PC DAW's ervaringen uit de vorige eeuw

Nostalgie alert.

Ik ben in '93 begonnen (was 13 dus geen geld) nadat ik een bandje met amiga tracks had gehoord. Mijn vader was PC-verkoper dus die kon wel een sb16 regelen. In het begin was het letterlijk beats achter elkaar plakken in de windows geluidsrecorder, toen in cooledit. Nam je een kick, dan 8x plakken. Dan zelfde file met de hihat er doorheen gemixt, dan weer 8x, enz. Om een melodie te maken moest je dus geluiden pitchen met stretch en dan weer aan elkaar plakken. Ja, toen moest je nog ergens wat voor doen ;) Maargoed zo bouwde je dan een hele track en dan had je toch 16 bit stereo. Liet je dat horen op school en dan zeiden ze "wow goed geluid". Na een tijdje kreeg ik een AWE32 voor mijn verjaardag en kon ik aan de slag met Soundfonts enz (kent iemand dat nog?). Maar pas toen de trackers naar de PC kwamen, ging het los. Eerst Screamtracker, die crashte vaak, maar zorgde al wel voor bandjes vol met herrie. Ik ging naar die grote computerbeurzen in de RAI en kocht elke .MOD en .WAV CD-rom die ik kon vinden om samples te scharrelen en liep altjid met een memorecorder rond voor geluiden. Toen Jeffrey Lim met zijn Impulse Tracker een driver schreef voor de AWE kon je ineens in een tracker bij de EMU8000 chip en de reverb en filters gebruiken enzo. Dat was wat! Maar het geluid was..wollig, wat we nu analoog zouden noemen. Dus als de drums scherp moesten klinken maakte ik het in Fasttracker en mixte het dan met de AWE voor de dingen die "rond" moesten klinken. Werkte goed! Verder las ik de Future Music en had lekker veel tijd om muziek te maken. Achteraf hadden veel van die nummers wel op de gabberverzamelaars uit die tijd kunnen staan, maar ik dacht dat je daar een dikke vette studio voor nodig had. Dom van mij, veel platen uit die tijd kwamen rechtstreeks uit de Amiga.

Ik heb nog steeds een DOS(7.1) PC met AWE 32 staan, plus een hele doos met AWE-32's voor als er eentje stuk gaat. Ik weet niet waarom, het werkt gewoon zo lekker direct, je kunt er even snel een idee in kwijt. Booten in 5 sec. en gelijk muziek er in rammen, zonder gezeik over drivers enz.

Ah...nostalgie
Die trackers. Vroeger elk stukje van een Thunderdome cd opnemen..

ik weet dat vroeger in Thundermagazine een rubriek had waarbij een hardcore producer z’n studie liet zien. In het blad stond opgesomd wat hij in z’n studie had staan. Dat vond ik best interessant :D
 
...heb je echt ergens een Amiga liggen in de originele doos? Die kon weleens goud waard zijn! M.n. de 1200 en de 600 zijn nog erg gewild. Als 'ie niet te verkleurd is, is het helemaal mooi.
De AWE64 Gold is de opvolger van de AWE32. Ze lijken op elkaar maar de audio routing op de 64 is beter. De AWE 32 ruist nogal. Wel zijn er S/PDIF connector pins op te vinden die je vrij eenvoudig naar buiten kunt voeren. Via die weg gingen mijn samples later naar de Akai S3000XL.

