PC DAW's ervaringen uit de vorige eeuw

Hey leuk!! Heb zelf ook aleens naar Studio One zitten kijken maar eigenlijk bevalt Reason (na Cubase) uitstekend. Ik gebruik het dan in combinatie met Ableton via Ableton link. Maar wie weet ga ik Studio One ooit nog eens proberen. Ondersteund het eigenlijk ook Ableton Link?
Volgens mij zijn de ontwikkelaars van Studio One ex-werknemers van Steinberg
 
hmm.. ik dacht dat Ed!son stand-alone werkte toch? Of betrok die EW88MT driver (audio menuutje) die EWS64 erbij dan? Die 88 kaart heb ik er nog een een hele berg van. Mooi systeem en klonk goed! Je kon er in totaal 4 in 1 systeem draaien en dan had je 32 i/o. Tijd terug nogeens op W10 aan de praat gekregen en op een grote mixer een projectje gemixt. :) Maar nu, na die laatste W10 update zou ik het niet meer weten. Mijn E-MU 1820m, 1616m doen het sindsdien niet meer en Mlan werkt alleen nog maar op 48khz. :( Soms denk ik weleens om gewoon terug te gaan naar een extra XP of W7 systeempje, heb nog zoveel leuke spulletjes die het niet meer doen op W10.
Goed dat ik deze ook nog even van je lees.... op basis van een eerder bericht mbt EWS88MT zou ik er met W10 mogelijk een gokje aan gewaagd hebben, maar beter dus W7.... mocht dat uberhaupt nog draaien op die, goh, wat zat er ook alweer in, iets Pentium-ish...?
 
In de vorige eeuw werkte ik hoofdzakelijk met Magix Music Maker 6. Deze DAW wordt soms wat lacherig over gedaan, maar zo terugdenkend was het enige grote gemis in dit pakket de VST en .mp3 ondersteuning, maar verder kon het gewoon alles wat je van een basis DAW mag verwachten. Heb er jarenlang plezier van gehad en ben er pas redelijk laat vanaf gestapt, zo rond ableton 4 of 5 geloof ik.

In het "harde schijven verhaal" van eerder in het topic moet ik denken aan mijn - in de kringloop verkregen - Korg DW1600. Een prachtige harddisk recorder met leuke onboard fx en mooie pre-amps, maar de harde schijf maakt het geluid van een stofzuiger. De harde schijf is te vervangen (heb deze er al uitgeschroeft), maar zie deze vandaag de dag nog maar eens in een computer te hangen om daarop de firmware uit te lezen en op een stillere schijf in te laden. Wie kan me met iets van een windows-98 machine uit de brand helpen? (omgeving Wageningen)
 
In de vorige eeuw werkte ik hoofdzakelijk met Magix Music Maker 6. Deze DAW wordt soms wat lacherig over gedaan, maar zo terugdenkend was het enige grote gemis in dit pakket de VST en .mp3 ondersteuning, maar verder kon het gewoon alles wat je van een basis DAW mag verwachten. Heb er jarenlang plezier van gehad en ben er pas redelijk laat vanaf gestapt, zo rond ableton 4 of 5 geloof ik.

In het "harde schijven verhaal" van eerder in het topic moet ik denken aan mijn - in de kringloop verkregen - Korg DW1600. Een prachtige harddisk recorder met leuke onboard fx en mooie pre-amps, maar de harde schijf maakt het geluid van een stofzuiger. De harde schijf is te vervangen (heb deze er al uitgeschroeft), maar zie deze vandaag de dag nog maar eens in een computer te hangen om daarop de firmware uit te lezen en op een stillere schijf in te laden. Wie kan me met iets van een windows-98 machine uit de brand helpen? (omgeving Wageningen)
Bedoel je de D-1600? Is het wel echt de schijf en niet een ventilatortje oid? Volgens mij kun je er gewoon een nieuwe, lege harddisk in stoppen, de firmware zit toch in de machine? Jumper op de schijf op "master" zetten (meeste disks zijn automatisch master als er géén jumper op zit).

Ik denk ff hardop: Je zou er eigenlijk gewoon een SATA drive in moeten kunnen zetten. IDE-schijven worden nu wel echt oud allemaal. Er zijn adaptertjes van IDE naar SATA. Geen snelheidswinst maar wel beter verkrijgbare, nieuwere schijven. Could work?
 
