Eurorack beginner vraag

Negative Plus

This is bat country !
Lid sinds
1 augustus 2006
Berichten
1.478
Locatie
In mijn huis.
Ik ben op zoek naar wat modulatie bronnen voor mijn dfam, mother32 en subharmonika. Over de synths ben ik tevreden ik zou alleen meer beweging willen. Langere veranderingen over tijd. Ben dus niet op zoek naar vco's en filters. Ik zat te denken om een moog case van 60 hp te vullen. Maar nu vraag ik me af is dit overkill of niet? Voor ideeen en suggesties sta ik open. Wat ik graag zou willen is een clock en een quantizer en de opties die de zadar heeft. De zadar lijkt me ideaal voor wat ik wil maar misschien zie ik iets over het hoofd. Heb ik bijvoorbeeld niet een veils nodig? Vrij lastig om er over na te denken als je de spullen niet voor je hebt.
 

Attachments

  • idee.jpg
    idee.jpg
    25,4 KB · Bekeken: 185
Bij Zadar kan je de levels per kanaal instellen en moduleren. Je hebt daarvoor niet per se een VCA nodig. De beperking is wel dat je maar 1 parameter kan moduleren, maw: Als je level moduleert met cv, kan je niet warp of time moduleren van dat kanaal. Maar je hebt ook een blinds erin zitten, daarmee kan je de levels moduleren, zodat je de cv input op de zadar aan iets anders kan toekennen.
 
Oh kijk eens aan. Daar had ik niet over na gedacht maar is wel precies wat ik wil kunnen.
 
Je zou inderdaad ook voor een veils kunnen kiezen in plaats van blinds. Dan kun je spelen met de curve van je modulatie, met blinds kan dat niet. Dan mis je in die module wel het inverten van je modulatie, maar dat kun je dan doen met de middelste twee kanalen van maths.
 
Bij Zadar kan je de levels per kanaal instellen en moduleren. Je hebt daarvoor niet per se een VCA nodig. De beperking is wel dat je maar 1 parameter kan moduleren, maw: Als je level moduleert met cv, kan je niet warp of time moduleren van dat kanaal. Maar je hebt ook een blinds erin zitten, daarmee kan je de levels moduleren, zodat je de cv input op de zadar aan iets anders kan toekennen.

Met de NIN uitbreiding (3hp), krijg je nog een extra modulatie input per kanaal erbij.
 
Als je trouwens op zoek bent naar veel random modulation over langere tijd, kan ik je de Triple Sloths van Non-Linear Circuits (8hp) aanraden.
 
Ik vind het wel een slimme set, eigenlijk. PAM's, Maths, Zadar en Blinds... lijkt me uitstekend voor modulatie. Ik denk dat je hiermee een heel eind komt.

Tip van de dag van iemand die dat niet heeft gedaan: koop niet te veel modules tegelijkertijd. Doe het stapsgewijs en leer ze allemaal eerst goed kennen, ook de onderlinge interactie.
 
Tip van de dag van iemand die dat niet heeft gedaan: koop niet te veel modules tegelijkertijd. Doe het stapsgewijs en leer ze allemaal eerst goed kennen, ook de onderlinge interactie.

Ik vind het ook de tip van morgen. Ben het hier roerend mee eens.
 
Aaah super advies van iedereen, ik ga mn voordeel er mee doen. Vooral de expander voor de zadar, wist geeneens dat die bestond. Wat de Triple Sloths betreft, deze module is me te abstract. ik hou van recht toe recht aan. Het is wel de bedoeling dat het makkelijk te snappen is, en dus te bedienen. Het idee is wel dat ik muziek ermee kan maken ipv te vervallen ik gekraak en piep wat nog weleens gebeurd bij eurorack systemen. Ieder zn ding natuurlijk, maar belangrijk voor mij is vooral dat ik een coherent systeem heb, welke ook nog goed te bedienen is met twee handen. Meer op te jammen dus. Het totale systeem zou dan bestaan uit de 3 moogs wat modulatie en een octatrack met een faderfox pc12. Ik hoop dat dit goed te bedienen is en genoeg afwisseling biedt. En het belangrijkste van alles ik ben dan officeel dawless en weg van mn pc. Ik wil geen kooltjes op de digitaal analoog discussie gooien maar die moogs klinken zoveel beter dan vcv rack(deze heeft natuurlijk ook zijn voordelen maar geluidskwaliteit(subjectief)is er geen 1). Ierdegeval iedereen bedankt :halleluja
 
Een langzame en relatief goedkope LFO is de Doepfer A-145. 2e hands voor rond de €45,- zeker te vinden.
 
Ok ik moet wel zeggen dat Zadar niet echt hands-on is imho. Je moet hierbij zelf denken aan het saven van je state voordat je hem uitzet. De juiste waveform kiezen is scrollen door een enorme lijst met waveforms en modulaties toekennen is menu diven. Just so you know... Het is wel dat er haast geen andere modules zijn die zulke waveforms kunnen genereren en ook nog alle kanten op kan buigen.
 
De Industrial Music Electronics Kermit MkIII is trouwens ook een zeer uitgebreide modulatie module.
= )
 
Beste mensen, al jullie suggesties heb ik overwogen. Allemaal goede punten. Denk dat ik wel een keuze heb gemaakt. Blijf voorlopig bij oorspronkelijke ontwerp, zal module voor module opbouwen en wellicht wijk ik nog af als het niet bevalt. Ben ieder geval gerustgesteld dat ik niet een domme weg insla. Bedankt allemaal :okdan:
 
Heb zelf net afscheid genomen van mijn DFAM en zou wellicht eerst kiezen voor bijvoorbeeld een Mutable Instruments Peaks (Tomatek maakt een clone, zie MP) en een Quad VCA (Intellijel of Veils). Er staan nu wat 2ehands Quad VCA’s van Intellijel 2e hands te koop, doe er je voordeel mee want Veils heb ik al even niet voorbij zien komen. De Peaks bied twee LFO’s, Envelope’s, extra drumgeluiden of een kleine sequencer (let wel het is allemaal OF en niet EN). Lijkt me leuk setje om mee te experimenteren en te leren wat de Quad VCA voor je toe kan voegen.
 
De Peaks bied twee LFO’s, Envelope’s, extra drumgeluiden of een kleine sequencer (let wel het is allemaal OF en niet EN).
Zeker wel. Expert mode...

"The split button toggles between the twin (LED off) and split (LED on) modes. Hold it for a second to enter the expert mode. In this mode, the button toggles between channel 1 and 2. Hold it for a second to get back to normal operation."
 
Back
Top