accSone Crusher-X / granular synthesis

vink

atropos-krans-os
Lid sinds
7 juni 2013
Berichten
4.471
Locatie
de meest diepteloze stad van dit kale land
iemand die met deze granular, sja hoe moet je het noemen; ze noemen het zelf een granular synthesis effect plugin, die overigens ook standalone kan werken én samples kan laden...

ik heb de demo versie, en verscheidene andere granular synthese plugins (o.a. granurise, granulizer 2, delta-v audio spacecraft, quanta én reason's grain, padshop pro. pigments 2 en biotek2 hebben zeer goede granular engines).

crusher-x is niet goedkoop, zeker niet, en ze zijn daar heel vasthoudend in.

maar wanneer je dit soort zeer gespecialiseerde "synthesis workstations" ziet, zijn ze meestal zeer prijzig.

goed, laten we de prijs (€249) er even buiten;


een voorbeeldje, door rolf kasten, die heel uitgebreid de crusher-x ontleedt heeft, en nog aan het ontleden is;



ik zal mijn eerste zin herhalen, want niet afgemaakt...

iemand die met deze granular synthese spacestation (...) werkt?
 
moet bekennen (hee nu ga ik aan michael foucault denken, dat we in een bekenteniskultuur zitten, maar goed dit moet achter een spoiler zetten, tegenwoordig, zodat men mijn vreemde uitwijdingen kan vermijden.. misschien een speciale tag, @ishi , voor mij? :D:D:D:D) dat ik deze granulaire spacestation heb aangeschaft. met €50 discount, verkregen via accSone, soms komt mijn situatie (al zou ik het liever niet elke dag will beleven...) uit, om wat korting te krijgen.

crusher-x, 8.6! yeah!

wel bizonder om zo'n uitgebreide plugin te hebben, met intense mogelikheden.

naast granurise en andere methodes, maar ik ga nu over naar de andere thread.
 
Ik kocht The Mangle van Sound Guru (22€ !) en daar ben ik dik tevreden over.
Heb The Mangle trouwens gebruikt in de track waarmee ik SFSC won... ;)
 
Ik kocht The Mangle van Sound Guru (22€ !) en daar ben ik dik tevreden over.
Heb The Mangle trouwens gebruikt in de track waarmee ik SFSC won... ;)

the mangle staat inderdaad bekend als een goede granular, maar aangezien de developer niet meer reageert, het niet meer bij houdt. hij doet wel andere dingen.

ik durfde de aankoop niet aan, want the Mangle is zeker het waard. je hebt m onlangs gekocht?

hee, daar win je de contest mee? verdorie! nou met granulizer 2, quanta, spacecraft, pigments 2, padshop 2, biotek2, crusher-x en granurise, moet ik volgend jaar zeker winnen.

(je nummer nog herbeluisted, blijft keisterk... zal er eens opletten...)

dus die heb je onlangs aangeschaft, je krijgt een downloadlink (wellicht was de verwarring op KVR, over dat een andere product, nog in beta, al 6 jaar, en de laatste berichten met de developer zijn uit 2017 zag ik.., over dat het andere produkt, de modular, geen downloadlink levert).

mooi ding, wel als demo.

sja, granular (en spectral, en andere synthes); maar vooral granular heeft mijn ogen geopend, om tekst/geluid te kombineren, te verweven, zal me veel tijd kosten op dat op eigen wijze te doen, zodat ik mijn poëzie (klein dingetje in de signatuur als voorbeeld) eindelik met muziek (en filosofie én video) kan kombineren.

zoals de developer van granurise zei, na het lezen van de 1e bundel van het corpus (de eerste 3 werken zijn vertaald, door mij, tijdens het schrijven, moeten zeker nog goed worden nagelopen);

"
I really like the poems, somehow they remind me of my work - granulation is basically almost the same as fragmentation in your poems.

"

het kwam op in de konversatie die ik met hem had, granular heeft wat weg van hoe ik schrijf, dat wordt het "verbindingspunt". goed. ik ben erg mee bezig, al heb ik geen uitgeschreven of vóorgeschreven plannen, ik heb wel een gevoel hoe het zou moeten werken, maar het uiteindelikke resultaat (dat in meerdere vormen, tegelijkertijd kan komen, b.v. met beamers, speakers, dus in ruimte, of nou ja, de varianten weet ik nog niet, die komen wel, het zal een langjarig projekt zijn, en in wezen werk ik er al heel lang aan, voorbereidingen).

er moet echt een special tag voor mij komen voor "vink's uitwijdingen", dat je ze kunt overslaan, net als met de spoiler "tag" (html is dus geen tag..).
 
Hey Vink, Ik heb The Mangel nu ongeveer 4 maand. Sterk dat die kerel niet reageert, want ik had hem gemaild en kreeg de dag erna al antwoord.
Ik heb er toch al fijne sounds mee gemaakt. Enige minpunt is dat er maar 4 presets in zitten. Dat vond ik wat magertjes. Maar het is uiteraard de bedoeling dat je er zelf mee aan de slag gaat.
Voor de prijs zou ik het niet laten. 22€... !
 