Ik heb helaas geen ervaringen met DAW's in de jaren '90. Enige dat mij de ogen deed openen was Rebirth van Propellerhead (geloof ik nog net jaren '90). Dat was een app die een 909, 808 en twee 303's emuleerde. In ene werd me duidelijk waarmee het leeuwendeel v/d Techno uit begin jaren '90 gemaakt was.

Wat me wel leuk lijkt uit nostalgische overwegingen is de Atari ST gebruiken met Cubase. Omdat dat nog heel "hands on" is. De computer stuurt alleen je apparatuur aan (Midi). Neemt niets op. Ik denk dat de DAW in die tijd dan ook een stuk makkelijker te doorgronden was dan de onmogelijke zooi die het tegenwoordig is.
 
Enigszins gerelateerde video van Vince Clark over sequencing met de BBC Micro:

 
Al de jaren tot nu toe heb ik het uit mijn hoofd gelaten om muziek te maken met de computer.
Ook geen VTS e.d.
Nu nog niet.
Alleen om opnamen te maken toen.
En nu nog niet.
Alleen nu met een digitale (stand alone recorder)
Dat kwam omdat ik zag dat , voor de jaren negentig Apple II de boel besodemieterde door asociale prijzen te vragen in pakweg 1983.
Daar stopte ik mee in 1984 toen een paar gasten op een muziek/computer beurs brutaal zeiden dat ze niets te MACen hadden.
Dat was mijn voorbeeld.
Dus voor mij nu nog steeds geen computer met een muziek software.
En dat het dan toen weer afgelopen was na een paar jaar met muziek uit die Apple II daar kwam nadien weinig meer uit.
Ook ik ontkwam er niet aan `leergeld` te betalen door te dure dingen te kopen.
>>Ongeveer half de jaren negentig zat de DVD er aan te komen om zelf op te nemen.
>>`K Gebruikte cassetterecorder meer niet.
>>Daarna DVD.
>>Meer kanaals (16) Alleen MIDI met Cubase 0.1 uit 1992 werkt nog steeds op 32bits Windows 7 e.d. + rompler hardware SYNTHersizer met acht uitgangen.
Daar kwam muziek uit en nog.
Over duurzaamheid gesproken.
En daar moest ik het mee doen.
Redelijk financieel `ongeschonden` die tijd doorgekomen.
Behalve een miskleun met een Philips DCC.
Vanaf nummer één of nul ben ik lid geworden van het muziek tijdschrift Interface.
 
Laatst gewijzigd:
Ik zag deze computer altijd in die Engelse Future Music magazines, de Acorn RISC PC... Ik heb er maar 1 keer eentje het echt gezien ze waren vrij zeldzaam..
Atari ST/Falcon 030, Amiga, Apple PowerMac's en aan eind 90's ook PC's..... Dit waren toch wel de muziekcomputers in de Nineties..

PRODPIC-6037.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Hola.
Op een 4 sporen bandrecorder van Sony.
Dat is al een stuk profesioneler. Terwijl ik het in die jaren met een stereo cassette recorder moest doen. Met wat `gevogel` (syncrome trekken) zou ik gelijktijdig zesvoudig op kunnen nemen.
Twee digitale recorders en in één keer erbij (goed) strereo tegenwoordig op de computer. Dat deed ik nog nooit. Met de computer opnemen gebruik ik wel om life geluid (goed) met beeld op te nemen. De grootse uitdaging ligt bij het componeren waar ik geen held in ben. Midi en audio-wav gebruik ik nog steeds niet gelijktijdig. Dus geen Ableton. Hardware synth`s hebben mijn voorkeur. Ik zeg zeker niet de beste manier maar zo is het van lieverlee ontstaan.

 
Dat is al een stuk profesioneler. Terwijl ik het in die jaren met een stereo cassette recorder moest doen. Met wat `gevogel` (syncrome trekken) zou ik gelijktijdig zesvoudig op kunnen nemen.
Twee digitale recorders en in één keer erbij (goed) strereo tegenwoordig op de computer. Dat deed ik nog nooit. Met de computer opnemen gebruik ik wel om life geluid (goed) met beeld op te nemen. De grootse uitdaging ligt bij het componeren waar ik geen held in ben. Midi en audio-wav gebruik ik nog steeds niet gelijktijdig. Dus geen Ableton. Hardware synth`s hebben mijn voorkeur. Ik zeg zeker niet de beste manier maar zo is het van lieverlee ontstaan.