Impulse Tracker is ook op systemen van nu nog te gebruiken want geport naar SDL (met de engine van Modplug tracker) -> Schism Tracker
Fasttracker ook --> 16-bits.org - home of 8bitbubsy (plus verbeterde versie voor native DOS, zie ook zijn Protracker voor echt native Amiga hardware)
Hey, thanx! Wie weet ga ik ook nog weleens een Tracker installen op de PC. :)

Ik heb een Amiga 500 trouwens.. maar idd leuk, de doos erbij.. al is ie niet meer helemaal 'gaaf'.
Interessant over die AWE's. En idd die S/PDIF leek me wel makkelijk, die bracket heb ik ook nog. :)
Z
ag toevallig vanmorgen nog een leuke deal. AWE32 met DB50xg. Dat is een wavetable kaart van Yamaha. Had een bod van 150 euro uitgebracht.. maar puur uit nostalgie en omdat het compleet is. Paar jaar terug ook bijna een DB50xg gekocht.. toen waren ze nog stukken betaalbaarder. Ben toen voor de opvolger (SW1000xg) gegaan die minder kostte. Maar ik geloof dat gamers hier nogal hard op gaan, vandaar die biedingen waarschijnlijk. ≥ Soundblaster AWE32 + Yamaha wavetable DB-50XG - Geluidskaarten en Luidsprekers - Marktplaats.nl
 
Maar ik geloof dat gamers hier nogal hard op gaan, vandaar die biedingen waarschijnlijk. ≥ Soundblaster AWE32 + Yamaha wavetable DB-50XG - Geluidskaarten en Luidsprekers - Marktplaats.nl

Holy Moly, deze staat nu op €260 .. Heb ook nog een DB50XG liggen (hoop ik althans).. Denk dat de les is dat je wat betreft electronica beter maar zoveel mogelijk kan bewaren, op een gegeven moment wordt het wel weer wat waard :)

Leuk topic trouwens! Zelf ben ik begonnen begin jaren '90 via de demo scene, kon zelf niet coden maar zag wel mensen met trackers spelen en dat leek me wel leuk. Denk dat ik eerst FastTracker en daarna Impulse tracker heb gebruikt met een van de eerste soundblasters. Samples waren niet echt voorhanden ik pakte een leuke .mod die ik dan ging remixen.

Later toen internet was meer opkwam vage FTP sites afstruinen naar samplepacks. Weet nog dat ik een van de 'klassieke' drummachines samplepacks tegenkwam en na dagen downloaden echt eens zelf wat kon gaan verzinnen ;)

In '97 overgestapt naar een Terratec EWS64xl (waren best duur voor die tijd geloof ik) met -jawel- een db50xg. Alleen met de 50xg heb ik hele tracks gemaakt. Achteraf wel spijt gehad dat ik de Micro Wave XT upgrade niet had. Met de microwave sampler deed ik niets omdat ik ook niets te samplen had.

Tegen die tijd ook overgestapt op Cakewalk en dat blijven gebruiken tot Cubase SX waarna ik al snel overstapte op Ableton live.
 
Holy Moly, deze staat nu op €260 .. Heb ook nog een DB50XG liggen (hoop ik althans).. Denk dat de les is dat je wat betreft electronica beter maar zoveel mogelijk kan bewaren, op een gegeven moment wordt het wel weer wat waard :)

Leuk topic trouwens! Zelf ben ik begonnen begin jaren '90 via de demo scene, kon zelf niet coden maar zag wel mensen met trackers spelen en dat leek me wel leuk. Denk dat ik eerst FastTracker en daarna Impulse tracker heb gebruikt met een van de eerste soundblasters. Samples waren niet echt voorhanden ik pakte een leuke .mod die ik dan ging remixen.

Later toen internet was meer opkwam vage FTP sites afstruinen naar samplepacks. Weet nog dat ik een van de 'klassieke' drummachines samplepacks tegenkwam en na dagen downloaden echt eens zelf wat kon gaan verzinnen ;)

In '97 overgestapt naar een Terratec EWS64xl (waren best duur voor die tijd geloof ik) met -jawel- een db50xg. Alleen met de 50xg heb ik hele tracks gemaakt. Achteraf wel spijt gehad dat ik de Micro Wave XT upgrade niet had. Met de microwave sampler deed ik niets omdat ik ook niets te samplen had.

