Nieuwe track, maar zit nog wel een beetje vast

Eclectic

Virtueel Analoog
Lid sinds
8 november 2020
Berichten
1.649
Locatie
Flevoland
Ik ben bezig met een nieuwe track, genre ligt denk ik bij progressive? Hoewel ook wel weer wat trance invloeden denk ik.
Heeft nog wel wat werk nodig, zitten nog geen uplifters in of atmosfeer dingetjes in, maar dat komt nog wel als ik hem voor die tijd nog niet zat ben.
Tevens is het nog een beetje puzzelen met de instrumenten, op sommige punten staat het voor helemaal, op andere komt het nog niet helemaal samen zoals ik wil.
Feedback is welkom, daar kan ik weer van leren. Weet nog niet hoe ik hier kan embedden, dus maar even een platte link.

Be gentle :) https://hearthis.at/eclectic-music/record03-vTM/
 
track heeft veel potentie, klinkt heel mooi de samples en de melodieen, moet inderdaad nog wel veel aan gebeuren, de korte breakjes mis ik en de break is ook erg leeg, wel lekker veel reverb gebruikt, hou ik altijd wel van. Wat je van mij weg had mogen laten is de synth vanaf 0:55, er komt al een mooie pad in en ik denk dat dat genoeg is, misschien kan je hem bewaren tot ergens later in de track, zodra je hem een beetje filtert klinkt ie ook een stuk beter overigens. de arp is te strak vind ik, misschien iets spelen met de attack, en een sidechain zou ik er zeker op doen (geldt voor meerdere geluiden). Ik vind het piepstemmetje de boel verknallen, kan een kwestie van smaak zijn -ik hou niet van piepstemmetjes-, maar ik vind het meer iets voor andere genres. Verder lekkere geluiden gekozen, maar er moet ook nog behoorlijk veel aan de mixing gedaan worden, er zitten een hoop geluiden op elkaar, vooral vanaf 3:25 ongeveer. Prog house tracks zijn overigens meestal langer dan 6 a 7 minuten, met wat subtiele toevoegingen zoals fx en filters en heel veel automation lanes kan je hem rekken terwijl het toch nog enigszins spannend blijft, dat is denk ik het moeilijkste gedeelte van een progressive house track, maaruh lekker bezig! :okdan:
 
Ik vind het stuk van 1:00 tot 2:00 echt heel tof. Klinkt super bij elkaar. De break is erg leeg en de eerste minuut pakt me niet gelijk. Volgens mij heb je wel alle elementen om er echt een topper van te maken. Misschien is het een idee om de structuur van een soortgelijke track ernaast te leggen om te kijken wat je daar nog aan inspiratie kan uit halen?
 
Het doet me denken aan melodic progressive. Althans, zo noemen ze het bij Digitally Imported. Zitten absoluut mooie stukken in en de sfeer is erg fijn. Maar er moet nog wel veel gebeuren. Onder andere in de break en de mix. En die gepitchte stem vind ik er persoonlijk niet echt bij passen. Maar hier kun je absoluut wat mee. Veelbelovend
 
ThnX, had nu een beetje opbouw gemaakt om het "het pallet" samen te laten komen, dat lukt op sommige stukken goed, maar de weg er na toe is er nog niet.
Die pitched sample vind ik samen met de progressie tonaal juist wel gaaf, maar hij is misschien wat te groovy en doet misschien idd wel af aan de sfeer.
de break was puur om even te kijken hoe ik op de drop terug zou komen en ja daarna moet het hele circus nog weer in variatie herhaald worden.
Denk dat ik nu eerste maar eens de drop voor 16 maten ga aanzetten en muten / low pass filteren om de boel wat op te ruimen en kijken waar ik mee wil eindigen.
Was begonnen met 58 tracks, nu nog 31 over :)
Tevens heeft iedere track nu nog een eigen reverb/delay, moet straks ook over op 1 send/return voor delay en 1 voor reverb, waardoor alles nog wat meer in dezelfde ruimte komt.
Ben er nog lang niet, nog genoeg te te doen. Maar fijn dat er momentjes zijn die pakken, dat geeft de burger moed :)
Idd goed idee om er een andere progressive track naaste leggen voor arrangement en spanningscurve.

Wat gebruiken jullie trouwens voor progressive leads (vaak arps die in dotted 8 of 6/8ste spelen) zoek hier nog een goede VST arp voor.
 
Ik zou dit nooit doen. Zelf vind ik het altijd veel mooier als ieder geluid zijn eigen ruimte krijgt.

Ik doe allebei een beetje. Tijdens het arrangeren gebruik ik vaak een eenvoudige reverb en delay per kanaal, om het lekker te laten klinken. Tijdens het afmixen gebruik ik soms nog wat extra FX-bussen. Of AB-test ik wat beter klinkt.

Weinig kanalen gebruiken en die vet laten klinken vind ik sowieso een goed idee. Dat maakt het mixen ook weer makkelijker.
 
Ja uiteindelijk gewoon doen wat lekker klinkt idd.
Er leeft de mythe dat alles naar dezelfde reverb via send/return een realistischere klank zou geven, maar het tegenovergestelde is waar. In een reverb bepaalt de verhouding tussen early/late, samen met de hi en low cuts de positie in de ruimte. Als je 1 reverb zou gebruiken, lijkt dus alles uit dezelfde positie te komen, en heb je dus geen variatie in diepte, hooguit variatie in links/rechts. Hierdoor krijg je een plattere mix en mist dat 3d gevoel.
 
Mooiste is een supermassive verb voor een paar geluiden in de send, verder meerdere verbs gebruiken. 8dotted delays doet het altijd goed. Een arp is vaak het mooiste om zelf te maken maar de meeste vst’s heeft ze wel lijkt me.
 
Heb het hele Valhalla DSP arsenaal. Veel progressive tracks hebben vaak Euclidean of6/8ste arps, dat is vaak een groove die je wel met een arp kan spelen, maar niet zo even snel in de pianorol prakt.
 
Niet mijn stijl maar het klinkt zeker nice qua mix en (basis)compositie. Ik mis wel een beetje de bottom van de kicksound. Beetje puntjes op de i zetten dan ben je volgens mij wel klaar. :okdan:
 
Niet mijn stijl maar het klinkt zeker nice qua mix en (basis)compositie. Ik mis wel een beetje de bottom van de kicksound. Beetje puntjes op de i zetten dan ben je volgens mij wel klaar. :okdan:
Dank! We slijpen door :)
 
Het wordt nu wel echt wat hoor, mooie track. laag heeft inderdaad wel wat mixing nodig. Volume na de break van de arp lijkt een beetje hard tot ongeveer 4:30, het sneeuwt andere geluiden een beetje onder. Verder mag de drop er beter in knallen. Ik vind hem verder erg mooi :okdan:
 
Thnx! We bouwen door!
Het wordt nu wel echt wat hoor, mooie track. laag heeft inderdaad wel wat mixing nodig. Volume na de break van de arp lijkt een beetje hard tot ongeveer 4:30, het sneeuwt andere geluiden een beetje onder. Verder mag de drop er beter in knallen. Ik vind hem verder erg mooi :okdan:
 
Ja man, hij is echt wel klaar.. zo zuiver, en echt wel heel mooi. Go with the flow, zou ik zeggen. :)

Op je vraag kan ik niet meteen antwoorden, maar het staat ergens op het forum.

Succes met je plaat.

Gloomy :)
 
Dank je Gloomy, vind geluidskwaliteit altijd wel belangrijk, blijven slijpen tot alles zo goed mogelijk past. :)
 
Back
Top