PC DAW's ervaringen uit de vorige eeuw

Ik was me er niet bewust van dat je met de Amiga echt serieus muziek kon maken, ik hoorde wel hele melige MOD's bij een kennis een keer maar die waren zo slecht ("potje met jam" in plaats van "pump up the jam") dat ik er niet over nadacht hem als sampler te gebruiken. Later met een multimedia PC in de Fasttracker II gedoken, eerst met de Soundblaster 64 Gold, later met die Terratec die Gemmetje ook had en toen nog een Marc 8 MIDI (Marian). Ik was er altijd tevreden over maar alle kaarten waren wel steeds een dikke upgrade vergeleken met wat ik er voor had.

DAW's:
- FastTracker II
- BuzzTracker
- Cubase
- Logic
- Ableton

Ik heb met name in FTII en BT mijn uren zitten zowel voor als na de eeuwwisseling, Logic vond ik een stuk leuker dan Cubase of Ableton maar dat ging op een gegeven moment van de PC af.

Nu eigenlijk alleen nog maar met hardware, ik vind de huidige software niet zo inspirerend en vaak te complex (of generiek) voor mijn use cases.
 
Hier ook begonnen met Fasttracker II. Samples opnemen en plakken.
Later begonnen met de 1 van de eerste versies van Fruityloops. Daarna een Mac met Logic en Ableton

Ik geloof in 1998 dat ik mijn eerste Future Music kocht. Toen zaten vst's nog in de kinderschoenen
 
HunOP XP werkt die Yamaha DSP factory ook nog hoor.
Klopt. Maar:
Ik wil eens in mijn leven die oude Yamaha DSP factory kaart gedraaid hebben in W98.
Een beetje zoals dit experiment: 😉
 
Interessante verhalen. :okdan: De fasttracker was geloof ik nog DOS toch? Geen idee welk jaar dat was. @bikkel wat betekend de afkorting FTII en BT?

@ Biam Die MSX module ken ik ja. Ik had zelf ook een MSX maar 't is er nooit van gekomen die module aan te schaffen. Iets later wel een tweedehands Yamaha MSX met ingebouwde FM synh. Maar dat was natuurlijk meer met nootjes.

@sKeLeTvM Ja die Adat was eigenlijk wel een revolutie destijds, ook niet helemaal volledige bandbreedte dacht ik. Ik herinner me nog dat bij die bijbehorende mixer de treble hoger zat op de frequentie schaal dan de gemiddelde mixer. Die Macintosh II was dat voor audio ook?

Maar interessant allemaal! Het programma waar ik midden 90s eens iets van mee kreeg van Studio de Dijk Alkmaar was volgens mij DigiDesign voor de Mac. Dit was dan echt in staat om audioclipjes op een tijdlijn te zetten. Heb ook nog wat gelezen over de Atari Falcon.. dat was destijds een beetje een budget oplossing en tegenwoordig een collectorsitem.

Ik heb destijds met mijn Ensoniq ASR10 wel eens microfoon zangopnames gemaakt daar zat 8mb geheugen in.. maar een totaal andere ervaring zoals met een programma zoals Cubase.

Inmiddels is het me gelukt om een verdwaalde Cubase VST32 (Try before you buy versie) te installeren en al een beetje aan het ontdekken geweest. De Yamaha DSP kaart is hierin volledig te bedienen. Dit alles op een Pentium III 800mhz met W98. Ok.. niet helemaal de vorige eeuw aangezien VST32 in 2000, net als de PIII. Ga ook nog ff kijken of ik mijn ouwe PII weer aan de praat kan krijgen. Zo benieuwd hoe dat draait en waar de limiet ligt qua aantal sporen.. en de belasting als je EQ en effecten gebruikt. Maar alles is vandaag de dag zo normaal idd. Net zoals info inwinnen voor het internet tijdperk. Met wat geluk had je wat kennissen of iemand anders die je wat informatie kon verschaffen. Of kocht je een magazine.. of de Musicmaker. Maar Computers waren weer een ander verhaal.
 
Soundtracker op de Amiga (later ook Noisetracker) en Cakewalk (DOS) op de IBM-PC met een MPU-401 en Roland D-10 en Adlib kaart. Ergens rond 1987.

Ik moet wel heeeeel diep graven om de bedenken hoe ik daarmee ook alweer werkte. Ik probeerde nummers van Jarre, Vangelis en Kitaro na te maken. Zo begon het denk ik bij mij met wat later 'DAW' ging heten.
 
Laatst gewijzigd:
Fasttracker II was idd onder Dos. Ik was toen een jaar of 14/15.

