PC DAW's ervaringen uit de vorige eeuw

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
9.983
Locatie
-
Het klinkt ver weg. En in feite is er ook heel veel veranderd. Ik heb mijn passie (synths, drumcomputers en die sequencen) ergens in 1997 vaarwel gezegd. Het huwelijk dwong mij tot huisje (kopen) boompje, beestje.. etc.. Minder vrije tijd en alles opzij leggen voor onderhoud aan leven en huis. Hield toen wel mijn Yamaha Pro-mix maar maakte voornamelijk muziek met anderen, ook zelfs wel eens een band opgenomen met dit apparaat.. maar dan rechtstreeks op de Minidisc. In 1 take.

Begin ninetees was tape het enige medium aangezien geheugen en HDs extreem duur waren. Heb nog wel enige tijd gespeeld met het idee om een Yamaha MD8 te kopen, volgens de folder zou die ook syncen aan mijn atari via midi maar ik durfde de gok gewoon niet te nemen doordat er geen enkele gebruikers ervaring bekend was in mijn kennisenkring en internet was toen nog niet de vraagbaak die het nu is. En natuurlijk was er digitaal ook de Alesis de ADAT recorder.
Halverwege de 90s kwam het wel dichterbij maar nog steeds onbetaalbaar voor de gemiddelde persoon die het moest bekostigen van zijn daytime job. Ik betaalde voor mijn Pro-mix destijds (1994) alleen al bijna 4600 gulden. En daar zaten niet eens recordingbussen op. Een kennis van me ging later een cursus doen, die was ook min of meer geënt op de Yamaha 02r. Ook wel over gefantaseerd en de folder meegenomen destijds.. maar dan was je nog nergens want je moest ook een computer hebben met audiointerface.

Ik kwam destijds weleens bij een muziekzaak (Studio de dijk Alkmaar), daar weleens wat meegekregen over systemen voor de Mac (pro-tools dacht ik). Zelf had ik slechts een Atari ST voor sequencing en datzelfde merk heeft de ST ook later opgevolgd met de Falcon gemaakt, die met de juiste software audio kon opnemen.
Mijn broer was halverwege ninetees helemaal into computer en cad programma's. En weleens wat bekeken bij een locale PC winkel herinner ik me maar de ervaringen met PC's die ik van hem meekreeg waren toen al niet zo positief.. :D

Mijn eerste PC recording ervaring dateert ergens uit 96/97 (gok ik). Samen met een maatje van me nam ik weleens wat op. (hij speelde keys en ik deed dan wat vocalen.) Hij een Pentium (I) 166 met daarin een Tahiti Turtle Beach geluidskaart voor de audioverwerking en kon daarmee toch aardig wat spoortjes audio weergeven alvorens je moest bouncen. En de kwaliteit was ook best goed. Beter als met de gemiddelde SoundBlaster.
Naderhand toen ie na een upgrade van een PII toch tegen problemen aanliep.. (krakend geluid en andere ellende) heb ik deze droom, een PC voor audio opnames maar laten varen en was bovendien ook weer meer met anderen aan het musiceren. Wel bijna nog een tweedehands 486 gekocht. Het plan was om daar zo'n DB50XG synthesizer kaart in te stoppen samen met bijbehorende geluidskaart. Dat was geloof ik de laatste droom die wegens angst voor of het allemaal wel zou gaan werken maar laten varen.

Toch blijft die periode, waar ik de deur bewust heb dichtgetrokken voor die geldverslindende hobby (muziek opnemen), me interesseren en heb ik naderhand van alles uit die tijd gekocht. Niet de DB50XG maar de opvolger; SW1000XG. Deze kaart had een andere vriend van me gekocht, maar zijn ervaringen waren niet al te goed want drivers werden na windows 98 in eerste instantie niet geüpdate. En dan was er ook nog het Yamaha DSP factory systeem, zelfde gezeur met de driversupport. Dat kwam ergens eind 98 uit en was volgens mij echt een prijsdoorbraak en had vrijwel alle features van de 02r met 16 kanelen maar dan in je computer. Toch waren PC's (toen al) iets waar je altijd een beetje reserves had. (confilcten en ander gezeur dus). PC was destijds wel iets betaalbaarder dan Mac en de verkoopprijs van de DSP factory kaart was zelfs niet zo heel hoog als je het vergeleek met digitale mixers maar de reputatie met PCs is vanouds her al niet al te best dus.