Tegen die tijd ook overgestapt op Cakewalk en dat blijven gebruiken tot Cubase SX waarna ik al snel overstapte op Ableton live.
Die Terratec EWS64XL was de holy grail geloof ik ja, onder de kaarten destijds. Die zou ik nog wel eens willen hebben voor mijn retro-bak. En ook de kaart uit dit filmpje , de Maxi Sound 64
 
Holy Moly, deze staat nu op €260 .. Heb ook nog een DB50XG liggen (hoop ik althans).. Denk dat de les is dat je wat betreft electronica beter maar zoveel mogelijk kan bewaren, op een gegeven moment wordt het wel weer wat waard :)

Leuk topic trouwens! Zelf ben ik begonnen begin jaren '90 via de demo scene, kon zelf niet coden maar zag wel mensen met trackers spelen en dat leek me wel leuk. Denk dat ik eerst FastTracker en daarna Impulse tracker heb gebruikt met een van de eerste soundblasters. Samples waren niet echt voorhanden ik pakte een leuke .mod die ik dan ging remixen.

Later toen internet was meer opkwam vage FTP sites afstruinen naar samplepacks. Weet nog dat ik een van de 'klassieke' drummachines samplepacks tegenkwam en na dagen downloaden echt eens zelf wat kon gaan verzinnen ;)

In '97 overgestapt naar een Terratec EWS64xl (waren best duur voor die tijd geloof ik) met -jawel- een db50xg. Alleen met de 50xg heb ik hele tracks gemaakt. Achteraf wel spijt gehad dat ik de Micro Wave XT upgrade niet had. Met de microwave sampler deed ik niets omdat ik ook niets te samplen had.

Tegen die tijd ook overgestapt op Cakewalk en dat blijven gebruiken tot Cubase SX waarna ik al snel overstapte op Ableton live.
Hey.. mooi verhaal! Je was toen nog echt superblij met 100 MB's aan samples.. nu slurp 'n paar gig naar binnen, alsof het niks is. Ik werkte in begin jaren 90 nog met diskettes waar mijn samples op stonden.. toen probeerde je nog elke sample zo efficient mogelijk te knippen zodat het scheelde op je disk. Maar nu?? :D

Ik schrok ook van die DB50XG op marktplaats. Maar de meerwaarde zit misschien ook in de compleetheid, alle boekjes, ect.. en er zit een AWE32 bij. Ik had er wel 150 voor over maar 260 had ik ook niet verwacht. Denk wel dat ie wat gestegen is de laatste jaren. Heb een aantal jaren terug een aanta SW1000xg's gekocht.. die waren toen net zo duur (30-50 euro) als de DB50xg maar de 1000 kan veel meer.
Die Microwave expansie is ook tof ja. Daar heb ik er in dezelfde periode ook een paar van gekocht. Had toen ik em vond nog een paar demo's gemaakt ermee.. waarvan dit de leukste was. Ook samples in de terratec gezet. Alles was midi aangestuurd met een externe sequencer.


Ik heb ook een tijd met Sonar gewerkt (de opvolger van Cakewalk) en mijn eerste DAW ervaring was ook met Cakewalk. Maar na Sonar 8 overgestapt op Cubase 5 en later ook met Ableton begonnen. Helemaal geweldig die sessionmode. Toch voor Vocals tracken ben ik eigenlijk altijd Cubase blijven gebruiken, maar ook omdat ik daar een makkelijke controller voor had.

