Hoe krijg ik mijn muziek op Spotify, Apple Music, Beatport, enz.

Nightly Build

beware the fury of a patient man
Lid sinds
11 januari 2002
Berichten
5.921
Locatie
Utrecht, NL
Ik weet niet of dit topic in het juiste subforum staat en er zal vast wel eens eerder naar gevraagd zijn maar ik kon het niet vinden.

Ik zou graag hulp willen om mijn muziek op de gangbare streamingdiesten te krijgen en wellicht ook bij de online muziekshops als beatport, junodownload ed.
Waar te beginnen en wat vooral niet te doen?
 
Dank voor de tips. Ik ga amuse.io doen voor 2 tracks.

Dienen je tracks eerst gemastered te worden?
Wordt niet echt duidelijk op hun website:
https://support.amuse.io/hc/en-us/ar...d-improvements

Gaan zij het nog masteren en moet ik het met -6 db aanleveren zonder peak limiting zoals je je track aanlevert bij een masteraar?
Of dien ik het gemastered op de gewenste loudness aan te leveren?
 
Zij doen niks anders dan je muziek op de verschillende platforms te zetten, je moet dus zelf voor de mastering zorgen. De tracks die ik erop heb gezet had ik laten masteren door Joe Farr (https://www.joefarrmastering.com/pricing), die gaf mij toen ook een aparte master mee voor de stream kanalen, die blijkbaar nog wat compressie gebruiken en het beter is als je track daar nog wat 'ruimte' voor heeft.
 
Heb ook wat aangeboden via amuse.io Goeie tip!

Bij het genre heb ik slechts "electronic" gekozen omdat synthwave er niet tussen stond op amuse.io.
Alleen nu vraag ik me af of dat wel handig is. Bestaat synthwave als genre op Spotify, etc. ? Ik gebruik die streaming diensten niet zo. En is het dan niet beter voor de vindbaarheid van mijn muziek om het juiste genre door te geven via amuse.io?
 
Er zijn een mogelijkheden om je muziek
-betaald te distribueren (via een label of distributiepartner)
-gratis te distribueren (via een label of distributiepartner)
-gratis te verkopen (via een label of distributiepartner)

Daarin kun je weer kiezen voor een bepaalde richtlijn
-niet onder je eigen rechten en voor $ (dus alles verkocht)
-onder je eigen rechten en voor $ (dus een gedeelte opbrengst verkocht en investering gedaan in de verkoopkanalen)
-onder je eigen rechten en gratis of voor zoveel als je wilt (dus geen opbrengst, of een gedeelte van de opbrenst verloren bij verkoop)

Daarbij heb je rekening te houden met
-jaarlijkse kosten of eenmalige investering
-jaarlijkse inkomsten of eenmalige inkomsten
-het bijhouden van een fanclub of website of portaal waarin je jezelf presenteert
-sommige portalen (beatport) eisen van het label continu verkoop, en anders wordt het label van beatport verwijderd

Ik heb zelf eerst via nl.electrobel.org mijn muziek gratis aangeboden onder een Creative Commons licentie naar keuze.
Ook heb ik bij bandcamp.com een gratis of voor een (voor-zoveel-als-je-wilt) aanbod een gedeelte van mijn muziek staan. Dat kost niets behalve een gedeelte van de verkoopprijs en je kunt voor 10 dollar een maand lang batch-uploaden.
Daarna heb ik via distributiepartner YouTube mijn kanaal zien verwijderd worden na valse ingetrokken (C) aangiftes van bpi.co.uk die niets ownt van EatMe - Sweet Love en een reactie van mijn kant met alle song-creatie informatie en naam "N.N." opgegeven is mijn kanaal dus verwijderd. Reageer dus altijd met je eigen naam en adres (en telefoonnummer) op dat soort claims, want YouTube delete je kanaal anders of sowieso altijd als je gepest wordt.
Verder heb ik via distributiepartner DistroKid mijn muziek gedistribueerd voor een tijdje. Deze accepteren alleen betaling per credit card, en de prepaid credit card bestaat niet meer (behalve als je er een jaar aan vastzit) en dus heb ik dit niet meer voortgezet. Hier had je te maken met jaarlijkse kosten, meer dan de opbrengsten.
Daarna heb ik gekozen voor distributiepartner CDBaby, die voor een eenmalige prijs je muziek voor oneindig in de platenbak zet bij YouTube, Spotify, Apple Music, Deezer, Amazon. Ook dit kost meer dan het oplevert, tenzij ik altijd dagelijks honderden miljoenen luisteraars heb..
 
Laatst gewijzigd:
Alle distributeurs voor officiele kanalen (YouTube, Spotify, Amazon, Deezer, Apple Music) hebben te maken met
de Loudness war.

Iedereen mixt zijn muziek hard af, en alle partners hebben hun eigen (volume terugbreng) limiet voor het volume van hun presentaties.

Mastering Audio for Soundcloud, iTunes, Spotify, Amazon Music and Youtube
heeft hier meer informatie over.

