Tape Recorder

tobias

Stamgast
Lid sinds
16 juli 2014
Berichten
198
Beste forumleden,

Dit zal vast een wat geladen vraag zijn. Ik ben echter op zoek naar een mooie tape recorder. Ik ben vrij content met mn mixen, maar ik zou het graag wat extra mee willen geven door bijvoorbeeld mn verschillende bussen een keer op een tape op te nemen en opnieuw te digitaliseren. Een ander idee zou zijn om mn master een keer op tape op te nemen en opnieuw te digitaliseren.

Ik ben dus op zoek naar een tape recorder die ik een beetje kan ''pushen''. Ik zoek echter niet iets van ''Lofi hiphop/house-ik-gooi-het-op-tape-en-nu-ben-ik-cool'' achtige tape recorder. Ik zoek mooie tapesaturatie die ik kan gebruiken om mn laatste submixen/master op te nemen en eventueel wat kan duwen voor wat nodige aggresiviteit. Meerdere sporen tegelijk op kunnen nemen zou ook wel chill zijn. Als ik het meerdere sporen pad ga bewandelen heb ik iig 3 stereotracks nodig denk ik.

Prijsklassen heb ik nog niet veel over nagedacht. Ik ben vooral aan het orienteren. Ik maak een beetje detroit geinspireerde techno/electro. Deze link geeft wel een idee van wat ik maak.



Misschien kan iemand mij in de juiste richting duwen. Ik sta open voor suggesties.

Bedankt!
 
Als je alleen tapesaturatie wilt en geen multitrack bijv. dan zou ik voor een reel-to-reel gaan. En dan hoef je niet gelijk een revox of studer oid maar een Akai / Tascam / Teac / Fostex zie je nog wel betaalbaar regelmatig.

Voor wel multitrack zou ik niet voor reel-to-reel gaan, ten eerste omdat je weer in een prijscategorie hoger zit, maar ook omdat je in een rabbit-hole van onderhoud en calibratie (en sync eventueel) valt. Als je per se wilt multitracken zou ik voor een cassette multitrack gaan zoals bijv. de Tascam 688 (heb je gelijk ook een goede mixer). Een alternatief is de Yamaha mt8x, deze zijn wat betaalbaarder.
 
Ik denk dat het zwaar gaat tegenvallen qua prijs aangezien er een run op multitrack cassette mixers is.. En als je iets gaat kopen is uitgebreid testen wel echt noodzakelijk, vaak is er altijd iets stuk. Heb laatst een riempje moeten vervangen in mijn tascam en dat is geen pretje kan ik je zeggen ;{
 
Ik ben dus op zoek naar een tape recorder die ik een beetje kan ''pushen''. Ik zoek echter niet iets van ''Lofi hiphop/house-ik-gooi-het-op-tape-en-nu-ben-ik-cool'' achtige tape recorder.

Want dat is niet cool? Heb je wel eens wat met cassette geprobeert?
Lofi tape icm met sampling is heerlijk. Maar ook kun je leuke dingen met highend recorders.
ik gebruik zelf, compact cassette, micro cassette. Deze icm met verschillende banden hebben allemaal een andere sound.
Dan heb ik lofi een en high-end recorders.
Allemaal zeer bruikbaar. Bv goed drums satureren klink fijn met een highend deck en metal tape.
Of bv cello of synths met dictaphone opnemen en op half speed sampelen.
Sylvia Massi ( Tool, Queens of the stoneage ) gebruikt een mono voice cassette recorder waar volgens haar een geweldige compressie in zit.
Mijn punt is gewoon om cassette niet te onderschatten. De highend modellen uit de jaren 90 zijn uiteindelijk heel dicht bij de reel to reels gekomen.

Persoonlijk heb ik afgezien van een banden recorder maar een high end cassette deck heb ik gekozen.
onderhoud,formaat etc.
Anders zou ik een mono Nagra of Uher nemen.

Ik heb gewoon niet zo een zin in een bandenrecorder in mijn woonkamer/Studio en het verschil is gewoon niet zo groot.

Maar wat je ook koopt koop een 3 kops zodat je direct kunt horen hoe het op tape print.

