Kurzweil K2500XS vragen

paulusdebkb

Ingeburgerd
Lid sinds
16 mei 2017
Berichten
77
Ik heb al een tijdje een Kurzweil K2500xs te leen, eigenlijk alleen als masterkeyboard... ik gebruik het apparaat om mijzelf een beetje piano te leren spelen. Het klavier is, laten we zeggen, 'lekker ingespeeld' maar nog niet lam of zo. De ingebouwde pianosample voldoet daarvoor maar het apparaat kan natuurlijk veel en veel meer. Heb er een beetje mee proberen te pielen met sounds maken maar zonder handleiding kom ik er niet uit. De eigenaar wil hem op termijn wel terug maar wil 'm misschien ook wel aan me verkopen. En dus heb ik een paar vragen:

- Is de VAST synth engine nog steeds de moeite waard om te doorgronden, of inmiddels echt ingehaald door software synths?
- Is zo'n K2500 nog iets waard vandaag de dag? Hij heeft wel SCSI (maar ik heb niets wat daar mee praat), niet de FX-uitbreiding
- Er zit een ventilator in die altijd gaat draait als je 'm aanzet. Stel dat ik hem koop, zou ik dan die ventilator kunnen uitschakelen / loskoppelen als ik alleen maar een pianosample speel? Of zou hij dan te heet worden?
 
Ik heb zelf alleen in een ver verleden met een K2000 gewerkt, maar wat je toch wel vaak hoort is dat het een beetje een rabbit hole is waarin je duikt als je er echt diep mee aan de slag wil. Er gaat snel veel tijd in zitten. Dat moet je dan wel leuk vinden, en/of de klank moet je erg aanspreken. Die beide punten kan je nu prima voor jezelf beoordelen door er even een manual/tutorial bij te halen en er eens goed voor te zitten. Is het je dan allemaal nogal omslachtig en klinkt het je niet heel bijzonder, dan weet je dat het niks voor je is..
 
Denk dat je jezelf moet afvragen wat wil je doen en waar heb je tijd voor.
Heb zelf nooit een Kurzweil K synth gehad, maar ik heb begrepen dat het best leuk is als je er de tijd voor hebt.
Natuurlijk ook de vraag wat zou je er tzt voor moeten betalen en wat kan je anders voor dat budget krijgen..
Wil je echt piano leren spelen of gewoon key's en met synth's aan de slag.
 
Tuurlijk is VAST nog in vandaag, gisteren,toekomst.Blijft een boeiende materie om daar mee bezig te zijn.Oefening baart kunst en zit wat leercurve in.Maar je hoeft die niet op één week te kennen.
De kracht zir er in de juiste componenten te kiezen voor de sound die je wilt maken.Je kunt VAST vergelijken met een modular systeem zoals bv Reaktor.Je kiest de dsp processing componenten, zet het in een algoritme.
Het is echt niet moeilijk en je moet er wat niet tijd in steken.Tuurlijk helpt het wel wat kennis te hebben over synthese technieken, lees de manual zeer goed en geef niet op om aan een zoveelste softsynth je tijd zit te verprutsen.Met VAST haal je alles binnen.
 
Bedankt voor jullie reacties - ik ben zeker geïnteresseerd in synthesizers en sound design! Maar ik denk dat ik me voorlopig eerst tevreden stel met mijn Sledge en Skulpt qua sound design. Mijn tijd om nieuwe synths te doorgronden is inderdaad beperkt. Eigenlijk is het hele toetsengebeuren een zijpaadje voor me; van huis uit speel ik gitaar :-)

Ik leer mijzelf piano spelen zodat ik sneller kan werken bij het schrijven van liedjes en opnemen van demootjes. Een aantal jaar geleden heb ik wat liedjes thuis opgenomen en de toetsenpartijen moest ik destijds voor het overgrote deel op een piano roll bij elkaar klikken...

Er zo over nadenkend kom ik tot de conclusie dat ik hem eigenlijk niet moet willen kopen:
- de pianosample is oké maar niet meer dan dat
- het klavier speelt oké maar je merkt wel dat het meer dan 25 jaar oud is
- VAST doorgronden zal wel in de categorie "ooit / misschien" blijven staan; met kinderen, werk en andere instrumenten denk ik niet dat ik er aan toe kom
- die ventilator!
- hij is ZWAAR! Stel dat ik er ooit mee zou gaan optreden, dan moet ik een roadie
 
Verstandige keuze om hem dan inderdaad niet te kopen lijkt me. In ieder geval veel plezier met je toetsen, lijkt me tof om zowel gitaar als keys te kunnen spelen.
 
-
- VAST doorgronden zal wel in de categorie "ooit / misschien" blijven staan; met kinderen, werk en andere instrumenten denk ik niet dat ik er aan toe kom

Zie het als een uitdaging.Even 10% minder nutteloze smartphone gebruik en voila tijd genoeg.:verkoght:
 
Een K2500 zou ik niet meer kopen,een K2600RS wel ,rack versie dus,de K2661 ook niet kopen,is compact etc maar klinkt minder goed (opmerkelijk minder dynamisch) als een K2600,heb (er 1 gehad,vrij snel verkocht).
 
K2500XS is een prima synthesizer, er zijn veel geluiden op sample cd's en heeft veel mogelijkheden. Nadeel is het toestenbord contact strips moeten na enige tijd worden vervangen bij veel gebruik, en het lood in toesten kan loskomen en is lastig weer vast te lijmen. Gewicht is ook een probleem, de ventilator kan je vervangen door een geruisloze pc ventilator.
 
Bedankt voor jullie inzichten mensen! Met de nieuwe lockdown lijkt het erop dat ik wel tijd zal hebben om me eens in VAST te verdiepen ;-)
 
Back
Top