De Nacht: Hedendaags

Lid sinds
14 oktober 2008
Berichten
3.903
Locatie
-
Contemporary Music Night #76 – Viral genoms and molecular sonics.
Woensdagnacht 16 December 02:00 tot 07:00 uur.

De tweewekelijkse Hedendaagse Muziek Nacht met vannacht het Monumentum project van de Nederlandse componist en sonisch kunstenaar Roland Emile Kuit.
Om de vijf uur vol te maken schreef de componist een speciale hommage aan Dick Raaijmakers onder de titel Loudspeakers.

Luisterlink: Viral genoms and molecular sonics

Samenstelling:
Kees-van-de-Wiel_small.png

Kees van de Wiel
 
Concertzender nieuws pagina:
Monumentum-CZ.jpg

































Een nacht ter nagedachtenis aan alle slachtoffers, die stierven als gevolg van epidemieën wereldwijd …

De mensheid heeft veel epidemieën gekend, die tot een pandemie hebben geleid.
Voor de 40 belangrijkste heeft componist Roland Emile Kuit formules gemaakt, die de verschillende epidemieën een “klank” geven.

Kuit ontwikkelde modellen om microgeluiden te creëren, als een reflectie op bijvoorbeeld de COVID-19 pandemie.
Audio genomen als een virus kunnen alleen in de symbolische dimensie van evolutie bestaan, ​​totdat ze een gastheer vinden. Zoals wij de gastheren kunnen zijn voor deze 40 werken van geluidskunst, resonerend met onze collectieve geschiedenis als een sonisch gedenkteken.

Dit sonische gedenkteken, Monumentum, had zijn wereld première op RADIOARTE ITALIA in september 2020. Kuit leidt ons met Monumentum door de veertig belangrijkste epidemieën en pandemieën uit de menselijke geschiedenis.
Monumentum is te beluisteren in De Nacht van de Hedendaagse Muziek op 16 december 2020 van 02:00 tot 07:00 in de vroege ochtend van 17 december. En daarna voor altijd terug te luisteren via uitzending gemist.

De samenstelling was in handen van Kees van de Wiel en het programma wordt gepresenteerd door Gerard Meulenberg.

Link: https://www.concertzender.nl/monumentum/
 
Gaaf idee !
Ik ga me laten infecteren .

Die formules, heb je voor iedere epidemie een specifieke formule gemaakt, en hoe staan die dan in verhouding tot de betreffende epidemie? Zijn het logische patronen die voor elke epidemie hetzelfde zijn ? En welke epidemische eigenschappen gebruik je dan voor de formulering ? Is dat bij elk geval hetzelfde of verschilt dat ? Vragen, vragen :)
 
Gaaf idee !
Ik ga me laten infecteren.

:) Leg je thermometer maar alvast klaar!

Ik hou mij al lang bezig met het maken van nano geluid.
Klanken die ik opbouw met behulp van Non-Standard synthesise.
Formules die beweging veroorzaken en zoals je weet, is de beweging snel genoeg, dan komt deze op een voor ons gehoor bereikbare frequentie.
Op mijn album SONIC FORMS leg ik deze bewegingen strak aan banden door het gebruik van Lissajous figuren.
X & Y quasi random d.m.v. ruis, S&H en sequencers patronen makend.

De beelden vanuit Italië met de lijkkisten op straat maakten in maart een diepe indruk op mij.
Het "maart-covid" voorbeeld uit deze post was het begin van de gedachte voor dit project.
Het was puzzelen hoe formules te maken die, en verschillende delingen, en verschillende bewegingen konden maken.
Daar SONIC FORMS geen stapelingen kende, wilde ik hier massa creëren, een organisme.
In mei beleefde dit werk via Donemus de première en galerie Saphira&Ventura wilde mij meteen naar NYC halen.
Maar dat kon en wil ik nog steeds niet vanwege de covid:
Scroll naar de video's beneden daar zeg ik iets over dit werk.

Zoals de covid ruis veroorzaakt in ons leven, werk, relaties, hobby's, winkelen etc. zal deze ruis-nacht je ook 'aantasten'.
Ik kan niet zeggen wat het met je gaat doen - dat zal voor eenieder anders zijn.
Deze ruisachtigen worden veroorzaakt door Lossy Intergrators om een Half-Life achtig spel te vormen. Het creëren van organismes.

Voor mij maakt het niet uit of dit werk muziek/audio kunst is. Het is een moment om bij de situatie van nu stil te staan.
Hoe ik anderen kan beschermen, en mijzelf tegen anderen die er anders instaan kan beschermen.
Dit is de meest bizarre tijd die ik mee maak en wat zou men hier veel van kunnen leren......
 
Back
Top