Ik ken (en bezit deels) verder het Lexicon Core 32 systeem. Dateert van 1998 voor zover ik kan ontdekken. Extreem zware DSP kaart die aardig wat tracks kon weergeven en met de juiste bijbehorende interface (AD/DA) ook meer sporen kon opnemen dacht ik. Maar dit had in tegenstelling tot Yamaha DSP factory geen EQ, wel 2 effecten die kwalitatief gelijk waren aan de PCM90. Driver support is ook hiervan gestopt bij W98.

Verder heb ik ooit nogeens een Ensoniq Paris systeem gekocht. Dit is in 1997 voor het eerst gemaakt en werkt alleen op PC dacht. Bovenstaande systemen werkten ook op MAC dacht ik. Maar Paris was waarschijnlijk pas veel later verkrijgbaar in Europa. Geen idee wat de nieuwprijs was ook maar dit leek qua mogelijkheden aardig op DSP factory en werd zelfs geleverd met software om audio op te kunnen nemen. Daarbij was er ook een controller die de software bediende. Vandaag de dag zijn er nog steeds mensen die beweren dat de audioprocessing via dit systeem een bepaald karakter toevoegt wat niet met software valt te bereiken. Iets zoals analoge summing. Ik heb er zelf tot nu toe wat mee geprobeerd en voornamelijk ontdekt dat de effecten ook heel erg lekker klinken.. (deels afgeleid van DP2 en 4). Het systeem is daarbij uitbreidbaar zodat je ook meer dan 16 kanalen kunt processen.

Korg Oasys PCI heb ik ook 2 kaarten van maar kwam uit in 1999. Een leuke bonus hiervan is dat het ook een goede synthesizer emulatie is. Dit systeem kwam uit in 1999. In die tijd was er natuurlijk al wel wat meer CPU kracht beschikbaar in computers maar de klankkwaliteit van de Prophet 5 emulatie op deze kaart was stukken beter dan bv de Pro-52 van NI die in 2000 uitkwam.
De Korg Oasys PCI werkt met 8 stereo bussen waar je EQ's in kunt toepassen bv. Er was ook nog een Audio versie van deze kaart maar die miste behoorlijk wat DSPs en mogelijkheden om te mixen en effecten te generen. De Oasys PCI was ook geschikt voor Mac trouwens. Mijn eigen ervaring met dit systeem is dat het super stabiel werkt. Helaas zijn de drivers na Windows 98 niet meer geupdate ook en maximaal 1 kaart per systeem.

Het DSP factory systeem van Yamaha heb ik een hele verzameling van. Dit klinkt erg goed! Verschillende AX44 patchbays (4in/4out) en een 2x8 kanaals adat kaart. En deze is te combineren met de SW1000xg synthesizer kaart zonder conflicten. Leuke weer van die kaart is ook dat je er een PLG board op kunt plaatsen. Weliswaar trekt dit alles een behoorlijke hoeveelheid stroom dus een gemiddelde ATX voeding kan het hier behoorlijk moeilijk mee krijgen. Zelf weleens met een oude Cubase versie (VST32) de kaarten aangestuurd. Dan kun je de EQs en effecten allemaal bedienen. Er zat natuurlijk wel iets van effecten en EQ in Cubase maar daar moest je destijds met een Pentium I (of II als je geluk had) wel wat spaarzamer mee omgaan. Yamaha DSP Factory Hard Disk Recording System

Tot nu toe heb ik dus alleen maar geëxperimenteerd met bovenstaande systemen en mogen concluderen dat er een hoop verbeterd sinds de vorige eeuw. :) Alleen al het feit dat de gemiddelde harde schijf een behoorlijke beperking was. Geloof dat het toen ook een beetje de disc lees snelheid was waar de beperking lag. Ben het ff kwijt maar ATA66 kwam pas in 99 ofzo?? Daarvoor had je met 33mb/s wel een soort bottleneck qua maximum weer te geven kanalen.

