jd990, jd800, virus, jp8080, blofeld, sub37

Van de JD-800 zie ik de laatste tijd wel idioot hoge prijzen boven de 1000 euro. Maar het is een vrije markt.
650 euro vind ik redelijk voor een exemplaar waarvan het lijm- en het aftertouchprobleem niet zijn gefixt. Het lijmprobleem was bij mij niet weg na een schoonmaakbeurt. Ik wacht nu net zo lang totdat alle gewichten los zijn en dan heb ik weliswaar een ongewogen klavier maar alla. Verder heb ik de aftertouch laten maken (extra weerstandje erin), maar je kunt er ook voor kiezen om een voetpedaal afterouch te laten uitsturen. De effectsectie gaat op een gegeven moment vervormen en dan moeten er onderdelen worden vervangen, maar zover is het bij mij nog niet en ik gebruik hem niet voor elk project, dus ik heb geen idee wanneer dat aan de orde is.
 
Even wat ingelezen en wat een soap.
Begon al in 2019 met drivers die niet meer ondersteund werden..
We moeten natuurlijk een kat een kat noemen. Misschien wordt TI dan niet meer ondersteund, het staat in zeker zin los van het feit dat je op kb en desktop versions evengoed klanken kan vijzen naar hartelust. Enkel voor de Snow is het wat omslachtiger en menu-diving. Patches laden kan altijd van een Sysex progje. Bon, ik ben ook niet blij met de gang van zaken bij Access, maar het is wat het is en zoals zo vaak blijf je als consument achter in de kou. Maar dat betekent niet dat de hele TI-lijn obsolete is geworden hé ? Een TI2 desktop vind je intussen al voor 1000€ en minder en dat is dan meteen de prettige bijkomstigheid.
Want het blijven - hoe je het draait of keert - synths die klankmatig nog steeds top zijn. (en zullen blijven)
 
We moeten natuurlijk een kat een kat noemen. Misschien wordt TI dan niet meer ondersteund, het staat in zeker zin los van het feit dat je op kb en desktop versions evengoed klanken kan vijzen naar hartelust. Enkel voor de Snow is het wat omslachtiger en menu-diving. Patches laden kan altijd van een Sysex progje. Bon, ik ben ook niet blij met de gang van zaken bij Access, maar het is wat het is en zoals zo vaak blijf je als consument achter in de kou. Maar dat betekent niet dat de hele TI-lijn obsolete is geworden hé ? Een TI2 desktop vind je intussen al voor 1000€ en minder en dat is dan meteen de prettige bijkomstigheid.
Want het blijven - hoe je het draait of keert - synths die klankmatig nog steeds top zijn. (en zullen blijven)
Klopt, het is vooral voor het werken met de DAW minder handig.
Ik ben geen TI eigenaar, dus weet niet hoever de midi implementatie gaat zonder VST, maar er zijn meer altijd wegen naar Rome.
Sommige zijn alleen wat omslachtiger dan je zou willen.

Als Moog de VST's van de Minitaur en de Subsequent 37 niet meer zou ondersteunen had ik iig 1 (redelijk) groot probleem. Die VST laadt de preset die ik had gebruikt voor een project.
Dat kan ik met Midi niet (voor zover ik weet) makkelijk aansturen. Zeker omdat er maar een 'beperkt' aantal presets op het device zelf staan en de rest op de PC.
Dus ik hoop dat Moog die 2 nog lang blijft ondersteunen.
(ondertussen al weer heel wat jaren overigens...)
 
Met program change kan je jouw daw de synth naar de juiste preset laten gaan (maar dan ben je idd wel afhankelijk van de presets die erop staan).
 
Waldorf Q en Q+ (met analoge filters) hoort ook in het rijtje.
Hallo!

Ik ben een beetje aan het rondkijken naar uitbreiding.
Ik vroeg me af wat de 2e hands waardes zijn van de onderstaande synths (en als je er 1 te koop hebt)
En wat jullie menigen zijn voor deze synth tov de prijs.

