PC DAW's ervaringen uit de vorige eeuw

Ensoniq Paris? :D

Op facebook volg ik trouwens de groep "obsolete music software" mocht je inspiratie nodig hebben ;)
Hey Paris, been there :D Maar idd.. Ik heb al een paar avondjes driftig de tutorials erover op Vimeo zitten kijken.. helemaal geweldig. En al eerder geïnstalleerd en mee gespeeld. Maar die kaart en software ook weer eens proberen /installeren. Ben alleen ontzettend bang in mijn huidige systeempje voor conflicten. Had em eerder in een PC met een EMU1820 zitten en werkte niet. Wat er nu allemaal in hangt is gewoon teveel en ook warmt het aardig op als het aan staat. De Paris DSP kaart wil ik eigenlijk het liefst in een flink gekoeld PCtje draaien omdat ze nog weleens stuk gaan.. maar ooit gaan we weer een paar weekjes richting Paris :D

Ow.. en thanks voor de FB groep!! :okdan: Helemaal mijn ding. :D
 
Had geen geld genoeg voor Atari dus ben begonnen met twee Roland MC-4 sequencers,tot in 97,dan MPC tot in 2000 en dan pas Atari !,paar jaar later PC met Logic
 
Had geen geld genoeg voor Atari dus ben begonnen met twee Roland MC-4 sequencers,tot in 97,dan MPC tot in 2000 en dan pas Atari !,paar jaar later PC met Logic
Ik weet niet wat een Atari nieuw kostte maar ik kocht de mijne tweedehands compleet met monitor, muis en wat software voor 750 Hollandse Florijnen (voor Euro's delen door 2,20371). De Cubase 2.0 had ik via een bepaald circuit verkregen :D Maar de MC-4 was een mooi ding.. :)
Edit: voor zover ik me kan herinneren was dit in 1992.. Echt een van mijn beste aankopen ooit.
 
Laatst gewijzigd:
Wat betaalde je vroeger voor Cubase en Logic?
Ik heb laatst van iemand een een Cubase VST24 (3.7) kunnen kopen. Die was in December '99 aangeschaft. Het prijsje stond nog op de doos. Ik dacht dat een Belgische Frank iets van 0,35 gulden was.. maar dat is ooit een moment opname geweest..

IMG_20210210_210215.jpg
 
Best prijzig als je het met nu vergelijkt
Ja idd. En dan was Cubase nog wel iets meer consumer volgens mij. Voor Pro Tools en die DigiDesign hardware die erbij hoorde moest je helemaal loaded zijn..
Ik heb trouwens net weer een Digi001 set kunnen bemachtigen. Dat was destijds een beetje bedoeld als budget systeem (LE systeem, dus geen DSP kaarten en draaide dus volledig op de CPU). Zat wel een audio interface bij en de software uiteraard. :)

 
Laatst gewijzigd:
Ik heb ergens in ‘96 of ‘97 cubase 3.0 gekocht, nieuw voor 800 gulden. Dat was niet eens de audio versie, die was zowat het dubbele denk ik. Het audio gedeelte kon ik oplossen door de awe32 en soundforge te gebruiken. Ik heb in 2010 de complete cubase set weggeflikkerd, wel een beetje spijt van toch eigenlijk 😢
Kun je niet kijken op eBay daarvoor?
 
Ik heb ergens in ‘96 of ‘97 cubase 3.0 gekocht, nieuw voor 800 gulden. Dat was niet eens de audio versie, die was zowat het dubbele denk ik. Het audio gedeelte kon ik oplossen door de awe32 en soundforge te gebruiken. Ik heb in 2010 de complete cubase set weggeflikkerd, wel een beetje spijt van toch eigenlijk 😢
Uff. Da’s best aan de prijs. Maar wel verklaarbaar, ze waren toen nog volop het product nog aan het ontwikkelen en de afzetmarkt was beperkt.

Aan de andere kant waren er ook niet veel hardware producten die hetzelfde konden dus in die zin was het zijn prijs wel waard.
 
Kun je niet kijken op eBay daarvoor?
Vast wel, maar het is niet zo dat ik het weer zou opstarten, ik heb geeneens een floppy drive meer in mijn pc, en volgens mij ook niet eens meer een slot voor die Key, het gaat me meer om die mooie doos die nu wel een mooi plekje in mijn thuisstudiootje had mogen krijgen, ik kan me herinneren dat dit best een luxe doosje was, en het was de eerste DAW die ik kocht, daarvoor had ik gekopieerde trackers op de Amiga 500, het is meer een soort emotionele waarde dus. Dat kan een Ebay exemplaar niet vervangen. Ik dacht er in 2010 echter anders over.
 
Begonnen op een Amiga met Pro-Tracker.....
Toen een Atari 1040ST, met een niet originele versie van Cubase. Er was niets anders medio eind jaren 80, begin 90.
Jaren Cubase gebruikt, tot een jaar of 4 geleden. Heb Ableton gebruikt, heb Reason gebruikt, heb zelfs Bitwig gekocht. Toch niet allemaal wat ik zocht. Nu in love met Presonus Studio One v5. Top programma. Vergelijkbaar met Cubase, maar dan zonder hickups en onduidelijkheid. 😉.