Ik ben echt heel benieuwd wie er hier in de vorige eeuw nog meer met PC hebben opgenomen. Of het misschien ook wel opgegeven heeft. :D
 
Laatst gewijzigd:
Even graven... Na de stereomix opnemen van de mixer met een SB ging het hier naar een terratec EWS64XL. Multitracken kun je dat ook amper noemen. Er zaten wat effecten bij de software die bij die kaart hoorde (Edison) en opnemen ging met Cubase VST24 op een celeron333. Eigenlijk liep ik nooit tegen beperkingen aan. Dit kwam voor het grootste deel waarschijnlijk omdat ik amper complete tracks maakte in die tijd, maar ook omdat ik "van nature" al spaarzaam met resources omging. Als klein gemmetje maakte ik bliepjes met een MSX en dan was je snel klaar met 3 audiokanalen, en dit heeft me tot op heden gevormd qua gebruik van resources. Bouncen is m'n 2e natuur :)

Met losse DSP-kaarten heb ik nooit iets gedaan.
 
Hey die EWS64XL ken ik. Leuk programma zit erbij ook ja. Heb er daar ook een paar van. En ook die Microwave PC versie, klinkt super! De sampler had ook een behoorlijk polyfonie volgens mij. Het is alleen wel een gedoe met die IRQs instellen kan ik me herinneren met name als je meerder kaarten gaat draaien in 1 systeem.
Het is me ooit gelukt deze kaart in een PC te draaien samen met de Oasys kaart, DSP factory kaart en de SW1000xg. Hierop zat later ook nog een PLG AN board geprikt. Gebruikte deze kaarten dan voornamelijk als synthesizer en heb er ooit dit nog mee gemaakt. Ouwe 90's computer meuk mix Ik krijg gewoon weer zin de hele boel te installeren als ik het hoor :

Had ook nog ff contact met dat maatje van me die die Turtle Beach Tahiti kaart had. Het totaal af te spelen tracks was echt bizar laag.. iets van 6 ofzo. :D Maar die DSP kaarten zorgden dus wel voor een soepeler verloop en met name het feit dat je EQen en Effecten kon gebruiken zonder afgerekend te worden in CPU verbruik. :)
 
Die sampler was inderdaad ook leuk. Later toen ik een nieuw systeem had (amd1800 met en EWS88MT) heb ik nog eens geprobeerd om die 2 aan elkaar te knopen en de 64XL alleen als sampler te gebruiken. Nooit echt een groot succes geweest (latency).
Dat was trouwens ook al begin deze eeuw :bekdicht:

Ik heb al dat spul nog op zolder staan :D
 
Hola.
Ik ook van het eerste
Uur atari.
Toen kwamen zij van interface bij mij en niemand kwam er uit
.uiteindelijk uiteindelijk ikzelf
Het was allemaal nieuw he.
Altijd trouw aan cubase geweest van het eerste uur.
Nu veel makkelijker
En wilde dat het toen was.
Groeten van andreos.
 
Die sampler was inderdaad ook leuk. Later toen ik een nieuw systeem had (amd1800 met en EWS88MT) heb ik nog eens geprobeerd om die 2 aan elkaar te knopen en de 64XL alleen als sampler te gebruiken. Nooit echt een groot succes geweest (latency).
Dat was trouwens ook al begin deze eeuw :bekdicht:

Ik heb al dat spul nog op zolder staan :D
hmm.. ik dacht dat Ed!son stand-alone werkte toch? Of betrok die EW88MT driver (audio menuutje) die EWS64 erbij dan? Die 88 kaart heb ik er nog een een hele berg van. Mooi systeem en klonk goed! Je kon er in totaal 4 in 1 systeem draaien en dan had je 32 i/o. Tijd terug nogeens op W10 aan de praat gekregen en op een grote mixer een projectje gemixt. :) Maar nu, na die laatste W10 update zou ik het niet meer weten. Mijn E-MU 1820m, 1616m doen het sindsdien niet meer en Mlan werkt alleen nog maar op 48khz. :( Soms denk ik weleens om gewoon terug te gaan naar een extra XP of W7 systeempje, heb nog zoveel leuke spulletjes die het niet meer doen op W10.
 
