Migratie naar een nieuw OS is voltooid

Een goede reden om naar Debian te migreren.
Ik heb Centos alleen gebruikt als educatief platform voor RHCA, RHCE certificering.

Maar als Centos Stream een rolling release word is er wellicht minder aan de hand als je dan wel een stable branch kan kiezen.

Debian is idd het meeste stabiele / trage, gratis alternatief. De stable branch van de Centos Stream heet RHEL met minimaal een self support subscriptie. Er is inmiddels wel een alternatief in de maak (https://github.com/rocky-linux/rocky) en je hebt nog wel even tijd om te beslissen, Centos 7 krijgt nog updates tot 2024...
 
ah ja makes sense. Big old blue wil dat we lappen.
Maar ja traag als in ontwikeling maar das RHEL ook. Wellicht zelf trager.
Het is op Debian iig gemakkelijk om nieuwere packages te draaien met backports. De tweede distro met systemd bv.
Ik ben iig erg fan van Debian, draaide dat tot verkort op mijn werk desktop.
Maar goed voor een simpele webserver wat heb je nou nodig? Dat kan prima op vele distro's en dan is een trage stabiele distro een goede keuze.
liever niet onder windos :duivels:
 
De streams zijn juist in het leven geroepen om RHEL eerder te kunnen voorzien van nieuwere componenten. Of big blue hierachter zit betwijfel ik. Timing wise had het ander gekund bijv aan het eind van de life-cycle van RHEL/Centos 8.
 
Daar was Fedora linux en CentOS development toch voor? Streams had toch ook kunnen bestaan zonder stable de nek om te draaien?
Of wellicht is dit een poging om op RHEL toch sneller patches en nieuwere packages te krijgen.
Maar ook in dit scenario zie ik niet in waarom Centos Stable dood moet.
Wat ik wel zie is dat Centos een heel populair cloud OS is wat potenciele RHEL klanten konden zijn.
Let wel dat CentOS stream later dan RHEL security patches krijgt. Dus als productie OS niet fijn en maskt toch het motief duidelijk.

Ben benieuwd of Rocky wat word. Denk het wel. Denk ook dat de grote cloud aanbieders hier baat bij hebben.
Dit kan ook resulteren in meer Debian ( of Debian based ) gebruikers :luv:

wat een toffe avatar heb jij btw :okdan:

ik kan het eens vragen aan een maat van me die vaak klussen voor Red Hat en Suse Linux doet.
 
Centos development bestaat/bestond nagenoeg niet, het zijn voor 99,9% gebruikers. Vanaf RHEL 8 komen volgens mij de stream updates voor Centos al eerder uit dan voor RHEL...
Veel van de hosting clubs (niet de hyperscalers zoals AWS en Google) leveren Centos puur omdat dit binnen hun businessmodel past, RHEL is daar te duur.
De hyperscalers als AWS hebben een eigen distro maar leveren ook RHEL. De hoop dat een Centos gebruiker een potentiële RHEL klant zou zijn heb ik al jaren geleden opgegeven. Enterprises die Centos draaien zijn wat mij betreft niet slim bezig...

Rocky neemt al een behoorlijke spurt op dit moment wat ik eigenlijk best zuur vind, de developers die nu effort in Rocky steken hadden dat eerder ook voor Centos kunnen doen maar deden het niet...

Die maat van je zal vast een mening hebben maar heeft geen toegang tot interne communicatie / beweegredenen.
 
Laatst gewijzigd:
Mooie duidelijke motivering. Ik gis maar een beetje. Maar veel mensen denken idd dat het een geld krijg actie van ibm is.


Cheers Tim
 
Deze morgen kon ik sommige artikels niet meer bereiken, leek een uitval.Storing?('internal server error').Of zijn er toch nog wat foutjes binnengeslopen?
 
Ja had het net ook. Kon het forum helemaal niet op.
"Internal server error".
Wellicht database gerelateerd? tablespace of caching issue?
Of zijn ze weer bezig met hacken?
 
Ja klopt. Ik werd half uur terug ofzo wakker gebliept door één van onze leden. Zo betrokken zijn we.. :D

PHP-update gedaan door service-provider en daarna wat config-files goed moeten zetten.
 
Ja klopt. Ik werd half uur terug ofzo wakker gebliept door één van onze leden. Zo betrokken zijn we.. :D

PHP-update gedaan door service-provider en daarna wat config-files goed moeten zetten.

Dank !!

Kon ook heel de morgen er niet op. Soms een klein beetje en dan lag die er weer uit.
 
Bij deze een kleine post mortem over deze ochtend. Het aantal sessie bestanden was te groot geworden in de /tmp dir (too many file descriptors). Normaal worden de bestanden na 1440 seconden periodisch weggegooid, maar dit proces bleek te ontbreken op de CentOS7 machine. Gevolg: zachtjes aan gleden we naar het onvermijdelijke en konden geen nieuwe sessies meer worden opgestart. Helaas kwamen na het opschonen een aantal andere problemen met php 7.2 naar boven (corrupte cache met ongewenst gedrag) en kwamen er syntax fouten bovendrijven. De switch naar een hogere php versie gaf dan weer nieuwe problemen omdat de .htaccess bestand niet werd overgenomen. ishi heeft dit perfect afgehandeld.

Een cron job werd geïnstalleerd om vervallen sessie bestanden nu periodisch weg te gooien.
 
Back
Top