Nieuw lid: gitarist, zanger en uiteraard synth liefhebber

_Jvtea_

Nieuwkomer
Lid sinds
13 januari 2021
Berichten
4
Locatie
Amsterdam
Hallo allen,
Na al vaak op dit forum te hebben rondgekeken, werd het eens tijd om lid te worden. Ik ben een gitarist en zanger gebaseerd in Amsterdam en maak Nederlandstalige popliedjes geïnspireerd door o.a. postpunk, funk en synthesizermuziek. Tijdens deze lockdown ben ik begonnen met nadenken over een (computerloze) live set ondersteund door sequencers, synths en eventuele looping. Mocht je dit lezen en begaan zijn met het gebruik van bijvoorbeeld Digitakt, Octatrack, Blackbox of een andere live-georiënteerde sequencer/sampler dan hoor ik graag of je nog tips hebt of zou willen helpen bij het project! Stuur bij interesse in de muziek ook maar een berichtje!
 
Welkom...
 
Welkom op Synthforum,_Jvtea_! Ik ben wel benieuwd naar je muziek..
 
Dankjewel!

De prijs is erg afhankelijk van de uitvoering die je wilt hebben. Bijvoorbeeld een standaard waar 4x een MC-707 op kan en verstelbaar is, heb ik nu als actiemodel op de website staan voor 385,- (ter vergelijking: 4x een Fonik waar een MC-707 op kan kost 4x 145,- = 580,-) Alle standaarden worden op maat gemaakt, dus je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.
Ok.
Ik heb momenteel een IKEA laptop stand van € 5,- dus erg gek heb ik het nog niet gemaakt.
Die doet z'n werk net zo goed als een Fonik :)

Jouw oplossing is dan wel weer veel beter qua ergonomie.
Als de studio een update heeft gehad (in de vrije uurtjes ben ik die aan het renoveren) weet ik hoeveel ruimte en budget er over is voor zo iets.
 
Goeie tip van die 707, die was me even ontschoten toen ik dit bericht tikte. Gebruiken jullie die ook als hardware sequencer voor externe synths of vooral als groovebox?

En mooie standaarden, Iwanw!
 
Dankjewel! Ze zijn te koop hoor..... :)


Ik gebruik hem voor beide. Meestal gebruik ik wel mijn TR-8s daarnaast, werkt toch prettiger.
Beide.
Waarbij de 707 echt wel beter werkt met één of twee hardware synths aangesloten.
Dan loop je minder snel tegen de maximale polyfonie aan van de 707.
Mijns inziens het echte minpunt van de 707.
De synth engine is echt super goed, maar als je een geluid gebruikt met 4 oscillators en een bepaald filter (TVF dacht ik), dan heb je al 8 voices per noot.
Dus dan gaat het hard. (128 in totaal)

In de praktijk heb ik na een kanaal of 5 echt wel last van 'voice stealing' waarbij de laatste of zachtste noot (instelbaar) het loodje legt en verdwijnt.
Dit is vooral irritant als je lange pads gebruikt die meerdere maten door moeten klinken. Dan heb je ineens niet meer een mooi akkoord onder je sequence liggen, maar een stilte. (terwijl de noot die ervoor zorgde dat je bij de 128 kwam al lang niet meer klinkt).

Helaas lijkt dit een hardwarematige beperking, want ze hebben er diverse instellingen voor gemaakt (hoe de 707 zich moet gedragen als je deze limiet raakt) dus je moet er mee leven.

En dan terug naar je vraag, als je dus externe synths gebruikt, heb je minder last van dit probleem, want die tellen niet mee. (maken geen gebruik van de synth engine).
Dan heb je eigenlijk het beste van beide werelden.
Een heerlijke box om mee te jammen met eindeloos veel variatie in geluid en een prettige (live) interface.
En de optie om tot 4 mono synths aan te sluiten (of 2 stereo, of een combinatie hiervan) en daar ook een deel van je arrangement mee op te vullen.
Midi moet je dan wel even splitsen (je hebt 2 midi uitgangen op de 707 zitten).

En ik ken eigenlijk geen groove achtige box die zo makkelijk en lekker 'speelt' alsof het een instrument is.
 
Beide.
Waarbij de 707 echt wel beter werkt met één of twee hardware synths aangesloten.
Dan loop je minder snel tegen de maximale polyfonie aan van de 707.
Mijns inziens het echte minpunt van de 707.
De synth engine is echt super goed, maar als je een geluid gebruikt met 4 oscillators en een bepaald filter (TVF dacht ik), dan heb je al 8 voices per noot.
Dus dan gaat het hard. (128 in totaal)

In de praktijk heb ik na een kanaal of 5 echt wel last van 'voice stealing' waarbij de laatste of zachtste noot (instelbaar) het loodje legt en verdwijnt.
Dit is vooral irritant als je lange pads gebruikt die meerdere maten door moeten klinken. Dan heb je ineens niet meer een mooi akkoord onder je sequence liggen, maar een stilte. (terwijl de noot die ervoor zorgde dat je bij de 128 kwam al lang niet meer klinkt).

Helaas lijkt dit een hardwarematige beperking, want ze hebben er diverse instellingen voor gemaakt (hoe de 707 zich moet gedragen als je deze limiet raakt) dus je moet er mee leven.

En dan terug naar je vraag, als je dus externe synths gebruikt, heb je minder last van dit probleem, want die tellen niet mee. (maken geen gebruik van de synth engine).
Dan heb je eigenlijk het beste van beide werelden.
Een heerlijke box om mee te jammen met eindeloos veel variatie in geluid en een prettige (live) interface.
En de optie om tot 4 mono synths aan te sluiten (of 2 stereo, of een combinatie hiervan) en daar ook een deel van je arrangement mee op te vullen.
Midi moet je dan wel even splitsen (je hebt 2 midi uitgangen op de 707 zitten).

En ik ken eigenlijk geen groove achtige box die zo makkelijk en lekker 'speelt' alsof het een instrument is.
Ah dat is goed om te weten en ideaal dus wanneer je een aantal tracks gebruikt om hardware te sequencen. Dank voor de uitgebreide informatie! Heb wat meer zitten kijken naar de 707 en hij lijkt eigenlijk vrij ideaal voor wat ik wil. Direct goede tips dus hier!
 
Ah dat is goed om te weten en ideaal dus wanneer je een aantal tracks gebruikt om hardware te sequencen. Dank voor de uitgebreide informatie! Heb wat meer zitten kijken naar de 707 en hij lijkt eigenlijk vrij ideaal voor wat ik wil. Direct goede tips dus hier!
Cool.

Ik heb een paar video's gemaakt met de 707
Bij deze is m'n Subsequent ook in gebruik.
De noten komen van de 707, het draaien doe ik zelf, maar kun je ook inprogrammeren.

 
Back
Top