Hola.
Ik ook van het eerste
Uur atari.
Toen kwamen zij van interface bij mij en niemand kwam er uit
.uiteindelijk uiteindelijk ikzelf
Het was allemaal nieuw he.
Altijd trouw aan cubase geweest van het eerste uur.
Nu veel makkelijker
En wilde dat het toen was.
Groeten van andreos.
Maar hoe nam je op dan? Atari (ST) was midi only. Welke (oudeere) versies van Cubase heb je nog trouwens? Ik zoek eigenlijk nog een oudere VST (32 of 24) versie. :)
 
hmm.. ik dacht dat Ed!son stand-alone werkte toch? Of betrok die EW88MT driver (audio menuutje) die EWS64 erbij dan?
Nee, 2 verschillende pc's en dan via midi. Vragen om ellende natuurlijk :D

Dat van die meerdere kaarten wist ik (ook te zien in het menu). Nadeel is dan wel dat je ook 4 pci-slots kwijt bent, of kun je op zowel de interne als externe aansluiting een breakout-box aansluiten ? (kan me niet voorstellen)
 

Attachments

  • vst32.jpg
    vst32.jpg
    3,8 MB · Bekeken: 275
Nee, 2 verschillende pc's en dan via midi. Vragen om ellende natuurlijk :D

Dat van die meerdere kaarten wist ik (ook te zien in het menu). Nadeel is dan wel dat je ook 4 pci-slots kwijt bent, of kun je op zowel de interne als externe aansluiting een breakout-box aansluiten ? (kan me niet voorstellen)
Ah.. ok ja. Dat herken ik wel.. met 2 PCs opnemen. ;)

Ja, voor 4 kaarten moet je ook een geschikt moederboard hebben. Het is idd 1 break-outbox op 1 kaart. Die interne aansluitingen heb ik eigenlijk nooit gebruikt. Misschien kun je er wel iets als een Microwave PC uitbreiding op aansluiten. Die komt dan digitaal binnen. Dat werkt op een nieuwere DMX6 fire wel in ieder geval.
 
Kan ik je hier misschien blij mee maken ? :)
Hey !!! Dat zou perfect zijn. Ik wil eens in mijn leven die oude Yamaha DSP factory kaart gedraaid hebben in W98 :D De VST 32 versie ondersteund deze kaart. Ik stuur je even een PB :)
 
Ik ben pas in het PC tijdperk begonnen. Ik denk zo rond 1993/1994. Met een 386 draaiend op MS Windows for Workgroups 3.11 onder DOS met een Roland MPU401 MIDI kaartje en later een Terratec 32/96 stereo geluidskaart met wavetable erbij. Dat was de tijd dat ik langzaam van mijn Fostex 280 4-sporen recorder afstapte, en overging naar de eerste vorm van primitieve audio recording in Cubase, toen VST nog niet bestond. Dan was dan Cubase 3.0. Nooit gestopt gelukkig. Nu een 64ch mixer en Cubase Pro 11 met totaal 7 MIDI I/O poorten en 24 I/O audio. Het was toen, begin nineties een mooie tijd, maar ook veel gepruts en geklooi met de toen nog opkomende digitale techniek. Nu ben ik blij dat ik een volledig hybride studio heb, met én veel hardware (die ik toen echt never nooit kon betalen, maar nu vooral tweedehands veel goedkoper is geworden), én veel software. Best of both worlds.
Op MIDI gebied toen trouwens begonnen met een Roland R-70 drumcomputer en een Korg WaveStation SR. Beide heb ik nog steeds, en nog steeds blij dat ik ze nooit heb weggedaan.
 