Een maat van mij had Cubase SX geloof ik. Hij had toen ook een soort sampler met keys van Roland.
37 toetsen met een disc drive erin en een rond plateau om te draaien
 
Fasttracker II was idd onder Dos. Ik was toen een jaar of 14/15.

Een maat van mij had Cubase SX geloof ik. Hij had toen ook een soort sampler met keys van Roland.
37 toetsen met een disc drive erin en een rond plateau om te draaien
Ah.. thanx! :)
 
Fasttracker II was idd onder Dos. Ik was toen een jaar of 14/15.

Een maat van mij had Cubase SX geloof ik. Hij had toen ook een soort sampler met keys van Roland.
37 toetsen met een disc drive erin en een rond plateau om te draaien
Cubase SX was iets nieuwer geloof ik.Die sampler, was dat niet de DJ70? Tof ding.. ook een paar terug nog ergens kunnen kopen.
Ik kijk net even in dit lijstje: Zo interessant. :) Steinberg Cubase - Wikipedia als je naar onder scrollt zie je alle versies. ;)
 
Soundtracker op de Amiga (later ook Noisetracker) en Cakewalk (DOS) op de IBM-PC met een MPU-401 en Roland D-10 en Adlib kaart. Ergens rond 1987.

Ik moet wel heeeeel diep graven om de bedenken hoe ik daarmee ook alweer werkte. Ik probeerde nummers van Jarre, Vangelis en Kitaro na te maken. Zo begon het denk ik bij mij met wat later 'DAW' ging heten.
Ja. Echt bizar hoe ver zoiets wegzakt. Ik zit voor mezelf ook de hele tijd te denken, wat nu ook al wanneer gebruikt en gedaan. Maar awesome die Adlib kaart. Ik denk ook dat ie tegenwoordig aardig wat waarde heeft voor verzamelaars. ;)
 
Hele week bezig geweest maar gisterenavond een Windows 98SE proberen te installen. Daarmee is de oude W98 (die werkte) gedelete van de harde schijf. Vervolgens in de puzzel van FDISK en DOS uitgebreide partitions terecht gekomen en daarmee de hele avond zoet geweest. :D
Ook nog een CD ergens gedownload die standaard niet bootable was.. en dan zoek ik op mijn 'moderne' systeem hoe ik dat ding aan de gang moet krijgen. Maar later ook nog een originele W98SE gevonden.. gelukkig werkte die wel. Maar dan de USB driver aan de gang krijgen. :lol:

Ik ga vandaag waarschijnlijk wel weer verder, het voelt allemaal weer een beetje alsof ik 20 jaar terug in de tijd ga. En dat alleen om de PC ervaring uit de vorige eeuw te kunnen meemaken hahaha.. :D

Op de andere installatie had ik de Yamaha mixkaarten redelijk aan de praat. Cubase was het enige programma wat deze kaarten standaard supporte. Maar je moest wel loaded zijn om een beetje systeem te kunnen betalen waar dit in werkte denk ik.

Wie heeft er hier weleens met de AWE32 gewerkt? Ik herinner me die kaart nog wel uit die tijd. Daar had je ook een redelijke synth in standaard volgens mij. Heb ook destijds een keer een Music Maker artikel gelezen uit de AWE64 Gold. Heb deze kaart jaren terug ook eens gekocht en even geïnstalleerd maar wil ik ook nog wat mee rommelen.. zo leuk :)
 
Cubase SX was iets nieuwer geloof ik.Die sampler, was dat niet de DJ70? Tof ding.. ook een paar terug nog ergens kunnen kopen.
Ik kijk net even in dit lijstje: Zo interessant. :) Steinberg Cubase - Wikipedia als je naar onder scrollt zie je alle versies. ;)
Klopt! Je hebt gelijk, die SX kwam later.

Dat was inderdaad D70 en het was inderdaad een tof ding.
 
Klopt! Je hebt gelijk, die SX kwam later.

Dat was inderdaad D70 en het was inderdaad een tof ding.
Ik denk echt dat echt dat een goed werkend PC systeem (iets met windows) behoorlijk ver weg was voor de gemiddelde hobbyist. Geloof dat ik op mijn Pentium 90 nooit Windows 98 heb gezet. Was ook een afdankertje van mijn broer. Maar heb zijn Pentium II met SCSI ook later gekregen. :D Alleen een (pro) geluidskaart kon ik helaas toen even niet betalen. Een MAC was toen helemaal prijzig volgens mij, dat was echt iets voor studio's.
 
Atari 1040st met Steinberg Pro24. Dat was een eye opener na jaren van track voor track bouncen tussen 2 cassettedecks. Kan me nog goed mn versie van Moments in Love herinneren die ik in Pro24 heb gemaakt. Good times!
 
