MonoTron
Initiating Sequence..
Ik ben het laatste jaar bezig geweest met een aantal muziekprojecten van A tot Z en ben me wat meer aan het interesseren in opnametechnieken omdat ik bij het mixen en masteren erachter komt dat mijn opnames beter kunnen (klinken).
Een kleine intro, ik maak muziek in Renoise, voornamelijk met samples en hardware die ik sample om in Renoise te gebruiken, in Renoise gebruik ik diverse VST FX. Daarnaast maak ik met wat vrienden muziek, waarbij we vaak een basistrack maken en vervolgens gaan jammen en deze opnames gebruiken om te arrangeren.
Ik gebruik geen normale mixer, maar een AW4416 multitracker die ik niet altijd gebruik als tracker, maar ook vaak als normale mixer. In bovenstaande jams gebruiken we de AW4416 (of een AW2816 bij mijn maat) wel voor tracking/opmames.
Mijn geluidskaart is een oudje, een E-Mu 1212m die tot op heden in principe prima functioneert, dus nog geen reden gehad om die te vervangen.
Heel mijn studio gaat over 2 neutrik patchbays, waar ik de outputs van synths en drums kan patchen naar de 16 inputs van mijn AW4416. Vanuit de AW4416 heb ik 4 aux sends die weer naar de patchbay gaan en die ik kan patchen naar de inputs van mijn geluidskaart om op te nemen / gear te samplen.
Ik heb wel wat hardware FX, zoals een TC fireworx, Quadraverb, Alesis 3630, diverse tape delays en stomp boxes, maar eigenlijk niks om beter op te nemen.
Wanneer ik studio filmpjes bekijk zie je hele racks volhangen met de meest prachtige preamps, EQ's en compressors. Een aantal daarvan zijn de laatste tijd erg betaalbaar op de markt gekomen door Klark Tekniks, zoals de pultec EQ clone, de 1176 clone en LA-2a clone.
Hierdoor is het gaan kriebelen om eens een fatsoenlijke maar betaalbare chain aan te schaffen om op te nemen, maar waarmee ik ook kan masteren.
Mixen zal ik er waarschijnlijk minder mee doen, omdat ik dit in de AW doe. Daardoor is het omslachtiger om dit via externe gear te doen.
Bijvoorbeeld om te beginnen met twee EQP-KT's en 76-KT's, welke ik kan gebruiken wanneer ik mijn synths en drums sample, om bij de opnames al wat meer leven en punch in de sound te krijgen. Door van beiden 2 te nemen, kan ik ze ook gebruiken voor mastering. Dit doe ik nu volledig ITB met Ozone 5.
Wat gebruiken jullie voor het opnemen van je synths en drumcomputers? Voegt een dergelijke tracking chain wel echt iets toe?
Een kleine intro, ik maak muziek in Renoise, voornamelijk met samples en hardware die ik sample om in Renoise te gebruiken, in Renoise gebruik ik diverse VST FX. Daarnaast maak ik met wat vrienden muziek, waarbij we vaak een basistrack maken en vervolgens gaan jammen en deze opnames gebruiken om te arrangeren.
Ik gebruik geen normale mixer, maar een AW4416 multitracker die ik niet altijd gebruik als tracker, maar ook vaak als normale mixer. In bovenstaande jams gebruiken we de AW4416 (of een AW2816 bij mijn maat) wel voor tracking/opmames.
Mijn geluidskaart is een oudje, een E-Mu 1212m die tot op heden in principe prima functioneert, dus nog geen reden gehad om die te vervangen.
Heel mijn studio gaat over 2 neutrik patchbays, waar ik de outputs van synths en drums kan patchen naar de 16 inputs van mijn AW4416. Vanuit de AW4416 heb ik 4 aux sends die weer naar de patchbay gaan en die ik kan patchen naar de inputs van mijn geluidskaart om op te nemen / gear te samplen.
Ik heb wel wat hardware FX, zoals een TC fireworx, Quadraverb, Alesis 3630, diverse tape delays en stomp boxes, maar eigenlijk niks om beter op te nemen.
Wanneer ik studio filmpjes bekijk zie je hele racks volhangen met de meest prachtige preamps, EQ's en compressors. Een aantal daarvan zijn de laatste tijd erg betaalbaar op de markt gekomen door Klark Tekniks, zoals de pultec EQ clone, de 1176 clone en LA-2a clone.
Hierdoor is het gaan kriebelen om eens een fatsoenlijke maar betaalbare chain aan te schaffen om op te nemen, maar waarmee ik ook kan masteren.
Mixen zal ik er waarschijnlijk minder mee doen, omdat ik dit in de AW doe. Daardoor is het omslachtiger om dit via externe gear te doen.
Bijvoorbeeld om te beginnen met twee EQP-KT's en 76-KT's, welke ik kan gebruiken wanneer ik mijn synths en drums sample, om bij de opnames al wat meer leven en punch in de sound te krijgen. Door van beiden 2 te nemen, kan ik ze ook gebruiken voor mastering. Dit doe ik nu volledig ITB met Ozone 5.
Wat gebruiken jullie voor het opnemen van je synths en drumcomputers? Voegt een dergelijke tracking chain wel echt iets toe?