Multitrack van Daw naar tape is voor mij pointless.
Direct een band of je analoge synths etc naar multittack tape kan ik me wel wat bij voorstellen.
Waarom zou je niet enkele parts naar tape printen?

Het is natuurlijk mooi om een banden recorder te hebben maar ook dan is een 2 track genoeg. Of juist een 1 track. Nagra of Uher film broadcast recorders. Die heb je ook stereo maar ik zou toch een mono kopen. Dat lijkt me een prima machine om bv vocals heen te sturen. Maar goed die vocals gaan ook prima naar een highend cassette deck voor subtiele tape drive. Of naar een dictaphone.


​​​​
 
Als ik zo de reacties lees lijkt een reel to reel my interessant. Kan het net wat glue meegeven. Ik las over die revox A77 dat je een beetje laag kwijtraakt rond 30 Hz. Iemand daar ervaring mee? Of sowieso wat zijn mensen hun ervaringen met reel to reel?
 
Heb ooit een schamper mp3-tje van m'n computer opgenomen op m'n Revox A77 en afgespeeld op electrostaten van Martin Logan met Accuphase versterkers...
WAUW!
Het eerste wat je wel moet doen met de A77 is recappen want die Frako's en Rifa's van toen staan op doorbranden...
30Hz is van geen groot belang...

Cheers,

Exo. :mega:
 
Als ik zo de reacties lees lijkt een reel to reel my interessant. Kan het net wat glue meegeven. Ik las over die revox A77 dat je een beetje laag kwijtraakt rond 30 Hz. Iemand daar ervaring mee? Of sowieso wat zijn mensen hun ervaringen met reel to reel?

Kan niet zeggen over de A77 behalve dat de prijzen nu ook krankzinnig zijn. Als ik nu alleen al even op marktplaats kijk zie ik ook bijv. een leuke AKAI of zelfs Philips reel2reel. Met reel-to-reel is het belangrijker dat hij goed gekalibreerd is en dat de koppen nog goed zijn. Goede tape helpt ook natuurlijk. Ik heb zelf een Revox B-77 en moet zeggen dat ik de tape saturatie en milde distortion echt heerlijk vind. Met name voor techno waar je nog wel eens wat wilde frequenties in het laag heb kan het meerwaarde hebben.
 
Ik heb gewoon niet zo een zin in een bandenrecorder in mijn woonkamer/Studio en het verschil is gewoon niet zo groot.

Ik weet niet welk toestel aan welke snelheid je vergelijk met een cassette,maar mijn ondervinding na een 10-tal bandrecorders en 5-tal cassetterecords is toch heel anders.
 
Wel het is een feit dat de beste casstedecks consumer reel to reels eruit performen.

Ik praat niet over pro of prosumer 2 track reel to reel das een ander verhaal.
Persoonlijk overweeg ik nog een Nagra of Uher broadcast 4000. Die machines zijn mono en benutten de hele band voor 1 kanaal. En zijn niet zo groot.

Kwa top cassettes hebben het dan over
de modellen casettedecks van:
Nakamichi
Tandberg
Revox
Sony ES
Aiwa (high end decks)
Teac/Tascam
Pioneer Elite

Opnames op mijn Sony op een frisse metal tape klinken beter dan cd.

Ook als je dan over prosumer multitrack tape praat dan wint zo een high end cassette deck gewoon.

Maar voor tape sound is cassette erg practisch.
De revox B77 is ook een 'consumer' deck maar die Doet het wel een tandje beter dan de highend cassettes. Das precies mij punt want casette is practischer en het verschil tussen highend cassette en consumer reel to reels is niet absurd groot.
 
Wel het is een feit dat de beste casstedecks consumer reel to reels eruit performen.

Ik praat niet over pro of prosumer 2 track reel to reel das een ander verhaal.
Persoonlijk overweeg ik nog een Nagra of Uher broadcast 4000. Die machines zijn mono en benutten de hele band voor 1 kanaal. En zijn niet zo groot.

Kwa top cassettes hebben het dan over
de modellen casettedecks van:
Nakamichi
Tandberg
Revox
Sony ES
Aiwa (high end decks)
Teac/Tascam
Pioneer Elite

Opnames op mijn Sony op een frisse metal tape klinken beter dan cd.

