Moog Claravox Centennial

Attachments

  • Claravox_Website-3.jpg
    Claravox_Website-3.jpg
    45,8 KB · Bekeken: 3.773
Een soort van 2020 ode aan de theremin dus als ik het goed begrijp? Wel 'nep' dat er dan pitch correctie op zit. Dat was juist de charme van de theremin dat je daar verdomd goed op moest oefenen als op een viool om daar zuivere klanken uit te halen. Nu wordt dat wel te makkelijk gemaakt door die pitch correctie. Beetje hetzelfde als dat je niet goed hoeft te kunnen zingen want er gaat toch een autotune over.
 
Een soort van 2020 ode aan de theremin dus als ik het goed begrijp? Wel 'nep' dat er dan pitch correctie op zit. Dat was juist de charme van de theremin dat je daar verdomd goed op moest oefenen als op een viool om daar zuivere klanken uit te halen. Nu wordt dat wel te makkelijk gemaakt door die pitch correctie. Beetje hetzelfde als dat je niet goed hoeft te kunnen zingen want er gaat toch een autotune over.

De Moog Theremini had die pitch correctie ook al en terwijl het inderdaad een fikse bocht afsnijdt kan ik de toevoeging wel snappen, ook vanuit economisch oogpunt.
Het maakt de Theremin wat breder toegankelijk; niet iedereen kan er een aanzienlijk deel van 'n leven aan te besteden om het ding machtig te worden, en zo zullen er wat diversere geluiden gemaakt worden dan alleen de whuu-whuu-sounds.

Met je opmerking over autotune ben ik het sowieso volledig eens, met name het als-effect-gebuik ervan mag best wel volledig verdwijnen ;)
 
De Moog Theremini had die pitch correctie ook al en terwijl het inderdaad een fikse bocht afsnijdt kan ik de toevoeging wel snappen, ook vanuit economisch oogpunt.
Het maakt de Theremin wat breder toegankelijk; niet iedereen kan er een aanzienlijk deel van 'n leven aan te besteden om het ding machtig te worden, en zo zullen er wat diversere geluiden gemaakt worden dan alleen de whuu-whuu-sounds.

Met je opmerking over autotune ben ik het sowieso volledig eens, met name het als-effect-gebuik ervan mag best wel volledig verdwijnen ;)

ik wist niet dat de originele theremin dat ook had. Werd die meestal uitgezet of is dat later pas toegevoegd? Want ik heb zelden echt zuivere dingen gehoord. Ja, van een paar zeer geoefende spelers, maar zelfs dat was nooit helemaal zuiver. Of misschien werkte die pitch correctie toen maar ten dele?

Edit: je hebt het over de theremini. Ik had de i niet gezien en ik ken de mini nie....haha
 
Yep, ik snap dat ze die Theremini naam kozen, maar verwisselingen liggen zo idd om de hoek.

De Theremini is dat witte plastieken 'eitje', 't kan er op foto's prima mee door, maar heb die zelf nog niet in het echt gezien.

En qua zuiverheid, ook van zeer geoefende spelers is idd niet alles loepzuiver - tijd terug bij Podium Witteman ook een geoefende speler, en dat was her & der ook vrij 'vrij' qua intonatie.
Maar ik doe het 'm niet na, 'k gebruik ze zelf slechts voor effecten.
 
Yep, ik snap dat ze die Theremini

En qua zuiverheid, ook van zeer geoefende spelers is idd niet alles loepzuiver - tijd terug bij Podium Witteman ook een geoefende speler, en dat was her & der ook vrij 'vrij' qua intonatie.
Maar ik doe het 'm niet na, 'k gebruik ze zelf slechts voor effecten.

Ja, ik ken die speler. Zelfs voor zulke ervaren en getrainde spelers is het een uitdaging zullen we maar zeggen. Vergelijkbaar met viool, misschien zelfs nog wel moeilijker qua intonatie. Al zal Andre Rieu het daar niet mee eens zijn...haha
 
Helaas andersom. Moog had deze versie al eerder bekendgemaakt. Ik heb de foto's als weken terug gezien.

