• Welkom terug op het vernieuwde Synthforum!
    Lukt het inloggen niet meer? Voer dan een wachtwoord reset uit via Wachtwoord vergeten.
    Krijg je geen e-mail van Synthforum als je je wachtwoord probeert te resetten (bij hotmail, live of outlook accounts)?
    Lees dan deze mededeling!

PC DAW's ervaringen uit de vorige eeuw

Bono

SPQR
Hey leuk!! Heb zelf ook aleens naar Studio One zitten kijken maar eigenlijk bevalt Reason (na Cubase) uitstekend. Ik gebruik het dan in combinatie met Ableton via Ableton link. Maar wie weet ga ik Studio One ooit nog eens proberen. Ondersteund het eigenlijk ook Ableton Link?
Volgens mij zijn de ontwikkelaars van Studio One ex-werknemers van Steinberg

clintrubber

Ouwe rot
hmm.. ik dacht dat Ed!son stand-alone werkte toch? Of betrok die EW88MT driver (audio menuutje) die EWS64 erbij dan? Die 88 kaart heb ik er nog een een hele berg van. Mooi systeem en klonk goed! Je kon er in totaal 4 in 1 systeem draaien en dan had je 32 i/o. Tijd terug nogeens op W10 aan de praat gekregen en op een grote mixer een projectje gemixt. :) Maar nu, na die laatste W10 update zou ik het niet meer weten. Mijn E-MU 1820m, 1616m doen het sindsdien niet meer en Mlan werkt alleen nog maar op 48khz. :( Soms denk ik weleens om gewoon terug te gaan naar een extra XP of W7 systeempje, heb nog zoveel leuke spulletjes die het niet meer doen op W10.
Goed dat ik deze ook nog even van je lees.... op basis van een eerder bericht mbt EWS88MT zou ik er met W10 mogelijk een gokje aan gewaagd hebben, maar beter dus W7.... mocht dat uberhaupt nog draaien op die, goh, wat zat er ook alweer in, iets Pentium-ish...?

Eis-T

Dampgolf
In de vorige eeuw werkte ik hoofdzakelijk met Magix Music Maker 6. Deze DAW wordt soms wat lacherig over gedaan, maar zo terugdenkend was het enige grote gemis in dit pakket de VST en .mp3 ondersteuning, maar verder kon het gewoon alles wat je van een basis DAW mag verwachten. Heb er jarenlang plezier van gehad en ben er pas redelijk laat vanaf gestapt, zo rond ableton 4 of 5 geloof ik.

In het "harde schijven verhaal" van eerder in het topic moet ik denken aan mijn - in de kringloop verkregen - Korg DW1600. Een prachtige harddisk recorder met leuke onboard fx en mooie pre-amps, maar de harde schijf maakt het geluid van een stofzuiger. De harde schijf is te vervangen (heb deze er al uitgeschroeft), maar zie deze vandaag de dag nog maar eens in een computer te hangen om daarop de firmware uit te lezen en op een stillere schijf in te laden. Wie kan me met iets van een windows-98 machine uit de brand helpen? (omgeving Wageningen)

Knop

Ex-Retro
In de vorige eeuw werkte ik hoofdzakelijk met Magix Music Maker 6. Deze DAW wordt soms wat lacherig over gedaan, maar zo terugdenkend was het enige grote gemis in dit pakket de VST en .mp3 ondersteuning, maar verder kon het gewoon alles wat je van een basis DAW mag verwachten. Heb er jarenlang plezier van gehad en ben er pas redelijk laat vanaf gestapt, zo rond ableton 4 of 5 geloof ik.