Ook als je dan over prosumer multitrack tape praat dan wint zo een high end cassette deck gewoon.

Maar voor tape sound is cassette erg practisch.
De revox B77 is ook een 'consumer' deck maar die Doet het wel een tandje beter dan de highend cassettes. Das precies mij punt want casette is practischer en het verschil tussen highend cassette en consumer reel to reels is niet absurd groot.

Ik heb het wel degelijk over consumer r2r's ,ik ga er vanuit dat je maar een beperkt aantal r2r's getest hebt anders kan het niet zijn om zoiets te durven beweren.

'beter' is ook iets niet echt meetbaar, als ik opneem op een metal tape op mijn studer cassette deck,klinkt het ook 'zo goed als op cd',maar als ik op mijn Tascam DV-RA1000 opneem heb ik toch minder ruis..,als ik op mijn Tascam DA-3000 opneem in 24 bit,tja dat overtreft de Studer cassette meteen en ook de 16 Bit CD kwa dynamiek.
 
Ja ruis is een goed punt. Maar ik neem geen hele stereo mixen op.
puur voor tracks van daw naar tape.

Maar ja wat jij zegt kan wel zo zijn als die consumer decks goed gecallibreerd zijn. Dat geld ook voor cassette.

 
Click image for larger version  Name:	ea9e1bb5580e7d23639866cc2e5e5064.jpg Views:	0 Size:	43,3 KB ID:	3796318


Voor mij hoeft het absoluut niet. Ik heb in de jaren 80 nog met multitracks e.a. gewerkt euh liggen klooien. Als decor kan ik er nog inkomen en zie ik het wel vaker verschijnen in YT filmpjes...:D
 
Laatst gewijzigd:


Voor mij hoeft het absoluut niet. Ik heb in de jaren 80 nog met multitracks e.a. gewerkt. Er is weer zo'n hype aan de gang...als decor kan ik er nog inkomen en zie ik het wel vaker verschijnen in YT filmpjes...:D

Mooi hoor, is dat een Nagra IVS ? Wat betekent gebruiken als decor? Bedoel je als saus/effect gebruiken?

Das iig wat ik doe. Ik had bijna een Nagra gekocht maar uiteindelijk toch besloten om het bij cassette te houden.

Reel to reel:
- multitrack van daw en terug.... een hoop werk en slecht geluid
- Grote lelijke machines
- Gedoe met calibratie onderhoud.

Dat hoor je toch vaak dat mensen die in het verleden met tape gewerkt hebben er van af zien.
En hipsters die met de trend mee gaan na een tijd er ook weer vanaf zien.
Das weer een beetje hetzelfde verhaal als mensen die dan hun project summen naar een analoge mixers en dan hopen dat er shimmer, glitter en gold uit komt.
 
Reel to reel:
- multitrack van daw en terug.... een hoop werk en slecht geluid
- Grote lelijke machines
- Gedoe met calibratie onderhoud.

Dat hoor je toch vaak dat mensen die in het verleden met tape gewerkt hebben er van af zien.
En hipsters die met de trend mee gaan na een tijd er ook weer vanaf zien.
Das weer een beetje hetzelfde verhaal als mensen die dan hun project summen naar een analoge mixers en dan hopen dat er shimmer, glitter en gold uit komt.

1. Wel hoop werk maar of het slecht klinkt hangt van vele factoren af, en misscchien is het doel wel het slecht te laten klinken
2. Groot en lelijk is subjectief, persoonlijk vind ik een bijv. een revox met originele spoelen e.d. mooi, ook voor de huiskamer bijv.
3. Gedoe, klopt, maar dat kan ook het hobbyelement zijn. Ik heb veel plezier gehad in het vinden van specifieke onderdelen en dan (leren) afstellen

Ben wel met je eens dat het wel een beetje overbodig kan zijn, bouncen naar tape oid is niet essientieel voor het maken van muziek. Helemaal al als je niets met je muziek doet verder. Dat wil niet zeggen dat het op persoonlijk vlak geen meerwaarde kan bieden.

