[mixer] Welke (rack)mixer voor een stapel Roland Boutiques?

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Lid sinds
4 januari 2002
Berichten
6.262
Locatie
Grou
Hallo,

Langzaam maar gestaag groeit het aantal Roland Boutiques in mijn verzameling. Nu 9 en verwacht op zo'n 12 uit te komen. Is er een handige mixer om dit alles eenvoudig aan elkaar te knoppen? Hoeft geen ding te zijn met uitgebreide EQ's of effecten, maar in een rack zou wel fijn zijn. Korg heeft iets, geen rack, voor de volca's maar dat is weer inclusief voeding en te weinig kanalen. Wat is jullie tip?
 
Ik neem aan dat je ook wat dingen stereo wilt aansluiten? Veel van die Boutiekjes hebben een chorus die dan weer wat breder klinkt via 2 kanalen en dan is 16 kanalen misschien zelfs tekort.
Zelf heb ik een X18 gekocht van Behringer laatst. Die is tevens geluidskaart en kun je kanalen evt los in een computer laten binnenkomen.
Bediening is via de computer of tablet/ipad. Die kan erop liggen maar je kan er ook een boutique op kwijt. Heb zelf iets van 310mm erop liggen maar moest daarvoor 2 stipjes verwijderen.. dan past het precies.
De effecten (met name reverbs) op deze mixer zijn echt super! Maar er zit zelfs een multiband compressor in. Echt een top ding voor wat het kost. En ook interessant misschien. Channel compressors kun je ook laten triggeren door het kanaal waar je kick op binnenkomt... sidechainen heet dat dan geloof ik :)

In geval van kanalen nood kun je zelfs nog een boxje maken waarop meerdere kanalen naar een 1 inputs gaan. Zoek op passive mixer.
En volgens mij heb ik heel lang terug ook weleens 2 kabels naar 1 gebracht door gewoon de kabels te strippen en ze aan elkaar te knopen :D Maar signaal werd dan wel wat zachter dacht ik. Deze kabels zijn tegenwoordig ook gewoon te koop. https://www.google.com/search?q=8717...hrome&ie=UTF-8

X18.jpg - Click image for larger version  Name:	X18.jpg Views:	0 Size:	73,4 KB ID:	3794541


Oh.. er is trouwens ook een rackversie van de desktop hierboven: XR18 of een XR16, is iets voordeliger door het ontbreken van 8 mic preamps en geen USB audio.
https://www.bax-shop.nl/digitaal-men...r-xr16-mixrack


10012883_800.webp
 
Laatst gewijzigd:
Bedankt voor de reacties zover. De boutiques hebben een stereo mini jack als output. Kennen jullie ook mixers voor dit formaat?
 
Heb ik alvast nog niet gezien. Wel mixers met RCA ipv 6,3 mm Phone jacks. Je zou verloopstukken kunnen gebruiken doch kans op uiteindelijk slecht contact en signaalverlies
is groter. Best gewone kabels van 3,6 mm stereo plug naar 2 losse phone jacks of zo ?
 
De Behringer RX1602 V2 is 16 kanalen met 1 fx send.
Is 1u en cheap. Je zou er evt 2 kunnen linken.
 
De Behringer RX1602 V2 is 16 kanalen met 1 fx send.
Is 1u en cheap. Je zou er evt 2 kunnen linken.

Zoiets is ook best makkelijk misschien. Geen TRS maar die hebben boutiekjes ook niet.

Die tablet Behringermixers kun je trouwens ook bedienen op een telefoon. App werkt best goed.. ik heb nog een XR12 die ik ook nog wil inzetten via die manier.

Hieronder een demootje van de reverbs in de Behringer. Er zitten 4 effect slots in. Sommige effecten kun je ook opsplitsen in 2 x mono.. hier een overzicht van alle effecten

 
De Behringer RX1602 V2 is 16 kanalen met 1 fx send.
Is 1u en cheap. Je zou er evt 2 kunnen linken.

2x deze is je beste optie, of je moet een kleine 18000 euro willen aftikken voor 2x een Chandler Limited.
 
Ik heb een Fostex model 2016 rack mixer. 2U neemt hij in, 16 kanaals, en diverse routeringsmogelijkheden, bijvoorbeeld ook in te zetten als 2 8 kanaals mixers i.p.v. 1x 16. Weet niet of ik 'm zelf nog ga gebruiken maar doe 'm voralsnog niet weg (of er moet een bod op komen wat ik niet kan wiegeren, ha). Ze komen af en toe voorbij 2e hands voor bedragen waar je niet op failliet gaat. Achterop allemaal RCA stekkers voor de kanalen (maar overal zijn kabeltjes vor te krijgen), voorop kun je als een soort patchbay 6,3mm jacks inpluggen waarbij dan de RCA op de achterkant wordt verbroken. Mixertje heeft panning per kanaal, maar dat zijn dus wel mono kanalen.
 
https://www.thomann.de/gb/chandler_limited_tg_serie_rackmixer.htm

Wow ik zou idd voor dees gaan.
Maar vergeet niet dat hier nog geen PSU bij zit. Maar die is maar 584 euro :)
Nu ff serieus, dat ziet er echt mooi uit zeg.
Vaak hebben echte high end mixers een external PSU's.

Die Behringer RX1602 V2 heeft geen eq en is minimaal maar als je dan bv de Beh­ringer RX1202FX bekijkt die heeft faders, eq en fx.
Dat kan ook nog een optie zijn maar denk dat Behringer RX1602 V2 wat beter klinkt en daarom beter is om via op te nemen.
Nou ja is maar iet s om in overweging te nemen.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top