Kleine mixers voor gain distortion

Er zijn andere mixers (Behringer, mackie) die wat minder wollig en wat meer middy klinken bij het oversturen. Bijvoorbeeld van die midsweep kicks rond 1997 of harde Jeff Mills platen gaan daar beter mee. De Folio was wat warmer, die "scheurde" wat minder maar klonk vaak wel wat muzikaler op andere geluiden.
Ja dat hebben we het toch over het zelfde ik hou wel van dat warme. Maar goed ik heb nu een mackie vlz1402 al jaren min trouwe mixer ondertussen. Maar ik vind die distortion weinig subtiel. Goed voor stamp techno maar dat is wmb meer AND kicks dan Jeff Mills
 
De 1604 is toch wel de jaren '90 techno mixer naar verluidt. Sugar is Sweeter van The Man From Havana heeft wel echt van dat soort oversturing naar mijn idee.
 
Misschien moeten we "goed" even definiëren. Ik heb er toen der tijd wat electribe A die oude blauwe door heen gejast en ik geloof een mpc1000 ook die oude blauwe. met die mid sweep heb ik er lig toen veel plezier van gehad. Maar goed, dat is ook wel jaaaaaaaaren geleden voor het zelfde geld klonk het bagger.

De mid sweep op de folio sx (en andere soundcrafts) is zeker top! Misschien even een spraakverwarring maar als ik denk ik aan oversturen denk ik aan gain open knallen voor gabber kicks e.d. Dat heb ik op de folio sx nooit kunnen doen omdat het dan echt vervelend ging klippen. Dit in tegenstelling tot bijv een boss KM-60. Of nu ook mijn Tascan 644 die echt warm gaat oversturen.
 
ik gebruik mijn folio notepad wel eens hiervoor. Naast gain, kun je ook feedback toevoegen via de fxsend. en zit er een riaaa pre-amp in die extra distored met een ander karacter.

Gain distortion is ook iets wat je uit je mic pre's haalt. Dat is dan wel veel subtieler. maar zo kun je basgitaren, vocals, synths en drums van een heerlijk karakter voorzien.

Als het echt alleen om gain distortion gaat is een hele mixer in mijn optiek overkill. Zoek dan beter een jfet gebaseerd distortion pedaal.
 
ik gebruik mijn folio notepad wel eens hiervoor. Naast gain, kun je ook feedback toevoegen via de fxsend. en zit er een riaaa pre-amp in die extra distored met een ander karacter.

Gain distortion is ook iets wat je uit je mic pre's haalt. Dat is dan wel veel subtieler. maar zo kun je basgitaren, vocals, synths en drums van een heerlijk karakter voorzien.

Als het echt alleen om gain distortion gaat is een hele mixer in mijn optiek overkill. Zoek dan beter een jfet gebaseerd distortion pedaal.
Ik weet niet welk distortion pedaal maar ik had zo'n multi distortion van Boss 1/2 rack formaat en geen enkele distortion was lekker op kicks. Dan beter de Folio SX gesplitst naar laag er uit kanaal en laag overstuurd kanaal.
 
Goede distortions hebben idd het signaal gesplits waarbij het laag onvervormd blijft. De RAT distorion doet dat dacht ik. Ik doe dat altijd ITB dus post processing.
 
Ik gebruik hiervoor mijn kleine BOSS KM-400, ik vind deze erg warm en fijn klinken.
Hij zal qua klankkleur waarschijnlijk erg lijken op de BX serie van BOSS denk ik.
Zit er trouwens veel verschil in de klankkleur tussen al die BX en KM mixers van BOSS?


KM-400.jpg
 
De A&H Zed 10 (niet de FX versie en ook niet de versie met meer kanalen) werkt super hiervoor. Deze heeft op kanaal 3 & 4 een hiZ preamp welke super klinkt als je hem overstuurt. Heb deze zelf ook puur en alleen om zwaar overstuurde 909 kicks mee te maken :)
De EQ is ook prima, had van mij wat meer mogen boosten, maar wel zeer bruikbaar met sweepable mids. Met een beetje creatief routen kun je hetzelfde signaal doorlussen naar 3 of 4 kanalen, voordat je het de mixer uit laat komen.
 
Mijn gegeven bijnaam is Graaff Kraaeck, dus ik deel de distortion gekte. Mijn ervaringen:
Behringer Mx met 32 kanalen: snel gruizig, weinig ruimte.
Mackie VLZ1604: op gebrek van echte midsweep, de lekkerste clipping machine. Vooral kicks over meerdere kanalen / FX / subgroepen dubbelen.
Allen & Heath GL2000: het kan wel en prima mogelijkheden door midsweeps, maar het klinkt wat kalig/hol. Van A&H naar Mackie om t af te ronden.
En sinds gister ervaring met m'n nieuwe Midas Venice 320. Hoyeahbaby! De boel blijft lekker heel en dik, vooral t laag.
Ik ga dus die Mackie en Venice combineren qua kick strips. Naast de rest van de mogelijkheden.
 
ik overweeg een boss BX - vermoedelijk de 600 - kan dan dienen als compact eiland mixertje en eventueel om te oversturen.
mooie knoppen ook met kleurtjes :D
 
ff illegaal crossposten naar een ander forum maar had toevallig onlangs wat opnames van oversturing op bx-600 en bx-60 op gearslutz geplaatst. Klinkt erg lekker alhoewel wellicht iets te veel saturatie voor sommigen ;)

 
Thx Monotron. Ja die bx60 klinkt stuk vergeleken met de 600. Groot verschil
 
Soundcraft K1 klinkt erg goed. De pre-amp is met fet transistors gemaakt.
Maar niet echt klein. Klink in mijn oren vele malen beter dan Mackie's en A&H's
Van milde drive tot total feedback gabber kick distortion.

De mono kanalen hebben direct-outs en je kan dus kanalen doorlussen.

1647438693763.png
 
Back
Top