Het is vanzelfsprekend dat een stijl niet ieders smaak kan zijn, dat is een utopie. Wat me wel opvalt is dat op dit forum een melodieuze compositie gelijk als zoet of lief bestempeld wordt en soms meewarig behandeld wordt. Dit in tegenstelling tot de soms erg uitgekiende melodielijnen in combinatie met akkoordenreeksen, opbouw van spanningen en oplossingen.
ja ik heb het woord zoet gebruikt, het nadeel van het lezen van andere reakties. een melodieuze kompositie kan mij heel erg grijpen (in kontrast wat men zal denken, gezien wat ik maak).
overigens heb ik voor de duidelikheid niet gezegd dat het niet mijn ding is, ik vind veel passages erg erg mooi en goed. ik ken ook andere nummers van je, en wanneer ik het me goed herinner pakte ze me wel als geheel.. (ik heb een erg slecht geheugen, helaas..)
wellicht heb je gelijk dat er die tendens is, ik kan dat niet echt beoordelen.
ik verwonder me juist er over dat een aantal passages, me juist niet pakken, aangezien, sja, dit mij wel kan pakken. maar ik val er simpelweg, op gevoel, soms uit.
ik houd juist van diversiteit, in muziek. ook melodieuze komposities, vanzelfsprekend. dus ik sprak eerder een verwondering uit. ik heb het woord gebruikt; zoet, je noemt zelf ook het woord; lief.
dat kan heel goed werken. mahler bijvoorbeeld, ik ben een groot mahler liefhebber, al zijn zijn symfonieën in zekere zin ook "knettergek" (een boutade, heb er eens iets over geschreven, wat preciezer).
hij heeft ook heel lieflijke melodieën, en dan doel ik niet op de overbekende adagietto uit de 5e symfonie, die hels begint.. (en adagietto vind ik ook prachtig, natuurlik, death in venice zag ik op mijn 17e of zo.. dus..). maar vooral uit de andere symfonieën, 1-4 vooral. als ik het goed heb, heb ze zo vaak geluisterd, allemaal, maar dat geheugen..
debussy en lieflijk? minder, he.
nou ja, opbouw van spanningen en oplossingen; ik herken dat; ik mis blijkbaar in de specifieke passages die tensie. een tensie. een woord wat ik vaak gebruik. daar hoort geen akademische regel bij, wat ik daarmee bedoel. eerder regulerend. goed dan kom in een jargon terecht, die ik me wel heb toege-eigend. dat gaat nu te ver. en ik kan in een ander domein, tekst, wel heel erg goed aangeven wat het dan is, ik ben nog maar een leerling, in de muziek.