Ik heb The Mangle vroeg in de ontwikkeling gekocht, en nooit een latere versie dan de oude betas ontvangen. Developer antwoordt ook niet op mail, dus da's leuk. Als iemand zo vriendelijk zou willen zijn om een latere versie door te sturen (ik kan m'n aankoopbewijs tonen) zou dat zeer geapprecieerd worden!
Die Crusher-X ziet er ook wel interessant uit!
 
Ah ja, dat had ik ook beter vermeld: het is me om de Windows versie te doen.

edit: ik kan dus bevestigen dat hij écht niet reageert op mails. Ik vermoed dat bij aankoop het gewoon een automatisch systeem is dat een key of link verzend...
 
Hey Vink, Ik heb The Mangel nu ongeveer 4 maand. Sterk dat die kerel niet reageert, want ik had hem gemaild en kreeg de dag erna al antwoord.
Ik heb er toch al fijne sounds mee gemaakt. Enige minpunt is dat er maar 4 presets in zitten. Dat vond ik wat magertjes. Maar het is uiteraard de bedoeling dat je er zelf mee aan de slag gaat.
Voor de prijs zou ik het niet laten. 22€... !

ok, ik heb niet geprobeerd de developer te bereiken, op KVR staat een heel thread er over.
het aantal presets is niet van belang, delta-v audio spacecraft, komt ook maar met een paar presets, en 4 samples...

@redraceriot ; the mangle vind ik zeker interessant. heb nu een aardig arsenaal granulars... en ja crusher-x, pfoew, maar ook spacecraft of pigments 2 kunnen aardig wat... maar crusher-x of granurise, het is wat je er mee wil.

ik heb een plugin stop, maar als @sKeLeTvM toch een download link krijgt, otomatisch, wie weet ben ik nog verleid. the mangle heeft weer wat andere zaken die interessant zijn. (en ik werk in windows.)

wel vreemd dat @sKeLeTvM wel kontakt kan krijgen, en @redraceriot niet.
 
er is een 9.5 update van accSone Crusher-X uit;


zal wellicht weinigen interesseren (de prijs...), maar blijf het wonderlikke granular vinden, die ik nog, al heb ik m vaak in tracks gebruikt, en zelfs een track gemaakt met vrijwel aleen Crusher-X & MPE, veel dieper moet ontdekken.

en er zijn goede, veel goedkopere, zelfs gratis alternatieven, waarmee je evenzeer eksperimentele 'granulaire dekomposities' kunt maken, of ze gewoon stapelen, of serieel of parallel...

maar Crusher-X blijft Crusher-X.....
 
Net de demo geprobeert. Duurde even voordat ik er geluid uit kreeg 🤣
Het is wel heel gaaf zeg.
Ik hoef dus niet op kortingsstunts te wachten want die komen niet?
 
Net de demo geprobeert. Duurde even voordat ik er geluid uit kreeg 🤣
Het is wel heel gaaf zeg.
Ik hoef dus niet op kortingsstunts te wachten want die komen niet?

het is me een ding, zeker, maar echt de moeite waard, en zeker prijzig. hij heeft, want het is een developer..., een soort van prijsstatement;


of een pricing guarantee....

waarbij ik deze passage wat dubieus vind;

"There is another trend in the plug-in industry observable that might not be so obviously for consumers: Development SDKs allows developers to rapidly create plug-ins that support a various kind of plug-in formats. These SDKs are very efficient and represent a very low-level entry barrier to start coding a plug-in. With an attractive entry level pricing these kinds of platforms are looking very helpful to start development though they come with the risk to be bound towards a single coding standard and an external driven life-cycle. An external framework provider comes with their own product strategy and business model that adds additional long term risks to the end product. As much we like the idea of accessibility for developers to unleash plug-in dreams we can’t ignore that the market is also flooded with a lot of plug-ins of questionable value due to that."

hij zal niet geheel ongelijk hebben, en ik neem aan dat JUCE bedoeld, want niet per se eenvoudig is... overigens.. of andere SDK's? en niets zegt over wat je kunt bereiken met een plugin...

goed genoeg over de prijs.
je zegt het zelf; heel gaaf.... dat is ie ook... en ik moet zoveel ontdekken, vooral alle kombi's van alle settings, de immense aantal LFO's, etc. etc. het ding zit ramvol... en wordt dus ook al lang ontwikkeld, door een persoon. overigens, zeer vriendelikke, en responsieve developer. en geniet zelf van zijn Crusher-X.....

maar kortingstunts, nee. ik heb nog een EDU discount gekregen, ook op de update overigens... vanwege dat ik vraag wanneer er een goede sales zijn, of er EDU discounts zijn, of ik in aanmerking kom, vanwege dat ik volledig arbeidsongeschikt ben. wat veel brands, na dokumenten, soms niet, gewoon toekennen overigens.

goed weer over de prijs...

ik vond het de prijs zeker waard, en nog steeds. wanneer je een hardware synth koopt, die hetzelfde zou kunnen....

het is een oneindige ontdekkingsreis, en zeker met al die updates.....

en er is een mooie reeks tutorials; gaan in-depth, en zijn al wat ouder, en op punten zijn er wat dingen veranderd, maar ze zijn nog immer dé manier om het gehele ding, tot 8.5 te leren kennen..

