Behringer vcs 3

Als hij al gepost is, sorry!

Al in een ver gevorderd stadium zo te zien, wel een prototype. Complete assemblage zou snel het licht jt zien.

Dit wordt voor mij wel een instant buy denk ik.

FB_IMG_16106212229919215.jpg
 
Ik vind het er maar vies uitzien. Maar dat heb ik eigenlijk met alles van Behringer, gekloond of origineel. Ik heb ook wel een idee hoe ie gaat klinken. Na ongeveer 50 clowntjes van ze begin ik een patroon te ontwaren. Prima tevreden mee hoor, je weet wat je kunt verwachten.

Al vaker gezegd: ze zouden wat mij betreft wat meer geld mogen steken (en vragen) in ontwerp en componenten. Maar ik hoor van mijn contacten bij Behringer Duitsland dat dit het optimale is qua marktspel. En dat is volstrekt te begrijpen.
 
Ik vind het er maar vies uitzien. Maar dat heb ik eigenlijk met alles van Behringer, gekloond of origineel. Ik heb ook wel een idee hoe ie gaat klinken. Na ongeveer 50 clowntjes van ze begin ik een patroon te ontwaren. Prima tevreden mee hoor, je weet wat je kunt verwachten.

Al vaker gezegd: ze zouden wat mij betreft wat meer geld mogen steken (en vragen) in ontwerp en componenten. Maar ik hoor van mijn contacten bij Behringer Duitsland dat dit het optimale is qua marktspel. En dat is volstrekt te begrijpen.

Je mag er vanuit gaan dat er onderling tussen verschillende toestellen zoveel mogelijk dezelfde componenten-type-merk gebruikt worden,dit drukt namelijk de prijs,allicht zullen ook bepaalde minder opvallende circuit designs herhaald worden zoals een vca of adsr.

Op den duur bekomt men dan tot een bepaalde sound van het merk dat begint op te vallen.
 
Hehe.. onze kleinkinderen: opa, vertel nog eens, jij hebt het meegemaakt, de '20s, de opkomst van die typische Berhinger-sound.. :D
 
Tja, ik denk ook niet dat je dat mag verwachten, ik denk dat het bij al die 'clones' meer om de beleving/workflow gaat dan dat het daadwerkelijk hetzelfde moet klinken, want dat laatste is natuurlijk nooit haalbaar.
Ik heb anders al een aantal videos gezien waarin te zien/horen is dat het geen enkel verschil maakt. Dit zal niet voor alles opgaan wellicht, maar toch. Die pro1 en de moog klonken iig precies als het origineel.
 
De originele VCS3 is gebouwd met oa germanium transistoren die een eigen karakteristiek hebben en tropical fishes als condensatoren die een tolerantie kunnen hebben van zomaar 20% of meer. Voor de diodes en weerstanden gaat min of meer het zelfde op.

Dus een geheel uit SMT bestaande kloon, moet haast wel anders gaan reageren. Zeker als je gaat patchen met matrix paneel ga je met routing die variabelen nog extra kietelen, want die matrix levert al snel gecompliceerde patches op.

Ik denk dat een aantal karakeristieken wel behouden zullen blijven maar ik denk dat er ook wel wat verschil zal zijn met het origineel, afhankelijk van het soort patch.
 
Op den duur bekomt men dan tot een bepaalde sound van het merk dat begint op te vallen.
Ja nou je het zegt; de Bodyssey, de Boog en de MS-1 klinken allemaal hetzelfde! :D
Nu kan je met één model het verder wel af, dat scheelt weer geld.
 
Tsja, als de experts straks zeggen dat -ie heel dicht bij een echte komt dan wordt dit mijn eerste Behringer synth. Desnoods maar in de woonkamer.
Op het nachtkastje van vrouwlief staat hij ook heel goed hoor :engel:
 
Hehe.. onze kleinkinderen: opa, vertel nog eens, jij hebt het meegemaakt, de '20s, de opkomst van die typische Berhinger-sound.. :D

En waarom je destijds niet 25 arp2600's en 50 vcs3's had ingeslagen.
 
De originele VCS3 is gebouwd met oa germanium transistoren die een eigen karakteristiek hebben en tropical fishes als condensatoren die een tolerantie kunnen hebben van zomaar 20% of meer. Voor de diodes en weerstanden gaat min of meer het zelfde op.

Dus een geheel uit SMT bestaande kloon, moet haast wel anders gaan reageren. Zeker als je gaat patchen met matrix paneel ga je met routing die variabelen nog extra kietelen, want die matrix levert al snel gecompliceerde patches op.

Ik denk dat een aantal karakeristieken wel behouden zullen blijven maar ik denk dat er ook wel wat verschil zal zijn met het origineel, afhankelijk van het soort patch.

Voor deze synth is het toch vooral de user interface en gebruikersfeel in combi met een redelijke benadering van de sound, hoeveel mensen hebben überhaupt hun handen eens kunnen leggen op een echte?
 
De originele VCS3 is gebouwd met oa germanium transistoren die een eigen karakteristiek hebben en tropical fishes als condensatoren die een tolerantie kunnen hebben van zomaar 20% of meer. Voor de diodes en weerstanden gaat min of meer het zelfde op.

