Dual VCF met een bite

bvzlyr

Nieuwkomer
Lid sinds
11 januari 2021
Berichten
6
Locatie
Amsterdam
Hoi, ik ben bezig met het plannen van mijn eerste eurorack synth en zit met een vraagstuk. Ik ben op zoek naar een dual VCF die vies kan klinken met distortion/overdrive/feedback e.d., maar ook wat liever kan filteren.
Na enig onderzoek heb ik twee dual VCF's gevonden die me aanspreken; WMD Micro Hadron Collider en Intellijel Morgasmatron. Ik lees dat de MHC heel smerig en onstabiel kan zijn, maar vraag me af of ie ook anders kan. Van de Morgasmatron daarentegen twijfel ik of ie wel vies genoeg kan klinken.

Mijn doel voor deze synth is voornamelijk sound design. Denk aan bass patches met veel distortion en FM, en vage percussion/stabs (Manis Iteritas of Basimilus Iteritas Alter wordt most likely m'n eerste module). Daar is een flink filter essentieel bij, vandaar deze vraag.
Ik hoop dat jullie mij wat duidelijkheid kunnen geven over deze twee VCF's, of me een voorstel voor een andere kunnen doen die wellicht beter past.
Alvast bedankt!
 
Heb je ook naar de Roland 521 vcf gekeken? Ik durf niet te zeggen of ie goed past, maar je hem lekker laten schreeuwen in ieder geval :)
 
Ik ken de WMD en Intellijel niet, maar als we voorstellen mogen doen op basis van je beschrijving.. dan vind ik het filter van de Roland SH-5 ook wel in de buurt komen. Bijvoorbeeld door Roland/Malekko geïmplementeerd in de SYS-505 dual VCF.

Hier een aadige demonstratie van de verschillende facetten:

 
Heb je ook naar de Roland 521 vcf gekeken? Ik durf niet te zeggen of ie goed past, maar je hem lekker laten schreeuwen in ieder geval :)
Ik heb er ff naar gekeken, zeker een lekkere schreeuwer. Jammere is dat ie alleen low-pass is (voor zover ik zie) en ik wil ook wel graag een bandpass en/of high-pass.

Ik ken de WMD en Intellijel niet, maar als we voorstellen mogen doen op basis van je beschrijving.. dan vind ik het filter van de Roland SH-5 ook wel in de buurt komen. Bijvoorbeeld door Roland/Malekko geïmplementeerd in de SYS-505 dual VCF.
Oeh die klinkt lekker, heeft ook iets meer variatie qua modes. Ga deze zeker meenemen in m'n vergelijkingen, thanks!
 
(soms vraag ik me af zijn mensen die louter ITB werken ook welkom op dit subforum...)

Meer dan! Vraag dat @Dr van Lansberg maar! ;)

Bij mij gaat het echt in vlagen. Tijden dat ik helemaal op ga in mijn favoriete soort van DAW (Max/MSP) en geen materieel instrument aanraak. Maar ook vaak die behoefte (zeker na lange computerized werkdagen) om even helemaal los te zijn van dat boxje.

Daarnaast is hybride werken natuurlijk ook doodgewoon geworden. Het laatste jaar ben ik ook veel bezig met embedded-based soundmachientjes. Is dat nou ITB of OTB? Of gewoon allebei..
 
Basimilus Iteritas Alter wordt most likely m'n eerste module
Daar heb je eigenlijk niet persé een filter voor nodig, die klinkt prima zonder. Ik zet er nog wel eens een LPG achter (LxD of Optomix meestal) om ‘m wat “natuurlijker” te laten klinken.
 
Meer dan! Vraag dat @Dr van Lansberg maar! ;)

Bij mij gaat het echt in vlagen. Tijden dat ik helemaal op ga in mijn favoriete soort van DAW (Max/MSP) en geen materieel instrument aanraak. Maar ook vaak die behoefte (zeker na lange computerized werkdagen) om even helemaal los te zijn van dat boxje.

Daarnaast is hybride werken natuurlijk ook doodgewoon geworden. Het laatste jaar ben ik ook veel bezig met embedded-based soundmachientjes. Is dat nou ITB of OTB? Of gewoon allebei..

deze reply had ik gemist. ik werk veel met soft modulars. en heb de noise engineering modules voor reason. en buchla voor reaktor, nogal uitgeschoten in aankopen van modules in 3 ecoystemen (in de 4e, wat minder, maar deze lijkt meer een plaats te krijgen; VCV rack). reaktor 6.x (blocks, dus veel packs..), softube modular (bijna alles, behalve 2 instrumenten die ook als modules kunnen gebruikt worden) en Voltage Modular, erg veel modules, maar dan ook de zeroscillator gemaakt, door dezelfde developer, b.v. voltage modular is vrij goed, maar klinkt meer als een vintage modular... alhoewel een aantal third party developers hebben wel erg bizondere modules gemaakt, en er komen meer eksperimentele modules aan (ik zit achter een developer aan.... nou ja, of ie het helemaal doorzet, hij werd wel enthousiast, en had al ekspirmenten).

softube modular heeft weinig modules in vergelijking, maar zelfs met een klein aantal modules, en utilities (logic etc.), kan je er immens veel uitpersen. en het klinkt!
ik ben met softube modular begonnen, mooie patches, mee gemaakt, zo in periodes. de laatste sessie, was weer raak. blijft prachtig.

inderdaad ik zie, vooral bij VCV rack én wel wat minder bij Voltage modular; hybride setups.

goed zelfs in ITB, zit je met voltages te kijken... en heb een scope nodig, etc. of nodig..

mmmmh zal ik eens vaker eens rondkijken hier, durf ik nu wel aan. ook vanwege, de ervaring..

een Dual VCF, in ITB, piece of cake... en ik heb gelijk dus een verwijsbrief van de dokter! @Dr van Lansberg , het handschrift is inderdaad van een dokter, ik zal mijn verwijzing gebruiken...
 
Malekko Dual Borg? Kan behoorlijk schreeuwen (begint al te janken met resonantie op de helft, daar voorbij ook oversturen). Filtert ook wat liever maar behoudt wel een karakter.
 
Gaat het je om het hebben van twee filter curves, of wil je ze stereo gebruiken? Voor de eerste: xaoc Belgrade, de tweede : makenoise qpas.
 
Wellicht een MS-20/10 kloon? Bubblesound en Three Tom Modular hebben mooie op MS-20 / MS-10 geïnspireerde filters.
 
Wat @ProtoHuman zegt, de Belgrad van Xaoc Devices heeft een enorme bite (2 optionele switchable audio rate modulation circuits zorgen voor de Cujo factor), is volledig analoog en heeft 10 verschillende filter modes. Echter niet stereo.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top