Behringer Swing

Behringer komt met een kopie van de keystep.
Er wordt ook verteld dat binnenkort die gratis daw er aan komt dus de combi is dan wel logisch.
Jammer dat ze niet met een leuke originele MPE controller komen die mooi aansluit op hun daw die er nu aankomt, dat zou een leuke binnenkomer zijn geweest.

 

Attachments

  • Image_SWING-Controls.png
    Image_SWING-Controls.png
    1,1 MB · Bekeken: 3.699
Dat is een beetje meten met twee maten.
Volgens mij is het een grijs gebied waar iedereen voor zichzelf kan bepalen waar je de grens trekt.
Niemand ontwerpt electronica (of wat dan ook) 100% origineel. En in de synthesizermarkt is dat nog eens extra zo. Iedereen maakt iedereen na.
Een synth als de Boog die is geinspireerd op de MiniMoog is natuurlijk niets nieuws. De Waldorf Pulse werd vroeger zelfs verkocht als een "minimoog uit duitsland" Die behringer klonen zit ook nog best wat werk in om ze te her-ontwerpen zodat ze met moderne onderdelen gemaakt kunnen worden, in een hele andere door behringer zelf ontworpen form-factor. Net als de MS-20 en de Pro1 kloon.

De 808, 909 en 303 klonen gingen al een stapje verder door veel meer op de originelen te lijken. Maar de electronica is nog steeds nieuw-ontworpen (anders krijg je het niet zo goedkoop) en behringer voegde ook nieuwe features toe.

Tot zover doen andere fabrikanten ook precies hetzelfde. Dat Korg bijvoorbeeld de rechten op het merk Arp heeft gekocht van de aasgieren die dat lijk hebben opgepikt maakt de Korg Odyssey en de Korg 2600 voor mij niet legitiemer dan de klonen van Behringer.

Maar een apparaat dat nu op de markt is 100% kopieren is inbreuk ook op merkenrecht. En dat mag niet. Volgens mij rekent Behringer er hier op dat ze meer advocaten hebben dan Arturia en dat Arturia een rechtszaak niet aan gaat durven. Recht hebben en recht krijgen zijn helaas verschillende dingen. Zoals Flyweight al schreef hebben ze dit geintje eerder geflikt. Volgens mij was het een kabeltester die ze 100% gekopieerd hebben, van een hele kleine fabrikant.

Voor mij heeft "het nieuwe Behringer" trouwens op een hele andere manier afgedaan. Toen ze onder het mom van "een geintje" individuele journalisten gingen afzeiken was ik wel weer klaar met ze. Als je een markting afdeling van een multinational zo'n "geintje" laat doen is het gewoon een lastercampagne.
 
Normaliter ben ik toch wel fan van Behringer, maar dit gaat mij zelfs te ver.

Oude synths klonen/kopiëren en voor een lage prijs aanbieden vind ik alleen maar fijn, maar een apparaat kopiëren dat nu nog volop verkocht wordt en dat al een lage prijs heeft vind ik toch wel laag van Herr Uli.
 
Ik snap het probleem niet? Ja het is wel een cloon, maar MIDI keyboards zijn zooooo generiek. Keyboardje hier, pitchbendje daar, padje hier, knopje daar.

Het is een logische keus als je kijkt dat Uli inmiddels hofleverancier is van synths met cv input
 
De keystep is meer dan alleen een midi keyboard, dus zo generiek is het niet, ik ken geen enkel vergelijkbaar product.
 
Het probleem is dat Behringer hervalt in oude gewoontes.
We zijn de laatste jaren verwend door een fabrikant die oude ontwerpen in een nieuw jasje stopte, met nieuwe features, en daar werden we blij van, want de originele fabrikanten toonden geen interesse in reissues.

Deze Swing daarentegen....
 
De keystep is meer dan alleen een midi keyboard, dus zo generiek is het niet, ik ken geen enkel vergelijkbaar product.

Het is een midi keyboard met als extra cv. Arpeggiator zit ook op Launchkey of Korg Taktile. CV zit ook nog op andere keyboards (novation SL)

Ze hadden hem rond kunnen maken, of de knoppen rechts ipv links?

