoorlijk fris en vers. Dus een bepaalde globale sound lijkt t wel te hebben allemaal.

Vind het persoonlijk een goede aanvulling op de sound van mijn verzameling stoffige vintage synths.

Mogelijk heeft Behringer afgezien van de stofbeschermers bij de sliders en knoppen zodat ze over een paar jaar stoffiger gaan klinken.
 
Laatst gewijzigd:
3 verniers dials a eur30 p/st
1x costum made matrix a eur200-250
36x hand in elkaar gedrukte knoppen (door @demian :P )
massaproductie....
geen toetsen....

ik denk eur899 of zelfs iets lager.....

deze zet ik alvast ik op m'n wil-ik-hebben-lijstje boven de 2600 :D
Hmmmmm, een kleine 1.000 Euro? Da's dan de enige keer dat ik de pre-pre-pre-vooraankondiging meer dan een jaar van te voren kan waarderen: dat wordt een jaar sparen.

Kan mij niet schelen of het een prul is: Pink Floyd gebruikte 'm op "Dark Side of the Moon" in 1973 en ik wil zo'n ding al sinds ik een peuter was en DSotM hoorde. Dus om de vraag "Wat is er nu zo speciaal aan dat ding?" van sommigen te beantwoorden: de muzikanten die 'm gebruikten. De VCS3 was de eerste synth die niet een hele kamer in beslag nam. De Minimoog moest nog op de markt komen. En wellicht werd de VCS3 gedumpt toen de Minimoog uitkwam wat de reden kan zijn dat Jarre en sommige andere in de vroege jaren '70 hem gebruikte.

Wat ik er verder speciaal aan vind is dat het in feite een modulaire synthesizer is op miniformaat. Je kunt alles met alles doorverbinden. Peter Zinovieff vond al dat gedoe met patch kabels niet al te praktisch. Die kabels hangen allemaal over de knoppen heen. Vandaar het matrixpaneel. Dat modulaire karakter is een v/d redenen dat de VCS3 zo complex is om te doorgronden. Verder vind ik briljant en "ver voor zijn tijd" dat je in het blauwe slot onder de matrix een kaartje kon doen met een patch. Dat lost het gebrek aan patch geheugen op dat de eerste synths hadden.

De 'S' in VCS3 staat voor 'Studio' (ik dacht altijd 'Synthesizer'). En dat is z'n grote nadeel: ik heb wel ens gelezen dat 'ie (onder andere) bedoeld was voor onderwijs. Om te ontdekken hoe additive synthese werkt. Vandaar dat een klavier ontbreekt (!). Dat kon je er uiteraard wel bij kopen. Maar de muzikant als gebruiker v/d VCS3 lijkt een bijzaak te zijn. Je stelt 'm in en je drukt op "attack" om er geluid uit te krijgen. En dan gaat 'ie aan/uit/aan/uit... Tja, daar maak je vandaag de dag geen vrienden mee in de muziekwereld.

Het is een beetje als met de DX7 en FM synthese: je hebt er goede herinneringen aan en je neemt de "ingewikkeldheid" op de koop toe of je begrijpt de aantrekkingskracht niet omdat het maken v/e patch een straf is. :)
 
Wat ik er verder speciaal aan vind is dat het in feite een modulaire synthesizer is op miniformaat. Je kunt alles met alles doorverbinden. Peter Zinovieff vond al dat gedoe met patch kabels niet al te praktisch. Die kabels hangen allemaal over de knoppen heen. Vandaar het matrixpaneel. Dat modulaire karakter is een v/d redenen dat de VCS3 zo complex is om te doorgronden. Verder vind ik briljant en "ver voor zijn tijd" dat je in het blauwe slot onder de matrix een kaartje kon doen met een patch. Dat lost het gebrek aan patch geheugen op dat de eerste synths hadden.
Die patchkaart betreft alleen de positie van de pennetjes, de standen van de knoppen moet je zelf nog regelen.
Vandaar ook denk ik dat er nooit meer dan 3 patch kaarten zijn gemaakt, je hebt er niks aan eigenlijk.
 
