Griekse muziek O omfalos tou kosmou

Akikaze

Hardware only
Lid sinds
26 oktober 2004
Berichten
2.516
Locatie
Midden Nederland
Een beetje zon in de winter! O omfalos tou kosmou = De navel van de wereld = het oude Delphi. Een Griek uit de oudheid zou deze titel met enige moeite nog kunnen verstaan.

Ik heb een aantal stukken gemaakt in de stijlen van andere muziekculturen (Indonesisch, Chinees, Thais, Turks, Grieks en Hongaars) met de genrekenmerken (of negatief gezegd clichés) die daarbij horen. Ooit moet dit leiden tot een nieuw album, maar ik ben pas op de helft. Hierbij een stukje Griekse muziek waarvan ik het eerste deel eind 2017 heb opgenomen en het tweede onlangs. Als het meezit, gaat mijn oudere broer de bouzouki uit de Kronos en misschien de sologitaar in het tweede deel vervangen door een echte. Tot die tijd moeten we het hiermee doen. Bovendien klinkt de opname omgezet naar mp3 nogal blikkerig.

In navolging van Danny geef ik wat technische informatie.
Instrumentarium: 1 Korg Kronos X: twee gelaagde bouzouki's (string model & samples), pizzicato contrabas, pauken, klarinet, twee gelaagde mandolines, nonnenkoor, alt.
2 Alhambra elektroakoestische nylonsnarige gitaar.
3 Line 6 Variax gitaar 12 string model.
De gebruikte sequencer is die van de Kronos. de recorder is de Tascam SX-1. Alle effecten komen uit de Kronos, behalve die van de gitaren, daarvan komt de chorus uit de SX-1 en de galm uit een onlangs gebruikt aangeschafte Lexicon PCM-96.
 
Zou het kunnen zijn dat er iets met de opname mis is? Ik hoor enkel de rechter zijde?

Ha, gelukkig! :D Gisteravond laat maakte m'n koptelefoon een harde smak op de grond, dus ik dacht al dat ie stuk was. Valt weer mee. :W

Geluid aan de andere kant zou inderdaad leuk zijn, want mooi nummer! :okdan:
 
Zou het kunnen zijn dat er iets met de opname mis is? Ik hoor enkel de rechter zijde
Danny
Bedankt voor de melding. Met de originele opname (44.1 kHz 24 bit) is niets mis, met de omzetting naar mp3 wel. Ik ga ermee aan de slag.
 
Bedankt voor de melding. Met de originele opname (44.1 kHz 24 bit) is niets mis, met de omzetting naar mp3 wel. Ik ga ermee aan de slag.

Dan kijk ik uit naar de betere conversie want volgens mij zit dit heel knap in mekaar. En inderdaad leuk te lezen wat voor wat verantwoordelijk is :okdan:.

:doei:
Danny
 
Een beetje zon in de winter! O omfalos tou kosmou = De navel van de wereld = het oude Delphi. Een Griek uit de oudheid zou deze titel met enige moeite nog kunnen verstaan.

Ik heb een aantal stukken gemaakt in de stijlen van andere muziekculturen (Indonesisch, Chinees, Thais, Turks, Grieks en Hongaars) met de genrekenmerken (of negatief gezegd clichés) die daarbij horen. Ooit moet dit leiden tot een nieuw album, maar ik ben pas op de helft. Hierbij een stukje Griekse muziek waarvan ik het eerste deel eind 2017 heb opgenomen en het tweede onlangs. Als het meezit, gaat mijn oudere broer de bouzouki uit de Kronos en misschien de sologitaar in het tweede deel vervangen door een echte. Tot die tijd moeten we het hiermee doen. Bovendien klinkt de opname omgezet naar mp3 nogal blikkerig.

In navolging van Danny geef ik wat technische informatie.
Instrumentarium: 1 Korg Kronos X: twee gelaagde bouzouki's (string model & samples), pizzicato contrabas, pauken, klarinet, twee gelaagde mandolines, nonnenkoor, alt.
2 Alhambra elektroakoestische nylonsnarige gitaar.
3 Line 6 Variax gitaar 12 string model.
De gebruikte sequencer is die van de Kronos. de recorder is de Tascam SX-1. Alle effecten komen uit de Kronos, behalve die van de gitaren, daarvan komt de chorus uit de SX-1 en de galm uit een onlangs gebruikt aangeschafte Lexicon PCM-96.

Hola.
wat mooi en leuk alle nationaliteiten:okdan:
dus een mooi projekt.
zou je niet gewoon in wavefile
kunnen houden dat doe ik altijd voor de kwaliteit.

groeten van andreos:)
 
andreos : lijkt me om twee redenen niet zo verstandig: 1. mensen met minder goede bedoelingen kunnen veel meer met een WAV dan met een MP3 en 2. een stuk van 11 minuten in WAV zal moeilijk onder de 20Mb te houden zijn :eureka:.

:doei:

Danny
 
Hierbij een versie met twee kanalen. Moderator, wilt u alstublieft het eerste bestand verwijderen? Bedankt!
 

