Wat is je grootste 'producing' ontdekking van 2020?

De belangrijkste:
  • Via een distributor muziek uitgebracht op de streaming platformen. Vooralsnog weinig resultaat, maar in elk geval weet ik nu hoe het moet en wat ik volgende keer beter kan doen.
  • Selectiever met plugins aankopen, in plaats van iedere goedkope tjakreverb in iedere sale kopen geïnvesteerd in echt kwaliteitsspul (Altiverb en Lexicon PCM). Dure plugins, maar elke paar dagen "ach het is maar een paar tientjes" roepen en iets kopen dat je eigenlijk niet nodig hebt telt ook serieus bij elkaar op.
  • Werken met referentietracks voor mix en opbouw.
  • De Moog One nog verder uitgespit. Na anderhalf jaar ontdek ik nog steeds nieuwe dingen.
  • FM synthese geleerd.
 
[*]Selectiever met plugins aankopen, in plaats van iedere goedkope tjakreverb in iedere sale kopen geïnvesteerd in echt kwaliteitsspul (Altiverb en Lexicon PCM). Dure plugins, maar elke paar dagen "ach het is maar een paar tientjes" roepen en iets kopen dat je eigenlijk niet nodig hebt telt ook serieus bij elkaar op.
Amen.Met dat geld steek ik dan oa in Zenology,daar heb je dan regelmatig uitbreidingen en zit je in een platform die je al goed kent en je niet continue in een leercurve moet zitten.
 
Nog niet heel veel muziek gemaakt en nog steeds in de opbouwfase maar ben wel tot de conclusie gekomen na jaren stilzitten dat als er een wil is een weg is. Ondanks een kind, geen (echte) ruimte (althans voor groot spul), drukke baan ik toch op mijn manier mn ding kan doen.
Kortom: de omstandigheden hoeven niet allemaal super ideaal te zijn, wat het oplevert (de muziek zelf) ook niet.
 
P.S. Mijn beste ontdekking was gratis: luisteren! Ik heb het afgelopen jaar heel veel naar professionele tracks geluisterd. En heb mezelf daardoor enorm verbeterd. Gewoon luisteren en regelmatig namaken. Wat gebeurt er, hoe steekt het in elkaar en waarom werkt het? Dat had ik serieus 10 jaar eerder moeten doen

Luisteren begint het toch mee en voor zover ik je ken weet ik dat je naar van alles luistert, ook bijv de Carpenters of Abba om maar een voorbeeld te noemen.
En al lijkt jouw muziek niet in de verste verte op de Carpenters of Abba, als het bijv om arrangeren gaat kan je daar ontzettend veel van leren, da's een studie op zich.

Voor mezelf heb ik dit jaar m'n GAS aardig weten in te houden tot en met het afzeggen van een preorder voor de B 2600, da's ook een punt van inzicht.
Wat sommige anderen ook zeggen en ik ook al een tijdje voor me hou is dat lol hebben en voor de kat z'n viool pielen het leukste is en dat uit die experimenten de meest onverwachte dingen kunnen ontstaan en ook goed inzicht kan geven in bepaalde technieken en als ik merk dat ik dan toch bepaalde kennis tekort heb dan verdiep ik me speciaal in die techniek omdat ik dat dan nodig heb.
Geforceerd tracks maken dat wekt bij mij in ieder geval weerstand op, moeten werkt niet bij mij.
Da's natuurlijk voor anderen die iets uitbrengen natuurlijk weer anders, dan werk je doelgericht ergens naartoe.
Voor mij wordt het belangrijkste het komende jaar om meer naar een vaste set up toe te werken., dan wordt een doelgerichte aankoop ook makkelijker.
 
Fabfilter Fabfilter Fabfilter Fabfilter Fabfilter!
Echt jongen die plugins zijn een verademing bij het mixen/masteren.
Ik had het lang uitgesteld omdat de bundel die ik heb (FX) 760,- euro kost in de BTW (nu trouwens korting geloof ik). Maar echt nu al onmisbaar in mijn workflow!
En nee ik werk niet voor Fabfilter, ben alleen maar groot fan.
 