Ik mix alles altijd tot -0.002 dB, waarbij alle partners het volume terugbrengen.
Ik push het niet extreem ver de limiter in tot in die -0.002 dB, hoogst ietwat bij luidere electronische genres, maar niet "brick-wall".
 
Spotify adviseert masters met een output van -1db en -14 LUFS als je onder de -14 uitkomt adviseren ze zelfs -2 db output.
Kan zo snel het linkje even niet vinden.
Spotify informatie linkje: Mastering & loudness – FAQ – Spotify for Artists
(ook vermeld in het genoemde artikel hierboven over Mastering Audio for....)

Daar staat ook (quote):
"Note: The web player and Spotify apps integrated into third-party devices (such as speakers and TVs) don’t currently use Loudness Normalization."

Dus het is toch wel handig om je muziek op -0.002 dB af te leveren, want anders sta je (in dit geval) te zacht in vergelijking met anderen. Het is niet nodig om "brick-wall" te limiten aangezien men dat toch flink terug zal brengen als men de Loudness Normalization toepast. Spotify gebruikt "ReplayGain" en meet (nog) niet in LUFS, maar als men het met LUFS zou vergelijken kom je daarmee op -14 LUFS uit in Spotify zelf.

Ik mix expres af op -0.002 dB en niet op -0.0 dB. Dat voorkomt dat de "clipping" meters uitslaan en bij sommige (ouderwetse) players er zelfs geluids-vervorming optreedt bij het behalen van die -0.0 dB. Ik heb in het verleden een aantal mixes die wel op -0.0 dB staan, en met een goedkope MP3 speler van 10 jaar geleden had ik wel eens dat het heel erg slecht klonk als je de 0.0 dB haalde (flinke tikken). Dat is niet op alle spelers en overal het geval, en ik gebruikte in dit geval een directe bron (eigen mp3) en een goedkope mp3 speler van lang geleden, ik had mijn eigen muziek niet gekocht met Loudness Normalization toegepast, toch goed om te weten dat niet alle conversies goed gaan met een maximale waarde van -0.0 dB.
 
Laatst gewijzigd:
Dat is iets wat ik zelf nog niet heb ondersteund (-1 dB). Voor zover ik weet klinkt alles gewoon goed op Spotify wat ik heb uitgebracht op net een standje onder de 0, het moet trouwens zijn, -0.020 dB een nulletje teveel opgeschoven.
 
Gewoon -1dB aanhouden, en LUFS integrated zo rond de -14 voor akoestisch of -11 voor EDM, short term niet hoger als -9LUFS.
Dan gaat het allemaal goedkomen. De headroom heb je nodig voor de transcoding naar de streaming codecs.
 
Gewoon -1dB aanhouden, en LUFS integrated zo rond de -14 voor akoestisch of -11 voor EDM, short term niet hoger als -9LUFS.
Dan gaat het allemaal goedkomen. De headroom heb je nodig voor de transcoding naar de streaming codecs.

Wat als je een da/ad gebruikt voor je sound van je mix opname,dan ben je verplicht zo dicht bij de o te zijn of het beinvloed je opname,een virtule headroom maak je toch zelf achteraf?

EDIT: Ok ,heb begrepen dat dit voor een final master is.
 
Laatst gewijzigd:
Geen enkele grote artiest houdt zich aan de -14 LUFS en -1 db output:
Deze gast adviseert wel de -1db tp aan te houden maar LUFS tussen -8 en -10 db.
Gaat wel over hip-hop R&B dus weet niet hoet het met EDM zit maar ik vermoed het zelfde

 
Laatst gewijzigd:
Het is geen rocket science, maar wanneer je je track zo nauwkeurig mogelijk op spotify wilt laten weergeven, is dat waar je je op kan richten, ga je harder, dan schroeft Spotify het zelf terug, zie het als een keurslijf, of je pakje zit lekker soepel, of je wringt erin als een saucijsje, de keuze blijft aan jou, maar het pakje gaat niet groter worden :) moeilijker is het niet, er zijn géén secret weapons om dit te omzeilen.
 
Het is niet helemaal zo. Feitelijk zul je mee moeten doen met de loudness wars. Als je zo rond de -13 /-14 LUFS mastered en je track wordt afgespeeld in een playlist met allemaal tracks die rond de -10 LUFS zijn gemastered (het gros is dat namelijk en soms nog harder) zal je nummer toch een stuk zachter klinken. Dit heb ik proefondervindelijk ondervonden. Het verschil is zo groot dat als je het volume heel zacht zet zodat de andere songs nog net goed hoorbaar zijn, zal jouw nummer compleet wegvallen en onhoorbaar is. Vanaf nu master ik alles rond de -10 LUFS
 
Hier een online tooltje waarmee je kunt zien hoeveel de verschillende diensten van je loudness van een specifieke track afsnoepen. Drag and drop. Je kunt ook beluisteren hoe je track klinkt via die diensten.

 
Back
Top