Hmmmmm, een kleine 1.000 Euro?
dat is mijn verwachting hé ;)
als Behringer zelf de matrix's maakt dan worden ze goedkoper dan costum made.
van de 2600 verwachtte ik dat ie eur750 of meer zou kosten, dat dacht ik gepost te hebben voordat de prijs bekend was.....
 
Die patchkaart betreft alleen de positie van de pennetjes, de standen van de knoppen moet je zelf nog regelen.
Vandaar ook denk ik dat er nooit meer dan 3 patch kaarten zijn gemaakt, je hebt er niks aan eigenlijk.
Je kon ook vrij eenvoudig zelf een prepatch kaart solderen
( niet dat ik dat ooit gedaan heb , integendeel cards snel doorverkocht )
Wel had ik een breakoutbox voor modular minijack van digitane die ook via de prestopatch connecter liep

hele creative synth, zeker na een paar mods ( bv buffering vco inputs op matrixboard etc )
Verkocht ivm scheiding, daarna te duur om weer aan te schaffen , behringer is dus zeer welkom
 
Ach, het boeit mij geen bips of het een getrouwe kloon is of niet. Als ie 80% klinkt voor een fractie van de aanschaf dan is het al aardig om muziek mee te maken. En als ie maar 10% klinkt als, dan is het misschien gewoon een muziek instrument zoals ieder ander geschikt voor whatever stukje muziek.

Voor mensen die enkel museumstukken sparen heeft deze Behringer uitgave geen enkele waarde.

En puristen in audioland kun je maar beter in hun bubbel laten denk ik.
 
Overigens terzijde, wat mij veel belangrijker lijkt als je van plan bent om lang van een muziek instrument te kunnen genieten (ongeacht of het een akoestisch of een elektronisch instrument is) is of het gerepareerd kan worden als het stuk gaat. Zo heb ik een bijzondere uitgave Selmer Paris SA2 Saxofoon waar ik mijn gehele leven op speel, ik zal hem nooit verkopen en ben erg blij dat hij te repareren is en blijft. Ik verkoop nooit instrumenten en misschien maakt dat mij een enorme minderheid, en verklaart dit waarom fabrikanten steeds minder om maintenance lijken te geven. Goedkope wegwerp (behringer) is een markt. Het zou ook mooi zijn als er meer een markt zou zijn voor repareerbare elektronische instrumenten die je gewoon betrouwbaar kan inzetten voor muziek.
 
Overigens terzijde, wat mij veel belangrijker lijkt .......waarom fabrikanten steeds minder om maintenance lijken te geven. Goedkope wegwerp (behringer) is een markt. Het zou ook mooi zijn als er meer een markt zou zijn voor repareerbare elektronische instrumenten die je gewoon betrouwbaar kan inzetten voor muziek.
SMT is te repareren. Het is een stuk meer gepriegel dan met "old vintage" through hole.
Zelfs smart- horloges en telefoons wat nog kleiner/complexer is worden gerepareerd...
Als je niet tevreden bent over de dials verniers of de potmeters die erop zitten, dan kan je ze vervangen...
Of en welke mods er (nog) mogelijk zijn vind ik interessanter, dan dat het apparaat 5-10 of 20jr zonder onderhoud meegaat.
 