Zo wie zo door de jaren heen gemerkt, is dat wanneer ik even een paar stappen terug neem met het maken van muziek, er meteen een paar grote stappen worden/zijn gemaakt als ik weer begin.

Herkenbaar! Gek is dat.

Ben dit jaar veel bewuster met mijn gear en geluidskwaliteit om gegaan. Niet alles meer 300% in het rood, maar nu 200%.
En nogmaals mijzelf laten zien dat muziek maken, knoppen draaien & whatever studio aanwezigheid hobby & mancave activiteit #1 is en blijft.
 
Mijn ontdekking van 2020 is de Logic 10.5 update. Bomvol goede nieuwe features en nu naar mijn mening de beste en meest complete DAW. In het bijzonder pik ik er de nieuwe stepsequencer uit, wat een fijn, inspirerend stukje software!

https://youtu.be/BHmdhc63XQE
 
Voor mij was 2020 vooral een jaar waarin ik veel geleerd heb over zowel muziektheorie, synthese, mixing en mastering. Ik ben nog lang niet op het niveau waar ik wil zijn maar ik heb meer het gevoel dat ik weet wat ik aan het doen ben. Ik heb ook ontdekt dat er voor mij meerdere flows zijn om naar resultaat te komen. Één daarvan is een idee hebben en dat proberen uit te werken. In die flow ben je gebaat bij een paar (handvol) tools die gewoon goed werken. De dit jaar in huis gehaalde hydrasynth is zo'n tool. Daar kan ik snel geluiden ontwikkelen en ideeën realiseren. Een andere is juist "doelloos" spelen met nieuwe/andere (soft) instrumenten en al doende daar ideeën en inspiratie vandaan halen. Ik heb mijn arsenaal software flink uitgebreid dit jaar (hoewel ik dat niet van plan was in 2020) maar zodanig dat ik nu wel van alles voorzien ben. Het enige dat nog naar me lonkt is de U-he aanbieding via NI. Dus misschien dat daar nog iets gaat gebeuren dit jaar...

Voor 2021 ga ik echt minder op "plugin/koopjes jacht" en meer spelen met wat ik dit jaar verzameld heb. Ik hoop ook verder de muziek theorie in te duiken en verder bekwamen in daadwerkelijke instrumentbeheersing (zowel keyboard als gitaar). Ik hoop op afwisseling tussen oefenen (ploeteren). Spelen (voltage modular) en ontdekkingstocht (schier eindeloze verzameling plugin instrumenten). Het klinkt misschien wat wrang maar nog een jaartje thuiswerken zie ik niet als straf. Het geeft mij meer tijd om bijvoorbeeld muziek te maken.

Ik wens iedereen een muzikaal 2021 en ik hoop dat je toekomt aan datgene dat je altijd al hebt willen doen / leren of oefenen. Maak er een mooi jaar van! :luv:
 
Ik ben afgelopen jaar bijna iedere dag begonnen met 1 uur piano oefeningen op de nord stage. Zodat ik wen aan dat toetsenbord en mijn linkerhand eindelijk eens mee laat doen:) Meteen veel muziektheorie meegepakt, je moet iets hebben om te oefenen niet waar. Ik ga daar komend jaar gewoon mee door, en denk dat ik ook een paar lessen ga nemen van iemand die het veel beter kan dan ik. Verder heb ik behoorlijk wat plugins gekocht, dus die heb ik nu genoeg. Die ga ik komend jaar leren kennen en opschonen, want ik heb te veel. Da's lastig, keuzes maken :D
 
Mijn ontdekking is de inspiratie die ik al vele jaren kwijt was, of dat nu door de corona komt weet ik niet, maar heeft er wellicht wel mee te maken. Daarnaast is de Roli een top ontdekking geweest en ook de Shaperbox.
 