JD990
JD800
Access Virus TI desktop of C desktop
JP8080
Blofeld desktop
Sub37
Waldorf Q en Q+ (met analoge filters) pas ook wel in het rijtje denk ik.
 
Ik vroeg me al een tijdje af waarom we niks meer van dit merk access horen kan iemand mij dat vertellen!
bedankt
 
Access is onder een nieuwe merknaam in de gitaren business begonnen: Homepage | Kemper Amps (kemper-amps.com)

Blijkbaar vonden ze dat ze de synthesizers hadden uitgespeeld.
Vreemd keuze vindt ik dat omdat ze toffe synthesizers gemaakt hebben!
Al zullen zij zelf zeggen van niet hun denken er blijkbaar anders er over jammer!

maar wat is het alternatief dan voor een access virus ?
 
Ja dat is nu juist het bizarre ervan.
De ti 2 is nog gewoon nieuw te koop, maar de ti vst draait niet onder het laatste Mac OS. Heel vreemd van Access dat ze de virus helemaal niet meer ondersteunen, maar is natuurlijk ook al behoorlijk oud, dus wie weet is het voorraad van 5+ jaar oud...
Ze zijn nu bezig met gitaar versterkers en hebben de virus compleet stil gelegd. Ik hoop erop dat die software een keer open source komt ofzo.
 
Waldorf Q en Q+ (met analoge filters) pas ook wel in het rijtje denk ik.
Wel ik heb zo vorige zomer een Q Phoenix en onlangs een µQ gekocht. Is nu het moment want prijzen stijgen. Intussen al wat sounds gemaakt, maar de Q is imo een geval apart. Als je bread & butter sounds zoekt hoef je 'm niet te kopen. Zoek je in tegenstelling een sounddesigner wapen,een classic en toestel dat sowieso meer waard wordt, dan is de Q een onwaarschijnlijk ding. Je gelooft je oren soms niet, maar of die sounds dan bruikbaar zijn is een andere vraag. Ik hoor op het net vaak heel mooie ambient soundscapes, maar ook dance georiënteerde klanken.
Ik had ook de keuze voor een XTK, maar persoonlijk vind ik de Q beter, of meer naar mijn smaak klinken. Voordeel is dat hij 3 osc's heeft waarvan 2 ook als wavetable te gebruiken zijn. In tegenstelling tot de XTK, die enkel 2X WT osc's heeft. Ook het filtersectie van de Q heeft de fameuze PPG filter en Comb filter aan boord en tot slot is de XTK 'maar' 10 (tot 30 exp) voice en de Q 16 tot 32 uitbreidbaar. Er staan op reverb.com wel wat racks te koop, en de prijs is ook niet meer 'zacht' te noemen. In elk geval al een pak meer dan een Virus TI2...
 
maar wat is het alternatief dan voor een access virus ?
De Viper VST van Adam Szabo als je ITB wilt werken, dat is een VST die helemaal op de Virus gebaseerd is.

OTB is de Virus zelf nog steeds relevant qua klankopwekking. Het enige wat er momenteel op de Virus aan te merken is, is dat de USB functies niet goed werken op een Mac. Maar volgens mij is er geen enkele andere synth die wél een werkende VST heeft voor de Mac voor "total integration" en ook mee kan komen met de Virus qua klankopwekking.
 
Ze zijn nu bezig met gitaar versterkers en hebben de virus compleet stil gelegd. Ik hoop erop dat die software een keer open source komt ofzo.
Ja dat si eigenlijk het meest bizarre eraan! Het bedrijf is niet gestopt of failliet ofzo, ze zijn gewoon druk bezig met ontwikkeling van andere/nieuwe producten.
Allemaal prima, maar volgens mij hebben ze duizenden klanten/gebruikers/achterban/geefheteennaam die ze toch wel een beetje laten stikken zo...
Of zouden ze een beetje fittie met apple hebben?
 
Of zouden ze een beetje fittie met apple hebben?