Pro Tracker:
C-3 .... .... ....
.... C-1 .... ....
.... .... .... ....
C-2 .... .... F-1

💪💪💪😂😂
 
Zelf helaas vorige eeuw nog geen muziek kunnen maken. (Te jong)

Ik ben in 2005/2006 begonnen met de Roland MV-8000.
Ik dacht toendertijd dat je met hardware betere beats kon maken maar daar kwam ik na een paar jaar pas achter, dat ik veel beter met Fruity Loops ben.
 
Begonnen op een Amiga met Pro-Tracker.....
Toen een Atari 1040ST, met een niet originele versie van Cubase. Er was niets anders medio eind jaren 80, begin 90.
Jaren Cubase gebruikt, tot een jaar of 4 geleden. Heb Ableton gebruikt, heb Reason gebruikt, heb zelfs Bitwig gekocht. Toch niet allemaal wat ik zocht. Nu in love met Presonus Studio One v5. Top programma. Vergelijkbaar met Cubase, maar dan zonder hickups en onduidelijkheid. 😉.

Pro Tracker:
C-3 .... .... ....
.... C-1 .... ....
.... .... .... ....
C-2 .... .... F-1

💪💪💪😂😂
Hey leuk!! Heb zelf ook aleens naar Studio One zitten kijken maar eigenlijk bevalt Reason (na Cubase) uitstekend. Ik gebruik het dan in combinatie met Ableton via Ableton link. Maar wie weet ga ik Studio One ooit nog eens proberen. Ondersteund het eigenlijk ook Ableton Link?
 
Zelf helaas vorige eeuw nog geen muziek kunnen maken. (Te jong)

Ik ben in 2005/2006 begonnen met de Roland MV-8000.
Ik dacht toendertijd dat je met hardware betere beats kon maken maar daar kwam ik na een paar jaar pas achter, dat ik veel beter met Fruity Loops ben.
Nothing but love for the MV!! Was toen ik weer begon in 2008 mijn eerste sampler. Maar idd de computer heeft het em wel ruimschoots ingehaald. :D
 
Zoals ik al in een eerder berichtje aankondigde.. Heb een Digi Design Digi001 interface kunnen kopen en omdat ik toch altijd nogeens een uitstapje richting de Mac wilde maken die ook meteen ook maar aangeschaft in de vorm van een G4 dual cpu. De standaard G4 heb ik ook gekocht van een forumlid (is onderweg) maar heeft niet echt voldoende power om serieus iets mee te doen of.. komt ook samen met nogeen Oasys PCI (m'n derde :))

Door de Digi Design timeline ben ik ook over een controller gestruikeld die ik weleens eerder had gezien maar nooit serieus heb onderzocht/ overwogen, juist ook omdat het Pro Tools only is. Maar nu maar eens een beetje rondgesnuffeld en vorige week 1 in A'dam opgepikt.
Afgelopen week in de avond uurtjes mijn eerste Mac OS9 kennismaking gehad... Pro Tools 5 geïnstalleerd. Dat is eind vorige eeuw maar ik ben later toch door gegaan voor een versie 6.4 en dat heb ik sinds gisterenavond eindelijk draaiend. Ik dacht eigenlijk dat de Mac altijd zo soepel werkte, dat zal misschien wel maar het installeren is echt een hel. Had van een maatje een versie 6.1.2 en een OS 10.3 (OS9 ondersteund geen Dual CPU systemen). Het heeft mee aardig wat avondjes experimenteren gekost om erachter te komen dat Pro Tools versies nogal picky zijn qua OS release. Uiteindelijk bleek dus dat 10.3 niet meer Pro Tools 6.1.2 ondersteunde en voor versie 6.4 die ik ergens online kon downloaden moest ik OS10.3 weer upgraden... maar goed.. het is gelukt. Misschien is het nog een beetje wennen, een Mac maar dit soort gezeur heb ik met windows nooit gehad.. zoveel versies van 1 OS.. pfew..

Hieronder een kort filmpje wat ik zojuist maakte. (Simba vond het ook heel interessant. :D) Ik moet nog een hoop ontdekken op dit ding maar damn!! dit is echt de controller that rules them all!! Wat een super ding!! Zoveel shortcuts naar functies binnen Pro Tools.. Hij draait nu dus op een OS uit 2003 maar de controller is in 1998 op de markt gekomen. De LE versie op de standaard G4 met OS9 die in 1999 op de markt kwam ga ik ook nog een keer testen op prestaties, ik gok op iets als 12 kanalen met EQ+compressie. Een reverb ben ik niet tegengekomen in Pro Tools LE maar dat was ook via een uitgang te regelen met de Digi001 interface die ik nu gebruik.
De eerdere Pro Tools systemen maakte gebruik van DSP's en kon zo ondanks een tekort aan CPU power toch 16 tracks draaien. En wilde je nog meer tracks prikte je er nog een DSP kaart bij. En er waren nog aparte DSP kaarten voor FX beschikbaar. Destijds allemaal onbetaalbaar. Heb ook geen idee wat de nieuwprijs van de controller was maar ik heb horen vallen dat het in de 4 nullen zat... de mijne mocht ik voor 175 meenemen en kan nog steeds werken t/m Pro Tools versie 10. En er schijnt een soort hulp app te zijn waarmee je de nieuwere Pro Tool versies ook kunt draaien. Waarschijnlijk ga ik ook nog wel een recentere versie draaien maar eerst verder ontdekken op de G4. :D


 
Laatst gewijzigd:
Back
Top