Zwevende ondervloer studio?

synthe-sizer

Ingeburgerd
Lid sinds
6 november 2015
Berichten
32
dag allen,


Ik heb hier een ruimte die niet akkoestisch ontkoppeld is. Het is een groot gebouw met meerdere appartementen. In deze kamer wil ik mijn geluidsstudio bouwen.
Heb een paar - niet zwevende - voorzetwanden gebouwd (isolatie: steenwol en ander zijde polypress).
Er ligt nu een laminaatvloer ....deze gaat er uit. De groene ondervloerplaten van de oude vloer laat ik liggen (onder het mom van: isoleert altijd wel wat).
Nieuwe vloer wordt een PVC click laminaat vloer. Aangezien het op de 1e verdieping is vraag ik mij af of een zwevende vloer constructie wat uitmaakt qua geluidsoverdracht wanneer de muren dus niet akkoestisch ontkoppeld zijn.

En zeker niet onbelangrijk, of ik hiermee niet mijn akkoestiek omzeep help (mocht de ondervloer te veel trillingen absorberen a-la rubber).


Voor de ondervloer zat ik te denken aan: op de groene platen: 1 a 2 cm polypress, met daarop OSB (dikte nader te bepalen), ondervloer voor PVC laminaat en daarop dan het pvc laminaat.

Alvast dank voor de moeite.
 
Voorzetwanden van steenwol e.d., zullen niet voor veel geluidsisolatie naar de naastgelegen ruimtes zorgen; voor geluidsisolatie heb je massa (zware materialen) nodig.
Verder, zal slechts een zwevende vloer (of ondervloerplaten) alleen helpen tegen contactgeluidoverdracht, zoals voetstappen etc., naar de verdieping onder.

Afhankelijk van wat voor studio (OPNAMEstudio versus MIXstudio) zal een "goede akoestiek" iets anders betekenen, maar zal "te veel trillingen absorberen" van een vloer in beide gevallen meestal niet een akoestisch probleem vormen (in tegendeel); iets anders is een hol klinkende of mee-resonerende vloer.

Ik denk dat jouw zwevende vloer constructie niet veel isolatie zal bieden, maar mijn 'educated guess' is wel; dat die wel kan zorgen voor extra 'basstrapping' wat de akoestiek altijd ten goede zal komen voor zowel opname- als mixdoeleinden.
Meestal zal men de vloer niet akoestisch kunnen behandelen, omdat er overheen gelopen moet worden en zal de akoestische behandeling op de wanden en het plafond toegepast worden.
Maar als jouw vloer al een beetje kan functioneren als basstrap, ben je al een stap voor in de strijd tegen die lastige staande golven.

Ik hoop dat ik jouw situatie en jouw vragen goed heb begrepen en dat je hier iets aan hebt.

Succes,
:)
 
Back
Top