Vanavond zat ik nog ouderwets met Cubase VST en de SW1000xg te pielen in een Pentium 3. Gewoon verkennen hoever je kunt gaan,. Als je effecten uit laat kun je nog best wat audiotracks afspelen met wat compressie en EQ. En de SW1000xg heeft ook 5 effecten die je op 1 van de 6 bussen kunt plaatsen en zo weer in Cubase kunt gebruiken. De reverb in de audiokaart klinkt sowieso stukken beter. Met wat midi tracks en audio is de belasting nog niet eens 10% dus een Pentium II in de late 90s zou ook prima gewerkt hebben denk ik.
Op de Terratec zat trouwens ook een reverb en een chorus.. maar reverb klinkt niet zo goed als op de Yamaha. Ik heb ze ook allebei in dezelfde PC gehad trouwens, en nog een paar andere kaarten erbij. Ik was destijds altijd bang dat het niet samen zou gaan werken, conflicten en BSOD's zou krijgen. Eigenwijs als ik ben heb ik het later allemaal alsnog gekocht voor een habbekrats en bleek het na wat debuggen gewoon te werken. :)
 
Die Terratec EWS64XL was de holy grail geloof ik ja, onder de kaarten destijds. Die zou ik nog wel eens willen hebben voor mijn retro-bak. En ook de kaart uit dit filmpje , de Maxi Sound 64
Hey cool filmpje!! :okdan: Alleen jammer dat ie de hele tijd gaat skippen. Wel vaag ook dat ie die kaarten ernaast legt, dan komt er toch nooit geluid uit? :D Ik heb deze kaart volgens mij ook nog. Er zit ook een breaktoutbox bij Maxi Studio ISIS
Geheugen heb ik nooit aan de praat gekregen op de mijne maar was een leuke set in die tijd. En ze hadden allemaal hun eigen karakter met samples ja. Ben ff kwijt wat ik destijds gebruikte om samplebanken te maken.. Ook voor SB AWE's. Was dat niet Vienna?? Op de Terratec had Ed!son, dat vond ik ook best goed werken trouwens. :)
 
Hey cool filmpje!! :okdan: Alleen jammer dat ie de hele tijd gaat skippen. Wel vaag ook dat ie die kaarten ernaast legt, dan komt er toch nooit geluid uit? :D Ik heb deze kaart volgens mij ook nog. Er zit ook een breaktoutbox bij Maxi Studio ISIS
Geheugen heb ik nooit aan de praat gekregen op de mijne maar was een leuke set in die tijd. En ze hadden allemaal hun eigen karakter met samples ja. Ben ff kwijt wat ik destijds gebruikte om samplebanken te maken.. Ook voor SB AWE's. Was dat niet Vienna?? Op de Terratec had Ed!son, dat vond ik ook best goed werken trouwens. :)

Als je interesse hebt in old school pc's dan is dit misschien wel interessant. Hier staat een stap voor stap instructie hoe je oude pc kunt configuren die je dan via je huidige pc kunt aansturen:
 
Als je interesse hebt in old school pc's dan is dit misschien wel interessant. Hier staat een stap voor stap instructie hoe je oude pc kunt configuren die je dan via je huidige pc kunt aansturen:
Hey handige site ja! Toen ik die had ontdekt en zag ben ik die EWS64 alsnog gaan kopen. Vooral dat gedoe met IRC toewijzen was wat me altijd een beetje tegenhield. En dan nog het gedoe met conflicten met andere dingen in je PC. Maar werkt dus prima samen met andere kaarten.

Ik heb dat Maxi Studio ISIS systeem ook betrekkelijk makkelijk aan de praat gekregen maar had ook een redelijke keus in MOBO's. Als ik dan dit draadje lees is het echt een loterij soms of een setup gaat werken. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/36981 Volgens mij was het geen dure kaart nieuw maar als het niet werkt is het wel weggegooid geld.
 
Hey handige site ja!
Zeker ! In ieder geval al van geleerd dat alleen de EWS64XL rev1.2 werkt onder XP. Geen idee welke ik heb (kwestie van de kast uit het hoekje van de zolder graven en openschroeven) en ik ben al helemaal niet van plan dat ding nog ooit te gaan gebruiken, maar altijd leuk om te weten :)
 