Attachments

  • O omfalos tou kosmou.mp3
    10,6 MB · Bekeken: 107
Ik vond'm heel mooi en origineel, maar ik had moeite om bijna 12 minuten te luisteren, dus voor mij mocht ie flink ingekort worden. Voor de rest, TOP! :okdan:

Gloomy :)
 
Ha ja ... nu werkt ie wel mooi in stereo :D.

Er zijn meerdere redenen waarom ik dit knap gedaan vind (ook al ligt mijn hart niet bij deze Griekse muziekstijl):
  1. Eigenlijk hoor je nauwelijks dat dit synthesizers zijn, het lijkt allemaal op authentieke instrumenten gespeeld te zijn.
  2. Het feit dat dit niet strak ingespeeld is, versterkt deze authenticiteit nog extra. De vertragingen en inhoudingen hier en daar dragen bij tot de algemene sfeer ... ik zie echt de krijtwitte huisjes tegen een diepblauwe lucht of de zee.
  3. Ik weet niet of je Griekse roots hebt of zo maar als dit niet zo is, dan doe ik zeker mijn petje af. Ik vind het niet zo evident om je een bepaalde muzikale cultuur eigen te maken en dit op een overtuigende wijze ten gehore te brengen.
  4. De mix is werkelijk perfect. Geen enkel geluid, geen enkel instrument staat te hard of te zacht.
Dus samengevat: :okdan::halleluja.

Ik kan wel begrijpen dat sommigen dit wat té lang vinden om naar te luisteren en misschien is het ook wel wat te lang maar dat neemt niet weg dat dit ontzettend knap bedacht, ingespeeld, opgenomen en gemixed is.

Prachtig!

:doei:
Danny
 
Bedankt allemaal! Danny , ik heb helaas geen Griekse wortels, maar ik ben wel met deze - en veel andere etnische - muziek opgegroeid. De andere stukken beogen hetzelfde respect voor die muziekcultuur over te brengen, maar ze zijn niet bedoeld als kopieën. Autochtone muzikanten zullen het altijd authentieker kunnen.
Het plucked string model van de Kronos is een mooie engine. Je kunt met het pientere pookje verschillende manieren van aanslaan simuleren. Verder moet je instrumenten laten ademen (rust geven) en strumming, zoals in het eerste deel, op twee klavieren inspelen.
Het kostte veel tijd om de gitaar en de synthetische bouzouki synchroon te krijgen, maar gelukkig hebben we de technologie ervoor.
Ik heb over de lengte van het tweede stuk nagedacht en ook een kortere versie geprobeerd. Die werkte voor mij niet. Gewoonlijk houd ik het op een cyclus van twee maar ik heb deze keer besloten het toch zo te houden, omdat de herhaling je in een zekere stemming brengt. Daarbij gaat het tempo telkens licht omhoog en worden er instrumenten toegevoegd.
 
Akikaze : knappe benadering. Ook voor de Sounddesign trouwens. Zulke dingen haal ik niet uit mijn Kronos, hoor.
Danny
Oh, maar er zit deze keer geen klankontwerp van mij in hoor. Dat compliment verdien ik hier niet. Buiten EQ, effecten en stereobeeld heb ik niets veranderd. Ik heb alleen maar fabrieksgeluiden gebruikt en een aantal samples van twee cd's. Ik heb nog een grote samplebibliotheek uit het Akai-tijdperk. Die kun je zo in de Kronos laden. Ze hadden ook in de E-mu gekund, maar het was wel makkelijk om één elektronisch instrument te gebruiken en goed om klanken van dezelfde galm te voorzien.
 
Oh, maar er zit deze keer geen klankontwerp van mij in hoor. Dat compliment verdien ik hier niet. Buiten EQ, effecten en stereobeeld heb ik niets veranderd. Ik heb alleen maar fabrieksgeluiden gebruikt en een aantal samples van twee cd's. Ik heb nog een grote samplebibliotheek uit het Akai-tijdperk. Die kun je zo in de Kronos laden. Ze hadden ook in de E-mu gekund, maar het was wel makkelijk om één elektronisch instrument te gebruiken en goed om klanken van dezelfde galm te voorzien.

Oei ... dat valt tegen ... :D (nee joh ;)). Een geluid is goed als het doet wat nodig is, of dat nou een preset of een eigen sound is (ik heb die presets dan nog niet tegen gekomen maar dat is het vervelende met moderne workstations ... die krijgen altijd maar meer en meer geluiden, arp's, drumritmes etc zodat je op den duur door het bos de bomen niet meer ziet).

Het blijft in ieder geval een knappe prestatie :okdan:

:doei:

Danny
 
Ik vind de begeleidende bas heel intrigerend. Wat voor een instrumenten zijn dit?

Uit de inleidende post:
"Instrumentarium: 1 Korg Kronos X: twee gelaagde bouzouki's (string model & samples), pizzicato contrabas, pauken, klarinet, twee gelaagde mandolines, nonnenkoor, alt."

Dus de pizzicato contrabas :)
 
Ik vind de begeleidende bas heel intrigerend. Wat voor een instrumenten zijn dit?

Om precies te zijn de pizzicato contrabas uit de Kronos. Die past beter dan een basgitaar.
 
Back
Top