MIDI interface anno 2021

bikkel

Everything is on the One
Lid sinds
14 november 2001
Berichten
12.715
Locatie
Utrecht
Ik ben langzaam mijn studiootje weer aan het herinrichten en een van de eerste dingen die ik weer nodig ga hebben is een MIDI interface. Ik heb voorheen een Edirol UM-880 gehad die prima beviel maar Roland/Edirol maakt geen grote MIDI interfaces meer. Maar inmiddels is mijn gebruikspatroon ook een beetje gewijzigd en wil ik hybride computer sequenced of totaal OTB kunnen werken. Dat houdt in dat ik een geluidskaart zoals de Motu 16A ga aanschaffen waarmee ik zowel CV/Gate en audio kan uitsturen als al mijn instrumenten kan opnemen, maar ook kan mixen. Dus dan maak ik er een digitale mixer van op het moment dat de computer niet aan gaat. Tevens moet de MIDI interface nu zowel een soort MIDI patchbay kunnen zijn als een USB MIDI interface voor een computer. Ik heb een aantal interfaces gezien die interessant kunnen zijn maar ik ben echt een beetje het spoor bijster na de Midex en UM-880. Vrijwel alle namen zeggen me helemaal niks:

  • iCON Cube Mi5 USB
  • iConnectivity mioXL
  • iConnectivity mioXM
  • Midiplus MIDI 4x4
  • TIE 4i4o
  • ESI M4U XT
  • ESI M8U eX USB 3.0
  • Nektar MIDIFLEX 4
Het enige wat me bekend voorkomt zijn Midiplus en ESI en dat waren de interfaces die ik vroeger niet kocht (ik weet eigenlijk niet eens waarom meer!).

Het moet werken onder macOS maar dat is volgens mij nooit een probleem wel?
 
Ha! Komt dat effe mooi uit, ik zoek ook zoiets.

Die RK-006 en die van dreamer lijken me super handy.

Ik gebruik nu nog een midiman 4x4! Onverwoestbaar, maar die per-port functies van die nieuwe interfaces lijken me ook wel wat!
 
Die retrokits dingen zijn super, klein en werken geweldig. en goeie support, en support your locals en zo ;-)
andere optie zijn ook degenen van Miditech, ook prima spul, ik heb ooit de 16x16 getest. prima ding voor weinig geld.
hier draait de midex8 met cubase nog steeds!
 
idd, de Unitor en AMT hebben geen 64 bit driver,, en mss komt die er ook nooit bij >= Catalina & Big Sur
K weet ook nog niet wat de opvolger gaat worden van al die Midex8 en Unitor/AMT8 hier
De midex werkt zelfs al niet meer op Yosemite,,
 
Laatst gewijzigd:
emagic bestaat al een jaartje of 20 niet meer, dus dat zal idd ook niet gebeuren. ik sta verbaasd dat die midex nog draait. en met mijn cubase 5 is het nog steeds het enige combo waarmee ik onder win10 7-8 drummachines en 10 arp/sequencers sync kan laten lopen. tijdje geleden met Gerrit van Retrokits eens een hele test gedaan, maar met alle andere interfaces haal ik niet eens de helft. ligt aan windhoos, hij kreeg het zooitje op een macje wel prima aan de praat en sync.
 
De Motu midi express 128 is een ouwetje maar doet het nog prima. Hij wordt nog nieuw gemaakt en de drivers worden nog gesupport. Ook onder windows niets te klagen over timing en stabiliteit. Het is niet een van de goedkoopste....
 
idd, de Unitor en AMT hebben geen 64 bit driver,, en mss komt die er ook nooit bij >= Catalina & Big Sur
De AMT8 draait bij mij op Catalina gewoon hoor. Drivers installeren hoeft niet meer als je logic gebruikt, wordt nog steeds gewoon ondersteund en automatisch geinstalleerd. In fact je kan de drivers niet eens meer installeren. Alleen de controlpaneel/patchfunctie werkt niet meer, maar de 8x8 midiinterfacepoorten wel. Je ziet ze ook gewoon in logic. In audio/midi setup van OSX zie je hem ook gewoon.
 
Ik zie de moto midi xt niet in u lijstje staan
ik heb die gekocht als vervanging van mijn midex 8
Die heeft ook de gevraagde pathbay optie dewelke de express 128 niet heeft
ik heb een setup gemaakt als user preset en zo switch ik van factory preset 1(DAW als master clock)met een druk op de knop naar OTB werken.

Er zit ook een factory preset in om OTB te werken, maar met het meegeleverde programma clockworks kan je dus een user preset maken

ik werk op een imac 27“ 2020 catalina en cubase is mijn Daw en midi is super stabiel en mega strak

Veel strakker dan mijn midex8 op al mijn drie vorige win daw pc!
 
OKey, merci voor de correctie Septic,, K wil ooit wel eens weten of de unitor/amt op de Apple M1 big sur werkt ?

En ja, Nu begrijp ik het verschil van Motu Interfaces, Bax heeft alleen de 4x6
De midex is idd niet zo perfect strak,, of ni op cubase 6.5, maar voor mij werkte de unitor/amt niet op m'n Win 7 setup, maar ik ben dan naar OSX 10.8 gegaan
 
Laatst gewijzigd:
En wat zijn je ervaringen?
Ik heb nog de oude midi4+ en bevalt prima! Op de midi host Port kun je een hub met nog 8 usb devices aansluiten.

Op de midi4+ zitten dan nog 2 andere usb porten voor computers of IOS devices. (Waar ook audio transport over mogelijk is maar dat gebruik ik zelf niet).

Verder ook compleet standalone te gebruiken, alles is naar alles te routen en te filteren.
 
Voordeel van een ESI M8U is dat die tweedehands voor een paar tientjes kan kopen.

Die iConnectivity apparaten zijn heel uitgebreid en mooi, maar wel meteen een stuk prijziger.
Een MioXL is erg handig als je je midi over UTP wil versturen (voor als je bijvoorbeeld >10meter wil overbruggen wat met USB problematisch is).
Verder heeft zo'n MioXL (zoals hierboven door nomore al gemeld wordt) USB poorten. Ook heel handig, maar wel ff opletten: alleen class compliant apparatuur werkt hierop.
 
Ik heb de RK-006 inmiddels binnen. Waar ik tegen aan loop is dat sommige devices (Six~Trak en JX-3P) in omni mode beginnen en ik makkelijk vergeetbare stappen moet ondernemen om ze daar af te krijgen. Is het mogelijk om in stand-alone mode een bepaalde output alleen MIDI info van een bepaald kanaal te geven? Ook heb ik dat splitskabeltje gebruikt om hem tegelijk aan een USB voeding voor stand-alone gebruik als mijn laptop als MIDI interface te kunnen hangen, maar als ik dat doe wordt hij niet meer opgepikt door mijn laptop, terwijl het met het kabeltje direct wel werkt.

Zie ik iets over het hoofd?
 
Ik heb vandaag een Iconnetivity MIO XL binnen gekregen, is toch wel next level hoor via RTP Lan het netwerk op, 12 midi poorten, 10 USB hosts (dus gewoon synth, of seq aansluiten en mappen naar virtuele / en of fysieke midi poort. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
 
Ik heb vandaag een Iconnetivity MIO XL binnen gekregen, is toch wel next level hoor via RTP Lan het netwerk op, 12 midi poorten, 10 USB hosts (dus gewoon synth, of seq aansluiten en mappen naar virtuele / en of fysieke midi poort. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Welkom bij de club. Instellen vond ik even een dingetje, maar als je dat eenmaal goed hebt werkt het feilloos.
 
Back
Top