Zeker ! In ieder geval al van geleerd dat alleen de EWS64XL rev1.2 werkt onder XP. Geen idee welke ik heb (kwestie van de kast uit het hoekje van de zolder graven en openschroeven) en ik ben al helemaal niet van plan dat ding nog ooit te gaan gebruiken, maar altijd leuk om te weten :)
Je *zou* in dat geval natuurlijk kunnen overwegen om 'm aan een aardig mede-forumlid met antieke DOS-bak te verkopen [hint] ;)
 
Je *zou* in dat geval natuurlijk kunnen overwegen om 'm aan een aardig mede-forumlid met antieke DOS-bak te verkopen [hint] ;)
Dat is eigenlijk de enige reden dat ie er nog is, zonde om weg te gooien en wie weet wie je er nog eens blij mee kunt maken.
Maar ja... wie zit nou nog op die ouwe troep te wachten ? ;)
 
Dat is eigenlijk de enige reden dat ie er nog is, zonde om weg te gooien en wie weet wie je er nog eens blij mee kunt maken.
Maar ja... wie zit nou nog op die ouwe troep te wachten ? ;)

Zelf zit ik ook te spelen om een 90's pc op te tuigen, heb genoeg spullen die zo langzamerhand eigenlijk alleen nog op win '95 of XP draaien. Denk wel dat het proces in dat kader belangrijker is dan het eindresultaat, want hoe vaak je het dan uiteindelijk gaat gebruiken ;)
 
Dat is eigenlijk de enige reden dat ie er nog is, zonde om weg te gooien en wie weet wie je er nog eens blij mee kunt maken.
Maar ja... wie zit nou nog op die ouwe troep te wachten ? ;)
Uitsluitend idioten. Dus... zullen we PB'en over de prijs? ;)
 
Zelf zit ik ook te spelen om een 90's pc op te tuigen, heb genoeg spullen die zo langzamerhand eigenlijk alleen nog op win '95 of XP draaien. Denk wel dat het proces in dat kader belangrijker is dan het eindresultaat, want hoe vaak je het dan uiteindelijk gaat gebruiken ;)
Het gekke is: het is natuurlijk stokoud, maar als het eenmaal werkt, blijft het werken (mits hardware goed is). Ideaal om af en toe lekker op te jammen. Zit tussen de kinderen dus dan heb je steeds maar kort de tijd. Oude Windows installaties zou ik me niet meer aan wagen zelf. Als je dat gaat doen, kun je je beste heel goed voorbereiden voordat je de Driver Hell betreedt ;)

edit: ik heb ooit een windows 98SE werkend op Dosbox gehad (check vogons.org). Dan kan je dus in principe win98 dingen op je nieuwe PC draaien in een window. Als de boel goed werkt, zou je het eventueel kunnen "freezen" zodat het bij elke opstart weer clean is. Dit uitpluizen is comfortabeler dan echte windows op een oude bak installeren.
 
Laatst gewijzigd:
Recent had ik ook nog een klant van mij die (terecht) steen en been klaagde dat hij niets meer aan zijn Creamware kaart heeft.

Sonic Core heeft Scope 7 met 64 bit drivers, maar dat kost je wel 165 euro. Dat was mij te gortig, omdat ik m'n twee CreamWare Luna's de laatste jaren alleen nog maar als audio interface gebruikte en niet meer voor de instrumenten/effecten. Ik heb dus maar een andere, veel goedkopere audio interface gekocht. Maar nu ik zie dat mensen hier naast oude synths/samplers/effecten ook al oude Windows 32 bit computers gaan verzamelen, kunnen die Luna's misschien nog wel een tweede leven krijgen.
 
Kleine update. Mijn W98SE setupje draait goed! Heb nu 2 x DS2416 en SW1000xg draaien. Door de slechte drivers van de Yamaha kaarten (hoge latency + tijdverschil in audio en midi) heb ik een RME digi9632 kaartje ingezet die via adat 16 kanalen op 1 van de Yamaha DSP kaarten port. De andere Yamaha kaart gebruik ik als I/O via AX44 en voor de SW1000xg.
Ook heb ik de kaarten die Lotuz hierboven aanbied overgenomen. Na wat PBen over en weer over deze kaarten kwam ik op het idee om mijn PCI expander eens te proberen. Had al een Creamware Pulsar kaart en deze werkte prima daarin. De andere 2 kaarten die ik van Lotuz overnam doen het ook prima. Verder heb ik nog een UAD1 kaartje geïnstalleerd. De oudere TC Powercore is ook gelukt qua installen maar op de een of andere manier zie ik de CPU omhoog schieten als ik daarop een plug-in laad. Ik heb nu nog een paar PCI sleuven vrij in de expander. De Yamaha kaarten gingen daarin niet werken maar ik wil de Korg Oasys PCI en nog een Lexicon Core 32 daar in proberen. Eigenlijk zijn die laatste 2 de reden dat ik ooit terug moest naar W98 aangezien ze niet meer gesupport worden. Mijn hele setupje (met UAD, RME en Creamware systeem) is de vorige eeuw al gepasseerd.. en ben er toch ook wel achter gekomen dat 'nu' zo slecht nog niet is. :D

Qua PC spullen was het gewoon echt lastig een goed werkend systeem te hebben volgens mij. Iets wat vlekkeloos 16 of meer kanalen audio kon afspelen. Voor de PC was dit rond 97 vrijwel niet te doen, of gewoon weinig opties qua processing. Enige optie was; signaal zo goed mogelijk opnemen (EQ+ compressie via hardware). Voor Mac was er wel behoorlijk wat mogelijk maar alleen als je loaded was. DigiDesign maakte DSP kaarten met daarop een eigen SCSI aansluiting. Wilde je meer dan 16 kanalen afspelen? Gewoon nog een kaart + SCSI erbij. Hierop kon je ook audio processen (EQ, FX...). Maar dit was enkel weggelegd voor mensen die flink betaald werden voor het maken van opnames.
Ik was zelfs even in onderhandeling over een G3 systeem met een aantal kaarten, Pro Tools 3 en een berg plug-ins.. terug naar 1997!! :D Maar ik denk dat ik beter bedank en mijn avontuur terug in de tijd even in de ijskast zet. Mijn W98 systeempje is eigenlijk veel cooler :)
 
Kleine update. Mijn W98SE setupje draait goed! Heb nu 2 x DS2416 en SW1000xg draaien. Door de slechte drivers van de Yamaha kaarten (hoge latency + tijdverschil in audio en midi) heb ik een RME digi9632 kaartje ingezet die via adat 16 kanalen op 1 van de Yamaha DSP kaarten port. De andere Yamaha kaart gebruik ik als I/O via AX44 en voor de SW1000xg.
Ook heb ik de kaarten die Lotuz hierboven aanbied overgenomen. Na wat PBen over en weer over deze kaarten kwam ik op het idee om mijn PCI expander eens te proberen. Had al een Creamware Pulsar kaart en deze werkte prima daarin. De andere 2 kaarten die ik van Lotuz overnam doen het ook prima. Verder heb ik nog een UAD1 kaartje geïnstalleerd. De oudere TC Powercore is ook gelukt qua installen maar op de een of andere manier zie ik de CPU omhoog schieten als ik daarop een plug-in laad. Ik heb nu nog een paar PCI sleuven vrij in de expander. De Yamaha kaarten gingen daarin niet werken maar ik wil de Korg Oasys PCI en nog een Lexicon Core 32 daar in proberen. Eigenlijk zijn die laatste 2 de reden dat ik ooit terug moest naar W98 aangezien ze niet meer gesupport worden. Mijn hele setupje (met UAD, RME en Creamware systeem) is de vorige eeuw al gepasseerd.. en ben er toch ook wel achter gekomen dat 'nu' zo slecht nog niet is. :D