In het "harde schijven verhaal" van eerder in het topic moet ik denken aan mijn - in de kringloop verkregen - Korg DW1600. Een prachtige harddisk recorder met leuke onboard fx en mooie pre-amps, maar de harde schijf maakt het geluid van een stofzuiger. De harde schijf is te vervangen (heb deze er al uitgeschroeft), maar zie deze vandaag de dag nog maar eens in een computer te hangen om daarop de firmware uit te lezen en op een stillere schijf in te laden. Wie kan me met iets van een windows-98 machine uit de brand helpen? (omgeving Wageningen)
Bedoel je de D-1600? Is het wel echt de schijf en niet een ventilatortje oid? Volgens mij kun je er gewoon een nieuwe, lege harddisk in stoppen, de firmware zit toch in de machine? Jumper op de schijf op "master" zetten (meeste disks zijn automatisch master als er géén jumper op zit).

Ik denk ff hardop: Je zou er eigenlijk gewoon een SATA drive in moeten kunnen zetten. IDE-schijven worden nu wel echt oud allemaal. Er zijn adaptertjes van IDE naar SATA. Geen snelheidswinst maar wel beter verkrijgbare, nieuwere schijven. Could work?

MeneerJansen

y = sin (x)
Ik heb helaas geen ervaringen met DAW's in de jaren '90. Enige dat mij de ogen deed openen was Rebirth van Propellerhead (geloof ik nog net jaren '90). Dat was een app die een 909, 808 en twee 303's emuleerde. In ene werd me duidelijk waarmee het leeuwendeel v/d Techno uit begin jaren '90 gemaakt was.

Wat me wel leuk lijkt uit nostalgische overwegingen is de Atari ST gebruiken met Cubase. Omdat dat nog heel "hands on" is. De computer stuurt alleen je apparatuur aan (Midi). Neemt niets op. Ik denk dat de DAW in die tijd dan ook een stuk makkelijker te doorgronden was dan de onmogelijke zooi die het tegenwoordig is.

OnAcid

Slager van Schiedam
Enigszins gerelateerde video van Vince Clark over sequencing met de BBC Micro:

jserle

JS Jacques Serle
Al de jaren tot nu toe heb ik het uit mijn hoofd gelaten om muziek te maken met de computer.
Ook geen VTS e.d.
Nu nog niet.
Alleen om opnamen te maken toen.
En nu nog niet.
Alleen nu met een digitale (stand alone recorder)
Dat kwam omdat ik zag dat , voor de jaren negentig Apple II de boel besodemieterde door asociale prijzen te vragen in pakweg 1983.
Daar stopte ik mee in 1984 toen een paar gasten op een muziek/computer beurs brutaal zeiden dat ze niets te MACen hadden.
Dat was mijn voorbeeld.
Dus voor mij nu nog steeds geen computer met een muziek software.
En dat het dan toen weer afgelopen was na een paar jaar met muziek uit die Apple II daar kwam nadien weinig meer uit.
Ook ik ontkwam er niet aan `leergeld` te betalen door te dure dingen te kopen.
>>Ongeveer half de jaren negentig zat de DVD er aan te komen om zelf op te nemen.
>>`K Gebruikte cassetterecorder meer niet.
>>Daarna DVD.
>>Meer kanaals (16) Alleen MIDI met Cubase 0.1 uit 1992 werkt nog steeds op 32bits Windows 7 e.d. + rompler hardware SYNTHersizer met acht uitgangen.
Daar kwam muziek uit en nog.
Over duurzaamheid gesproken.
En daar moest ik het mee doen.
Redelijk financieel `ongeschonden` die tijd doorgekomen.
Behalve een miskleun met een Philips DCC.
Vanaf nummer één of nul ben ik lid geworden van het muziek tijdschrift Interface.

Laatst gewijzigd:

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Ik zag deze computer altijd in die Engelse Future Music magazines, de Acorn RISC PC... Ik heb er maar 1 keer eentje het echt gezien ze waren vrij zeldzaam..
Atari ST/Falcon 030, Amiga, Apple PowerMac's en aan eind 90's ook PC's..... Dit waren toch wel de muziekcomputers in de Nineties..

PRODPIC-6037.jpg

Laatst gewijzigd: