Expanding Your Mind Hurts - The texture grasps the tongue like a knife

vink

atropos-krans-os
Lid sinds
7 juni 2013
Berichten
4.451
Locatie
de meest diepteloze stad van dit kale land
Expanding Your Mind Hurts - The texture grasps the tongue like a knife

yep!

ik zou zeggen; hou je ergens aan vast. de omschrijving hoe dit is gemaakt, staat op de soundcloud pagina. dan heb je de keuze, met of zonder "technische" uitleg, al leg ik niet heel precies uit hoe ik het instrument heb gebruikt in dit geval.

maar je hebt een keuze, niet tijdens het luisteren....

en ik dacht dit kan nu wel gepost worden tijdens de contest...

 
Wat een bizarre track weer, in het begin hoor ik geluiden die lijken op een kermis vol met glitches, een soort Matrix-achtige gedachte krijg ik daarbij. Ik zal maar niet vertellen wat voor waanbeelden ik krijg na 4 minuten, het is in ieder geval prettig onprettig. er komen zelfs grote insecten in voor (rond de 6:40). En weer die fabriek! De kermis is nog aanwezig in de verte, Hoe kom je hier toch op? En hoe kom je er vanaf? Wat beeld jij je in als je dit aan het maken bent? Ik vind het top sound design, het is wel een soort mindf*ck, je doel is dus weer bereikt denk ik? :okdan:
 
Klinkt erg mechanisch.
Heftige track wel.
Vind het wel erg knap zoals je dit gemaakt hebt.

dank, jeroen. zoals al aangaf is dit een eerste eksperiment, nou niet het eerste, maar de eerste de mogelikheden (voor mij, en gelukkig ook voor anderen) van eigenlik een andere manier van componeren, nou ja een synth bespelen is ook al komponeren, dit is net een andere aanpak. met een MAX/M4L device, dat je nu nog alleen "live" kunt gebruiken, save state, of een preset opslaan is er nog niet bij. een kompleks ding, maar ik ga er nog dieper in.. heeft immens veel mogelikheden.

in wezen, maar er zijn geen regels, is de sample die ik heb gebruikt, die weer van een home brewed preset komt van newfangled audio's generate, een sketch track, daar een korte sample uitgelicht niet geheel geschikt voor zoiets, maar het werkte.

ja mechanisch, er zitten veel "gestures" in, en het is granular synthese, met wat andere mogelikheden van granurise, dat maakt het wat mechanischer, wat ik wel lekker vind. de basis sample maakt het heftig. juist. en de instellingen, de kombinatie van de vele instellingen en die live aanpassen, vanzelfsprekend ook..
SICK! 8D

:luv:

SICK! yes! :D :luv:
Wat een bizarre track weer, in het begin hoor ik geluiden die lijken op een kermis vol met glitches, een soort Matrix-achtige gedachte krijg ik daarbij. Ik zal maar niet vertellen wat voor waanbeelden ik krijg na 4 minuten, het is in ieder geval prettig onprettig. er komen zelfs grote insecten in voor (rond de 6:40). En weer die fabriek! De kermis is nog aanwezig in de verte, Hoe kom je hier toch op? En hoe kom je er vanaf? Wat beeld jij je in als je dit aan het maken bent? Ik vind het top sound design, het is wel een soort mindf*ck, je doel is dus weer bereikt denk ik? :okdan:

o wat een heerlikke beschrijving! prettig onprettig! yeah!

op de vragen; zat heel diep in het gevoel van het "instrument" (tussen aanhalingstekens, want ja zat in het instrument, maar zoals anderen hier ook weleens live sets maken, de enige voorbereiding was de sample, de bron, zit je gewoon in een, ik kan het even niet beter uitleggen, in een flow.. ik had/heb al een bepaalde mate waarin ik dit instrument kan beheersen, dus ik wist van tevoren wat er kon, en ja de start positie, is geprogrammeerd, of de begin "gestures"/pattern-morphing en wat andere dingen waren voor de opname ingesteld. en je kent het zelf wel, je voelt dit gaat werken, je weet enigszins wat er mogelik is, en je gaot er voor..)

top sound design... zal ik eens onbescheiden zijn, ik weet wel met dit soort dingen om te gaan, ook wanneer ik in de beginfase zit, of het al top is?? wel lekker!
maar mindf*ck! da is het zeker. ik denk dat ik wel altijd probeer een vorm van desintegratie te bereiken, van de luisteraar..
 
Hey, ja dit valt voor mij toch meer in de kunst/sounddesign hoek dan in een lekker wegluister trackje en zo is die denk ik ook wel bedoeld? Zitten een paar knappe sounds in, granulaire synthese to the max denk ik? Eerste 2 minuten vind ik niet prettig, te repeterend en heftig, maar wel goed neergezet qua sfeer en toch wel relevant voor de latere stukken. Vanaf 2m wordt ie voor mij beter, thema van het begin komt naarmate eea vordert, mij dan een stuk beter in de oren. Het laatste stuk, vanaf 4:30 doet het voor mij een stuk beter, niet alleen omdat dat rustiger is naar klank, maar er gewoon ook een heel stuk meer te beleven valt, daar zit gewoon veel meer verhaal in. Dit zou het zeker ook zeer goed doen met vette visuals erbij. Zeer vet die creepy bugs die te horen zijn trouwens!

Al met al, knap stuk kunst afgeleverd Vink!
 
Ik heb hier serieus naar geluisterd, maar kan géén schoonheid ontdekken, van tandartsboor tot schraap/kras geluiden. Die idd met granulaire synthese prima te maken zijn. Wel wil ik altijd leren en proberen te begrijpen wat mensen hierin zien/horen?
ik kan me voorstellen als foley voor SAW 9 of zo zou je stukjes kunnen gebruiken. Maar an sich, autonoom, dan ga je hier toch niet voor je plezier 3min naar luisteren? Oprechte vraag: de geluiden zijn écht niet prettig, waar gaat het in dit soort werken om?
 
Hey, ja dit valt voor mij toch meer in de kunst/sounddesign hoek dan in een lekker wegluister trackje en zo is die denk ik ook wel bedoeld? Zitten een paar knappe sounds in, granulaire synthese to the max denk ik? Eerste 2 minuten vind ik niet prettig, te repeterend en heftig, maar wel goed neergezet qua sfeer en toch wel relevant voor de latere stukken. Vanaf 2m wordt ie voor mij beter, thema van het begin komt naarmate eea vordert, mij dan een stuk beter in de oren. Het laatste stuk, vanaf 4:30 doet het voor mij een stuk beter, niet alleen omdat dat rustiger is naar klank, maar er gewoon ook een heel stuk meer te beleven valt, daar zit gewoon veel meer verhaal in. Dit zou het zeker ook zeer goed doen met vette visuals erbij. Zeer vet die creepy bugs die te horen zijn trouwens!

Al met al, knap stuk kunst afgeleverd Vink!

dit valt zeker binnen het domein van arty farty (ik ben een groot kunstliefhebber, maar verhevenheid... da is een andere, diepere kwestie, waar ik eens in gespecialiseerd was, nog immer, denk ik..), sounddesign.
het is zeker zo bedoeld.
ja, de eerste 2 minuten zijn vrij onsubtiel, en je hebt gelijk dat het toch werkt, voor wat er ná komt.
ik verkrijg dan meer kontrole, het is echt een instrument, haast een cockpit, veel hendels, metertjes..., knoppen.. het opstijgen, ga ik door met die metafoor, was wat moeilik.

toch vond ik het waard om als geheel, onbewerkt te plaatsen.

het is een eerste stap. onder het volgende "citaat", leg ik daar meer over uit.

Ik heb hier serieus naar geluisterd, maar kan géén schoonheid ontdekken, van tandartsboor tot schraap/kras geluiden. Die idd met granulaire synthese prima te maken zijn. Wel wil ik altijd leren en proberen te begrijpen wat mensen hierin zien/horen?
ik kan me voorstellen als foley voor SAW 9 of zo zou je stukjes kunnen gebruiken. Maar an sich, autonoom, dan ga je hier toch niet voor je plezier 3min naar luisteren? Oprechte vraag: de geluiden zijn écht niet prettig, waar gaat het in dit soort werken om?

dank dat je de moeite hebt genomen.

waar gaat het in dit soort werken om? ik ben wel bekend met eksperimentele komponisten (varése is misschien de bekendste, of schönberg, maar die dat is begin 20ste eeuw, varése neemt al de stap met elektronika).

ik zou zo'n vraag beter kunnen beantwoorden over het werk dat maak binnen een ander domein.

en dan kom ik bij de eerste stap.

granular synthese, kompositie, ik las een 'preview' van een boek daarover, door de schrijver aan mij gestuurd. ik merkte dat granulaire synthese, of beter als kompositie middel (waar ligt soms de grens, wanneer je een synth programeerd, met veel modulatie, vreemd ingestelde oscillators, of een soft modular, maakt ook je ook synthese/kompositie, goed, ik ben daar te weinig thuis in om dat goed aan te kunnen geven en dan nog blijft het een diskussie), er overkomt met hoe ik schrijf (hoe ik schrijf, een kleine proeve staat in mijn signatuur, dat is nog enigszins toegankelik, mijn werk heeft een reputatie...).

ik heb wat kontakt met de maker van granurise MAX/M4L device, andrej kobal, ik gaf al iets aan over mijn poëzie (poëzie geeft een betekenisveld, dat meer, goed, mijn werk gebruikt alle technieken, of alle, inkorporeert veel van al wat de poëzie kan, technisch en ik beheers het materiaal, de taal. met toe-ge-eigende technieken), hij was benieuwd naar mijn werk, ik heb 3 vertalingen van mijn eerste 3 werken (daarmee bedoel werken die ik nog volledig kan toestaan openbaar te maken, de kracht blijft staan), ik heb hem een vertaling gestuurd van mijn eerste werk (ik heb jarenlang geschreven/gewerkt, dag in dag uit, om te bereiken met wat ik met die eerste 3 werken heb bereikt).

opvallend: "granulation is basically almost the same as fragmentation in your poems. " en dat was precies wat ik zelf opmerkte, al tijdens het lezen van dat boek dat ik al noemde.

dus granular synthese/kompositie, is een route voor mij om mijn hermetische lyriek (....) te kombineren met muziek, en dat op een manier die weer heel, hopelik, eigenzinnig zal zijn.
ook zal ik video en wijsbegeerte toevoegen.

een langdurig projekt, het idee is net ontstaan eigenlik, hoe het uitwerkt? veel onderzoek, eksperimenteren.

dit is een onderdeel er van. meer kan er niet over zeggen.

ik durf zonder enige bescheidenheid te zeggen dat ik meester ben in de taal, mijn werk is simpelweg uniek, amper te herleiden naar invloeden van andere dichters (al heb ik een grote kennis van veel dichters, heb veel erg veel staan, en lees het ook...). een unieke stijl, die vrij afwijkt wat er zelfs binnen de poëzie gebeurt.

er is zeker een overeenkomst met de muziek die normaliter maak; zeer lichamelik, duister (iemand flapte er eens uit, erg gotische poëzie), de termen doen geen recht aan de kompleksiteit van het werk.

ik vertel 7 verhalen per werk, die door elkaar heen worden geweven en met elkaar resoneren. een woord als spil, is een personage b.v. eigenlik zijn veel woorden, die steeds terugkeren, personages, de andere woorden noem ik symptomen.

dit is een essay, dat voorafgaat, aan de eerste 3 werken die ik heb geschreven, maar als 3e boek is gepubliceerd (rekonstruktie/konstruktie). alle werken die uitgegeven vormen 1 geheel, het zogenaamde corpus. dit essay is geschreven vanwege dat mijn uitgever hier om vroeg, het kan beter, al zijn er mensen die er mee weglopen, en andere die er niets mee kunnen..
een 2e essay is in aanbouw, maar dat gaat over zoveel meer, dat vergt, voor mij, veel tijd.


een proeve van mijn werk, de laatste uitgave, ook mijn laatste werk dat ik heb afgemaakt, werk nu aan een nieuw werk;


en een recensie over dit werk:


dit is een doel, dat ik sinds 1997/98 al heb; het verbinden van poëzie, filosofie, muziek en video. eigenlik al eerder, daar had ik een website voor, die best opviel in die tijd, yahoo (wie kent het nog), had m zelfs bij de recommende sites staan, onder het kopje art. inderdaad; filosofische prozagedichten, video+muziek (1995-1998, dat waren postzegel filmpjes, gif's gebruikte ook wanneer het zonde rmuziek kon), poëzie.

de kombinatie poëzie en filosofie heb ik al bemeesterd tijdens mijn afstuderen, of daar vóor al, maar zeker in mijn afstudeerskriptie en het werk dat ik er naast schreef (reanimatie/reanima, dat dit jaar pas uitkomt...), heb een mooie symbiose van poëzie en filosofie kunnen bereiken.

poëzie en filosofie hebben sowieso een lange traditie van dwarsverbindingen, ze kunnen niet zonder elkaar, filosofie kan ook niet zonder kunst, waaronder muziek.

goed, een heel verhaal. hopelik wat te volgen.

het Grote Projekt, waarin ik nu ga beginnen, simpelweg door wat aan te klooien, te eksperimenteren, en dan langzamerheid de Eis vinden waaraan het moet voldoen om krachtig te zijn, op zichzelf staand, en dat het zich afsnijdt van de wereld (wereld is een vreemde term zeker binnen de filosofie..). dat het eigenzinnig wordt, zoals mijn "poëzie". mijn poëzie heeft grote invloed gehad vanuit de muziek, de herhaling, de morfo-semantische resonantie zoals ik het noem (meer een leuke, maar toch kloppende term, gepikt van rupert sheldrake overigens, ietwat vervormd).
mijn werk, de textuur, is zéer ritmisch, zeer klankrijk, en toch is de betekenis (in de ruime zin van het woord, maar dan komen we, dat komt allemaal in het 2e essay terecht, in het 1e essay staan al de aanzetten, het eerste essay zal ook waarschijnlik een deel van het 2e worden. het wordt een tamelik lang essay, of wellicht kan ik het nog binnen de perken houden. nou ja, het eerste essay, was al over het maksimum aantal pagina's heen en was nog lang niet klaar.. veel moeten wegsnijden, wel goed uiteindelik).

vanaf een bepaalde leeftijd heb ik altijd geweten wat ik wilde, en dat breidde zich uit, video werkte ik al vanaf mijn 19e mee, muziek pas veel later.

ik heb een hiaat in mijn leven, waarin ik niets meer kon. ook niet meer lezen. laat staan schrijven of muziek maken. of video.
 
(aangezien een bericht maar 1000 tekens kan bevatten) heb ik moeten knippen:


ik bouw dat nu weer langzaam op, en ik zal mijn tijd nodig hebben.

laten we zeggen; ik leef met grote beperkingen, en moet de energie die ik kan gebruiken voor schrijven en muziek wel hebben.

dat even terzijde.

een lang antwoord. hopelik wat te volgen.

ik begrijp de vraag: waar gaat het om? nu: was mijn specialisatie, als kultuurfilosofie; esthetika (en ethiek en politiek, sja bijna alles, behalve metafysika, of zingeving, of andere zaken). en dan een esthetika die 2000 jaar uit is, maar zeer marginaal is geweest, tot een bepaalde periode. nu nog immer marginaal, heeft wel een plaats gekregen, maar is nogal populistisch geïnterpreteerd. of zeer populistisch, de angel, het Absolute is eruit gehaald. vervallen in relativisme. het zgn. postmodernisme. het postmodernisme in de filosofie is van een geheel andere orde, dan wat men leest in tijdschrijften, kranten of andere publikatiebronnen. daar kan ik me goed aan ergeren, maar ik kan niet ontkennen dat het een stroming op zich is geworden, die niets te maken heeft met die marginale traditie, die ik ken, en die uitgebreid is geworden in de jaren 60/70/80 vorige eeuw.

nu, als tijdsaanduiding, was zelfs een deel van specialisatie, de vulgaire tijdsopvatting (van augustinus overgeleverd, nog immer dominant, die het weer van aristoteles heeft, maar de augustinus heeft meer invloed gehad). de tijd was een deel van mijn specialisatie.

en zo komen we bij fragmentatie, granulaire synthese/kompositie. quantum poëzie? of simpelweg #GranularPoetry (heb de term al opge-eist..). zonder te weten wat het wordt (de apparatuur heb ik er al voor, beamers, etc. en andere vormen..)

ik schrijf dit zonder na te lezen, moet ik wel doen. maar wat maakt het uit. wanneer iemand geïnteresseerd is, kan mij kontakteren.

ik ben zelfs bereid het gehele corpus te delen, wanneer je het niet verder deelt, terwijl het gewoonweg te koop is, sja 1 deel komt dit jaar uit, en 1 deel is in een tijdschrift terechtgekomen, dat is uitverkocht, maar valt nog immer te lezen;


dit geeft meer licht op wat ik wil, denk ik.

wel bizonder dat de maker van granurise dit stuk, heeft gerepost op zijn eigen soundcloud pagina. voor een eerste ekspirement. ik heb het gevoel dat ik eindelik kan bereiken wat ik wil, al zal het nog jaren duren, maar ik heb beamers van iemand gekregen, de granulaire synthese, is de synthese, of in ieder geval de binding die ik nodig had. ook toe te passen op video, ik ben meer van videobewerken. resamplen van het materiaal zo te zeggen, kan ook bijna granulair...

aangezien er meerdere invloeden zijn, zal het granulaire een vorm van pad zijn. hoe ik het zal gebruiken, wordt poëzie zonder papier, louter te zien in een ruimte, speciaal gemaakt? of kan het andere vormen, varianten aannemen. allemaal onduidelik, wel richtinggevend. de Eis, die regulerend werkt..

EDIT: de links naar platformplee, die ik samen met dirk vekemans heb opgericht, hebben tegenwoordig éen nadeel op een laptop of desktop zijn de pagina's te klein, aangezien ik zeer met typografie werk, zijn het 'plaatjes', ik heb al aan de bel getrokken, al ben ik een beheerder, ik weet amper iets van wordpress... maar gewoon zoomen in je browser, of op een telefoon werkt het beste, jammer genoeg.
nog eens aan de bel trekken.
 
Back
Top