Zou veel kwalijker zijn als ze zo''n Roli zouden clonen, dat is veel meer een uniek, innovatief ding
 
Het is ook meer dan een keyboard met arp, het is een polyfonische sequencer
mijn punt was gewoon dat het meer is dan een generisch midi keyboard en dat ik geen apparaat ken die exact hetzelfde doet
 
De grijns van die gast die ‘m presenteert. Hij weet dat wij weten dat hij weet wat ie aan het doen is.
 
Tja, inderdaad wat schaamteloos... wel mooie knoppen en zwart (waar je bij Arturia op moet wachten voor de special edition). Maar een paar aanpassingen waren wel hoffelijk geweest, t lijkt wel of ie gewoon uit dezelfde fabriek komt zo...
 
Eerlijk gezegd (en ik vind it lastig om toe te geven) valt het design me niet tegen. Ik ben gek op die retro knoppen en Arturia had de Keystep natuurlijk zwart moeten maken als standaard, niet als special edition. Maar fucking hell, wat is dit weer een goedkope aktie. Denk dat Frankrijk de Maginot-linie ff wat gaat versterken.
 
Het is ook meer dan een keyboard met arp, het is een polyfonische sequencer
mijn punt was gewoon dat het meer is dan een generisch midi keyboard en dat ik geen apparaat ken die exact hetzelfde doet

Een moderne JX3p sequencer bedoel je dus :) ...

Is toch gewoon extra reclame voor arturia ook ...
 
Eerlijk gezegd (en ik vind it lastig om toe te geven) valt het design me niet tegen. Ik ben gek op die retro knoppen en Arturia had de Keystep natuurlijk zwart moeten maken als standaard, niet als special edition. Maar fucking hell, wat is dit weer een goedkope aktie. Denk dat Frankrijk de Maginot-linie ff wat gaat versterken.

Zo zie ik Uli wel. Hij kwam zomaar met z'n krakende faders synthland binnen gereden:D Kom op jongens, eigenlijk is Uli een held, omdat hij laat zien dat we de afgelopen 20/30 jaar collectief zijn uitgeknepen door een kartel van de grote jongens


Ik zal jullie alvast de tranen besparen. Dat keyboard met lege doos eraan vast van Waldorf die 600 kost, die gaat Uli ook maken. Je kan daar je klok op gelijk zetten. Als je naar Uli's prijzen voor eurorack cases kijkt, en gokt wat de Swing gaat kosten dan is de conclusie:

De Baldorf Lege Döse mit keybed gaat 300-350 kosten
 
Keyboardje hier, pitchbendje daar, padje hier, knopje daar.
Precies dezelfde twee touchpads als modulation en pitchbend op precies dezelfde plek, precies dezelfde knopjes op dezelfde plek, precies hetzelfde aantal toetsen, precies dezelfde aansluitingen op precies dezelfde plek op de achterkant, precies dezelfde maten, precies dezelfde materialen. Zelfs de teksten zijn hetzelfde, de shift functies boven de toetsen zijn op de toets nauwkeurig hetzelfde. De vormen van de knoppen is precies hetzelfde. Het behringer logo zit op precies dezelfde plek als het Arturia logo op de Keystep.

Het is een op de milimeter nauwkeurig nagemaakt apparaat. Behringer heeft hier extra moeite gedaan om het ding helemaal te kopieren. Ze hadden waarschijnlijk makkelijker een generiek keyboardje kunnen maken.
 
Maar een paar aanpassingen waren wel hoffelijk geweest, t lijkt wel of ie gewoon uit dezelfde fabriek komt zo...

Ik neem aan dat dit inderdaad zo is wat niet wil zeggen dat ik dit ok vind.
Sinds er massaal in China wordt geproduceerd komt het natuurlijk vaker voor dat een ander bij dezelfde fabrikant ook wat laat maken en dan z'n eigen naam er op zet.
Dat zie je bijv bij gereedschap ook, daar zie je een bovenfrees of electrische handzaagmachine van een bepaald merk en dan zie je van een ander merk in een net iets andere kleur met een paar andere knoppen dezelfde handzaag, en nu is het een midikeyboard....
It's a dog eat dog world.
 
eigenlijk is Uli een held, omdat hij laat zien dat we de afgelopen 20/30 jaar collectief zijn uitgeknepen door een kartel van de grote jongens
geen idee of je dit nu echt meent of aan het trollen bent, dus ik spaar even de rant dat ik in gedachten heb hier :/
 
Ik snap dat mensen dit discutabel vinden. Ik zie ook dat dit 1 op 1 is en vraag me af of zo kopieren legaal zou zijn. We weten het niet, maar misschien is Arturia wel slim geweest en hebben ze er een licensing deal uitgehaald, we weten het niet.
 
