Roland VERSELAB MV-1

Een nieuwe telg in de ZEN-Core familie

verselab_mv-1_top_gal.jpg



  • Finish complete songs with inspiring hands-on workflow
  • Record vocals with modern effects like Auto-Pitch, Harmonizer, and Doubler
  • Curated collection of over 3000 sounds for modern styles from the makers of the TR-808
  • 4x4 pads and TR-REC step sequencer for drums, basslines, and melodic parts
  • Songwriting tools and generators get you started and keep you flowing
  • Interface with your smartphone, tablet, or computer for easy file transfer
  • Plug-and-play integration with Roland Zenbeats app expands your production capabilities*
  • High-quality mixing and mastering effects for pro results
  • Make music on the move with power via a mobile battery or USB
  • Built-in mic and XLR mic input with phantom power
  • Stereo ¼-inch I/O, dual headphones jacks, and MIDI I/O

Volledige specs: SPECS
SITE

Manual
 
Moet het nog even beter bekijken, maar ziet er wel krachtig uit. Optie tot vocal tracks en arrangementen bijvoorbeeld. Zonder het idee dat je een iPad aan het bedienen bent. Daarnaast ook step sequencing. Wat ik fijn vond aan de mc-101 dat je ook unquantised kan werken, dat zal hier ook wel zo zijn.
 
Maar 8 tracks en een paar minuten sampletijd. Hebben ook niets geleerd v/d makers van samplers waarbij je direkt (veel samples) van sd kaart kan spelen.
En weer een klein schermpje. :frons:
 
Maar 8 tracks en een paar minuten sampletijd. Hebben ook niets geleerd v/d makers van samplers waarbij je direkt (veel samples) van sd kaart kan spelen.
En weer een klein schermpje. :frons:

Ja wonderlijk, oudere machines weliswaar, maar nota bene hun 'eigen' machines, ik denk bijv aan de Roland SP-606. Niet veel (maar voldoende) polyph., maar _de_ reden dat ik die koos is dat er laaaange samples mogelijk zijn, rechtstreeks vanaf CF-card.
 
Lijkt erop dat de doelgroep vooral hip-hoppers zijn. Maar die kopen (denk ik) liever een mpc of zo.
 
Lijkt erop dat de doelgroep vooral hip-hoppers zijn. Maar die kopen (denk ik) liever een mpc of zo.
Binnenkort een hoop hiphop en rap stijlen te horen hier dan,deinend met een hoofdje heen en weer.
 
Als eigenaar van een MC-101 kan ik zeggen dat de ZEN-Core engine zeer goed klinkt. Momenteel zijn er zo'n 3700+ officiële presets in omloop voor deze ROMpler engine, met klanken in alle mogelijke categorieën. Heb hier zelf een combinatie van de MC-101 en TR-6S, dus deze MV-1 is niet direct iets waar ik warm van word. De MV-1 is wel een instrument wat goed aansluit bij de beoogde doelgroep (beatmakers in de Akai MPC stijl), en is via USB te koppelen met Zen Beats van Roland. Die integratie hebben ze blijkbaar zo doorgevoerd dat Zen Beats als een groot display dient voor wat geproduceerd word op de MV-1. Overigens is het ook heel handig dat je met de MV-1 een WAV-bestand kunt aanmaken die direct weggeschreven zal worden in het geheugen.
 
Dit is toch wel de meest interessante sampler van Roland in tijden!

+ record quantize on/off
+ 7 tracks voor een tone (1 sample) of een drumkit (16 samples)
+ veel effects (oa compessor en saturator)
+ sd card
+ timestretched loops
+ sample slice
+ chord mode
+ veel ingebouwde sounds
Alleen geen loop region met release voor de samples, enkel one shots

Hopelijk trek de cpu alles qua editten en draait hij stabiel qua timing..
Ik vind deze interessanter als een MPC-Live/One of Digitakt.. Ik vind hem echt cool..
 
Laatst gewijzigd:
Ziet er mooi uit maar ben dik tevreden over mijn 707. Heb hem vrij aardig onder de knie vergeleken met Elektron Gear die ik verkocht heb.
In de 101 en 707 zit best veel muziek en de workflow is meer hands on.
 
Ziet er mooi uit maar ben dik tevreden over mijn 707. Heb hem vrij aardig onder de knie vergeleken met Elektron Gear die ik verkocht heb.
In de 101 en 707 zit best veel muziek en de workflow is meer hands on.
Helemaal mee eens.
De 707 heeft veel om plezier mee te hebben.
95% eigenlijk wel.
Heel veel mogelijkheden, veel hands on control, lekker klein scherm (dus je gebruikt hem niet zo veel) maar wel groot genoeg voor als je het nodig hebt, gewoon jammen en gaan.

Ik mis een paar (kleinere) zaken die ze hopelijk nog een x toe kunnen voegen.
- Count in bij opnemen
- Noten heen en weer schuiven (ipv selecteren, copy, paste, delete).
- 16 clips per track is niet bijster veel.
- Voor bepaalde 'af en toe' geluiden, mis je tracks. (die ik daar niet voor op wil offeren), dus dat moet dan in de DAW.
- Max 128 steps is soms wat weinig. Zeker voor melodielijnen. (ja, je kunt clip chainen, maar dat werkt niet intuïtief als je aan het opnemen bent, en een tragere scale werkt ook, maar dan ten koste van korte noten als je wilt quantizen.)

Is voor het grootste deel wel mee te leven, maar soms wat onhandig.

Verder zijn er wel dingen die ik misschien 'wil' maar wat waarschijnlijk gewoon teveel is voor de core van de 707. (en waarvoor je dan beter kunt exporteren naar de DAW en daar verder kunt)
- 2 MFX slots ipv 1 (combinaties maken, wat soms wil ik meer effecten op een clip toepassen dan wat nu kan)
- Werken met samples in het algemeen (Je moet hem niet vergelijken met een MPC, die zwaar op samples leunt. Dat is de 707 gewoon minder. )
- En het laden en schrijven van en naar de SD duurt echt 1981 lang. Dat zouden ze veel beter geïmplementeerd kunnen hebben (verwacht dat dat diep in de core zit en niet gewijzigd kan worden helaas).
Maar daar kan ik verder wel mee leven. Het is soms jammer.

Het enige echte minpunt vind ik de polyfonie. Afhankelijk van welke patches je (tegelijk) gebruikt, loop ik soms na 5 tracks al tegen voice stealing aan en mis ik ineens een noot in een lekker sus akkoordje van een pad die wat langer klinkt en het loodje legt.
 
De perfecte groovebox voor iedereen zal er nooit komen want ieder wil toch net weer iets anders.
Wat hier boven geschreven staat klopt maar zoals ik hem gebruik gewoon wat jammen heb ik daar geen last van.
Maar het is gewoon zo relaxed om met dat ding te pielen en niet constant op een scherm te moeten kijken.
 
Back
Top