Summen is een heel ander verhaal, da's meer een ITB OTB discussie :D
 
Als je per se wilt multitracken zou ik voor een cassette multitrack gaan zoals bijv. de Tascam 688 (heb je gelijk ook een goede mixer).
Zijn wel wat lastiger te vinden, poppen maar af en toe op. Ik heb er een paar maanden terug 1 gevonden en kan in ieder geval zeggen dat als je er 1 vind je ook bereid moet zijn om er aan te sleutelen. De mijne kwam met wat gebreken waarvan ik er sommige zelf kon fixen en andere waar ik een expert voor nodig had (vervangen 4 faders, PCB was ook nog eens beschadigd door een onkundig persoon). Riempje zelf vervangen is best goed te doen, maar de idler tire vervangen vond ik toch wel een zenuwslopend klusje waarbij ik bang was dat ik 'm na het vervangen niet meer goed in elkaar zou kunnen krijgen. Dat zo'n klein rubber ringetje vervangen zoveel werk kon zijn had ik van tevoren niet bedacht.
En bijna alles gaf een kraak, dus voordat ik 'm als mixer kon gebruiken heb ik 'm danig schoon moeten maken. Dus als je zo'n ouder beest koopt dan moet je er waarschijnlijk ook wel wat moeite insteken, net als met de reel-to-reels. Of je moet geluk hebben uiteraard.. ;)

Zo ziet zo'n klusje er uit:
C65-D7-E93-A5-EF-4-EC9-B40-E-8-E1-B87-A3355-F.jpg
 
Als ik zo mijn post terug lees is het een beetje onduidelijk,
Ik bedoel multi tracken van lossen sporen van DAW naar tape op bv zo een Tascam 48 8 track reel to reel.
Waarom zou je dat doen? Das echt een hoop werk en het is niet zo dat je alleen maar naar tape hoeft te bouncen maar je zult ook wat eq en compressie kunnen gebruiken.
Ik neem aan dat het doel dan tape saturatie en compressie is.
Met een drie kops kun je ook leuk tape delays maken.

Daarom is een Revox B77 of enige andere goede tape stereo recorder een betere optie.
Zelfs een mono machine zoals de Nagra of high-end casette.

Dat ik reel to reels ondingen vind is mijn mening.
Wellicht moet ik dat mezelf vertellen om niet weeer spullen te gaan kopen,
Maar onderhoud van machines uit de jaren 70 moet je wel verwachten. Ook grote kans dat je een versleten kop koopt. Man man een hoop gedoe.

De B77, die Nagra en ook de Uher report monitor 4000 zijn wel prachtige machines.


A company in Germany sells the last of the Uher 4000 Report Monitor AV Reel to Reel recorders. I bought one. Here's my video about it. Here's their website https://www.sds-consult.de/UHER/index...

 
Ik heb op mp een Revox A77 voor 50E op de kop getikt met het idee om hem te laten repareren. Ik lees op internet enige discussie over welke versie beter is. De machine die ik heb gekocht is een 7.5 inch 4 track versie. Ik heb hem gekocht van de eerste eigenaar en hij was nauwelijks gebruikt.

Wat denken jullie van reparatie/revisie mogelijkheden? Wat denken jullie van het effect van deze machine op de bus element op master tracks? Ik hoor het wel. Dan weet ik ook hoeveel geld ik hier tegen aan ga gooien.
 
bus element op master tracks?
bus element OF master track bedoel ik natuurlijk.

Ik vergeet er ook bij te melden dat ik bij aankoop het niet voor elkaar kreeg om iets op te nemen op de machine. Dat was ook reden voor de lage prijs. Ook het direct luisteren naar het input signaal klonk wat noisey.
 
bus element OF master track bedoel ik natuurlijk.

Ik vergeet er ook bij te melden dat ik bij aankoop het niet voor elkaar kreeg om iets op te nemen op de machine. Dat was ook reden voor de lage prijs. Ook het direct luisteren naar het input signaal klonk wat noisey.

Zoals ik eerder zei: eerst recappen want de Rifa's en Frako's staan op doorslaan na al die jaren. ;)

Cheers,
Exo. :mega:
 
Back
Top