Winter in America (op gitaar)

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
9.983
Locatie
-
Tijdje terug heb ik wat testopnames laten horen met gitaar https://www.synthforum.nl/forum/muzi...r-test-opnames Leuke reacties en ook nieuwe inspiratie gekregen dankzij Jason31 voor een nieuw pingelprojectje. :D "Winter in America van Doug Ashdown (thanx nogmaals!)
Het was ff zoeken qua timing tussen zang en gitaarspel.. (lastig soms om samen te doen) maar ik heb vanavond weer es opgenomen, kan altijd beter maar ben al redelijk tevreden.. *D
Nog steeds geen pro-camera en wederom opgenomen met de telefoon.. die lijkt de hele tijd de belichting aan te passen.. Ik ben nu van plan om een Q2N van Zoom aan te schaffen, mede door de goede reputatie van de audiorecorders. Iemand ervaring met deze videocamera?

 
Ja mooi. :okdan:"Alleen de opname kan toch een stuk beter. Met je UA pre amp en koptelefoon wellicht?
 
Heel mooi! :okdan:

Het eerste wat in me opkwam nu bij het lezen van Winter in America was Adam Curry en Patricia Paay. En René Froger. :? lol :D
 
Hey, thanx allemaal!! Ja zeker een mooi nummer!

Ook dank voor de eerlijke feedback flyweight en DRe Ik probeer voor dit instrument en muziek juist een zo gemakkelijk mogelijke setup te creëren zonder DAW en pre-amps. Sowieso is dat Bluetooth speakertje niet top maar wel heel makkelijk 'plug and play'. Gitaar en mic erin en gaan.... De telefoon (die alles opneemt is ook een degraderende factor misschien? Die belichting is ook slecht daarop. Had wel een GoXtreme camera gekocht voor 60 tientjes maar dat is echt helemaal bagger en weggegooid geld.
Zoals aangekondigd in de OP. Ik denk aan een camera van Zoom, omdat die ook mooie MP3 recorders maken die geluid goed opnemen. Hier een test: https://www.youtube.com/watch?v=UH3R0DYLfrU&ab_channel=ContrabassConversations
Het plan is uiteindelijk om opnames te maken in mijn huiskamer waar ik ook mijn beamer en verlichting opgesteld heb.. Dat ziet er ongeveer zo uit:https://www.youtube.com/watch?v=o3V8H64wQCw&t=90s&ab_channel=MacGyverGear (gefilmd met mijn telefoon ook..)
Ik kan natuurlijk ook een stereo mic setje aanschaffen en dan mijn laptop met een compacte audiokaart meenemen.. 2 boxen aansluiten waarover ik mezelf hoor. ik ga er nog ff over denken.

Ruim een jaar terug maakte ik mijn eerste opname (sinds tijden, al speel ik wel langer) met een condenser mic met de computer, gewoon met de webcam maar dan zit ik met die headphone.. dat beeld vond ik nu ook niet zo heel goed. Dit is met een webcam van 100 euro gedaan ofzo. https://www.youtube.com/watch?v=FTpctgx3LvY&ab_channel=MacGyverGear

Ik weet dat ik hier niet echt op een videofielen forum zit.. maar misschien iemand bekend met die Q2N van Zoom? lijkt me echt een super makkelijk ding wat goed werkt.. (out of the box).. :)
 
Heel erg mooi en muzikaal! Je bent een echte duizendpoot ;-) Ik deel de mening hier dat het misschien leuk is om er meer bij te maken (beetje sax, wat begeleiding?). Heel knap gedaan en je hebt ook een prachtige stem.

