Roland U20 te repareren of niet?

nickofzo

Nieuwkomer
Lid sinds
1 januari 2021
Berichten
14
Mijn (alleen thuis gebruikte) Roland U20 heb ik onlangs weer eens tevoorschijn gehaald, en nu blijkt er zich iets raars voor te doen. Er zijn een stuk of 3 toetsen, verspreid over het keyboard, die, als ze samen met een andere toets worden aangeslagen, ineens een zeer luid en verdubbeld geluid geven. Het klinkt dan alsof er meerdere octaven worden aangeslagen met meerdere sounds tegelijk. Verder lijkt alles nog prima te werken.

Herkent iemand dit? Weet iemand of dit te repareren is?
Of heeft er iemand interesse in de klus?
Ik zie behoorlijk ingewikkelde filmpjes op youtube van mensen die ‘m niet meer in elkaar krijgen, dus ik neem aan dat ik daar zelf niet aan moet beginnen, als leek, toch? 😊
 
Ik heb vroeger de Rhodes 660 gehad, dat was eigenlijk ook een Roland U-20 maar met een ander schilletje. Dat was ook een drama wat betreft toetsen die kapot gingen. Ik geloof dat ik al vaker heb gezien dat dat een bekende kwaal is van de U-20. Ik heb de mijne uiteindelijk weggedaan en een U-220, de module versie, gekocht. 1 van de redenen waarom ik die nog heb is omdat die 2e hands niks meer opbrengen. Volgens mij heb je die soms al voor een paar tientjes. Een reparateur is wel een tijdje zoet en zal je ook een paar tientjes of meer kosten... En dan heb je wellicht over een tijdje weer hetzelfde euvel.
 
Ik heb een U20 met dit soort keybed-problemen ooit via Schreeven in Nijmegen laten repareren. Heeft jaren weer goed gewerkt, maar uiteindelijk toch weer zelfde problemen terug. Wil ik nog een keer zelf gaan aanpakken. Maar deze reparatie is inderdaad wat ik me herinner niet de gemakkelijkste.
 
Heb inmiddels ook dit filmpje op youtube gevonden waar je inderdaad hetzelfde verstoorde geluid hoort bij bepaalde toetscombinaties... Jammergenoeg ook daar geen simpele oplossing...


Weet iemand of het kwaad kan om zo’n Sysex update te doen met een U20 download file van de site van Roland? Of is dat sowieso zinloos?
 
Ik denk dat het niet veel zin heeft, het is een hardware probleem waarschijnlijk, geen software. Maar proberen kan uiteraard altijd.
 
Ik denk dat het niet veel zin heeft, het is een hardware probleem waarschijnlijk, geen software. Maar proberen kan uiteraard altijd.
Ja dat vermoed ik inderdaad ook. Het is even de gok of ik iets moet proberen te repareren of dat ik ‘m daarbij nog ’stukker’ maak... als dat al kan 😂
 
Dan stop je er toch gewoon een midi kabel in en bespeel je hem als module via een andere controller? Ik zou hier persoonlijk geen geld meer instoppen.
 
Ik heb een U20 met dit soort keybed-problemen ooit via Schreeven in Nijmegen laten repareren. Heeft jaren weer goed gewerkt, maar uiteindelijk toch weer zelfde problemen terug. Wil ik nog een keer zelf gaan aanpakken. Maar deze reparatie is inderdaad wat ik me herinner niet de gemakkelijkste.
Da’s zonde zeg. Wat kostte die reparatie toen als ik vragen mag?

Tja, als ie toch niet meer te redden is kan ik ‘m net zo goed zelf slopen en er iets van opsteken. Nog even moed verzamelen 😁
 
Dan stop je er toch gewoon een midi kabel in en bespeel je hem als module via een andere controller? Ik zou hier persoonlijk geen geld meer instoppen.
Dat klinkt realistisch.
Ach, het is ook een beetje sentiment denk ik.
 
Da’s zonde zeg. Wat kostte die reparatie toen als ik vragen mag?
Oeh, het moet ergens rond '96 geweest zijn. Ik kan het bonnetje niet meer vinden ;)
Maar gezien mijn budget toen, denk ik niet dat het meer dan 100 gulden geweest zal zijn.
 
Grote kans dat het de bandkabel is die de overgang maar tussen het keyboard en de pcb. Deze connector gaat verrot en ik kan je nu al vertellen dat deze niet meer op voorraad of te vervangen is. je kan het simpel testen om je U20 via Midi aan te sturen met een extern toetsenbord, werkt dat wel weet je dat die kabel verrot is.
 
Oeh, het moet ergens rond '96 geweest zijn. Ik kan het bonnetje niet meer vinden ;)
Maar gezien mijn budget toen, denk ik niet dat het meer dan 100 gulden geweest zal zijn.
Haha, ... jôh?!
Nou ja, in verhouding was het in elk geval niet zo veel dus. Vaag staat me bij dat ik destijds zo’n 2000 gulden moest neertellen voor de U20, maar ik kan er ook naast zitten. Tegenwoordig kost een nieuw keyboard een stuk minder denk ik, maar daar moet ik me eerst even in gaan verdiepen...
 
Grote kans dat het de bandkabel is die de overgang maar tussen het keyboard en de pcb. Deze connector gaat verrot en ik kan je nu al vertellen dat deze niet meer op voorraad of te vervangen is. je kan het simpel testen om je U20 via Midi aan te sturen met een extern toetsenbord, werkt dat wel weet je dat die kabel verrot is.
Hmmm... en dan is het einde oefening dus...
 
Tegenwoordig kost een nieuw keyboard een stuk minder denk ik, maar daar moet ik me eerst even in gaan verdiepen...
Marktplaats staat vol met leuke dealtjes. Zo'n U220 module gaat je hooguit €70 kosten als je aan de geluiden van de U20 gehecht bent. Werk je met al MIDI (al dan niet met een DAW en softsynths) dan zou je voor een master keyboard kunnen gaan (waar dus geen geluid uit ot, allen MIDI). Op marktplaas vind je o.a. Novation masterkeyboards (Launchkey en nog een paar modellen), daarmee kun je weer jaren vooruit.
 
Inmiddels heb ik trouwens het hele keyboard nagelopen voor de precieze symptomen.
Het fenomeen doet zich alleen voor bij een aantal tweeklank (of meer) combinaties van F# - A# - D of G - B - D#. Bizar. Of eigenlijk interessant, hoe het van binnen kennelijk is opgebouwd.
En verder werkt alles prima...
 
Marktplaats staat vol met leuke dealtjes. Zo'n U220 module gaat je hooguit €70 kosten als je aan de geluiden van de U20 gehecht bent. Werk je met al MIDI (al dan niet met een DAW en softsynths) dan zou je voor een master keyboard kunnen gaan (waar dus geen geluid uit ot, allen MIDI). Op marktplaas vind je o.a. Novation masterkeyboards (Launchkey en nog een paar modellen), daarmee kun je weer jaren vooruit.
Thanks voor de tips!
 
En als je helemaal slim bent, vervang je je U20 door een D70 of MV30, want die hebben de U20 sound set + filters en veel meer edit parameters.
 
Wellicht een wat (te) late aanvulling. De D-70 kent deze problemen ook. Dat is niet zo gek, want het voornemen van Roland was om hem als U-50 uit te brengen. Dus wees ook voorzichtig indien je nog zoekt naar een D-70. Verder kan ik de D-70 wel aanbevelen. Heerlijke warme sounds uit die bak. Dat filter maakt echt het verschil!
 
Back
Top