Qua PC spullen was het gewoon echt lastig een goed werkend systeem te hebben volgens mij. Iets wat vlekkeloos 16 of meer kanalen audio kon afspelen. Voor de PC was dit rond 97 vrijwel niet te doen, of gewoon weinig opties qua processing. Enige optie was; signaal zo goed mogelijk opnemen (EQ+ compressie via hardware). Voor Mac was er wel behoorlijk wat mogelijk maar alleen als je loaded was. DigiDesign maakte DSP kaarten met daarop een eigen SCSI aansluiting. Wilde je meer dan 16 kanalen afspelen? Gewoon nog een kaart + SCSI erbij. Hierop kon je ook audio processen (EQ, FX...). Maar dit was enkel weggelegd voor mensen die flink betaald werden voor het maken van opnames.
Ik was zelfs even in onderhandeling over een G3 systeem met een aantal kaarten, Pro Tools 3 en een berg plug-ins.. terug naar 1997!! :D Maar ik denk dat ik beter bedank en mijn avontuur terug in de tijd even in de ijskast zet. Mijn W98 systeempje is eigenlijk veel cooler :)
Dit moet toch een heel gedoe zijn geweest met drivers etc. Petje af.

Vroeger was dit volgens mij nog lastiger. Van heel veel spullen wist je niet eens dat ze bestonden. Dat moest je in de vakbladen lezen of bij een speciaalzaak gaan vragen. ALS je het dan al had bemachtigd, moest je het allemaal nog lopend zien te krijgen met drivers etc. Of de kaart paste niet in je kast, of je had een of ander verloopstukje nodig. Gedoe altijd! Wat dat betreft is er gelukkig veel verbeterd en standaard geworden. Voordeel van zo'n oud systeem is wel: als het eenmaal werkt, dan werkt het. Niet om de dag een driver update die alles weer overhoop haalt..
 
@Knop Thanx! En zeker een gedoe ja. Zoeken naar drivers is echt de grootste zoektocht.. zo kon ik de W98 software voor de Creamware kaarten niet meer downloaden van de officiële website, daar had dit draadje voor opgestart Scope software (pre 4.0) en dankzij Lotuz dus toch nog de juiste software kunnen bemachtigen. Wat soms ook werkt is een oude link via de waybackmachine bezoeken.. heb een paar drivers ook via die manier nog kunnen bemachtigen.
Ow.. en heb ook aardig wat BSODs achter de kiezen trouwens.. Loop ook nog met het plan om de gehele installatie nogeens te doen op een andere schijf. De W98se die ik nu heb Engels maar heb een Nederlandse versie gevonden.. originele MS CD :D
Heb jij nog een Terratec EWS of iets anders kunnen bemachtigen en al iets als een retro systeempje bij elkaar gescharreld?
 
@Knop Thanx! En zeker een gedoe ja. Zoeken naar drivers is echt de grootste zoektocht.. zo kon ik de W98 software voor de Creamware kaarten niet meer downloaden van de officiële website, daar had dit draadje voor opgestart Scope software (pre 4.0) en dankzij Lotuz dus toch nog de juiste software kunnen bemachtigen. Wat soms ook werkt is een oude link via de waybackmachine bezoeken.. heb een paar drivers ook via die manier nog kunnen bemachtigen.
Ow.. en heb ook aardig wat BSODs achter de kiezen trouwens.. Loop ook nog met het plan om de gehele installatie nogeens te doen op een andere schijf. De W98se die ik nu heb Engels maar heb een Nederlandse versie gevonden.. originele MS CD :D
Heb jij nog een Terratec EWS of iets anders kunnen bemachtigen en al iets als een retro systeempje bij elkaar gescharreld?
Ik heb een paar jaar geleden weer een DOS pc gebouwd met pentium 3 isa board, speciaal voor de awe32 met impulse tracker (omdat je dan de emu8000 chip en effecten kunt gebruiken). Heb verschillende windows98 systemen gehad maar toch teveel gedoe steeds. Iemand heeft ooit de DOS uit windows 98 gestript en als DOS 7.1 uitgebracht. Dan heb je USB support en lange filenames enzo. Zo werkt het perfect als je even een idee kwijt wilt of gewoon even wil jammen. Snel opgestart en werkt altijd. Die awe's klinken niet eens zo goed, vrij veel ruis. Je hebt wel s/pdif uitgang op het board maar volgens mij dan geen effecten, dacht ik. De awe64 is iets beter, heb ik ook klaarliggen. Ben nog opzoek naar de EWS of iets soortgelijks waarmee ik hardware sampling onder dos heb. Een Gravis Ultrasound zou ik ook nog graag eens proberen maar die zijn nog steeds duur omdat retro gamers die ook zoeken. Zijn dus collectors items geworden...
 
Ik heb een paar jaar geleden weer een DOS pc gebouwd met pentium 3 isa board, speciaal voor de awe32 met impulse tracker (omdat je dan de emu8000 chip en effecten kunt gebruiken). Heb verschillende windows98 systemen gehad maar toch teveel gedoe steeds. Iemand heeft ooit de DOS uit windows 98 gestript en als DOS 7.1 uitgebracht. Dan heb je USB support en lange filenames enzo. Zo werkt het perfect als je even een idee kwijt wilt of gewoon even wil jammen. Snel opgestart en werkt altijd. Die awe's klinken niet eens zo goed, vrij veel ruis. Je hebt wel s/pdif uitgang op het board maar volgens mij dan geen effecten, dacht ik. De awe64 is iets beter, heb ik ook klaarliggen. Ben nog opzoek naar de EWS of iets soortgelijks waarmee ik hardware sampling onder dos heb. Een Gravis Ultrasound zou ik ook nog graag eens proberen maar die zijn nog steeds duur omdat retro gamers die ook zoeken. Zijn dus collectors items geworden...
Hey!! Gaaf man! En ja, met Dos alleen heb je echt een supersnel opstartend PCtje. Ik vind het met W98 ook wel meevallen trouwens.. helemaal als ik het vergelijk met mijn i7 die van een supersnelle m2 boot. Maar idd des te meer er geladen moet worden des te langer duurt het.. wat dat betreft is het mooi als je het in Dos kunt draaien.
Die vroege AWE's waren idd niet zo heel stil de EWS doet het dan beter.. maar ook wel een geluidje hier en daar. Geloof dat ik em ook standaard liet binnenkomen op een digitale input.. weet niet of ik em nu ook kon syncen aan een digitale source (via de 'in').. dat is altijd wel een gedoe.. anders hoor je afentoe van die irritante hoge kraakjes.. Maar de EWS in Dos en dan toch sampelen?? Dat gaat dan via detracker software neem ik aan? Mooi dat het kan onder Dos en dat er dan USB support is. :) Ik sta ook iedere keer weer versteld als ik een 16 gb stick in mijn W98 systeempje steek en hij em herkent. :D
Die Gravis Ultrasound is idd ook een cool ding maar was altijd al duur, ook nieuwprijs lag fors hoger. En idd die prijzen worden door (DOS) retro gamers nogal opgedreven lijkt wel. Schijnt ook een ware hype te zijn spelletjes spelen momenteel.. moet je anders??

Mijn volgende avontuur staat ook alweer voor de deur en gaat toch iets richting Pro Tools zijn maar dan iets minder ver terug in de tijd. Het blijft wel knagen om de 2e en 3e Protools versie eens te proberen.. maar 2, 3 keer aanzetten en weet je het ook wel.. en dan moet je het weer proberen kwijt te raken of nog meer rommel accepteren :D
Ik had ooit een Digi001 met PCI kaart. Doe bijna nooit dingen weg maar deze dus ooit gedumpt. Echt super compleet. Nu kan ik er 1 terug kopen maar zit de software er niet bij natuurlijk. Dus, daan we weer.. door naar de volgende zoektocht.. gelukkig dicht bij de centrale verwarming. :D
 
Back
Top