Qua camera en geluidsopnamen maken: ik doe dat zelf niet veel want ik kan niet echt spelen, ik mis de oefening en behendigheid. Maar als ik soms een filmpje maak (meestal om iets te demonstreren of uit te leggen) dan neem ik mijn audio apart op. Daarna combineer ik de beelden met de losse audio track in plaats van de audio van de camera te gebruiken. Met iMovie (onderdeel van OS X) is dat heel simpel, voor windows zou ik niet weten of je dat makkelijk kunt doen.
Hier een voorbeeld dat ik voor iemand gefilmd heb om te laten zien hoe je met een hydrasynth andere synths kunt syncen. En ik had net een TD-3 waarin hij mogelijk ook geïnteresseerd was (black friday aanbieding). Het geluid dat je hoort komt dus van het audiointerface en niet van de camera (https://youtu.be/oYcxItqORMA)

Wellicht heeft je telefoon/camera (of eenvoudige compact fototoestel?) een stand waarbij het niet alsmaar auto-correcties doet voor focus en geluid? Ook de moeite waard om even te onderzoeken.
 
Mooi gespeeld, zang accent nog niet 100% overtuigd, je knijpt je neus/holte ook een beetje, ik hoor liever gemak vanuit de keel, je knijpt jezelf een beetje door het nummer heen, te nasaal.
maar doe jezelf een plezier, track de gitaar en stem in je daw en doe een overdub op je video. De monitor die meespeelt helpt ook niet mee, veroorzaakt een beetje fase / vissekom effect.
Maar je kan fantastisch gitaar spelen, ik doe het je niet na!
 
Heel mooi! :okdan:

Het eerste wat in me opkwam nu bij het lezen van Winter in America was Adam Curry en Patricia Paay. En René Froger. :? lol :D

Hahaha.. ik moet eerlijk bekennen dat mijn eerste kennismaking met dit liedje ook van Rene Froger kwam. :D (Afscheid van Adam Curry bij Countdown toch?) Pas later begreep ik dat het door iemand anders geschreven was.

Andre Hazes maakte altijd teksten op muziek van anderen ook. En dat deed ie best slim.. volgens mij krijgt een tekstschrijver toch een behoorlijk deel van de royalties. :) Ik speel ook weleens "Ik leef mijn eigen leven" Op gitaar. Echt een super mooi liedje ook. Komt hier vandaan: https://www.youtube.com/watch?v=lClgsfT0x2s&ab_channel=Naty'sChannel
 
Mooi gespeeld, zang accent nog niet 100% overtuigd, je knijpt je neus/holte ook een beetje, ik hoor liever gemak vanuit de keel, je knijpt jezelf een beetje door het nummer heen, te nasaal.
maar doe jezelf een plezier, track de gitaar en stem in je daw en doe een overdub op je video. De monitor die meespeelt helpt ook niet mee, veroorzaakt een beetje fase / vissekom effect.
Maar je kan fantastisch gitaar spelen, ik doe het je niet na!

Hey, goed punt ja. Die box zou zomaar eens een beetje fase verschil kunnen veroorzaken.. hij staat ook niet hard dus dat dubbelt een beetje met de overspraak.. Wellicht als ik em harder zet is het al minder. Maar misschien toch deze methode maar niet voortzetten en gewoon dingen rechtstreeks inpluggen en opnemen weer. Ik heb wel een condensator maar die pikt geluid erg op uit de omgeving. Ga nog ff zoeken naar opties/ oplossingen.
Ow.. thanx voor de tips op de zangtechniek. Ben ook niet geheel tevreden nog. Ook uitspraak zit nog niet lekker idd. Thanx voor je reactie :okdan:
 
Heel erg mooi en muzikaal! Je bent een echte duizendpoot ;-) Ik deel de mening hier dat het misschien leuk is om er meer bij te maken (beetje sax, wat begeleiding?). Heel knap gedaan en je hebt ook een prachtige stem.