Maar hoe nam je op dan? Atari (ST) was midi only. Welke (oudeere) versies van Cubase heb je nog trouwens? Ik zoek eigenlijk nog een oudere VST (32 of 24) versie. :)
Hola.
Ik geloof dat het cubase 3 was.
Ik stuurde mijn keyboard en cubase
Via atari aan.was toen de eerste met midi later ook anderen.
 
Ik ben pas in het PC tijdperk begonnen. Ik denk zo rond 1993/1994. Met een 386 draaiend op MS Windows for Workgroups 3.11 onder DOS met een Roland MPU401 MIDI kaartje en later een Terratec 32/96 stereo geluidskaart met wavetable erbij. Dat was de tijd dat ik langzaam van mijn Fostex 280 4-sporen recorder afstapte, en overging naar de eerste vorm van primitieve audio recording in Cubase, toen VST nog niet bestond. Dan was dan Cubase 3.0. Nooit gestopt gelukkig. Nu een 64ch mixer en Cubase Pro 11 met totaal 7 MIDI I/O poorten en 24 I/O audio. Het was toen, begin nineties een mooie tijd, maar ook veel gepruts en geklooi met de toen nog opkomende digitale techniek. Nu ben ik blij dat ik een volledig hybride studio heb, met én veel hardware (die ik toen echt never nooit kon betalen, maar nu vooral tweedehands veel goedkoper is geworden), én veel software. Best of both worlds.
Op MIDI gebied toen trouwens begonnen met een Roland R-70 drumcomputer en een Korg WaveStation SR. Beide heb ik nog steeds, en nog steeds blij dat ik ze nooit heb weggedaan.
Ja, dat veel nu betaalbaar is geworden (en beter vooral) maakt dit de ideale tijd. En een computer alleen is tegenwoordig al toereikend. Ik denk dat als je bent begonnen op een Pentium of zelfs 386, je wel veel meer waardering hebt voor de hedendaagse techniek. Het enige wat ik er minder aan vind is dat het allemaal zo gemakkelijk gaat.. je hoeft nergens meer te zweten of ellende doorstaan om ergens te komen (geen strijd geen glorie of zoiets). Aan de andere kant heb ik laatst wel min Mlan systeen en E-MU 1820 + 1616m vaarwel moeten zeggen. Maar goed. Behringer X18 en Audient id14 voor in de plaats gekomen en weer helemaal tevreden. :)

Het is wel leuk om te zien dat Cubase (of Steinberg) de grondlegger is geweest van VST met die benaming van de eerste versie. Je had ook DX versies van Plug-ins in eerdere DAW.

Wavetable synths zijn trouwens nog steeds heel populair bij gamers. Ik zat tijden terug weleens te kijken of ik niet zo'n DB50XG boardje kon bemachtigen.. toen al tegen de 50 euro.. nu gewoon compleet onvindbaar of voor heel veel geld.
 
Ja, dat veel nu betaalbaar is geworden (en beter vooral) maakt dit de ideale tijd. En een computer alleen is tegenwoordig al toereikend. Ik denk dat als je bent begonnen op een Pentium of zelfs 386, je wel veel meer waardering hebt voor de hedendaagse techniek. Het enige wat ik er minder aan vind is dat het allemaal zo gemakkelijk gaat.. je hoeft nergens meer te zweten of ellende doorstaan om ergens te komen (geen strijd geen glorie of zoiets). Aan de andere kant heb ik laatst wel min Mlan systeen en E-MU 1820 + 1616m vaarwel moeten zeggen. Maar goed. Behringer X18 en Audient id14 voor in de plaats gekomen en weer helemaal tevreden. :)

Het is wel leuk om te zien dat Cubase (of Steinberg) de grondlegger is geweest van VST met die benaming van de eerste versie. Je had ook DX versies van Plug-ins in eerdere DAW.