Ja maar zelfs dan. Het is mogelijk voor Access om VST-integratie te maken zoals Midi Quest of Mystery Islands die wel die mogelijkheid bieden tot de meest recente OS'en. Daar heeft Apple niets mee te maken of aan te zeggen. Wat niet wegneemt dat ik niet begrijp waarom ze dat dan niet doen al was het maar om de zovele TI gebruikers (waaronder ikzelf) uit de nood te helpen. Nu lijkt het wel een middelvinger ! Alle begrip voor het feit dat ze niet meer geïnteresseerd zijn om synths te maken (de druk door concurrentie is erg groot om met iets te komen dat overeind blijft) maar op z'n minst kunnen ze nog een tijdelijke oplossing vinden. Maar met bv Akai was het net zo. Geen support meer voor Aksys (editor soft & USB sample transfer) voor Akai S5000/ 6000, Z4 en Z8) na Windows XP en OSX 10.6. Nee liever verkopen ze nieuwe samplers en nieuwe soft die evengoed binnen 5-8 jaar weer obsolete worden. In die optiek investeer ik amper in softsynths. Zeg er donder op dat ze binnen 5 jaar nog amper draaien op nieuwe OS'en...
 
Begin vorig jaar is de TI-2 keys van mijn statief gedonderd (samen met mijn Yamaha Motif) en had flink wat schade (Motif had niets). Ik heb gelukkig alles nog gewoon kunnen laten repareren en werkt nog steeds als een zonnetje. Zou hem niet willen missen. De onderdelen zijn in ieder geval nog op voorraad en draait ook gewoon op Windows 10. Mocht dat niet meer op termijn mogelijk zou zijn dan is hij nog steeds heel goed te editen/te bespelen zonder software. Ik maak me meer zorgen om mijn Maschine Mk3 die uitsluitend op software draait (zoiets zou ik nu niet meer kopen).
 
Ja dat si eigenlijk het meest bizarre eraan! Het bedrijf is niet gestopt of failliet ofzo, ze zijn gewoon druk bezig met ontwikkeling van andere/nieuwe producten.
Allemaal prima, maar volgens mij hebben ze duizenden klanten/gebruikers/achterban/geefheteennaam die ze toch wel een beetje laten stikken zo...
Of zouden ze een beetje fittie met apple hebben?
Nee - ze hebben dit rond een Motorola DSP gebouwd - Dat ding wat ook in de nordrack 3 en in de supernova's zit ook geloof ik -> die DSP-chip heeft volgens mij geen opvolger gekregen. Ofwel het omzetten van de code naar iets anders (FPGA bijv) zou te veel werk zijn - maar wie weet komt daar ooit verandering in. Ik vind het zelf ook jammer en had een aantal jaren terug al hoop op een TI3. Maar goed, de synthesizers worden nog gemaakt en verkocht. Eens met @sKeLeTvM dit is een klassieker.

Qua Apple: Verder kun je eigenlijk alleen naar Apple kijken in dit geval. Ze hadden ook de support erin kunnen laten zitten lijkt me. Als het met Windows kan, dan ook met Apple. Is gewoon een kwestie van niet willen. Optie: ouder systeem ernaast houden of een oud windows laptopje om sounds makkelijk te editten - al kan het meeste met de hardware ook ofc.
 
ze hebben dit rond een Motorola DSP gebouwd - Dat ding wat ook in de nordrack 3 en in de supernova's zit ook geloof ik -> die DSP-chip heeft volgens mij geen opvolger gekregen.

Deze dsp's zitten als het goed is ook in de microkorg (zelfde als de virus c) en die worden ook nog verkocht. Dus motorola/freescale hebben nog wel een voorraadje aangelegt zo te zien.
Maar de 56K dsp zitten ook in de profiler en het contract loopt over 2 jaar af. Dan zullen ze bij kemper toch iets moeten verzinnen voor de komende jaren.

However, the days of the 56k platform are numbered: according to the official End of Life (EOL) policy of NXP they provide supplies for 15 years from the original release date, so the chip used in Virus TI2, the DSP 56321 is available until 2020, the one in Kemper Amp DSP 56720 ends in 2023 and there is no new 56k DSP in NXP roadmap anymore.

Bron:
The Future (?) of Access Virus
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top