Qua camera en geluidsopnamen maken: ik doe dat zelf niet veel want ik kan niet echt spelen, ik mis de oefening en behendigheid. Maar als ik soms een filmpje maak (meestal om iets te demonstreren of uit te leggen) dan neem ik mijn audio apart op. Daarna combineer ik de beelden met de losse audio track in plaats van de audio van de camera te gebruiken. Met iMovie (onderdeel van OS X) is dat heel simpel, voor windows zou ik niet weten of je dat makkelijk kunt doen.
Hier een voorbeeld dat ik voor iemand gefilmd heb om te laten zien hoe je met een hydrasynth andere synths kunt syncen. En ik had net een TD-3 waarin hij mogelijk ook geïnteresseerd was (black friday aanbieding). Het geluid dat je hoort komt dus van het audiointerface en niet van de camera (https://youtu.be/oYcxItqORMA)

Wellicht heeft je telefoon/camera (of eenvoudige compact fototoestel?) een stand waarbij het niet alsmaar auto-correcties doet voor focus en geluid? Ook de moeite waard om even te onderzoeken.

Hey thanx!! Ja het uitbreiden van een arrangement is idd een optie. Maar ik vind het juist zo leuk om gewoon puur zonder toevoegingen te kunnen opnemen. Vaak zit ik ook na een werkdag gewoon ff in mijn ruimte en gaat er niks aan.. alleen de gitaar en een beetje erbij zingen... heerlijk ontspannend. Uitwerken in een DAW gaat de puurheid er ook een beetje vanaf.
Jouw opname klinkt super idd.. Ik ben op een gegeven moment met de sax ook gestopt met de telefoonopnames.. en met een condensator gaan werken.. dat was echt een vooruitgang. Maar je moet dan audio en video apart opnemen en ook weer in een videoprogramma syncen.. en je moet jezelf goed kunnen horen.. Met een condensator opnemen resulteert altijd in overspraak. Je hoort de muziek uit je monitoren dan in je microfoonspoor dus je moet altijd een hoofdtelefoon op. Maar daar heb ik met gitaar weer geen last. Ga ik nog extra begeleiding via de DAW toevoegen tijdens het opnemen komt dat probleem ook weer. Ik gebruik nu een dynamische microfoon trouwens (Shure Beta58). Daarmee is de overspraak ook al veel minder als bij een Condensator. Voor nu kan ik het beste gewoon mijn DAW maar weer gebruiken en dan een boxje zodat ik wel beter de dynamiek hoor van de microfoon.
Maar thanx voor de input! :okdan:
 
Mooi, leuk dat je werk hebt gemaakt van mijn tip, het is inderdaad een erg mooi nummer om te spelen. Je speelt hem anders dan ik, Je doet Finger Picking, je bent daar duidelijk ook erg goed in. Ook heb je je Capo op de 4e fret, ik heb hier wel een tab van gezien maar ik gebruik de tablature van de capo op de 1e fret. Overigens doe ik meestal een soort kruising van fingerpicking en strumming, bijvoorbeeld in de verse fingerpicking en het refrein strummen. Maar zo zingen als jij dat kan kan ik wel vergeten. Vind het echt een top uitvoering, en rauw opnemen is juist mooi, geeft het singer-songwriter idee, ook al is het een cover, hoeft wat mij betreft absoluut geen daw bij gebruikt worden. gewoon gitaar oppakken en spelen, en rauw opnemen. Hoe lang speel je eigenlijk al gitaar?

Mag ik nog wat tips geven voor songs die ook zo leuk zijn om te spelen: James Taylor - You've got a Friend, en eentje die vrij lastig is maar als je hem door hebt super leuk om te spelen: Jim Croce - Time in a Bottle.

Als jij ook tips hebt hoor ik ze ook graag. Mijn Tabs playlist staat al zo vol, ik weet haast niks meer te bedenken om te spelen.
 
Hahaha.. ik moet eerlijk bekennen dat mijn eerste kennismaking met dit liedje ook van Rene Froger kwam. :D (Afscheid van Adam Curry bij Countdown toch?) Pas later begreep ik dat het door iemand anders geschreven was.