Weer zo'n schaamteloze, net iets goedkopere, kopie. Zoals vrijwel al hun producten. Van Boss pedal kopieën tot Roland synth kopieën. En binnenkort ook nog een DAW... Met meteen een hele collectie VST ripoffs erachteraan natuurlijk. Een tijdje geleden heb ik zo'n presentatie gezien van die Uli Behringer: wat een eng mannetje, dat pretendeert de goedheiligman te zijn die met zijn kopieerschip de wereld gaat veroveren. Het ergste is nog dat Behringer ook geregeld essentiële onderdelen voor diverse zaken volledig opkoopt, zodat andere fabrikanten die onderdelen daarna bij Behringer moeten inkopen als ze iets willen produceren daarmee.
 
Zo zie ik Uli wel. Hij kwam zomaar met z'n krakende faders synthland binnen gereden:D Kom op jongens, eigenlijk is Uli een held, omdat hij laat zien dat we de afgelopen 20/30 jaar collectief zijn uitgeknepen door een kartel van de grote jongens

Ik vind in 't geval van de keystep van zo'n 100 euro het uitknijpen wel mee, voor ons in Nederland is dat heel redelijk vind ik.
En toch hebben we in het westen makkelijk praten in dit geval omdat voor de meesten een paar tientjes niet veel geld is maar in sommige andere landen zijn mensen een stuk armer en zijn ze blij met elke 25 euro die je minder betaalt.
Ik denk dat iemand op het platteland in Afrika of India of in the ghetto ergens in Zuid Amerika niet zo'n last van principes heeft maar gewoon de keuze voor het goedkoopste maakt.
 
Ik vind in 't geval van de keystep van zo'n 100 euro het uitknijpen wel mee, voor ons in Nederland is dat heel redelijk vind ik.
En toch hebben we in het westen makkelijk praten in dit geval omdat voor de meesten een paar tientjes niet veel geld is maar in sommige andere landen zijn mensen een stuk armer en zijn ze blij met elke 25 euro die je minder betaalt.
Ik denk dat iemand op het platteland in Afrika of India of in the ghetto ergens in Zuid Amerika niet zo'n last van principes heeft maar gewoon de keuze voor het goedkoopste maakt.

Precies dat ja, het wordt zo bereikbaar voor heel veel mensen. Misschien zijn er wel mensen in minderbedeelde delen van de wereld die jarenlang droomde ooit een Tb303 te hebben, en die er nu van van Behringer thuis hebben omdat de prijs 90% lager is

Voor ons is het makkelijk praten, maar als de prijs van een 'echte synth' gelijk is aan je jaarsalaris, wordt het een heel ander dossier
 
Ik vind in 't geval van de keystep van zo'n 100 euro het uitknijpen wel mee, voor ons in Nederland is dat heel redelijk vind ik.
En toch hebben we in het westen makkelijk praten in dit geval omdat voor de meesten een paar tientjes niet veel geld is maar in sommige andere landen zijn mensen een stuk armer en zijn ze blij met elke 25 euro die je minder betaalt.
Ik denk dat iemand op het platteland in Afrika of India of in the ghetto ergens in Zuid Amerika niet zo'n last van principes heeft maar gewoon de keuze voor het goedkoopste maakt.

Het is ook opvallend dat verschillende Behringer video's een Chinese ondertiteling hebben. Dat is natuurlijk een enorme afzetmarkt, en daar gelden ook andere regels qua fabricering en verkoop dan hier in het westen.

Ik snap werkelijk niet hoe dit bedrijf al járen dit soort praktijken kan uitvoeren, zonder dat er een legioen aan advocaten op is afgestuurd die finaal gehakt maken van deze gekloonde knakkers. Waarschijnlijk krijgen die een mooi aanbod om over te stappen naar Behringer, en anders gaan ze naar een apart kamertje waar ze worden vernietigd en er een kwaadaardige kloon voor in de plaats komt.
 
Back
Top