Hola J serle.

Waarom probeer je geen DAW,dat is niet moeilijk.
Behalve Cubase 12 heb ik ook een andere erbij,als je wilt stuur ik de naam op.
ik zit even op een andere computer.deze is ook niet zo duur en makkelijk.

Groeten van Andreos :)
 
Hola.
Ik nam op.
Op een 4 sporen bandrecorder van Sony.
Ik heb geen oude versies meer.
Nu 12 en ga naar 13.

Groeten van andreos.
Bedankt voor je reactie alsnog Andreos!! Ik was eigenlijk in die periode op zoek naar een oude Cubase versie voor windows 98 wat ik op een Pentium II draaide... kort daarop gevonden.. en inmiddels doordat er geen Coronaverveling meer :mega: Tijdje terug heb ik trouwens de PC nog wel 'n keer opgestart.. het blijft leuk om al die oude spullen uit die tijd in actie te kunnen zien.. :)
 
Hola J serle.

Waarom probeer je geen DAW,dat is niet moeilijk.
Behalve Cubase 12 heb ik ook een andere erbij,als je wilt stuur ik de naam op.
ik zit even op een andere computer.deze is ook niet zo duur en makkelijk.

Groeten van Andreos :)
Een DAW = Digital Adio Workstation.
Toch begrijp ik het niet helemaal. Een van de laatste versies van een Cubase probeer versie heb ik uitgeprobeerd. Helaas niet met succes. Het werkte nauwelijks of niet. Alleen al het donkere scherm beviel me niet alhoewel ik geen aanleg heb voor depressiviteit maar het werkte gewoon niet ondanks de uren die ik er in stak. Bij Bax kreeg ik een handje vol Cubase elf of taalf? probeer CD`s die ik heb weg kunnen geven aan belangstellenden. Bitwig en Ableton probeerde ik ook. Maar dat beviel me niet helemaal. (In Ableton kun je wel opgaan in de vele mogelijkheden.) Audacty en Cubase 1.0 = midi gebruik ik nog steeds. En ook Pinacle15 vier sporenopnemen (hoewel ik dat nog nooit deed) Wel ben ik toe aan een nieuwe computer. Een snelle computer is belangrijk om veel geluidsfragmenten af te luisteren zonder tijdsverlies. De laatste is een i7 4meg ook alweer tien jaar oud. Tijd voor GAS. :)
 
Een DAW = Digital Adio Workstation.
Toch begrijp ik het niet helemaal. Een van de laatste versies van een Cubase probeer versie heb ik uitgeprobeerd. Helaas niet met succes. Het werkte nauwelijks of niet. Alleen al het donkere scherm beviel me niet alhoewel ik geen aanleg heb voor depressiviteit maar het werkte gewoon niet ondanks de uren die ik er in stak. Bij Bax kreeg ik een handje vol Cubase elf of taalf? probeer CD`s die ik heb weg kunnen geven aan belangstellenden. Bitwig en Ableton probeerde ik ook. Maar dat beviel me niet helemaal. (In Ableton kun je wel opgaan in de vele mogelijkheden.) Audacty en Cubase 1.0 = midi gebruik ik nog steeds. En ook Pinacle15 vier sporenopnemen (hoewel ik dat nog nooit deed) Wel ben ik toe aan een nieuwe computer. Een snelle computer is belangrijk om veel geluidsfragmenten af te luisteren zonder tijdsverlies. De laatste is een i7 4meg ook alweer tien jaar oud. Tijd voor GAS. :)
Nou probeer deze eens.
Ik geloof dat je het ook kan proberen gratis
Het heet mixcraft10 pro.

Groeten van andreos.
 
Nou probeer deze eens.
Ik geloof dat je het ook kan proberen gratis
Het heet mixcraft10 pro.

Groeten van andreos.
Mijn computer is 10 jaar oud met Windows 10.
Ook i7.
Groeten
 
Back
Top