 
Vergeleken met de prijs van een gemiddelde eurorack module , is het eigenlijk heel veel wat je krijgt : )
En dan is nog de demomode met minder grains, maar dat is al yummie.
 
Vergeleken met de prijs van een gemiddelde eurorack module , is het eigenlijk heel veel wat je krijgt : )

ja! zeker! granular modules... en er was toch een tijd geleden, een kleine granular synth, een gele?, was hier nog op het nieuws, 500 euri of zo... in verhouding krijg je immens veel meer met Crusher-X...

En dan is nog de demomode met minder grains, maar dat is al yummie.

klopt. al kan ie nog immer dan immens veel grains produceren, en je hebt niet altijd 199 generators nodig... ik zit vaak rond de 30, of minder, soms ook meer natuurlik, hangt af van wat je wilt... vanzelfsprekend..
de developer beseft ook wel dat de demo goed kan worden gebruikt... wanneer je de e-mails ontvangt over updates, etc..
kan de pagina niet vinden met wat er dan niet in zit, ja; presets, saving, etc. wat wel handig is... en inderdaad minder granulators..

én MPE, wat erg fijn is...



Crusher-X, met wat ekstra steun van UA Silo, minimaal. staat in de omschrijving. maar de basis, of het grootste deel is een recording uit de standalone versie, live..., met MPE... die dus dan simpelweg een sample loopt....
 
waarbij ik deze passage wat dubieus vind;

"There is another trend in the plug-in industry observable that might not be so obviously for consumers: Development SDKs allows developers to rapidly create plug-ins that support a various kind of plug-in formats. These SDKs are very efficient and represent a very low-level entry barrier to start coding a plug-in. With an attractive entry level pricing these kinds of platforms are looking very helpful to start development though they come with the risk to be bound towards a single coding standard and an external driven life-cycle. An external framework provider comes with their own product strategy and business model that adds additional long term risks to the end product. As much we like the idea of accessibility for developers to unleash plug-in dreams we can’t ignore that the market is also flooded with a lot of plug-ins of questionable value due to that."

hij zal niet geheel ongelijk hebben, en ik neem aan dat JUCE bedoeld, want niet per se eenvoudig is... overigens.. of andere SDK's? en niets zegt over wat je kunt bereiken met een plugin...

Er zijn meer, volg de draadjes van @ProgHead maar, hij is bezig met een zoektocht naar wat voor hem het beste werkt om met zo'n SDK plugins te kunnen maken.

Ik denk dat deze ontwikkelaar inderdaad wel een punt heeft, als je als bedrijf afhankelijk bent van zo'n specialistische SDK, dan is dat een risico. Meer dan het geval is wanneer je een veel gebruikte, general purpose programmeertool gebruikt die al lang bestaat. De connectie met de prijs ontgaat me wel een beetje, het zal in het begin van de ontwikkeling meer tijd en moeite kosten om van de grond af je plugin te bouwen als je niet zo'n specialistische SDK gebruikt, maar kan me niet voorstellen dat dit later echt speelt, als je de basis eenmaal hebt.
 
Vanuit Linux is het in elk geval heel lastig om goed uitziende VST plugins te bouwen. Met Faust kun je plugins bouwen maar die hebben geen fatsoenlijke GUI. Daar zijn dan weer programma's voor om dat recht breien maar dan moet je een geoefende developer zijn om daar iets mee te kunnen. Met het gratis Cabbage (dat is gebaseerd op Csound) gaat het wel, maar dan moet de gebruiker van die plugins weer zelf Csound op zijn computer geïnstalleerd hebben staan om die plugins te kunnen gebruiken. Tenzij je Cabbage Pro aanschaft waarbij Csound in de plugins zelf wordt ingebouwd, maar dat kost 500 dollar! Met het gratis programma Juce zou je wel fatsoenlijk uitziende VST plugins moeten kunnen bouwen, maar dat programma is voor amateurs zoals ikzelf weer veel te ingewikkeld.

Voor Windows zijn er zeker twee betaalde programma's waarmee je op een eenvoudige en visuele (want modulaire) manier VST plugins kunt maken: Flowstone en SynthEdit. Ik heb met de Wayback Machine inmiddele op een oude site van Synth Edit zelf een niet langer ondersteunde vroege versie van SynthEdit gevonden die op mijn Windows XP laptop draait. Leuk om mee the hobbyen, maar of ik de daarmee gebouwde VST plugins ook op het web mag publiceren...?
 
maar of ik de daarmee gebouwde VST plugins ook op het web mag publiceren...?

Ik denk het eigenlijk wel. Ook al kun je wellicht twijfelen aan de status van die oude versie van SynthEdit zelf, wat je ermee maakt is een nieuw werk. Zou je denken.
 
Back
Top