Atari 1040st met Steinberg Pro24. Dat was een eye opener na jaren van track voor track bouncen tussen 2 cassettedecks. Kan me nog goed mn versie van Moments in Love herinneren die ik in Pro24 heb gemaakt. Good times!
Moest even de geschiedenis erop naslaan maar dat zat dus nog voor Cubase? Wow.. Maar leuk ja! Ben zelf Cubase 2 gaan gebruiken en zie dat dat dus 91 á 92 moet zijn geweest... heb dit deel uit mijn OP gehouden.. is ook eigenlijk geen DAW maar wel leuk natuurlijk.. goeie ouwe tijd. :)

Zie in de link dat Cubase audio in 1994 is uitgekomen. Dit was dan voor Atari Falcon denk ik. Cubase 16 sporen audio en 8 met gebruik van reverb, chorus en EQ...
 
Nostalgie alert.

Ik ben in '93 begonnen (was 13 dus geen geld) nadat ik een bandje met amiga tracks had gehoord. Mijn vader was PC-verkoper dus die kon wel een sb16 regelen. In het begin was het letterlijk beats achter elkaar plakken in de windows geluidsrecorder, toen in cooledit. Nam je een kick, dan 8x plakken. Dan zelfde file met de hihat er doorheen gemixt, dan weer 8x, enz. Om een melodie te maken moest je dus geluiden pitchen met stretch en dan weer aan elkaar plakken. Ja, toen moest je nog ergens wat voor doen ;) Maargoed zo bouwde je dan een hele track en dan had je toch 16 bit stereo. Liet je dat horen op school en dan zeiden ze "wow goed geluid". Na een tijdje kreeg ik een AWE32 voor mijn verjaardag en kon ik aan de slag met Soundfonts enz (kent iemand dat nog?). Maar pas toen de trackers naar de PC kwamen, ging het los. Eerst Screamtracker, die crashte vaak, maar zorgde al wel voor bandjes vol met herrie. Ik ging naar die grote computerbeurzen in de RAI en kocht elke .MOD en .WAV CD-rom die ik kon vinden om samples te scharrelen en liep altjid met een memorecorder rond voor geluiden. Toen Jeffrey Lim met zijn Impulse Tracker een driver schreef voor de AWE kon je ineens in een tracker bij de EMU8000 chip en de reverb en filters gebruiken enzo. Dat was wat! Maar het geluid was..wollig, wat we nu analoog zouden noemen. Dus als de drums scherp moesten klinken maakte ik het in Fasttracker en mixte het dan met de AWE voor de dingen die "rond" moesten klinken. Werkte goed! Verder las ik de Future Music en had lekker veel tijd om muziek te maken. Achteraf hadden veel van die nummers wel op de gabberverzamelaars uit die tijd kunnen staan, maar ik dacht dat je daar een dikke vette studio voor nodig had. Dom van mij, veel platen uit die tijd kwamen rechtstreeks uit de Amiga.

Ik heb nog steeds een DOS(7.1) PC met AWE 32 staan, plus een hele doos met AWE-32's voor als er eentje stuk gaat. Ik weet niet waarom, het werkt gewoon zo lekker direct, je kunt er even snel een idee in kwijt. Booten in 5 sec. en gelijk muziek er in rammen, zonder gezeik over drivers enz.

Ah...nostalgie
 
Laatst gewijzigd:
Nostalgie alert.

Ik ben in '93 begonnen (was 13 dus geen geld) nadat ik een bandje met amiga tracks had gehoord. Mijn vader was PC-verkoper dus die kon wel een sb16 regelen. In het begin was het letterlijk beats achter elkaar plakken in de windows geluidsrecorder, toen in cooledit. Nam je een kick, dan 8x plakken. Dan zelfde file met de hihat er doorheen gemixt, dan weer 8x, enz. Om een melodie te maken moest je dus geluiden pitchen met stretch en dan weer aan elkaar plakken. Ja, toen moest je nog ergens wat voor doen ;) Maargoed zo bouwde je dan een hele track en dan had je toch 16 bit stereo. Liet je dat horen op school en dan zeiden ze "wow goed geluid". Na een tijdje kreeg ik een AWE32 voor mijn verjaardag en kon ik aan de slag met Soundfonts enz (kent iemand dat nog?). Maar pas toen de trackers naar de PC kwamen, ging het los. Eerst Screamtracker, die crashte vaak, maar zorgde al wel voor bandjes vol met herrie. Ik ging naar die grote computerbeurzen in de RAI en kocht elke .MOD en .WAV CD-rom die ik kon vinden om samples te scharrelen en liep altjid met een memorecorder rond voor geluiden. Toen Jeffrey Lim met zijn Impulse Tracker een driver schreef voor de AWE kon je ineens in een tracker bij de EMU8000 chip en de reverb en filters gebruiken enzo. Dat was wat! Verder las ik de Future Music en had lekker veel tijd om muziek te maken. Achteraf hadden veel van die nummers wel op de gabberverzamelaars uit die tijd kunnen staan, maar ik dacht dat je daar een dikke vette studio voor nodig had. Dom van mij, veel platen uit die tijd kwamen rechtstreeks uit de Amiga.