Ja, inderdaad. Het stond me nog iets bij, maar wel vaag. Slechte kwaliteit YT-clipje van die uitzending hier. Alweer een hele tijd terug, was in 1987... :beard:
 
Goed gedaan hoor! Ook het beeld vind voor een telefoonopname heel behoorlijk. Het past ook prima op dit forum want ik zie wat synths in het filmpje. ;)
 
Ja mooi. :okdan:"Alleen de opname kan toch een stuk beter. Met je UA pre amp en koptelefoon wellicht?

Vind ik ook. Heb al eerder gezegd dat je een tof timbre in je stem hebt, dat mag veel meer "up close and personal" zonder de kamergalm. :D

Anyway, lekker gespeeld en gezongen weer :okdan:
 
Mag ik nog wat tips geven voor songs die ook zo leuk zijn om te spelen: James Taylor - You've got a Friend
Als jij ook tips hebt hoor ik ze ook graag.

Dat nummer heeft ie een tijdje terug al gepost. :)

Ik weet nog wel wat mooie singer/songwriter nummers die wel erg mooi zijn.
Misschien dat jij of Patrick er wat mee wilt.

Kenny Loggins- https://www.youtube.com/watch?v=322_GED6Ccs

James Taylor- https://www.youtube.com/watch?v=67343pHUW5o

Steve Miller- https://www.youtube.com/watch?v=g6A6opUgoEc

Joni Mitchell- https://www.youtube.com/watch?v=Pl78pTmpz8g

Johnny Martyn- https://www.youtube.com/watch?v=LOi_wxypeGc


Oh ja, Nick Drake nog vergeten, daar zijn zat mooie nummers van bekend voor fingerpickers.
 
Laatst gewijzigd:
Thanx voor de waardering en berichtjes!! En Willem thanx voor inpiratie! :okdan:
Het kan qua opname beter, ik ga het echt ff anders doen denk ik, gewoon met wat ik al heb. Voor nu kan ik heel simpel weer met de webcam en een audiokaart, losse mic en gitaar ingeplugd een betere opname maken. Dat deed ik met de sax ook.. maar dan met een hoofdtelefoon op.. sowieso komt een sax er dan mooier uit.. en ik had altijd een verkeerde balans met de telefoon omdat de sax altijd harder dan de muziek was. https://www.youtube.com/watch?v=1jVf...l=MacGyverGear
Maar gitaar en de stem is misschien mooier als het puur is. AdDM mijn ruimte klinkt zo dood als maar kan.. dus dat wordt een room effectje :)

Mooi, leuk dat je werk hebt gemaakt van mijn tip, het is inderdaad een erg mooi nummer om te spelen. Je speelt hem anders dan ik, Je doet Finger Picking, je bent daar duidelijk ook erg goed in. Ook heb je je Capo op de 4e fret, ik heb hier wel een tab van gezien maar ik gebruik de tablature van de capo op de 1e fret. Overigens doe ik meestal een soort kruising van fingerpicking en strumming, bijvoorbeeld in de verse fingerpicking en het refrein strummen. Maar zo zingen als jij dat kan kan ik wel vergeten. Vind het echt een top uitvoering, en rauw opnemen is juist mooi, geeft het singer-songwriter idee, ook al is het een cover, hoeft wat mij betreft absoluut geen daw bij gebruikt worden. gewoon gitaar oppakken en spelen, en rauw opnemen. Hoe lang speel je eigenlijk al gitaar?

Mag ik nog wat tips geven voor songs die ook zo leuk zijn om te spelen: James Taylor - You've got a Friend, en eentje die vrij lastig is maar als je hem door hebt super leuk om te spelen: Jim Croce - Time in a Bottle.

Als jij ook tips hebt hoor ik ze ook graag. Mijn Tabs playlist staat al zo vol, ik weet haast niks meer te bedenken om te spelen.