Dus een geheel uit SMT bestaande kloon, moet haast wel anders gaan reageren. Zeker als je gaat patchen met matrix paneel ga je met routing die variabelen nog extra kietelen, want die matrix levert al snel gecompliceerde patches op.

Ik denk dat een aantal karakeristieken wel behouden zullen blijven maar ik denk dat er ook wel wat verschil zal zijn met het origineel, afhankelijk van het soort patch.
Qua toleranties betekent dat alleen maar dat destijds de originelen meer onderling verschild zullen hebben, en de Beh-clones consistenter van exemplaar tot exemplaar zullen gaan zijn.

'k Zou daar niet meteen een waardeoordeel qua sound aan willen verbinden. 't Betekent hoogstens dat je destijds een briljante of een rottige (of van alles daartussen) VCS3, of simpelweg meer variatie tussen VCS3 exemplaren kon tegenkomen.

Vergelijk dit met het Jimi H FuzzFace verhaal, (waar of niet) dat hij een hele doos grillig van elkaar verschillende FuzzFaces doorakkerde om de bruikbare te vinden en daar dan de raakste van te selecteren.
Ook EHX is berucht om de 'grilligheid' qua componentwaardes.

Geen idee welke tolerantie die destijds gebruikte condensatoren trouwens hadden; 't is niet ' verplicht' om als tropical fish condensator een tolerantie as sloppy as 20% te hebben,
zie bijv hier, rechts op de pdf:

'k Ben echter wel benieuwd of Behringer Ge doodleuk door Si gaat vervangen.
 
.. hoeveel mensen hebben überhaupt hun handen eens kunnen leggen op een echte?

:eureka:8~

 
Qua toleranties betekent dat alleen maar dat destijds de originelen meer onderling verschild zullen hebben, en de Beh-clones consistenter van exemplaar tot exemplaar zullen gaan zijn.

'k Zou daar niet meteen een waardeoordeel qua sound aan willen verbinden. 't Betekent hoogstens dat je destijds een briljante of een rottige (of van alles daartussen) VCS3, of simpelweg meer variatie tussen VCS3 exemplaren kon tegenkomen.

Vergelijk dit met het Jimi H FuzzFace verhaal, (waar of niet) dat hij een hele doos grillig van elkaar verschillende FuzzFaces doorakkerde om de bruikbare te vinden en daar dan de raakste van te selecteren.
Ook EHX is berucht om de 'grilligheid' qua componentwaardes.

Geen idee welke tolerantie die destijds gebruikte condensatoren trouwens hadden; 't is niet ' verplicht' om als tropical fish condensator een tolerantie as sloppy as 20% te hebben,
zie bijv hier, rechts op de pdf:

'k Ben echter wel benieuwd of Behringer Ge doodleuk door Si gaat vervangen.

Worden er überhaupt nog germanicum transistors gemaakt?
 
Worden er überhaupt nog germanicum transistors gemaakt?
Geen idee. Destijds is er voor hedendaagse FuzzFace-clones ook nog nieuwe productie geweest (dacht ik...), maar 't gaat wellicht wat ver dat Behringer een Ge-fabriek (Germanium, geen geranium, geen germanicum ;-) ) begint. Maar met CoolAudio is dat toen wel door 'm gedaan voor andere 'uitgestorven' ICs (BBD etc), dus wie weet...

Anderzijds, 't is niet alleen maar Si wat er gemaakt wordt, maar (volgt een lang verhaal over SiGe etc etc bla bla, stop)
 
Worden er überhaupt nog germanicum transistors gemaakt?

Ik heb zelf NOS gebruikt. Ik begrijp dat ze door deze fabrikant nog worden geproduceerd:

 
het is een beetje hetzelfde verhaal als bij 303's, 808's, etc maar dan nog wat extremer: alle synti's waar ik ooit mee gewerkt heb, verschilden zodanig veel van elkaar dat je ze amper kon vergelijken, en patches klonken ook gewoon nooit hetzelfde. dus "de synthi" bestaat al niet. deze kloon zal vergeleken met sommige machines bijna 100% hetzelfde zijn, en vergeleken met anderen bijna een compleet andere synth. ik vond zelf het muzikale bereik van een synthi in mijn muziek vrij beperkt, maar gewoon als lekkere experimenteersynth voor gekke sounds, drones en dat soort dingen is er weinig leukers en beters..
 
ik vond zelf het muzikale bereik van een synthi in mijn muziek vrij beperkt, maar gewoon als lekkere experimenteersynth voor gekke sounds, drones en dat soort dingen is er weinig leukers en beters..
Zo zie ik hem ook en dan vind ik het minder belangrijk of iets dan 100 % hetzelfde klinkt als zijn voorbeeld.
Het experimentele van zulk een instrument is voor mij de belangrijkste factor.
 
De Synthi kan geweldig mooi klinken. Deze track heb ik ooit eens gemaakt, het enige wat je hoort zijn een Synthi AKS en wat delay / reverb



Later is mijn track nog een keer ge remixed door iemand, kan je hier horen



Toch wel erg dik allemaal wat mij betreft. 8~
 
Back
Top