Voeding ESQ-1 probleem

bikkel

Everything is on the One
Lid sinds
14 november 2001
Berichten
12.714
Locatie
Utrecht
Het begon een paar maandjes terug dat ik de voeding hoorde zoemen. Ik ben er vervolgens mee naar The Music House gegaan (samen met nog een paar andere synths) om met name wat batterijen te laten vervangen maar ook gevraagd of naar de voeding gekeken kon worden. Ze gaven aan dat het veel werk zou zijn om hem te repareren en dat met het vastzetten van wat schroefjes (er misten ook een paar) het zoemen zo goed als weg was, wat ook leek te kloppen.

Nu wilde ik hem gisteren weer aanzetten, wat echt weer een harde brom of eerder trilling gaf en de synthesizer startte niet goed meer op of bleef niet meer aan. Rare tekens in het display, herstarten.

Ik vermoed dat de caps een probleem hebben, hoe ingewikkeld is het probleem echt? Moet ik denken aan het vervangen van de voeding, honderden euro's aan reparatie of is het vrij eenvoudig met bestaande caps op te lossen?
 
Dit is de derde Ensoniq deze maand die ik voorbij zie komen met een dergelijk probleem. De andere 2 had ik op mijn werkbank en bij beide waren de filter caps rond de regulators ver buiten spec. De voeding was prima te herstellen, maar een van die 2 staat nu nog hier omdat het van alles meegetrokken heeft op het main PCB. Het lijkt erop dat een x aantal IC's op de 5V-rail een opdonder hebben gekregen.
Als alleen de voeding niet meer in orde is kun je met een simpele reparatie weer aan de slag, maar je zou het een en ander moeten doormeten om dat zeker te weten. Laat maar weten als ik je daar mee kan helpen! :okdan:
 
OK ik hoorde nog piano geluid dus ik denk dat hij niet echt stuk is verder. Ik was eigenlijk niet van plan hem zelf te fixen maar hem te laten maken, maar ze waren er zo van overtuigd dat het een énorm probleem zou zijn om de voeding te fixen dat ik even goed beslagen ten ijs wil komen voordat ik überhaupt daar of bij een andere reparateur langs ga.
 
Als je een beetje handig bent kun je nieuwe caps kopen voor de voeding en die erin zetten.
maar goed psu's zijn gevaarlijk.

Psu is een appart board en tel 7 caps. Paar euro en wat zweet.
ik recap al mijn oudere apparaten. Want als de voeding dood gaat kan die ook het apparaat mee het graf innemen.
 
Dus je denkt dat het een relatief simpele reparatie is? Uur of twee maximaal plus wat caps voor een ervaren reparateur?
 
Er is op ebay zelf een service, zal wel een vaker voorkomend probleem zijn:


Een uur lijkt me voldoende voor en goede reparateur, hij vervangt de voltage regulators door een UA7805 C. Kosten voor de onderdelen zijn het niet, het is gewoon het werk.
 

Attachments

  • s-l640.jpg
    s-l640.jpg
    58,5 KB · Bekeken: 143
Hij staat inmiddels bij the music house, gaan inderdaad alle caps vervangen. Ik hou jullie op de hoogte
 
Dit is de derde Ensoniq deze maand die ik voorbij zie komen met een dergelijk probleem. De andere 2 had ik op mijn werkbank en bij beide waren de filter caps rond de regulators ver buiten spec. De voeding was prima te herstellen, maar een van die 2 staat nu nog hier omdat het van alles meegetrokken heeft op het main PCB. Het lijkt erop dat een x aantal IC's op de 5V-rail een opdonder hebben gekregen.
Als alleen de voeding niet meer in orde is kun je met een simpele reparatie weer aan de slag, maar je zou het een en ander moeten doormeten om dat zeker te weten. Laat maar weten als ik je daar mee kan helpen! :okdan:
Hmm interessant maar angstwekkend. Het zou dus verstandig kunenn zijn om ook de caps in de PSU van mijn EPS16+ te vervangen? Moet er niet aan denken dat ie stuk gaat namelijk...
 
Oh goed dat je dit draadje schopt. Ik had hem weer ingeleverd met de vraag of hij gerecapped kon worden en natuurlijk het probleem met de voeding opgelost kon worden. Music House heeft hem gerepareerd en gaf aan dat er een redelijk simpel probleem was met de voeding en hij het weer deed, met de vraag of ik alsnog wilde recappen. Ik heb daar wel voor gekozen omdat ik gewoon geen zin heb om steeds weer terug te moeten met een onderdeel wat gewoon bekend staat te slijten na zoveel jaar, dat dus gedaan. Hij lijkt weer stabiel nu, maar nog niet zo veel tijd er mee kunnen doorbrengen.
 
Nog een schopdonder voor dit draadje.

Mijn ESQ-1 (metaal, OS 3.50) werkt perfect en dat zou ik graag zo houden. Op de planning staat een nieuwe batterij en de voeding recappen. Ik heb een flinke voorraad NOS elco's maar oud door oud vervangen vind ik in deze toepassing wat nutteloos. Zijn er bepaalde merken/types elcos die aangeraden worden voor de PSU? Ik zou bestellen bij TME omdat ik daar al ander spul moet hebben.

Zijn er nog andere aanpassingen aan de PSU aan te raden of is het originele ontwerp veilig/"goed"?

Het viel me op dat er geen schema's of pcb layouts in de pdf service manual zitten, dus ik zal hem moeten openen om een boodschappenlijstje te maken.
 
Laatst gewijzigd:
Na wat onderzoek van het schema en mijn exemplaar volgende conclusies:

-er lijkt geen C9 te bestaan...Zowel op schema als PCB
-C10 is op schema 100uF, in mijn voeding 220uF. Aangezien de synth vrolijk werkt, lijkt vervangen met 220uF me het slimste.
 
Back
Top