Hey, Ja!!! Onwijs lekker. En thanx! :) Ben het deels wel eens dat het beter zou kunnen klinken maar ik vind het gewoon zo lekker om te doen zoals het nu is.. plug en play in een boxje.. en dan gewoon opnemen met de telefoon. :D Het boxje geeft ook wat meer laag weer wat de kleinere klankkast niet weergeeft. Maar Eclectic heeft wel een punt met die vertraging die er toch altijd tussen het akoestische en versterkte geluid zit. Ik zou die box eigenlijk nog harder moeten zetten en zang en gitaar overstemmen. Dan kllinkt het waarsch. ook beter. Met de sax beeld en geluid opnemen vond ik altijd een gedoe maar het verschil is wel dag en nacht.

Wat betreft hoe ik W.I.M. nu speel. Eigenlijk keek ik na jouw tip voor dit liedje heel vlug ff op YT en iemand die speelde dat intro een beetje fingerpicking achtig.. rest een slagje ook. Maar wel op de 4e fret. Ik heb het gewoon op mijn gehoor uitgezocht en er later iets andere akkoorden van gemaakt. En ik probeer de baslijn (of accenten) een beetje erbij te doen.. en afentoe een hammer-on / pull-off dingetje.. dat geeft wel een lekker sfeertje. Op de 4e fret kun je ook iets hogere noten erbij pakken.. dat maakt het wel lekkerder vind ik. Het openingsakkoord in de chorus heb je dan wel een hogere bas maar ik vind de hogere nootjes op de E snaar wel een toevoeging dan weer.

Ik speel (met wat tussenstops) al aardig wat jaartjes. Mijn eerste (elektrische) gitaar kocht ik toen ik een jaar of 15 was. Mijn broer speelde ook al en probeerde weleens wat op zijn gitaar. Paar jaar later kocht ik een Strat (USA).. die weer na een paar jaar ingeruild voor een akoestische.. Wel een aantal jaar opgespeeld ook. Beetje unplugged ook. Maar daarna een hele tijd geen gitaar of muziekinstrumenten gehad.. dat kwam in 2007 weer toen ik ging scheiden en de leegte in mijn leven opvulde met synths, drumcomputer en gitaren natuurlijk. :okdan:

Thanx voor de tip weer! Zoals Willem al opmerkte, You've got a friend speel ik ook, erg mooi ja. Time in a bottle kende ik niet.. klinkt erg sophisticated.. volgens mij ook meer partijen?
Willem heeft al mooie tips gegeven ook.

Bij mij is het gitaar spelen een beetje in vlagen. Soms vind ik een nummer echt te gek en zet ik m'n tanden erin en daarna ept het weer weg.. Ik zat net ff te pingelen op: Racoon -'t is al laat toch. Die hoorde ik weleens op het werk en ben ik toen gaan spelen.. maar damn.. het is echt helemaal weggezakt. Ook dat andere liedje "Sunkissed" kon ik redelijk spelen maar het was echt gone.. :D Oh.. en wat betreft finger picking heeft Roller Coaster het gitaarvuurtje ook wel weer wat aangewakkerd (ben ik bang :o:) Maar was zeker leuk en leerzaam om dat uit te zoeken en leren spelen.

Vroeger speelde ik meer slagjes.. Black van Pearl Jam had ik altijd wel succes mee op jamsessies.. en U2 met One.. dat soort dingen..
Oh.. ik was laatst nog met iets van Blof bezig (Mooie dag) en na wat zoeken net zag ik dat er gisteren een acoustic version online is gezet.. echt zo'n mooi nummer dit en super gitaarwerk. :luv:



Zang is gewoon met een standaard SM58.. .Gitaar klinkt ook te gek.. geen mic ervoor. Gewoon ingeplugt.. zal wel zo'n inbouw mic inzitten gok ik.
 
Laatst gewijzigd:

Vergelijkbare discussies

Back
Top