SMT is te repareren. Het is een stuk meer gepriegel dan met "old vintage" through hole.
Zelfs smart- horloges en telefoons wat nog kleiner/complexer is worden gerepareerd...
Als je niet tevreden bent over de dials verniers of de potmeters die erop zitten, dan kan je ze vervangen...
Of en welke mods er (nog) mogelijk zijn vind ik interessanter, dan dat het apparaat 5-10 of 20jr zonder onderhoud meegaat.
Eens dat is te repareren, alleen FPGA's ed hebben het probleem dat er een binary blob in wordt gedumpt iedere keer als je het apparaat opstart. Als het daar misgaat ben je eerder de sjaak. Het voordeel van moderne analoge (dus niet vintage) circuits zonder SMT en wel met hoogwaardige soldeer, is dat je dat soort problemen niet hebt. En een ander voordeel is dat je een fris apparaat hebt dat tijden mee zal kunnen. Nadeel van vintage kan zijn dat je tussendoor uitval hebt, das niet handig tijdens een project. Ik heb inmiddels vaker gehoord dat ook sommige vintage synths zo goed als onrepareerbaar kunnen raken als bepaalde onderdelen niet meer worden geleverd. Een voorbeeld hiervan zou de Prophet VS zijn


Overigens je zult synth reparateurs vinden waarvan de een afgeeft op SMT (voor begrijpelijke redenen) en de ander afgeeft voor throughhole (voor begrijpelijke redenen). Ik denk dat dit eigenlijk aankomt op wat de reigen voorkeur is van de reparateur. Ik heb reparateurs gesproken die bijna alles aan oude vintage synths kunnen repareren en echt niet moeten denken aan SMT van tegenwoordig. En gelukkig heb ik ook reparateuren gesproken die prima SMT circuits kunnen repareren maar wel dus problemen hebben soms met zaken als FPGA's ed. Het is als reparateur natuurlijk erg fijn als je bijna alles aan een synth kan repareren (meestal voor 1980 als ik het goed bergrijp) en dat het wellicht fijner is dan een "helaas kan ik niet repareren" moeten verkopen met nieuwere synths.

De werkelijkheid is dat SMT enorm dominant is, ook bij de merken die we kennen van vintage synths en nog nu dus over zijn gegaan naar het maken van SMT gebaseerde synths. En we zien ook dat bepaalde merken alleen nog maar boards vervangen en alle service naar zichzelf toetrekken. Ik zou het mooier vinden als merken zich meer zouden gaan richten op de servicebaarheid buiten eigen tuin.
 
Laatst gewijzigd:
Ik denk 350 euro.
 
Ik heb inmiddels vaker gehoord dat ook sommige vintage synths zo goed als onrepareerbaar kunnen raken als bepaalde onderdelen niet meer worden geleverd. Een voorbeeld hiervan zou de Prophet VS zijn
Tegenwoordig een Andromeda kopen schijnt nogal risovol te zijn vanwege deze reden.

En we zien ook dat bepaalde merken alleen nog maar boards vervangen en alle service naar zichzelf toetrekken.
Er zouden ook gewoon losse boards te koop zouden moeten zijn.
Wat zou zoiets nou kosten bij bijv een Boog of een Neutron?
Dan kan je als je niet electronisch geschoold bent gewoon zo'n board kopen en switchen met die oude en dan kan je weer een aantal jaren vooruit.
 
Ik zit hier al jaren om te zeuren, dit is een instant buy voor mij. Dat prototype ziet er echt top uit.
 
De originele VCS3 is gebouwd met oa germanium transistoren die een eigen karakteristiek hebben

Uit nieuwsgierigheid even snel schuin door het VCS3-schema gerend maar ik kom zover alleen Si(licium) devices tegen. Ook het ladderfilter gebruikt Si diodes.

( http://yusynth.net/VCS3/EMS-VCS3-schema.pdf met dank aan Monsieur Usson)

Waar zitten die Ge(rmanium)-devices? Kan er goed overheen gekeken hebben... Of alleen Ge in eerdere versies van deze synth?

Daarnaast uiteraard de vraag hoe merkbaar in het geluid het zou zijn (afgezien van de temperatuurinstabiliteit ;-) ),
maar als het origineel het met Ge deed dan snap ik dat je dat voor vibe, mojo en ongestoorde nachtrust het liefst ook in je economy-clone wilt, ook al is het misschien niet helemaal duidelijk hoe sterk het er toe doet.
 
Ik was er vanuit gegaan dat die metalen torren germanium transistors waren.
 