Ik ben afgelopen jaar bijna iedere dag begonnen met 1 uur piano oefeningen op de nord stage.

Ik heb veel aan de Hanon techniek oefeningen.Velen beschouwen dat als oervervelend, maar kenners oordelen daar anders over.Het is ook een persoonlijke smaak.Het levert niets anders dan voordelen op.Alle vingers komen aan bod en je krijgt het notenschrift onder de knie, leert in de maat spelen.Je gaat zeer vlot later muziekstukken in no time spelen..Runs vlot instuderen, jouw composities professioneel laten klinken.Daar begin ik mijn dag mee.Vinger gymnastiek!
 
Fabfilter Fabfilter Fabfilter Fabfilter Fabfilter!
Echt jongen die plugins zijn een verademing bij het mixen/masteren.
Ik had het lang uitgesteld omdat de bundel die ik heb (FX) 760,- euro kost in de BTW (nu trouwens korting geloof ik). Maar echt nu al onmisbaar in mijn workflow!
En nee ik werk niet voor Fabfilter, ben alleen maar groot fan.

Ik deel deze mening.

En selectiever zijn met het kopen van Plugins
 
Ik ben meer een "bandjes muzikant" en produceren is relatief nieuw voor mij. Ondanks dat ik nog niet super veel geproduceerd heb beleef ik er wel veel plezier aan. Mijn muzikale ontdekkingen voor 2020 zijn:

-Ik heb Basgitaar les genomen. En daarmee mijn bewustzijn voor grooves en timing enorm vergroot.
-Ik een zo'n "productie afmaak" cursus gedaan, bij Mike Monday. Vreselijk figuur eigenlijk, maar er zaten wel redelijk wat elementen in die ik echt toe pas nu.
-Ik heb akoestische panelen gemaakt in mijn studio, waardoor ik veel beter hoor hoe muziek klinkt/zou moeten klinken. Dat had ik echt eerder moeten doen!
-Ik heb ervoor gezorgd dat mijn studio opgeruimd is en alles naar behoren werkt en direct gekoppeld is aan een template in logic. Hierdoor kan ik veel sneller ideeën genereren.
 
Begin dit jaar een Korg M3 gekocht omdat ik toch ooit nog eens een Korg Karma wilde.. na het ontdekken van de Karma engine compleet 'verkocht' en een Kronos aangeschaft. Daarna ook gelijk een Yamaha Montage, die ook een supervette arpgenerator heeft.. (wat in feite Karma ook is) maar bovenal een superdikke FM synth! Kronos natuurlijk ook een Oase aan synthesevormen.

Ik heb diverse opnames gemaakt van inspiratie die het me opleverde.. (en iets online gezet wat ik had gemakt toen ik de Kronos net had). Ook de Karma software erbij gekocht want de arps kun je zonder die software niet veranderen. De Montage kun je wel helemaal proggen zoals je op de Yamaha QY700 kon.
Het is nog niet echt tot productie tsunami gekomen :D mede omdat het uitwerken in een DAW nogal vermoeiend is door midiclock latency gezeur. Ik heb laatst wel de M3 perfect in sync gekregen met de Akai MPC ONE.. en in principe zou het dan ook via Abletonlink strak moeten kunnen meelopen met een DAW maar ik word hier door van alles afgeleid om dat verder uit te testen; Gitaar, 3 katten en een volle werkweek. Eigenlijk heb ik vorig jaar de gitaar weer herontdekt. Lekker pingelen in de kamer en toch de (inmiddels 3) katten een beetje in de gaten houden.. :)

 
Laatst gewijzigd:
Beetje teleur met Zenolgy.De packs die uitkomen stellen mij echt teleur.Soundmatig klinkt het niet echt briljant.Je hebt echt maar een sound of 15 per pack.Even afwachten of er toch verbetering gaat komen.Anders einde abonnement dit jaar.
 
Back
Top