Ja uiteraard, wist ik ook. Maar ik had niet gedacht dat het nodig was dat ik er [flauw grapje] bij had moeten zetten. 8)

Voor alle duidelijkheid dus: uiteraard laat Behringer zich inspireren door Moog, niet andersom, en gaat vervolgens een for-the-masses variant aanbieden (als ze de Behremin idd doorzetten, nu nog tekentafel)
 
Ja uiteraard, wist ik ook. Maar ik had niet gedacht dat het nodig was dat ik er [flauw grapje] bij had moeten zetten. 8)

Voor alle duidelijkheid dus: uiteraard laat Behringer zich inspireren door Moog, niet andersom, en gaat vervolgens een for-the-masses variant aanbieden (als ze de Behremin idd doorzetten, nu nog tekentafel)

Ik wacht nog op de Moog Swingmini...:)
 
Ja, ik ken die speler. Zelfs voor zulke ervaren en getrainde spelers is het een uitdaging zullen we maar zeggen. Vergelijkbaar met viool, misschien zelfs nog wel moeilijker qua intonatie.

Aja, een Nederlander weet ik nog, weet even geen naam meer, jij wel? 't Was mooi, daar niet van, maar af & toe buiten de lijntjes.... voor zover je daar bij dit instrument van kunt spreken.

Viool lijkt me idd ook niet makkelijk. Bij een ter plekke gestemde viool mag je ervan uitgaan dat alle noten op dezelfde plaats op de toets zitten, maar als er bij een Theremin een koud windje door de kamer waait of er wat mensen langslopen kunnen je noten op net wat andere plaatsen in de lucht zitten. En hele korte noten weer wat lastiger, dus eventuele onzuiverheden vallen iets meer op.

Misschien dat het juist daarom zo'n fascinerend instrument is, de gedachte aan een Rube Goldberg machine komt op (een complex apparaat dat een zeer eenvoudige opgave onnodig langzaam, indirect en omstandig uitvoert, hoe gaaf is dat :okdan: ).

Met andere woorden: om een dergelijke of vergelijkbare golfvorm te maken zijn er eenvoudigere manieren, en zeker qua bediening kan het handiger, maar dan is het inmiddels een andere beleving geworden.
 
Ik heb het altijd een prachtig geluid gevonden. Ik denk alleen dat ik niet de tijd is heb om dat ding onder de knie te krijgen.

Da's inderdaad de catch... daarom kan ik me voorstellen dat die Behremin er mogelijk ook niet daadwerkelijk gaat komen, uiteindelijk toch te weinig verwachte aantallen, zeker tov als ze een ander populairder ding clonen...
wel de nodige Behremin-instappers, maar de mensen daarna zullen door de 2e hands doorgeschoven Behermins bediend kunnen worden ...

Theremin ...
... voor opnames (dus zonder het visuele aspect tijdens een uitvoering) is het uiteraard prima te emuleren door de meeste monosynths, zeker in een mix zal het lastig 'van echt' te onderscheiden zijn, of het moet zijn doordat alle noten zuiver kunnen zijn.
 
Ik heb ooit een workshop gevolgd bij de kleindochter van Lev Theremin, dat maakte wel indruk. Volgens haar had haar opa naast de theremin een van de eerste zo niet de eerste drumcomputer gebouwd. Indrukwekkend en treurig verhaal trouwens, het leven van Lev/Leon Theremin. Ze was ook een onvoorstelbaar goede thereminspeler, bizar knap.
 
Click image for larger version  Name:	mo.jpg Views:	0 Size:	66,9 KB ID:	3797430

Alleen al 3 houten pootjes en wat ijzer kun je al 3 behringer theremins voor kopen,.....

Rare markt waar we in leven,.. De oude garde verhoogt de prijzen alleen maar en de oproerkraaier(s), verlagen de prijs alleen maar :engel:



Lijkt me leuke toy een theremin, maar met dat soort bedragen bereiken ze alleen maar de hardcore theremin speler,... over niche markt gesproken 8D




Of zou het hout vd planeet Endor zijn, speciaal gekapt door oompaloompa's :geslaagd:
 
Volgens mij is een Theremin zelf moeilijker om te bespelen dan een viool.
Ik heb sinds kort een cello. Met behulp van een tuner en wat takes kan ik daar in mijn tracks wel op spelen.
Dit heeft me doen realiseren hoe moeilijk een viool is......dus een theremin.....pffff respect als je die mastered.

Die Moog site is tof. Voor het eerst een site die van rechts naar links scrolled. En een prachtige demo van de theremin.
 
Back
Top