Er zouden ook gewoon losse boards te koop zouden moeten zijn.
Wat zou zoiets nou kosten bij bijv een Boog of een Neutron?
Dan kan je als je niet electronisch geschoold bent gewoon zo'n board kopen en switchen met die oude en dan kan je weer een aantal jaren vooruit.
Juist niet eh ... Behringer heeft in elk land service centra zitten en SMT repareren/modificeren is in de meeste gevallen nog altijd goedkoper en zeker ook mileuvriendelijker(kuch)dan gewoon boardswaps doen, zelfs voor Behringer. Wat je buiten garantie wel gaat hebben is dat defecte Behringers voor weinig verkocht gaan worden, wat dan weer goed is voor de SMT knutselaar ... Die die dan weer voor een leuk prijsje op de tweedehands markt kan brengen ... iemand die geen SMT doet heeft de afgelopen 30 jaar toch echt z'n kop in het zand gestoken ...
 
Ik was er vanuit gegaan dat die metalen torren germanium transistors waren.

Ik gok dat dat die dubbel-transistoren zijn (komen er 6 draden uit?) , en ook dat zijn Si-devices


Enige indicatie of het Si of Ge is zou via een glazen behuizing zijn (zwart geverfd, met rode dot, OC-types etc, da's Ge).
Ik weet zo snel niet van Si transistor-types in glas (Si-diodes dan weer wel...).
Idem van Ge transistor-types in zwarte plastic behuizingen, daarvan schiet er ook niet snel eentje te binnen.

Lijkt erop dat alle Ge-transistoren toch weer richting FuzzFace pedalen kunnen, en dat de Beh VCS3-clone geen Ge nodig heeft, maar wat ik zei, 'k was maar even snel door het schema gerend.
 
Juist niet eh ... Behringer heeft in elk land service centra zitten en SMT repareren/modificeren is in de meeste gevallen nog altijd goedkoper en zeker ook mileuvriendelijker(kuch)dan gewoon boardswaps doen, zelfs voor Behringer. Wat je buiten garantie wel gaat hebben is dat defecte Behringers voor weinig verkocht gaan worden, wat dan weer goed is voor de SMT knutselaar ... Die die dan weer voor een leuk prijsje op de tweedehands markt kan brengen ... iemand die geen SMT doet heeft de afgelopen 30 jaar toch echt z'n kop in het zand gestoken ...
Ik hoop dat het met Synths anders is maar ik heb nog nooit iets elektronisch kunnen (laten) repareren behalve een broodrooster. Computers, televisies, wasmachines, videorecorders, rekenmachines, nix. Geen specialist te vinden die het kan. En als er zo-iemand is dan vraagt 'ie (terecht) zo'n vermogen (zonder harde beloften) dat ik beter een nieuw gelijkwaardig exemplaar kan kopen. Wel eens geprobeerd je Commodore 64 te repareren? Het kan, maar dan moet je mazzel hebben dat de revisie van je moederbord precies de goede is en je moet dagen online zoeken naar originele, 2e hands of reproductie onderdelen. Beter dat je dan een emulator op je PC draait. Daar is geen reet aan, maar ja... ;)
 
Ik gok dat dat die dubbel-transistoren zijn (komen er 6 draden uit?) , en ook dat zijn Si-devices


Enige indicatie of het Si of Ge is zou via een glazen behuizing zijn (zwart geverfd, met rode dot, OC-types etc, da's Ge).
Ik weet zo snel niet van Si transistor-types in glas (Si-diodes dan weer wel...).
Idem van Ge transistor-types in zwarte plastic behuizingen, daarvan schiet er ook niet snel eentje te binnen.

Lijkt erop dat alle Ge-transistoren toch weer richting FuzzFace pedalen kunnen, en dat de Beh VCS3-clone geen Ge nodig heeft, maar wat ik zei, 'k was maar even snel door het schema gerend.
Ik denk dat je gelijk hebt, zijn idd (gematchede) dubbeltransistors
 
Back
Top