Wavetable synths zijn trouwens nog steeds heel populair bij gamers. Ik zat tijden terug weleens te kijken of ik niet zo'n DB50XG boardje kon bemachtigen.. toen al tegen de 50 euro.. nu gewoon compleet onvindbaar of voor heel veel geld.
Ja, alles zelf uit moeten zoeken was toen een hele uitdaging. Toen ging je niet even zoeken op internet, dat had ik in het begin niet eens. Toen was het gewoon magazines en boeken en manuals lezen om kennis op te doen. Tegenwoordig is iedereen van don't RTFM. Alles willen ze tegenwoordig voorgekauwd krijgen en moet instant werken.
Ook bijvoorbeeld hoe mensen aankijken tegen betaalde VST's en DAW's. Als je vroeger een compressor wilde hebben, moest je naar de winkel en was je voor de goedkoopste al meer dan fl (nu €) 200 kwijt. Tegenwoordig moet alles maar gratis zijn en klagen ze dan nog over de kwaliteit. Dus ik heb de afgelopen 25 jaar ook wel een mentaliteit-shift gezien. Niet ten goede, waarmee ik zeker niet wil zeggen dat alles vroeger beter was. Maar eigenlijk wel leuker.

Recent had ik ook nog een klant van mij die (terecht) steen en been klaagde dat hij niets meer aan zijn Creamware kaart heeft. Ik had toen ik naar Windows 7 ging hetzelfde met mijn MidiSport Midiman (nu M-Audio). Maar die zijn toen op hun schreden teruggekeerd en hebben achteraf toch nog 64-bit drivers geschreven voor de oude MIDI interfaces, maar toen had ik hem al het raam uitgetrapt voor een MOTU (geen spijt van hoor!). De ellende staat mij misschien ook nog te gebeuren met mijn ECHO FireWire interfaces. Het merk bestaat niet meer als zodanig, en ik moet het doen met de drivers die ervan zijn. Werken die eens met een nieuwere OS niet meer, kunnen die ook het raam uit en moet ik op zoek naar een (duur) vergelijkbaar alternatief.
 
Ik ben begonnen met Fasttracker op een XT, 5.25 floppies, 3.5 DD, monitor, volgens mij met 128kbyte RAM, zonder harddisk,muis. Dat was lekker spartaans.
Later Encore,Cakewalk,Cubase,Screamtracker3,ImpulseTracker,Ztracker op de 386SX,486DX2 met Soundgalaxy16 (incl OPL chip :P) waar langzaam de synthesizers,samplers,grooveboxen aan kwamen te hangen.
Daarna een tijd 100% hardware icm Tascam CDRW700, Alesis HD24 en tegenwoordig weer hardware icm PC.

edit:
Eigenlijk ben ik begonnen met muziekmaken op de MSX2 met PhilipsMusicModule (OPL) van de broer van m'n kameraad ipv PC. Als hij er niet was sloot ik me op in zijn slaapkamer waar die msx stond.
 
Laatst gewijzigd:
Ja, alles zelf uit moeten zoeken was toen een hele uitdaging. Toen ging je niet even zoeken op internet, dat had ik in het begin niet eens. Toen was het gewoon magazines en boeken en manuals lezen om kennis op te doen. Tegenwoordig is iedereen van don't RTFM. Alles willen ze tegenwoordig voorgekauwd krijgen en moet instant werken.
Nooit bij stil gestaan dat er magazines en boeken waren . Ik heb alles zelf uit zitten zoeken, kende in mijn omgeving niemand anders die muziek maakte op de PC.
 
Nooit bij stil gestaan dat er magazines en boeken waren . Ik heb alles zelf uit zitten zoeken, kende in mijn omgeving niemand anders die muziek maakte op de PC.
Hoofdzakelijk natuurlijk de manuals. Ik wist bv niet wat aux send/return was, dat heb ik uit de manual van mijn Fostex 280 gehaald. Maar ik haalde ook productcatalogi in muziekwinkels en las bv de Sound On Sound (SOS) en Future Music. En natuurlijk de manual van Cubase vanaf dat ik dat had (ca 1993-1994). En ik heb ook nog eens een heel dik MIDI boek gekocht. Staat hier nog steeds in de kast.
 
Back
Top