Ah...nostalgie
Cool!! Ik heb net wat FTII tracks zitten luisteren op YT.. wat gaaf!! Amiga ken ik ook. Heb ik zelf ook nog ergens liggen (met originele doos) en een primitieve midi in. :D
Het plan was om daar ook nog ooit wat mee te doen.. maar ja.. zoveel leuke spullen.. Maar FTII ging wel redelijk verder qua aantal tracks. Maar je geluidskaart moest het wel doen in DOS natuurlijk. Daarintegen hield je met in DOS draaien nog CPU over die anders Windows opslokte.

Maar leuk die trackers. Impulse Tracker ga ik ook ff op zoeken :) Ik heb ook nog een AWE32 volgens mij. Ook een AWE64 Gold. Die hadden idd effectjes en dat maakte het een compleet andere ervaring. Geloof dat een AWE32 ook meer geheugen aankon. Op de AWE64 moest je het met de interne 8mb doen. Maar daarmee kon je al prima uit de voeten.

Die MOD files was al wel een cultuur opzich denk ik. Dat werd ook gekopieerd toen al vrees ik? Ik was meer een Atari man maar ook daar hadden we een clubje van waar dingen gedeeld werden.
Ik had wel redelijk wat samplers in die tijd en die stuurde ik dan aan met Cubase. Een PC en midi samen laten lopen was toen vrijwel onmogelijk volgens mij. Maar het is nu achteraf zo ontzettend cool om alles uit die tijd te herontdekken.. juist omdat het nu kan maar in die tijd moest je door via via verhalen en uit magazines je kennis opdoen op gebied van computers en programma's.
 
Cool!! Ik heb net wat FTII tracks zitten luisteren op YT.. wat gaaf!! Amiga ken ik ook. Heb ik zelf ook nog ergens liggen (met originele doos) en een primitieve midi in. :D
Het plan was om daar ook nog ooit wat mee te doen.. maar ja.. zoveel leuke spullen.. Maar FTII ging wel redelijk verder qua aantal tracks. Maar je geluidskaart moest het wel doen in DOS natuurlijk. Daarintegen hield je met in DOS draaien nog CPU over die anders Windows opslokte.

Maar leuk die trackers. Impulse Tracker ga ik ook ff op zoeken :) Ik heb ook nog een AWE32 volgens mij. Ook een AWE64 Gold. Die hadden idd effectjes en dat maakte het een compleet andere ervaring. Geloof dat een AWE32 ook meer geheugen aankon. Op de AWE64 moest je het met de interne 8mb doen. Maar daarmee kon je al prima uit de voeten.

Die MOD files was al wel een cultuur opzich denk ik. Dat werd ook gekopieerd toen al vrees ik? Ik was meer een Atari man maar ook daar hadden we een clubje van waar dingen gedeeld werden.
Ik had wel redelijk wat samplers in die tijd en die stuurde ik dan aan met Cubase. Een PC en midi samen laten lopen was toen vrijwel onmogelijk volgens mij. Maar het is nu achteraf zo ontzettend cool om alles uit die tijd te herontdekken.. juist omdat het nu kan maar in die tijd moest je door via via verhalen en uit magazines je kennis opdoen op gebied van computers en programma's.
...heb je echt ergens een Amiga liggen in de originele doos? Die kon weleens goud waard zijn! M.n. de 1200 en de 600 zijn nog erg gewild. Als 'ie niet te verkleurd is, is het helemaal mooi.
De AWE64 Gold is de opvolger van de AWE32. Ze lijken op elkaar maar de audio routing op de 64 is beter. De AWE 32 ruist nogal. Wel zijn er S/PDIF connector pins op te vinden die je vrij eenvoudig naar buiten kunt voeren. Via die weg gingen mijn samples later naar de Akai S3000XL.

Impulse Tracker is ook op systemen van nu nog te gebruiken want geport naar SDL (met de engine van Modplug tracker) -> Schism Tracker
Fasttracker ook --> 16-bits.org - home of 8bitbubsy (plus verbeterde versie voor native DOS, zie ook zijn Protracker voor echt native Amiga hardware)
 
Back
Top